لمياء: ليش لبست فستان زقع ومعاكم موت
نجوى : هو يوم حرام خليها تفرح قده مابش غنا ولاشي.
لمياء : عيعوضو ف العرس
نجوى : ايوه الله يتمم لهم ع خير
لمياء : بس عاديه جدا لو كانت بالمكياج عادها اشكل
نجوى : يو والله انها قمريه فيها رقه وقبله الله يحميها
لمياء سكتت وقامت عندهن.. الاء شافت لمياء جت لفتت لياسمين لانها قالت لها انها مرت اكرم شافت رده فعلها صمت
ياسمين.: هولا خبايرش، الاء : ايوه هذه ياسمين مرت ابن عمتي وهولا سمر واحلام وجمانه حريوتنا عرسها قريب
ياسمين : تشرفنا. .
لمياء ابتسمت لها: تسلمي ،شافت جمانه :
الله يتمم لش ع خير وانتين عقبالكن.
ياسمين ابتسمت وسكتت
سمر : ان شاءالله
جمانه : ان شاءالله
لمياء شافت ياسمين ساكته : وانتي مالش ماتقلي امين شكلش مخطوبه
ياسمين : قد كملنا احنا عقبال الباقيات
لمياء مافهمت رجعت سكتت
الاء حبت تغير الموضوع. : ايه مالها مختفيه مابتجلس
لمياء : الله يعينها قراب وسيره جيه
ياسمين : ماشاءالله كانكن خوات انتي وايه
الاء : ايوه الله يحفظها
بعد المغرب خرجو المخزنين.
مجد كل شويه يشوف ساعته وتلفونه.. مازن : مالك معك شي؟
مجد : ها ولاشي
ايه اتصلت له.. مجد : اول اخرجي انتي للصاله كلميني مافعل
ايه : طيب خمس دقايق واجي وراحت ل الاء
الاء : ليش البس حجاب ! هي عمه الي عتلبسني
ايه : قالو يصورو لمجد
الاء : ماعه مشتيش اتصور
ايه : بس خباله هيا يشتو يدخلو يباركو لش ابي ومازن
الاء بتتفرج للمقرمه : البس هذه بكلها !
ايه : ايوه تغطي يدش وشعرش امد بس مايدخل ابي
الاء : يوو منش تمام
ايه نسقت مع مرت عمها محمد : تدخل الكيكه الي جهزت لها ..وخرجت لاعند مجد.
مجد متوتر شاف ايه : خزا خلاص بطلت ماعد شدخل
ايه بضبح : هيا ضبحتوني شتصل لعمار واروح
مجد : ناهي ادخل لاعند النسوان بكلهن
ايه : ماعد بش الا الي من البيت و2 صحباتها.
مجد : ولما ادخل مافعل
ايه : ولا شي امشي وبارك لها ولبسها الدبله وتلبسك قطعو الترته وتصورو واخرج لك
مجد : جحفه كنت متحمس ولاوقت الصدق ماشتيش
ايه: هيا امشي بعدي هي مش داريه
مجد : ادخلي قبلي ابسريهن اول
ايه : قد لبسين هيا جي.. الاء جالسه مع صحبتها ولمياء بتجابرها ياسمين وتغالطها بعد ما اتفقت مع ايه.. ايه دخلت كلمت ام الاء وام مجد مشيت للباب مسكته ودخلو.. صحبات الاء حجرررين.. الاء لفتت شافته دخل انصدمت !! كانت متوقعه عمها.. ابتسمت ومحررررجه خازززيه نزلت عينها للارض
ياسمين مسكت يدها توقف
مجد مشي محرج ومتوتر منزل راسه للارض وقف جنبها
الجده : مالكم قد انتو طماطيس عادكم قبل يومين
بتتغدو جمعه
الكل ضحككك
مجد شافها : الف مبروك
الاء شافته وبعدت نظراتها : الله يبارك وبتتفرج الي قدامهل كلهن
مجد متوتر بيتفرج لهن مطننين لهم : هيا وين الدبل
امه ضحكت مشيت والبدله ف يدها والدبل : معااجل
مجد بصوت واطي :مالش مصدقه روحش وخازيه
الاء بتتكلم بصوت واطي ونظراتها قدامها : سديت انت وايه بس احلى مفاجأه
مجد ابتسم : ايوه او ماعجبتش
امه ناولتهم الدبل : ها لبسها.. مجد شل علبه الدبله حقه وفتحها ناولها تلبسه
الاء : اول انت تلبسني
مجد : خلاص قد هذه ف يدي
الاء : ماعه ماعه اول انت
ايه : يلا سهل واحدي عتتحانبو ع هذه
مجد بهرر لها وهو مبتسم بمزحه : هيااا ماعدبش غنج ولقانه قدش خطيبتي
الجده : قلعو عين اباليسكم جننتونا ف ارواحنا ع الخطبه هذه وذاحين بيتعازمو
الاء شلتها ومسكتها
باطراف اصابعها وتحاول تلبسه بدون ماتلمس يده
مجد بصوت واطي : ومالش بترجفي ساع العجوز
الاء لبسته للنص .. مجد ضحك ولبس بقية الدبله.. شل دبلتها
ولبسها.. ويدها بترجف من الخزا.. مجد : الباقي
امه ناولته الاسوره.. مجد لبسها .. ومد يده للبدله
جدته : قلعو عينك بس احنا قلنا الا دبل
جلسو يضحكو من تعليقات الجده.. ام الاء قربت الترته وناولته السكين بعد مازينتهن ايه.. مجد بمزح : وين الشمع
لمياء شافت عمتها : مالهم بيتسيمجو ولا فيهم ذرة خزا
نجوى استغربت عليها : حين هم يتعارفوا
ياسمين بتشوف مجد وتتخيل اكرم لما اتفقو ع خطبتهم وكل حاجه. .
الاء مسكت طرف السكين ومجد قريب شويه من يدها وقطعو الكيكه ... مجد واقف
ايه : اوقفوا اصوركم مع الفل والدبل..جلست تصورهم
ياسمين اشرت لها بيدها (باي) تروح وخرجت.. نسيت البرقع مرفوع وتدور صندلها تفتكر مابش حد .. خرج من الديوان اكرم .. ياسمين شافتها ونزلت البرقع سريع ولبست وخرجت... جلست تمشي ف الحوش ودموعها بتنزل منها.. اكرم نسي ليش كان يشتي يخرج من الديوان ورجع مكانه... ف الحفله.. ام مجد : هيا تميتو تصوار
مجد : مع باقي وانا لابس الفل
ايه جلست تضحك ع اعذاره... وكله عشان يكون مع الاء
الجده : هيا بس لك قد الزايد معك
مجد : باقي الكيكه ماقد اكلنا بعض
الاء انحرجت وضحكككين كلهن
مجد مالكن ! قلنا مادخلش احسن هو منش ( شاف ايه)
ايه بتضحك : احنا ماتفقنا ع اكل الكيك
الاء بصوت واطي : هذك ف العرس
نجوى : هو يوم حرام خليها تفرح قده مابش غنا ولاشي.
لمياء : عيعوضو ف العرس
نجوى : ايوه الله يتمم لهم ع خير
لمياء : بس عاديه جدا لو كانت بالمكياج عادها اشكل
نجوى : يو والله انها قمريه فيها رقه وقبله الله يحميها
لمياء سكتت وقامت عندهن.. الاء شافت لمياء جت لفتت لياسمين لانها قالت لها انها مرت اكرم شافت رده فعلها صمت
ياسمين.: هولا خبايرش، الاء : ايوه هذه ياسمين مرت ابن عمتي وهولا سمر واحلام وجمانه حريوتنا عرسها قريب
ياسمين : تشرفنا. .
لمياء ابتسمت لها: تسلمي ،شافت جمانه :
الله يتمم لش ع خير وانتين عقبالكن.
ياسمين ابتسمت وسكتت
سمر : ان شاءالله
جمانه : ان شاءالله
لمياء شافت ياسمين ساكته : وانتي مالش ماتقلي امين شكلش مخطوبه
ياسمين : قد كملنا احنا عقبال الباقيات
لمياء مافهمت رجعت سكتت
الاء حبت تغير الموضوع. : ايه مالها مختفيه مابتجلس
لمياء : الله يعينها قراب وسيره جيه
ياسمين : ماشاءالله كانكن خوات انتي وايه
الاء : ايوه الله يحفظها
بعد المغرب خرجو المخزنين.
مجد كل شويه يشوف ساعته وتلفونه.. مازن : مالك معك شي؟
مجد : ها ولاشي
ايه اتصلت له.. مجد : اول اخرجي انتي للصاله كلميني مافعل
ايه : طيب خمس دقايق واجي وراحت ل الاء
الاء : ليش البس حجاب ! هي عمه الي عتلبسني
ايه : قالو يصورو لمجد
الاء : ماعه مشتيش اتصور
ايه : بس خباله هيا يشتو يدخلو يباركو لش ابي ومازن
الاء بتتفرج للمقرمه : البس هذه بكلها !
ايه : ايوه تغطي يدش وشعرش امد بس مايدخل ابي
الاء : يوو منش تمام
ايه نسقت مع مرت عمها محمد : تدخل الكيكه الي جهزت لها ..وخرجت لاعند مجد.
مجد متوتر شاف ايه : خزا خلاص بطلت ماعد شدخل
ايه بضبح : هيا ضبحتوني شتصل لعمار واروح
مجد : ناهي ادخل لاعند النسوان بكلهن
ايه : ماعد بش الا الي من البيت و2 صحباتها.
مجد : ولما ادخل مافعل
ايه : ولا شي امشي وبارك لها ولبسها الدبله وتلبسك قطعو الترته وتصورو واخرج لك
مجد : جحفه كنت متحمس ولاوقت الصدق ماشتيش
ايه: هيا امشي بعدي هي مش داريه
مجد : ادخلي قبلي ابسريهن اول
ايه : قد لبسين هيا جي.. الاء جالسه مع صحبتها ولمياء بتجابرها ياسمين وتغالطها بعد ما اتفقت مع ايه.. ايه دخلت كلمت ام الاء وام مجد مشيت للباب مسكته ودخلو.. صحبات الاء حجرررين.. الاء لفتت شافته دخل انصدمت !! كانت متوقعه عمها.. ابتسمت ومحررررجه خازززيه نزلت عينها للارض
ياسمين مسكت يدها توقف
مجد مشي محرج ومتوتر منزل راسه للارض وقف جنبها
الجده : مالكم قد انتو طماطيس عادكم قبل يومين
بتتغدو جمعه
الكل ضحككك
مجد شافها : الف مبروك
الاء شافته وبعدت نظراتها : الله يبارك وبتتفرج الي قدامهل كلهن
مجد متوتر بيتفرج لهن مطننين لهم : هيا وين الدبل
امه ضحكت مشيت والبدله ف يدها والدبل : معااجل
مجد بصوت واطي :مالش مصدقه روحش وخازيه
الاء بتتكلم بصوت واطي ونظراتها قدامها : سديت انت وايه بس احلى مفاجأه
مجد ابتسم : ايوه او ماعجبتش
امه ناولتهم الدبل : ها لبسها.. مجد شل علبه الدبله حقه وفتحها ناولها تلبسه
الاء : اول انت تلبسني
مجد : خلاص قد هذه ف يدي
الاء : ماعه ماعه اول انت
ايه : يلا سهل واحدي عتتحانبو ع هذه
مجد بهرر لها وهو مبتسم بمزحه : هيااا ماعدبش غنج ولقانه قدش خطيبتي
الجده : قلعو عين اباليسكم جننتونا ف ارواحنا ع الخطبه هذه وذاحين بيتعازمو
الاء شلتها ومسكتها
باطراف اصابعها وتحاول تلبسه بدون ماتلمس يده
مجد بصوت واطي : ومالش بترجفي ساع العجوز
الاء لبسته للنص .. مجد ضحك ولبس بقية الدبله.. شل دبلتها
ولبسها.. ويدها بترجف من الخزا.. مجد : الباقي
امه ناولته الاسوره.. مجد لبسها .. ومد يده للبدله
جدته : قلعو عينك بس احنا قلنا الا دبل
جلسو يضحكو من تعليقات الجده.. ام الاء قربت الترته وناولته السكين بعد مازينتهن ايه.. مجد بمزح : وين الشمع
لمياء شافت عمتها : مالهم بيتسيمجو ولا فيهم ذرة خزا
نجوى استغربت عليها : حين هم يتعارفوا
ياسمين بتشوف مجد وتتخيل اكرم لما اتفقو ع خطبتهم وكل حاجه. .
الاء مسكت طرف السكين ومجد قريب شويه من يدها وقطعو الكيكه ... مجد واقف
ايه : اوقفوا اصوركم مع الفل والدبل..جلست تصورهم
ياسمين اشرت لها بيدها (باي) تروح وخرجت.. نسيت البرقع مرفوع وتدور صندلها تفتكر مابش حد .. خرج من الديوان اكرم .. ياسمين شافتها ونزلت البرقع سريع ولبست وخرجت... جلست تمشي ف الحوش ودموعها بتنزل منها.. اكرم نسي ليش كان يشتي يخرج من الديوان ورجع مكانه... ف الحفله.. ام مجد : هيا تميتو تصوار
مجد : مع باقي وانا لابس الفل
ايه جلست تضحك ع اعذاره... وكله عشان يكون مع الاء
الجده : هيا بس لك قد الزايد معك
مجد : باقي الكيكه ماقد اكلنا بعض
الاء انحرجت وضحكككين كلهن
مجد مالكن ! قلنا مادخلش احسن هو منش ( شاف ايه)
ايه بتضحك : احنا ماتفقنا ع اكل الكيك
الاء بصوت واطي : هذك ف العرس
مجد : كان ادينا الكيك امد الصور
جدته : عيدحس ساع الجاهل ادين له قسمه يرحله
مجد جلس : والله ماكل لحالي خارج .. الاء بتضحك وبتتحلف له بصوت واطي: بدعت بنا الله يسامحك.
مجد : والله انه ظلم الحفله كلها لاراسش وانا اسير عند الشيوبات ينتفو شعر راسهم بعد تخديره قات
ام الاء بتضحكك..: الله يهديكم بس .
مجد تم اكل وخرج... ام مجد فتحت الشنط وبتوريهم الكسوه .
الجده : هنيت له والبعسسه ماجحف
ايه شافت المكياج وعطور واكسسوار وجزمات وفساتين واقمشه.. لمياء : سبحان الله مانا وقع لي الا زنتين بس
نجوى بتسمعها سكته. .. مجد دخل الديوان بيضحكك وصحن الكيك ف يده بياكل
مازن : اوووهوووو بينقل وين انت
مجد بهرر له يسكت.
اكرم ساررح مش معهم... مازن اشر له ع اكرم : الضحكه هذه عترجع بعد الزواج طنانه هكذا
اكرم لفت له : مالك تتفاول عليه ، بالعكس لانه ضحك هكذا عيكمل هكذا ان شاءالله.. مازن : هو صدق انت مطنن من يوم الخطبه
مجد : تفلسف لك بس انت وايحين عتخطب قدك جد جهالي
محمد لفت له : جهال من ؟ مازن ضحككك
علي : ابردلك منه .. عقبالي انا
محمد : انا وانت ولا نسيت
مجد : ابي ماشاءالله يسمعو الي يشتوه. الليل بعد ماخلصت الحفله وكل واحد ف ييته.. مجد : كيف وقعت الدبله عليش ؟ الاء : ايوه كيف ضبطت المقاس
مجد : تذكري الخاتم حقش زمان !!
مجد : تذكري الخاتم حقش زمان لبسته واشتريت بنفس المقاس
الاء : ومقاس الجزمه
مجد : قايست ايام ماكنتي عندنا
الاء ضحككت : عامل حسابك من زمان
مجد : الصدق ف البدايه مافكررررت خالص فيش كنت ابسرش شريره مغروره ومستفزه
الاء : وانت اكثررر كنت اتخيصم لك من بين الكل
مجد : وبعدا
الاء : ودفت وحبيتك
مجد : وانتي احلى ودااافه حبيتها للموت
الاء : راعي شاسجل المكالمه
مجد : ليش؟ الاء : عشان لو نسيت اذكرك
مجد : انسى ايش !
الاء : انك بتحبني
مجد : محد ينسى قلبه وعقله وفكره وحياته
الاء : امم
مجد : بس مالهم طربلوش هكذا ساع السياره مابسرت الفستان
الاء : بس ماتوقعت تدخل ولافكرت اقلك لانه نعرف بعض عيقلو ليش
مجد : ايه جلست لجنه وساطه من جده لامي لامش
الاء : الكسوه روووعه تسلم والورود والحركات واسامينا والثيمات
مجد : برضو ايه نفذت أفكاري الله يسعدها
الاء ضحكت: وانا جالسه اجننها انها فلتتني
مجد : الاء .. الاء : ها
مجد : انتي نعمه ربي رزقني في حياتي واوعدش احافظ ع النعمه هذه لما اموت اسعدش واحبش واوفي لش عمري كله واعيشش احلى عيشه على قد ماقدر.. الاء : وانا معاك احلى عيشه ماعد اشتي اكثر من كل الي قلته.. مجد بنبرة حب : احبش
علي دق الباب ودخل لاعند الاء .. الاء شافته وفعلت نفسها عاديه كانت السماعه ف اذنها.. علي : مابتفعلي ؟ الاء : جالسه
مجد ضحككك: بينقلش احبششش تقلي جالسه
علي : ماعد باركت لش
الاء : طيب ادخل مالك واقف عند الباب
علي دخل : حضنها وبارك لها.. الاء : عقبالك.. مجد : حللللقت عليهم المباركه ذلحين قليله ينقلع
علي : ان شاءالله
الاء بتضحكك
علي : مالش ؟ الاء مبتسمه : مالي؟ علي ابتسم لها: مزقررعه ها الله يسعدش.. الاء : امين يارب واياك
مجد : قليله يسير يصلي اقتلب داعيه ذلحين ولاضرب ركعه مخزن من عصر لليل
الاء بتكركرررر
علي : مالش ؟؟؟ الاء : بس ذكرت حاجه.. علي : ما رايش نسمر بهذه المناسبه معي فلم كوميدي روعه
مجد : قليله اين جين حقه المزز والله لانشر رقمه يشغلوووه قلك يحتفل بش
الاء ماسكه نفسها : طيب
مجد هيا بعيني شاغلق وابسري ماشفعل
ياسمين في غرفتها دخلت الفيسبوك وكعادتها اول ماتتصفحه تبدء بصفحته لقيت منشور قبل 30 دقيقه ((وعلى سبيل الإعتراف
إن بحر شوقي الممدود لك بالمد والجزر ،
امواجه عجزت عن محوك من ذاكرتي)) حسته كأنه لها مش بس احساس حستها رساله مقصوده هي فيها بس ايش عرفه انها متابعه صفحته ! معقول انه كتب حالته ووصلتها بالصدفه ؟! ت.ع خ
ياسمين جلست تتأمل حروفه وتنقشها حرف حرف.. جلست تنتظر ردوده ف التعليقات وكأنه بيرد على كل اسئلتها .. اهم شي تحس بوجوده ولو من بعيد.. كتبت في صفحتها ... (( ليتك تعلم أن فراقنا ليس اختياري ،
مازلت أعشقك كصحراء جافه.. مهما قست ظروفنا انا وانت ،
بلا شك ،أنا لم أنساك )) نعست والتلفون ف يدها.
علي جلس بعد ماجهز الفلم والتلفزيون.. علي جاوب التلفون : الو شاف الاء
من معي ؟؟ ايوه علي بس من معي ! طيب لحظه بس شويه وبتصل.. الاء : من ؟ علي : ها مدري واحد صاحب.. خلاص ابردي شكلش نوم سيري ارقدي بكره نشوفه.
الاء ذكرت كلام مجد ضحككت : تمام
علي : مالش اليوم مكنتيني كركره مافي وشي
الاء : ولاشي تصبح ع خير.. اتصلت له وفاتحه الخط بيضحكو على علي طلعت الدرج ودخلت غرفتها تكلمه
الاء : وصل له اتصال
مجد ضحكك : نشرت رقمه ف مجموعات فيها بنات وقلت الي تشتي عروض مجانيه تتواصل مع هذا الشخص
للاتصال وطرحت رقمه
جدته : عيدحس ساع الجاهل ادين له قسمه يرحله
مجد جلس : والله ماكل لحالي خارج .. الاء بتضحك وبتتحلف له بصوت واطي: بدعت بنا الله يسامحك.
مجد : والله انه ظلم الحفله كلها لاراسش وانا اسير عند الشيوبات ينتفو شعر راسهم بعد تخديره قات
ام الاء بتضحكك..: الله يهديكم بس .
مجد تم اكل وخرج... ام مجد فتحت الشنط وبتوريهم الكسوه .
الجده : هنيت له والبعسسه ماجحف
ايه شافت المكياج وعطور واكسسوار وجزمات وفساتين واقمشه.. لمياء : سبحان الله مانا وقع لي الا زنتين بس
نجوى بتسمعها سكته. .. مجد دخل الديوان بيضحكك وصحن الكيك ف يده بياكل
مازن : اوووهوووو بينقل وين انت
مجد بهرر له يسكت.
اكرم ساررح مش معهم... مازن اشر له ع اكرم : الضحكه هذه عترجع بعد الزواج طنانه هكذا
اكرم لفت له : مالك تتفاول عليه ، بالعكس لانه ضحك هكذا عيكمل هكذا ان شاءالله.. مازن : هو صدق انت مطنن من يوم الخطبه
مجد : تفلسف لك بس انت وايحين عتخطب قدك جد جهالي
محمد لفت له : جهال من ؟ مازن ضحككك
علي : ابردلك منه .. عقبالي انا
محمد : انا وانت ولا نسيت
مجد : ابي ماشاءالله يسمعو الي يشتوه. الليل بعد ماخلصت الحفله وكل واحد ف ييته.. مجد : كيف وقعت الدبله عليش ؟ الاء : ايوه كيف ضبطت المقاس
مجد : تذكري الخاتم حقش زمان !!
مجد : تذكري الخاتم حقش زمان لبسته واشتريت بنفس المقاس
الاء : ومقاس الجزمه
مجد : قايست ايام ماكنتي عندنا
الاء ضحككت : عامل حسابك من زمان
مجد : الصدق ف البدايه مافكررررت خالص فيش كنت ابسرش شريره مغروره ومستفزه
الاء : وانت اكثررر كنت اتخيصم لك من بين الكل
مجد : وبعدا
الاء : ودفت وحبيتك
مجد : وانتي احلى ودااافه حبيتها للموت
الاء : راعي شاسجل المكالمه
مجد : ليش؟ الاء : عشان لو نسيت اذكرك
مجد : انسى ايش !
الاء : انك بتحبني
مجد : محد ينسى قلبه وعقله وفكره وحياته
الاء : امم
مجد : بس مالهم طربلوش هكذا ساع السياره مابسرت الفستان
الاء : بس ماتوقعت تدخل ولافكرت اقلك لانه نعرف بعض عيقلو ليش
مجد : ايه جلست لجنه وساطه من جده لامي لامش
الاء : الكسوه روووعه تسلم والورود والحركات واسامينا والثيمات
مجد : برضو ايه نفذت أفكاري الله يسعدها
الاء ضحكت: وانا جالسه اجننها انها فلتتني
مجد : الاء .. الاء : ها
مجد : انتي نعمه ربي رزقني في حياتي واوعدش احافظ ع النعمه هذه لما اموت اسعدش واحبش واوفي لش عمري كله واعيشش احلى عيشه على قد ماقدر.. الاء : وانا معاك احلى عيشه ماعد اشتي اكثر من كل الي قلته.. مجد بنبرة حب : احبش
علي دق الباب ودخل لاعند الاء .. الاء شافته وفعلت نفسها عاديه كانت السماعه ف اذنها.. علي : مابتفعلي ؟ الاء : جالسه
مجد ضحككك: بينقلش احبششش تقلي جالسه
علي : ماعد باركت لش
الاء : طيب ادخل مالك واقف عند الباب
علي دخل : حضنها وبارك لها.. الاء : عقبالك.. مجد : حللللقت عليهم المباركه ذلحين قليله ينقلع
علي : ان شاءالله
الاء بتضحكك
علي : مالش ؟ الاء مبتسمه : مالي؟ علي ابتسم لها: مزقررعه ها الله يسعدش.. الاء : امين يارب واياك
مجد : قليله يسير يصلي اقتلب داعيه ذلحين ولاضرب ركعه مخزن من عصر لليل
الاء بتكركرررر
علي : مالش ؟؟؟ الاء : بس ذكرت حاجه.. علي : ما رايش نسمر بهذه المناسبه معي فلم كوميدي روعه
مجد : قليله اين جين حقه المزز والله لانشر رقمه يشغلوووه قلك يحتفل بش
الاء ماسكه نفسها : طيب
مجد هيا بعيني شاغلق وابسري ماشفعل
ياسمين في غرفتها دخلت الفيسبوك وكعادتها اول ماتتصفحه تبدء بصفحته لقيت منشور قبل 30 دقيقه ((وعلى سبيل الإعتراف
إن بحر شوقي الممدود لك بالمد والجزر ،
امواجه عجزت عن محوك من ذاكرتي)) حسته كأنه لها مش بس احساس حستها رساله مقصوده هي فيها بس ايش عرفه انها متابعه صفحته ! معقول انه كتب حالته ووصلتها بالصدفه ؟! ت.ع خ
ياسمين جلست تتأمل حروفه وتنقشها حرف حرف.. جلست تنتظر ردوده ف التعليقات وكأنه بيرد على كل اسئلتها .. اهم شي تحس بوجوده ولو من بعيد.. كتبت في صفحتها ... (( ليتك تعلم أن فراقنا ليس اختياري ،
مازلت أعشقك كصحراء جافه.. مهما قست ظروفنا انا وانت ،
بلا شك ،أنا لم أنساك )) نعست والتلفون ف يدها.
علي جلس بعد ماجهز الفلم والتلفزيون.. علي جاوب التلفون : الو شاف الاء
من معي ؟؟ ايوه علي بس من معي ! طيب لحظه بس شويه وبتصل.. الاء : من ؟ علي : ها مدري واحد صاحب.. خلاص ابردي شكلش نوم سيري ارقدي بكره نشوفه.
الاء ذكرت كلام مجد ضحككت : تمام
علي : مالش اليوم مكنتيني كركره مافي وشي
الاء : ولاشي تصبح ع خير.. اتصلت له وفاتحه الخط بيضحكو على علي طلعت الدرج ودخلت غرفتها تكلمه
الاء : وصل له اتصال
مجد ضحكك : نشرت رقمه ف مجموعات فيها بنات وقلت الي تشتي عروض مجانيه تتواصل مع هذا الشخص
للاتصال وطرحت رقمه
الاء جلست تضحكككك ويضحكو ع ردود فعل علي ومشاكسه مجد والسماعه مفتوحه.. كانت احلى لحظات بينهم وضحك وحب ولقانه.. بيت اكرم.. اكرم : كيف كانت الحفله
لمياء : تبسار وتسبيح لله ف ملكه
اكرم بابتسامه : يعني حلوه
لمياء : انا سماجه قلك حلوه
اكرم تغيرت ملامحه : ليش
لمياء : جلسو يتخيبلو ساعه مجد والاء ومصدقين نفسهم ولا كانهم واصل مع بعض وثانيا فشر وزنط بالكسوه ، مفروض لو انتو حق زنط تدو للكل سوا مانا مابسرت الا شنطه
اكرم : ايش من شنطه وفشر ومالهم الاء ومجد ولافهمت شي
لمياء : حتى لو فهمت مابش فرق خلينا ساكتين بس
اكرم : انتي مجنونه ولا ما هو ! حرقتي الوضع ف خمس دقايق تتكلمي وتجاوبي نفسش وتحنقي مش فاهم شي
لمياء طنشته وفتحت تلفونها وجالسه.. اكرم خرج عند امه وجلس يجابرها ويسألها كيف الحفله كان متأمل تفتح له الموضوع وتذكر ياسمين بس تكلمت بشكل عام.. ثاني يوم فوق الصبوح.. ام الاء : ابوكم اتصل الليل وقال حجز لنا بعد 4 ايام لانه مدري ليش عيوقف الطيران فتره قال تلحقي الجامعه
الاء بصدمه : مسرررع جينا فجأه ونسير فجأه
علي: ماتشتي قد انتي الرابحه عترجعي بعريس
الاء رفعت يدها لاوشه : عينك الله واكبر
الام : المهم جهزو نفسكم .. وقت الظهر.. ايه جلست تطبخ ضابحه
دخلت عمتها : مالش عتقرحي
ايه : مدري حاسه نفسي ضابحه متضايقه مدري كيف مغثيه روحي بتطوي
عمتها عوجت فمها : او قد بتوحمي
ايه لفتت لها تشتي ترد وشافت رده فعلها وقلبه وجهها سكتت.. ام عمار : افتحي الطاقه وتمي فيسع شاسير ارفع مكاني
عمار وصل وهي ف المطبخ.. طرح الاكياس
السلام عليكم
ايه : وعليكم السلام
عمار : مال وشش احمرر هكذا
ايه شكت ف كلام عمتها : مدري حاسه نفسي متضايقه ايش رايك العصر اسير افعل فحوص
عمار : طيب تمام .
ايه " دخل معك هولا امد ماقرب الغدا
عمار شلهن من يدها ودخل.. امه شافته : يهي يهي سبحان الله من ايحين قد بتتمهر ف البيت قدلك عمر مابتقرب قلص وبعدا ليش القلصات هكذا يغاثين النفس.
ايه بضبح : ياسعم ماهو قد له عمر ماعس شي مافيها لو فعل شي وساعد وقرب ورفع ونظف
امه : يوووو يو يو عتفلجيني الصدق قومو ريحو لكم من هنا ، خلولي حالي عدارجع اموت وبسببش
ايه زعلت ودخلت غرفتها معصبه بتلف ثيابها للشنط.. عمار : مالكم ماحصل بتكلمكم عادي وجهة نظر
امه : وجهة لقانه وقله حيا ومرادده ماذلحين سيرو ملح حتى.
عمار زعل ومشي للغرفه
امه : الحق بعدها يلا سير احنق جنبها بدل ماتعلمها كيف تتحاكى مع امك.
عمار دخل شافها بتلف ثيابها سكت شويه : طيب ارتاحي بعد العمل ف المطبخ وبعدا نلفهن انا وانتي
ايه : ماناش تاعبه من العمل اكثر من التعب النفسي والتحمال كم جهدي... بكيت.
عمار ضبح وشل نفسه وخرج من البيت يدور صاحبه الي كلمه ع البيت.. وصلوا اخوة عمار والغدا مقرب والام جالسه
اخو عمار : مالكم ماتاكلو وين عمار ومرته
امه : حانقين اجلسو تغدو
اخوه بضبح غسل يده ورجع جلس بياكل : وعليها وانتو والدحس والهرم قد بينهم الزواجه هم
امه : مرتك ثانيه هذه لسانها شبر ونص
اخوه : ماشاءالله الغدا جنان طعيم
امه : انت من الجوع عجبك مافيه طعم ولابتطبخ بنفس.
بعد ساعتين.. عمار اتصل لها : لقيت البيت ماله شي ومرتب مارايش نسير
ايه : تمام جهزت ملابسي كلها وملابسك
عمار : خلاص الان جاي لش عشان نلحق ندور لنا فرش نرقد فيه ع الاقل اليوم.
ايه : تمام
في البيت الكبير.. الجده اتصلت لام الاء : بكره لاتتاخرين الاربعين حق عمش الله يرحمه
ام الاء : ان شاءالله
الجده : تجي غدا امد لانشغلتي قبل السفر .. ام الاء : من قلكم عادنا كنت شاتصل
الجده : مجد
ام ا لاء : ماشاءالله مسرع قد دري
الجده ضحكت : قد طبيعته مجغوره
ام الاء ضحكت : الله يتمم لهم ع خير.
الاء جت : منهم ؟ امها : بعد ماقفلت ، مسرررع قد دري عتشتغلي ولا عتجلسي واصل بالتلفون
الاء : قد تميت عملي والله.
امها : عزمونا بكره غدا.
الاء بفرحه : تمام ان شاءالله.
امها شافت ان بنتها مبسوطه بزواجتها رغم ماكانت مقتنعه قوي وحاولت تقتنع اكثر.
في بيت عمار...
امه شافتها خارجه من غرفتها بالشنطه: يو يو عتخرجي ابني من عندي !!
ايه بدموع : والله ياعمه ان قد تحملت اكثر من طاقتي وماخرجته ولا .. لكن ما اليوم طردتينا رسمي .. كثر الله خيركم وسامحيني لو قصرت عليش بشي والله يسامحكم بس..
وخرجت
عمار دخل يشل باقي الشنط..
امه : ولا تعس خشبة من غرفتك.
عمار طنش دخل غرفته وشل الشنط وخرج.. بعد ما رجع للباقيات
امه : وفرتو غرفه لاخوك من حنق ع غير امه سلي.
عمار ع خرجته : هكذا افضل انتو امي وهي بنت الناس في ذمتي وماقدرش أظلم حد ، وطاعتكم واجبه شاجي يوميا لاعندكم.. ماتشتو شي؟
امه : سير صدقني مافيها خير لك وربي ماعيوفقك بها حين بعدتك عني..
عمار : محد يقدر يبعدني عنكم.. مع السلامه.
امه حست بقهرررر ونفسها تنتقم.
فوق السياره...
عمار شافها : ليش بتبكي ذلحين مفروض تفرحي!
لمياء : تبسار وتسبيح لله ف ملكه
اكرم بابتسامه : يعني حلوه
لمياء : انا سماجه قلك حلوه
اكرم تغيرت ملامحه : ليش
لمياء : جلسو يتخيبلو ساعه مجد والاء ومصدقين نفسهم ولا كانهم واصل مع بعض وثانيا فشر وزنط بالكسوه ، مفروض لو انتو حق زنط تدو للكل سوا مانا مابسرت الا شنطه
اكرم : ايش من شنطه وفشر ومالهم الاء ومجد ولافهمت شي
لمياء : حتى لو فهمت مابش فرق خلينا ساكتين بس
اكرم : انتي مجنونه ولا ما هو ! حرقتي الوضع ف خمس دقايق تتكلمي وتجاوبي نفسش وتحنقي مش فاهم شي
لمياء طنشته وفتحت تلفونها وجالسه.. اكرم خرج عند امه وجلس يجابرها ويسألها كيف الحفله كان متأمل تفتح له الموضوع وتذكر ياسمين بس تكلمت بشكل عام.. ثاني يوم فوق الصبوح.. ام الاء : ابوكم اتصل الليل وقال حجز لنا بعد 4 ايام لانه مدري ليش عيوقف الطيران فتره قال تلحقي الجامعه
الاء بصدمه : مسرررع جينا فجأه ونسير فجأه
علي: ماتشتي قد انتي الرابحه عترجعي بعريس
الاء رفعت يدها لاوشه : عينك الله واكبر
الام : المهم جهزو نفسكم .. وقت الظهر.. ايه جلست تطبخ ضابحه
دخلت عمتها : مالش عتقرحي
ايه : مدري حاسه نفسي ضابحه متضايقه مدري كيف مغثيه روحي بتطوي
عمتها عوجت فمها : او قد بتوحمي
ايه لفتت لها تشتي ترد وشافت رده فعلها وقلبه وجهها سكتت.. ام عمار : افتحي الطاقه وتمي فيسع شاسير ارفع مكاني
عمار وصل وهي ف المطبخ.. طرح الاكياس
السلام عليكم
ايه : وعليكم السلام
عمار : مال وشش احمرر هكذا
ايه شكت ف كلام عمتها : مدري حاسه نفسي متضايقه ايش رايك العصر اسير افعل فحوص
عمار : طيب تمام .
ايه " دخل معك هولا امد ماقرب الغدا
عمار شلهن من يدها ودخل.. امه شافته : يهي يهي سبحان الله من ايحين قد بتتمهر ف البيت قدلك عمر مابتقرب قلص وبعدا ليش القلصات هكذا يغاثين النفس.
ايه بضبح : ياسعم ماهو قد له عمر ماعس شي مافيها لو فعل شي وساعد وقرب ورفع ونظف
امه : يوووو يو يو عتفلجيني الصدق قومو ريحو لكم من هنا ، خلولي حالي عدارجع اموت وبسببش
ايه زعلت ودخلت غرفتها معصبه بتلف ثيابها للشنط.. عمار : مالكم ماحصل بتكلمكم عادي وجهة نظر
امه : وجهة لقانه وقله حيا ومرادده ماذلحين سيرو ملح حتى.
عمار زعل ومشي للغرفه
امه : الحق بعدها يلا سير احنق جنبها بدل ماتعلمها كيف تتحاكى مع امك.
عمار دخل شافها بتلف ثيابها سكت شويه : طيب ارتاحي بعد العمل ف المطبخ وبعدا نلفهن انا وانتي
ايه : ماناش تاعبه من العمل اكثر من التعب النفسي والتحمال كم جهدي... بكيت.
عمار ضبح وشل نفسه وخرج من البيت يدور صاحبه الي كلمه ع البيت.. وصلوا اخوة عمار والغدا مقرب والام جالسه
اخو عمار : مالكم ماتاكلو وين عمار ومرته
امه : حانقين اجلسو تغدو
اخوه بضبح غسل يده ورجع جلس بياكل : وعليها وانتو والدحس والهرم قد بينهم الزواجه هم
امه : مرتك ثانيه هذه لسانها شبر ونص
اخوه : ماشاءالله الغدا جنان طعيم
امه : انت من الجوع عجبك مافيه طعم ولابتطبخ بنفس.
بعد ساعتين.. عمار اتصل لها : لقيت البيت ماله شي ومرتب مارايش نسير
ايه : تمام جهزت ملابسي كلها وملابسك
عمار : خلاص الان جاي لش عشان نلحق ندور لنا فرش نرقد فيه ع الاقل اليوم.
ايه : تمام
في البيت الكبير.. الجده اتصلت لام الاء : بكره لاتتاخرين الاربعين حق عمش الله يرحمه
ام الاء : ان شاءالله
الجده : تجي غدا امد لانشغلتي قبل السفر .. ام الاء : من قلكم عادنا كنت شاتصل
الجده : مجد
ام ا لاء : ماشاءالله مسرع قد دري
الجده ضحكت : قد طبيعته مجغوره
ام الاء ضحكت : الله يتمم لهم ع خير.
الاء جت : منهم ؟ امها : بعد ماقفلت ، مسرررع قد دري عتشتغلي ولا عتجلسي واصل بالتلفون
الاء : قد تميت عملي والله.
امها : عزمونا بكره غدا.
الاء بفرحه : تمام ان شاءالله.
امها شافت ان بنتها مبسوطه بزواجتها رغم ماكانت مقتنعه قوي وحاولت تقتنع اكثر.
في بيت عمار...
امه شافتها خارجه من غرفتها بالشنطه: يو يو عتخرجي ابني من عندي !!
ايه بدموع : والله ياعمه ان قد تحملت اكثر من طاقتي وماخرجته ولا .. لكن ما اليوم طردتينا رسمي .. كثر الله خيركم وسامحيني لو قصرت عليش بشي والله يسامحكم بس..
وخرجت
عمار دخل يشل باقي الشنط..
امه : ولا تعس خشبة من غرفتك.
عمار طنش دخل غرفته وشل الشنط وخرج.. بعد ما رجع للباقيات
امه : وفرتو غرفه لاخوك من حنق ع غير امه سلي.
عمار ع خرجته : هكذا افضل انتو امي وهي بنت الناس في ذمتي وماقدرش أظلم حد ، وطاعتكم واجبه شاجي يوميا لاعندكم.. ماتشتو شي؟
امه : سير صدقني مافيها خير لك وربي ماعيوفقك بها حين بعدتك عني..
عمار : محد يقدر يبعدني عنكم.. مع السلامه.
امه حست بقهرررر ونفسها تنتقم.
فوق السياره...
عمار شافها : ليش بتبكي ذلحين مفروض تفرحي!
ايه غاثيه ماكان نفسي هكذا
عمار : فتره ويهديهم الله.
ايه : طيب كيف عتفعل
عمار : خلاص دفعت اول شهر مقدم وقال عيرسل الشغاله تنظفه .. مترنا والان نسير ندي موكيت ويفرشوه.
ايه : تمام.
عمار. : تشتي اشلش بيتكم امد مانتم!
ايه : ياررريت
عمار : يكون احسن لان صاحبي عيجي معي
ايه : انتبه للشنط
عمار :شلي شنطه ذهبش معش والباقي فوق السياره عندي..
ايه : طيب قد كانو الكل معزومين يودعوا بيت عمي بس ماحاكيتك الوضع مش مناسب
عمار : فعلا ماكان مناسب بس الان قريب منهم والاحسن تسيري امد ماتم افعل شي..
ايه : ماتحتاج اعاونك
عمار ضابح شويه: تسلمي
ايه جلست سارحه من الطاقه.. اتصلت لبنت عمها تجي بيت جدها ضروري..
في البيت فوق الغداء..
الاء وصلت وهم بيتغدو جلست تتغدا محرجه..
جدتها شافت الخزا : اقربي مالش
الاء : قدني بقعتي مالي شي
محمد شاف مجد وهو بيتفرجها : وانت تغدا مالك مقعي او ماتعرفهاش..
جلسو يضحكوو عليهم..
مجد مزح معهم ولما شبع وقام : ماعندش حجه قلتيها ماعيخلو لنا حالنا
الاء شافته بنظرات احراج وابتسامه وسكتت.
مجد : يلا خاطركم رايح المكتب.
ابوه : الله معك سير من ماسكك ؟
الاء جالسه تحانكه ولو حد لفت لها تفعل نفسها خازيه.
مجد خرج
وايه والاء دخلين الغرفه جلسين يجابرين بعض ويحكين لبعض..
الاء : طيب انتي شكلش والله مرهق من صدق مارايش اسير معش تسيري تفعلي فحص حمل
ايه : فكره راعي استاذن من عمار
الاء: افعلي له مفاجأه ولاتقليله يسعم نسير نشتري علاج جده
ايه : طيب شاقله نخرج وبس
وهن خارج .
مجد اتصل ل الاء : صوتش خارج وين رايحه ؟
الاء: نفعل فحص حمل
مجد تفاجئ :هاااا ماهووووو,!!! ماتفعلي
و ضحكككك
الاء ضحككككككت وناولت ايه السماعه
ايه بتتلفت لها وهن ف الشارع مش قادره تمسك نفسها من الضحك : يابنت مالش قلعو عين عدوش استحي الناس بتتلفت عيب احنا ف الحاره وكسرت راسي مجابره الشارع.
الاء بتضحكككك
ايه : الو
مجد ضحك : وين سارررت؟؟ هو انتي !!
الاء هزرت التلفون : شاحاكيك لما اروح انا ف الشارع..
وضحكككت
شافت السياره بتمشي من جنبها يده فوق السكان والدبله بتلمع ومبتسسسسم : اطلعين اطلعين
الاء فتحت الباب الي وراه وطلعت
ايه طلعت من الباب الثاني
مجد : السواااق حقكن سابررر
وين رايحه يا الاء !!
الاء : رايحه مع ايه مااالك بتتظيرف
مجد : رايحين نفعل فحص حمل !! قلي ايه شاسير معها
الاء قاطعته : افعلك قصه مارايك
ايه ضحكككت : الله يقلع ابليسك انت وهي
مجد غلق الطيقان : ايه للللي شاوقع خال
مبرووووك
ايه : الله يزكيكم عقلكم بس مداليز
مجد شاف ايه ف المرايا : ايه واكرم يفجعو واحد مش ملاحظه وقعو نفسيات بعد الزواج
الاء : خلاص نبطل الزواج
مجد : والله لوما موت جدي لاكنت اعرس الخميس الجاي .. قلك نبطل
ايه لفتت ل الاء: وتمثل وحركات وشكلش مريضه ووو اعترفي انكم مدبرين تخرجو سوا وتتعذرو بي
مجد : والله مانا داري انكن خارجات جابرني صاحب تاخرنا ورحلة ابسرت الباب افتتح خرجتين اتصلت لها
ايه : يلله معكم يومين بس وتسافر
وووقف هنا هذا مختبرات وقريب
مجد وقف..
ايه نزلت وقفلت الباب : شاسير بسرعه وارجع
الاء تشتي تلحقها
مجد : رفع امان الابواب
ايه ضحكت قربت للطاقه معاكم دقايق تتجابروا براحتكم وراجعه ع قلبكم.
الاء : مالك قفلت خليني اسير معها
مجد : مصممه
الاء جالسه وراه لطمته ف راسه : بس لقانه
مجد : مالش خايفه اخطفش !
الاء : بتضحك ..
مجد : ياريت اخطفش ونبعد من كل الدنيا انا وانتي وعيونش وبس
الاء : كيف انت ساع الدمه قبالهم فوق الغدا ولحالنا كاظم الساهر.
مجد ضحكك : ناهي لش يا دمه ..
يارررريت وكل لحظاتي عايشها معش ثانيه بثانيه كنت بنسى هموم الدنيا هذه
الاء : مبتسسسمه وبتسمع كلامه. : خلاص كلها 4شهور ونكون مع بعض
مجد : عتمر عليا 4 سنوات واكثر
الاء : بتمشي الايام بسررعه
مجد : لما نعيشها بدون هدف وحلم بتمشي بسرعه بس لما تتمني شي تمر سنوات..
الاء : فعلا
مجد : تعرفي شي ؟
الاء : ايش ؟
مجد : عيونش بحرررر خليتيني اغرق فيها
الاء : وكلامك سحر لما اسمعك بينعجم ماقلك ؟
مجد : حبيني وبس
الاء : وانا بينحبك طيب
مجد ضحك : واخيراا خليتش تقليهااا بدون مراشاه
مجد ضحككك : واخيراااا خليتش تقليهااا بدون مراشاااه وتمكنيني وانا والكل وانا كمان... ايه قربت للباب فتحت مغلق
مجد فتح الامان
ايه طلعت : مالك مغلق عليها ساع الجاهله
مجد : لاتهرب .
الاء : واحمه ؟؟؟ ايه : بعدين نرجع له
مجد : يعني شاوقع خال عتشيبي بي قبل مابسر جهالي
ايه : محد قالكم تمكنوها لقانه ومحانبه ، لو حبيتو بعض من الاول ان قد تزوجتو
مجد : ما محبه الا بعد عداوه.. الاء : وايحين عاديتك اشهدي عليه
مجد : انا كنت استفزززش بس عشان اعرفش اكثر والله.. كنت امثل عشان اشوف ردود فعلش
عمار : فتره ويهديهم الله.
ايه : طيب كيف عتفعل
عمار : خلاص دفعت اول شهر مقدم وقال عيرسل الشغاله تنظفه .. مترنا والان نسير ندي موكيت ويفرشوه.
ايه : تمام.
عمار. : تشتي اشلش بيتكم امد مانتم!
ايه : ياررريت
عمار : يكون احسن لان صاحبي عيجي معي
ايه : انتبه للشنط
عمار :شلي شنطه ذهبش معش والباقي فوق السياره عندي..
ايه : طيب قد كانو الكل معزومين يودعوا بيت عمي بس ماحاكيتك الوضع مش مناسب
عمار : فعلا ماكان مناسب بس الان قريب منهم والاحسن تسيري امد ماتم افعل شي..
ايه : ماتحتاج اعاونك
عمار ضابح شويه: تسلمي
ايه جلست سارحه من الطاقه.. اتصلت لبنت عمها تجي بيت جدها ضروري..
في البيت فوق الغداء..
الاء وصلت وهم بيتغدو جلست تتغدا محرجه..
جدتها شافت الخزا : اقربي مالش
الاء : قدني بقعتي مالي شي
محمد شاف مجد وهو بيتفرجها : وانت تغدا مالك مقعي او ماتعرفهاش..
جلسو يضحكوو عليهم..
مجد مزح معهم ولما شبع وقام : ماعندش حجه قلتيها ماعيخلو لنا حالنا
الاء شافته بنظرات احراج وابتسامه وسكتت.
مجد : يلا خاطركم رايح المكتب.
ابوه : الله معك سير من ماسكك ؟
الاء جالسه تحانكه ولو حد لفت لها تفعل نفسها خازيه.
مجد خرج
وايه والاء دخلين الغرفه جلسين يجابرين بعض ويحكين لبعض..
الاء : طيب انتي شكلش والله مرهق من صدق مارايش اسير معش تسيري تفعلي فحص حمل
ايه : فكره راعي استاذن من عمار
الاء: افعلي له مفاجأه ولاتقليله يسعم نسير نشتري علاج جده
ايه : طيب شاقله نخرج وبس
وهن خارج .
مجد اتصل ل الاء : صوتش خارج وين رايحه ؟
الاء: نفعل فحص حمل
مجد تفاجئ :هاااا ماهووووو,!!! ماتفعلي
و ضحكككك
الاء ضحككككككت وناولت ايه السماعه
ايه بتتلفت لها وهن ف الشارع مش قادره تمسك نفسها من الضحك : يابنت مالش قلعو عين عدوش استحي الناس بتتلفت عيب احنا ف الحاره وكسرت راسي مجابره الشارع.
الاء بتضحكككك
ايه : الو
مجد ضحك : وين سارررت؟؟ هو انتي !!
الاء هزرت التلفون : شاحاكيك لما اروح انا ف الشارع..
وضحكككت
شافت السياره بتمشي من جنبها يده فوق السكان والدبله بتلمع ومبتسسسسم : اطلعين اطلعين
الاء فتحت الباب الي وراه وطلعت
ايه طلعت من الباب الثاني
مجد : السواااق حقكن سابررر
وين رايحه يا الاء !!
الاء : رايحه مع ايه مااالك بتتظيرف
مجد : رايحين نفعل فحص حمل !! قلي ايه شاسير معها
الاء قاطعته : افعلك قصه مارايك
ايه ضحكككت : الله يقلع ابليسك انت وهي
مجد غلق الطيقان : ايه للللي شاوقع خال
مبرووووك
ايه : الله يزكيكم عقلكم بس مداليز
مجد شاف ايه ف المرايا : ايه واكرم يفجعو واحد مش ملاحظه وقعو نفسيات بعد الزواج
الاء : خلاص نبطل الزواج
مجد : والله لوما موت جدي لاكنت اعرس الخميس الجاي .. قلك نبطل
ايه لفتت ل الاء: وتمثل وحركات وشكلش مريضه ووو اعترفي انكم مدبرين تخرجو سوا وتتعذرو بي
مجد : والله مانا داري انكن خارجات جابرني صاحب تاخرنا ورحلة ابسرت الباب افتتح خرجتين اتصلت لها
ايه : يلله معكم يومين بس وتسافر
وووقف هنا هذا مختبرات وقريب
مجد وقف..
ايه نزلت وقفلت الباب : شاسير بسرعه وارجع
الاء تشتي تلحقها
مجد : رفع امان الابواب
ايه ضحكت قربت للطاقه معاكم دقايق تتجابروا براحتكم وراجعه ع قلبكم.
الاء : مالك قفلت خليني اسير معها
مجد : مصممه
الاء جالسه وراه لطمته ف راسه : بس لقانه
مجد : مالش خايفه اخطفش !
الاء : بتضحك ..
مجد : ياريت اخطفش ونبعد من كل الدنيا انا وانتي وعيونش وبس
الاء : كيف انت ساع الدمه قبالهم فوق الغدا ولحالنا كاظم الساهر.
مجد ضحكك : ناهي لش يا دمه ..
يارررريت وكل لحظاتي عايشها معش ثانيه بثانيه كنت بنسى هموم الدنيا هذه
الاء : مبتسسسمه وبتسمع كلامه. : خلاص كلها 4شهور ونكون مع بعض
مجد : عتمر عليا 4 سنوات واكثر
الاء : بتمشي الايام بسررعه
مجد : لما نعيشها بدون هدف وحلم بتمشي بسرعه بس لما تتمني شي تمر سنوات..
الاء : فعلا
مجد : تعرفي شي ؟
الاء : ايش ؟
مجد : عيونش بحرررر خليتيني اغرق فيها
الاء : وكلامك سحر لما اسمعك بينعجم ماقلك ؟
مجد : حبيني وبس
الاء : وانا بينحبك طيب
مجد ضحك : واخيراا خليتش تقليهااا بدون مراشاه
مجد ضحككك : واخيراااا خليتش تقليهااا بدون مراشاااه وتمكنيني وانا والكل وانا كمان... ايه قربت للباب فتحت مغلق
مجد فتح الامان
ايه طلعت : مالك مغلق عليها ساع الجاهله
مجد : لاتهرب .
الاء : واحمه ؟؟؟ ايه : بعدين نرجع له
مجد : يعني شاوقع خال عتشيبي بي قبل مابسر جهالي
ايه : محد قالكم تمكنوها لقانه ومحانبه ، لو حبيتو بعض من الاول ان قد تزوجتو
مجد : ما محبه الا بعد عداوه.. الاء : وايحين عاديتك اشهدي عليه
مجد : انا كنت استفزززش بس عشان اعرفش اكثر والله.. كنت امثل عشان اشوف ردود فعلش
الاء : وايش شفت ؟ مجد : ف البدايه كنت مفكرش دلوعه زناطه وووو وبعدا شفتش مرحه قدرتي تجمعينا كلنا حليتي مشاكلي غيرتيني.... وبس تساليني واصل وانتي عارفه اني حبيتش وبس
ايه : والله انكم تنسوا واحد همومه.. رن تلفونها
ايه : ايوه عمار.. عمار : اجيلش ؟
ايه : مسرع كملت !
عمار : لا بس قلت تختاري الموكيت انتي ع ذوقش
ايه : اهاا طيب فين انت بخلي مجد يدينا لاعندك ؟ الاء بتسال مجد : يمكن بنشر ! مجد : مدري
ايه قفلت : مجد اين طريقك
مجد : عادي شاشلش اين هو !
الاء : خلاص انتي سيري مع زوجش ومجد يسير عمله وانا اشل تكس واروح البيت معي عمل خيرااات ماجيت الا عشانش والله
ايه : خلاص تمام بشوفش بكره معنا مولد في البيت الكبير.. الاء : تمام
مجد وصلها لجنب المحل شافت عمار مراعي لها.. ومشيو مجد والاء.
مجد : خلينا نتمشى مع بعض شويه
الاء : لا بدون استئذان ماينفعش
مجد : ابوها الزره ذلحين من اول مابنفعل
الاء : اول كنت مع ايه وشاقلهم انك لقيتنا ووصلتنا لكن لو اقلهم لوينا بعدها لا يزغفو بي لخزيمه
مجد : ياااسين عليش ، يلله اروحش قبل مايزغف بي اكرم والكل.. كما هذه اليومتين مدري ماله طااافح واصل
الاء : الله يعينه
مجد : ويعينني ع فراقش بس
الاء شافته وقف وبيأشر للمره تمشي: ليش وقفت لهاااا !! مجد : مافيها ! تقطع الرصده
الاء : وانت مادخلك تقطع ولا طز
مجد : اناااا فدالهممم بيغيرواا
الاء : ليش اغير
مجد بيضحكك ووقف لواحد ثاني : ولاتزعل حبيبي وهذا اوقف له والكل ارتحتي
الاء ضحكت : ايوه
مجد بيلف : اين اوصلش عندنا او بيتكم ؟ الاء : بيتنا
مجد : جيتي عشان ايه طيب بعيني
الاء ضحكت... مجد : وهي فلتتش وراحت مع زوجها شوفي بس الحب
الاء : بطل تدور حرشه لاتحاووولش
ف المحل.. ايه : طيب هذا اللون احلى.. عمار : خلاص تمام هيا نسبق للبيت وهم عيدوه
ايه : طيب
عمار : فين سرتين
ايه : بعدا شاقلك
ايه : بعدا شاقلك
عمار : تمام
وصلوا البيت... ايه انشغلت بالتنظيف والعملل بيفرشو الموكيت .. فات موعد الفحص.. الاء ذكرت تسألها : هااا ايش طلع نتيجه الفحص ؟ ايه : مدري والله ماعد اديته لبكره
الاء : طيب.. فرشتو البيت
ايه : ايوه.. عمار رجع بالعشاء.. ايه : قامت تقرب لهم وبياكلو.. عمار حس بضعف قدامها ان البيت مفروش موكيت بس وفرشين لهم : كنت مخبي زلط عند واحد نسافر بعد العرس بس طلبته يديها ندبر اشياء ضروريه ف البيت وبعدها يفتح الله عليا واعوضش
ايه : مابش داعي لسفر الي فعلته لي احسن من اي مكان.. عمار : انا مقدر لش وسامحيني تحملتي خيرات بس امي فتره وعتتغير وعتبسري
ايه : عادي والله مانا حامله عليهم بشي بس اوقات تعبت تبريرات وتعبت قهر وانصدم
عمار : اشش ابردي خلاص غلقي المواضيع الان تعشي مالش
ايه : شابعه
عمار : لاتغثيني يا ايه قوا قد بينفعل جهدي والله.
ايه غصبت نفسها واكلت معه شويه.
عمار بيتلفت للمكان غريب: البيت فاضي صح !
ايه : بس ملانه حب وهدوء وامان معك
ف بيتهم.. امها : معرصه انتي وياه قلك كان بيجابر صاحبخ
الاء : والله انه صدق صدفه وكلمتكم بكل شي حصل.. امها ضحكت: طيب وايش طلعت نتيجه فحصها
الاء: مدري ماعد شلته
امها : الله يفرحها
ثاني يوم... ايه راحت بيت جدها وعمار راح استلم الفلوس وشل غرفه نوم عاديه جدااا
وبوتجاز .. ف البيت الكبير.. الاء خرجت تكلمه من الحوش : ها مجد شليت الفحص ؟ مجد : ايوه باركي لها
الاء : امانه حااامل !
مجد : ايوه عقبالنا
الاء شافت ايه : مبرووووك
يلله بكلمك بعدا
ايه فرحت وزاعله شويه : ممم كان نفسي شويه بس يلله الحمدلله
الاء : ليش شويه ؟
ايه : قدش شايفه كيف وضعنا
الاء : ماعتجلسو هكذا 9 شهور عيجي النونو بخير عليكم ان شاءالله المفروض تفرحي ياشوووعه
ايه ضحككت: الحمدلله.
الاء : اتخوريني لما اسافر عشان تشبهني
ايه حضنتها : والله شفقدلش قد انتي اختي وصحبتي وكل اسراري
الاء : ارجعلش قريب مش توبهي لمجد وانا لا.. ايه : ولا لحد عيجي وانا واحمه.. الاء ضحكككت : اقلهم
ايه : لا لا مش الان.. بعد ماروحت الليل شافت الغرفه وفرررحت خرجت من الكيس العابها ادتهن معها من غرفتها وفستانها وعمرها شهر وفعلتهن في وسط السرير.. عمار بعد ماغلق السياره ودخل مبتسم : عجبتش الغرفه ؟ ايه : ايوووه بس السرير مابيكفينا
عمار باستغراب شافها : ليش نفرين!
ايه اشرت للسرير ( اللعب والفستان ): عنوقع 3 ؟
عمار ضحككك وملامح دهشه: حاااامل !!!
ايه ابتسمت
عمار بفررحه : شكل البيت هذا دخله خيرررر .
البيت الكبير ،، كلهم ساهرين مع بعض..
الجده : لاعد تروحوش امسوا هنا
ام الاء : الشنط وكل شي ف البيت.
نجوى : قدهن جاهزات ؟
ام الاء : ايوه
الجده : خلاص امسي وبكره سيري لهن والله يسهل لكم.
ام الاء : تمام
الجده دخلت غرفتها وخرجت بكيس فيه فلوس ناولت ام الاء ..
ام الاء : ماهو هذا !
الجده : هذا نص مهر الاء امد لو تكسيتي لها والباقي لبعدا ان شاءالله
ايه : والله انكم تنسوا واحد همومه.. رن تلفونها
ايه : ايوه عمار.. عمار : اجيلش ؟
ايه : مسرع كملت !
عمار : لا بس قلت تختاري الموكيت انتي ع ذوقش
ايه : اهاا طيب فين انت بخلي مجد يدينا لاعندك ؟ الاء بتسال مجد : يمكن بنشر ! مجد : مدري
ايه قفلت : مجد اين طريقك
مجد : عادي شاشلش اين هو !
الاء : خلاص انتي سيري مع زوجش ومجد يسير عمله وانا اشل تكس واروح البيت معي عمل خيرااات ماجيت الا عشانش والله
ايه : خلاص تمام بشوفش بكره معنا مولد في البيت الكبير.. الاء : تمام
مجد وصلها لجنب المحل شافت عمار مراعي لها.. ومشيو مجد والاء.
مجد : خلينا نتمشى مع بعض شويه
الاء : لا بدون استئذان ماينفعش
مجد : ابوها الزره ذلحين من اول مابنفعل
الاء : اول كنت مع ايه وشاقلهم انك لقيتنا ووصلتنا لكن لو اقلهم لوينا بعدها لا يزغفو بي لخزيمه
مجد : ياااسين عليش ، يلله اروحش قبل مايزغف بي اكرم والكل.. كما هذه اليومتين مدري ماله طااافح واصل
الاء : الله يعينه
مجد : ويعينني ع فراقش بس
الاء شافته وقف وبيأشر للمره تمشي: ليش وقفت لهاااا !! مجد : مافيها ! تقطع الرصده
الاء : وانت مادخلك تقطع ولا طز
مجد : اناااا فدالهممم بيغيرواا
الاء : ليش اغير
مجد بيضحكك ووقف لواحد ثاني : ولاتزعل حبيبي وهذا اوقف له والكل ارتحتي
الاء ضحكت : ايوه
مجد بيلف : اين اوصلش عندنا او بيتكم ؟ الاء : بيتنا
مجد : جيتي عشان ايه طيب بعيني
الاء ضحكت... مجد : وهي فلتتش وراحت مع زوجها شوفي بس الحب
الاء : بطل تدور حرشه لاتحاووولش
ف المحل.. ايه : طيب هذا اللون احلى.. عمار : خلاص تمام هيا نسبق للبيت وهم عيدوه
ايه : طيب
عمار : فين سرتين
ايه : بعدا شاقلك
ايه : بعدا شاقلك
عمار : تمام
وصلوا البيت... ايه انشغلت بالتنظيف والعملل بيفرشو الموكيت .. فات موعد الفحص.. الاء ذكرت تسألها : هااا ايش طلع نتيجه الفحص ؟ ايه : مدري والله ماعد اديته لبكره
الاء : طيب.. فرشتو البيت
ايه : ايوه.. عمار رجع بالعشاء.. ايه : قامت تقرب لهم وبياكلو.. عمار حس بضعف قدامها ان البيت مفروش موكيت بس وفرشين لهم : كنت مخبي زلط عند واحد نسافر بعد العرس بس طلبته يديها ندبر اشياء ضروريه ف البيت وبعدها يفتح الله عليا واعوضش
ايه : مابش داعي لسفر الي فعلته لي احسن من اي مكان.. عمار : انا مقدر لش وسامحيني تحملتي خيرات بس امي فتره وعتتغير وعتبسري
ايه : عادي والله مانا حامله عليهم بشي بس اوقات تعبت تبريرات وتعبت قهر وانصدم
عمار : اشش ابردي خلاص غلقي المواضيع الان تعشي مالش
ايه : شابعه
عمار : لاتغثيني يا ايه قوا قد بينفعل جهدي والله.
ايه غصبت نفسها واكلت معه شويه.
عمار بيتلفت للمكان غريب: البيت فاضي صح !
ايه : بس ملانه حب وهدوء وامان معك
ف بيتهم.. امها : معرصه انتي وياه قلك كان بيجابر صاحبخ
الاء : والله انه صدق صدفه وكلمتكم بكل شي حصل.. امها ضحكت: طيب وايش طلعت نتيجه فحصها
الاء: مدري ماعد شلته
امها : الله يفرحها
ثاني يوم... ايه راحت بيت جدها وعمار راح استلم الفلوس وشل غرفه نوم عاديه جدااا
وبوتجاز .. ف البيت الكبير.. الاء خرجت تكلمه من الحوش : ها مجد شليت الفحص ؟ مجد : ايوه باركي لها
الاء : امانه حااامل !
مجد : ايوه عقبالنا
الاء شافت ايه : مبرووووك
يلله بكلمك بعدا
ايه فرحت وزاعله شويه : ممم كان نفسي شويه بس يلله الحمدلله
الاء : ليش شويه ؟
ايه : قدش شايفه كيف وضعنا
الاء : ماعتجلسو هكذا 9 شهور عيجي النونو بخير عليكم ان شاءالله المفروض تفرحي ياشوووعه
ايه ضحككت: الحمدلله.
الاء : اتخوريني لما اسافر عشان تشبهني
ايه حضنتها : والله شفقدلش قد انتي اختي وصحبتي وكل اسراري
الاء : ارجعلش قريب مش توبهي لمجد وانا لا.. ايه : ولا لحد عيجي وانا واحمه.. الاء ضحكككت : اقلهم
ايه : لا لا مش الان.. بعد ماروحت الليل شافت الغرفه وفرررحت خرجت من الكيس العابها ادتهن معها من غرفتها وفستانها وعمرها شهر وفعلتهن في وسط السرير.. عمار بعد ماغلق السياره ودخل مبتسم : عجبتش الغرفه ؟ ايه : ايوووه بس السرير مابيكفينا
عمار باستغراب شافها : ليش نفرين!
ايه اشرت للسرير ( اللعب والفستان ): عنوقع 3 ؟
عمار ضحككك وملامح دهشه: حاااامل !!!
ايه ابتسمت
عمار بفررحه : شكل البيت هذا دخله خيرررر .
البيت الكبير ،، كلهم ساهرين مع بعض..
الجده : لاعد تروحوش امسوا هنا
ام الاء : الشنط وكل شي ف البيت.
نجوى : قدهن جاهزات ؟
ام الاء : ايوه
الجده : خلاص امسي وبكره سيري لهن والله يسهل لكم.
ام الاء : تمام
الجده دخلت غرفتها وخرجت بكيس فيه فلوس ناولت ام الاء ..
ام الاء : ماهو هذا !
الجده : هذا نص مهر الاء امد لو تكسيتي لها والباقي لبعدا ان شاءالله
الاء حاولت تتهرب
قامت ترفع القلصات الي ف الصاله وخرجت للمطبخ تغسلهن..
مجد وصل ..
الاء ماسمعت باب ولا انتبهت كانت منحرجه وبتدور عمل ف المطبخ عشان تدخل وخلصو كلامهم
مجد لمحها من الطاقه قرب تاكد وهي الاء حب يخوفها بصوت مشاوره من تحت الطاقه : ياااا حاليه
يا بنت ، احبش
الاء سمعت صوت نكزت وطرحت الصحون من يدها ومنتظرره تسمع بيتهيئ لها !
سمعت اخر كلمه قالها احبش
الاء بصوت خايف : مجد..
مجد : ومن غير مجد جننتي قلبه
الاء : الله يسامحك فجعتني
مجد :ضحكك ..
افعلي لنا قلصين شاهي وجي نجلس نتجابر ف الحوش
الاء : بنعنعه ولا بصميل قلك نتجابر ف الحوش
مجد متحمممس : بنعنع يامنعنع
وانتي هي الدنيا حق الله وانتي خطيبتي وبنتجابر مافيها اسكه قليلي مافيها !!
الاء بتضحك : بس هباله ادخل هيا قوا لو حد
يشوفنا
مجد : يشوفونا بنسرررق ! بينكلمش بس
الاء : طيب انا شادخل
مجد وقف باب المطبخ يلله امشي
الاء مسكت خصرها : منك صدق
مجد وقف ع جنب ورفع رجله لاوراه : نعم ومايهمني حد ، اشتي اجابرش
الاء مسكت فمها باستغراب : ماااله !
قربت تشتي تخرج
مجد رفع رجل لقدامه عرض الباب وشافها بابتسامه ونظره تحدي
الاء ضحككت دخلت شلت الماء وبتنازفه بالماء ،
رفع الكوت لافوق راسه والله ماتزحزح من هنا اخر يوم لش عندنا
الاء : هيا حبيبي قوا مايسبرش والله خزا عنوقع بايخين
مجد جلس ف الارض : ماعليش من حد خليني اشبع من عيونش وابتسامتش ..ايوه ايوه جبر الابتسامه
الاء بضبح : يو منك يامجد
مجد جالس يغني
الاء جلست تتفرج له وملان عيونها دموع عشان اخر يوم لهم
مجد شافها سكت شويه :مالش ؟
الاء : شفقدلك
مجد تغيرت ملامحه : طيب اجلسي
الاء جلست داخل المطبخ وهو ف الباب خارج..
مجد : تعرفي انه الشهر هذا شي خيال عمري مابنساه.. كنت يااائس فيه وسبحان الله جيتي وانخطبنا وعشنا لحظات حلوه رغم الظرف الي مرينا به..
هذا البدايه وحياتي معش بتكون يا الاء سعاده ان شاءالله.
نجوى خرجت للمطبخ..شافتهم !
نجوى سمعتهم ورجعت دخلت وساكته.. جلسين يتناقشين ع العرس والمعازيم وووو...الخ
ف المطبخ.. مجد : هيا لاتقلبيها زعل خلينا نستغل هذه اللحظات مع بعض
الاء مبرطمه وزعلانه زي الجهال : كل مره اجي فيها اتعلق بك اكثر من الي قبلها.. مجد : انا خلاص حبيت وتعلقت وتميت باقي اخبيش واخطفش من الناس كلها ولا ايه ولا امي ولا امش ولا جدتي ولا حد .
الاء مستحيه وبتتفرج دبلتها وبتصلحها مع المحبس
مجد : مالش مضايقش المحبس !! الاء لفتت له : بالعكس احسن خاتم لبسته ف حياتي
مجد : لانه انا الي لبستش
الاء ضحكت : ايوه انت .
سمعو صوت ف الحوش
الاء لفتت له بنكزه : من
مجد بصوت مرتفع : يكون من ماكان والله مافي حسي
الاء بصوت واطي : قوا عشاني
مازن بيتلفت يشتي يدورها ف المطبخ: وين امي ؟
مجد : داخل ماعتفعل هنا عتفعلك حنيذ
مازن مستغرب مشي شافهم وابتسم ودخل سكته
مجد لفت لها : شفتي .
الاء شافت الساعه : مجد قدلنا ساعه والله
مجد : خليني بس ازيد اشوفش خمس دقايق بس.
الاء تأملت تغيرت ملامحه كان مفرفش قبل شويه متحدي الكل فعلا.. ماهم حد رغم انه كل يوم بينحرج من تعليقات الاهل عليهم
الاء : مالك ؟
مجد : شفقدلش قوي والله
الاء ماتحملت اكثر وحست ببكاء قامت ومشيت من جنبه وخرجت الحوش مسحت دموعها وجلست تهووي وشها وتنشف عيونها ودخلت... بيت عمار.. عمار خرج تلفونه: اتصل افرح امي.. ايه سكتت فكرت انه يمكن امه تفرح به.. عمار سمع امه : مساء الخير
امه بضبح: مساء النور
عمار : كيف انتو
امه : يو له الحمد مرتااااحه في خير ونعمة
عمار : الحمدلله ازيد افرحكم
امه : خير
عمار بحماس: ايه واحمه
امه : اها وانا بينقل مالها مقززه وطافحه وتتأفف وتدور هدار الظاهر عيفتني
عمار شاف ل ايه وحاول مايبين لها : الله يبارك فيكم تسلموا.. امه : يالله الله يعينك ويفسح قلبك يا ابني غبني عليك.
عمار : تصبحو ع خير
امه : وانت من اهله مع السلامه وقفلت
الليل بيت اكرم.. اكرم جالس وبيحاول يلمح لها : ماسمعت منش كلمه حاليه مثلا بدلع حبيبي روحي.
لمياء : امانه لك من اللغاجه قلك حبيبي روحي قلبي
يكفي الاتراك حقكم ادوا لي غاثي
اكرم : ماعليش من حد انا بينكلمش من نفسي ليش مابينسمع كلام حالي منش واحس طول الوقت ضابحه من ايش مش عارف
لمياء : دور لك معاذير مافيني اسكه قل لي ! مابتبسر ؟ حبيبي قلبي افتح لك اغاني ليش اقلهن وامثل
اكرم : تمثلي !
لمياء حست انها جرحته : اقصد انه مابلا سماجه قدك يا اكرم او يازوجي للمه الفلسفه
اكرم بيدور النقص الي داخله : حبيتيني ؟
بقناتكم. ( طنافس 🎻وروايات🇾🇪 )
https://www.tgoop.com/FkamhSnanee3
قامت ترفع القلصات الي ف الصاله وخرجت للمطبخ تغسلهن..
مجد وصل ..
الاء ماسمعت باب ولا انتبهت كانت منحرجه وبتدور عمل ف المطبخ عشان تدخل وخلصو كلامهم
مجد لمحها من الطاقه قرب تاكد وهي الاء حب يخوفها بصوت مشاوره من تحت الطاقه : ياااا حاليه
يا بنت ، احبش
الاء سمعت صوت نكزت وطرحت الصحون من يدها ومنتظرره تسمع بيتهيئ لها !
سمعت اخر كلمه قالها احبش
الاء بصوت خايف : مجد..
مجد : ومن غير مجد جننتي قلبه
الاء : الله يسامحك فجعتني
مجد :ضحكك ..
افعلي لنا قلصين شاهي وجي نجلس نتجابر ف الحوش
الاء : بنعنعه ولا بصميل قلك نتجابر ف الحوش
مجد متحمممس : بنعنع يامنعنع
وانتي هي الدنيا حق الله وانتي خطيبتي وبنتجابر مافيها اسكه قليلي مافيها !!
الاء بتضحك : بس هباله ادخل هيا قوا لو حد
يشوفنا
مجد : يشوفونا بنسرررق ! بينكلمش بس
الاء : طيب انا شادخل
مجد وقف باب المطبخ يلله امشي
الاء مسكت خصرها : منك صدق
مجد وقف ع جنب ورفع رجله لاوراه : نعم ومايهمني حد ، اشتي اجابرش
الاء مسكت فمها باستغراب : ماااله !
قربت تشتي تخرج
مجد رفع رجل لقدامه عرض الباب وشافها بابتسامه ونظره تحدي
الاء ضحككت دخلت شلت الماء وبتنازفه بالماء ،
رفع الكوت لافوق راسه والله ماتزحزح من هنا اخر يوم لش عندنا
الاء : هيا حبيبي قوا مايسبرش والله خزا عنوقع بايخين
مجد جلس ف الارض : ماعليش من حد خليني اشبع من عيونش وابتسامتش ..ايوه ايوه جبر الابتسامه
الاء بضبح : يو منك يامجد
مجد جالس يغني
الاء جلست تتفرج له وملان عيونها دموع عشان اخر يوم لهم
مجد شافها سكت شويه :مالش ؟
الاء : شفقدلك
مجد تغيرت ملامحه : طيب اجلسي
الاء جلست داخل المطبخ وهو ف الباب خارج..
مجد : تعرفي انه الشهر هذا شي خيال عمري مابنساه.. كنت يااائس فيه وسبحان الله جيتي وانخطبنا وعشنا لحظات حلوه رغم الظرف الي مرينا به..
هذا البدايه وحياتي معش بتكون يا الاء سعاده ان شاءالله.
نجوى خرجت للمطبخ..شافتهم !
نجوى سمعتهم ورجعت دخلت وساكته.. جلسين يتناقشين ع العرس والمعازيم وووو...الخ
ف المطبخ.. مجد : هيا لاتقلبيها زعل خلينا نستغل هذه اللحظات مع بعض
الاء مبرطمه وزعلانه زي الجهال : كل مره اجي فيها اتعلق بك اكثر من الي قبلها.. مجد : انا خلاص حبيت وتعلقت وتميت باقي اخبيش واخطفش من الناس كلها ولا ايه ولا امي ولا امش ولا جدتي ولا حد .
الاء مستحيه وبتتفرج دبلتها وبتصلحها مع المحبس
مجد : مالش مضايقش المحبس !! الاء لفتت له : بالعكس احسن خاتم لبسته ف حياتي
مجد : لانه انا الي لبستش
الاء ضحكت : ايوه انت .
سمعو صوت ف الحوش
الاء لفتت له بنكزه : من
مجد بصوت مرتفع : يكون من ماكان والله مافي حسي
الاء بصوت واطي : قوا عشاني
مازن بيتلفت يشتي يدورها ف المطبخ: وين امي ؟
مجد : داخل ماعتفعل هنا عتفعلك حنيذ
مازن مستغرب مشي شافهم وابتسم ودخل سكته
مجد لفت لها : شفتي .
الاء شافت الساعه : مجد قدلنا ساعه والله
مجد : خليني بس ازيد اشوفش خمس دقايق بس.
الاء تأملت تغيرت ملامحه كان مفرفش قبل شويه متحدي الكل فعلا.. ماهم حد رغم انه كل يوم بينحرج من تعليقات الاهل عليهم
الاء : مالك ؟
مجد : شفقدلش قوي والله
الاء ماتحملت اكثر وحست ببكاء قامت ومشيت من جنبه وخرجت الحوش مسحت دموعها وجلست تهووي وشها وتنشف عيونها ودخلت... بيت عمار.. عمار خرج تلفونه: اتصل افرح امي.. ايه سكتت فكرت انه يمكن امه تفرح به.. عمار سمع امه : مساء الخير
امه بضبح: مساء النور
عمار : كيف انتو
امه : يو له الحمد مرتااااحه في خير ونعمة
عمار : الحمدلله ازيد افرحكم
امه : خير
عمار بحماس: ايه واحمه
امه : اها وانا بينقل مالها مقززه وطافحه وتتأفف وتدور هدار الظاهر عيفتني
عمار شاف ل ايه وحاول مايبين لها : الله يبارك فيكم تسلموا.. امه : يالله الله يعينك ويفسح قلبك يا ابني غبني عليك.
عمار : تصبحو ع خير
امه : وانت من اهله مع السلامه وقفلت
الليل بيت اكرم.. اكرم جالس وبيحاول يلمح لها : ماسمعت منش كلمه حاليه مثلا بدلع حبيبي روحي.
لمياء : امانه لك من اللغاجه قلك حبيبي روحي قلبي
يكفي الاتراك حقكم ادوا لي غاثي
اكرم : ماعليش من حد انا بينكلمش من نفسي ليش مابينسمع كلام حالي منش واحس طول الوقت ضابحه من ايش مش عارف
لمياء : دور لك معاذير مافيني اسكه قل لي ! مابتبسر ؟ حبيبي قلبي افتح لك اغاني ليش اقلهن وامثل
اكرم : تمثلي !
لمياء حست انها جرحته : اقصد انه مابلا سماجه قدك يا اكرم او يازوجي للمه الفلسفه
اكرم بيدور النقص الي داخله : حبيتيني ؟
بقناتكم. ( طنافس 🎻وروايات🇾🇪 )
https://www.tgoop.com/FkamhSnanee3
طنافـس🎻 وروايات 🇾🇪 pinned «🤏لعشاق الروايات 🩵🩷 ✿سيتم انزال الجزء العاشر من روايه ( البيت الكبير ) للكاتبه والروائيه المتألقه (عبير الكبسي) الكل انحرج من الموقف.. استاذنوهم الناس الي جو ومشيو. عمه الكبير جلس حاقد عليه ليش تنازل بسهوله اخوه : حرام عليك جرحته و اهنته قدام الكل…»
بوت قوي لدعم القنوات وتقدر تستبدل النقاط مقابل دولار اجمع واربح يفيدكم
https://www.tgoop.com/srwrybot?start=0006d7o86j
https://www.tgoop.com/srwrybot?start=0006d7o86j
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
معانا فقره. هامه وحساسه. واشتي الكل يشارك
شباااااااااب 🙎🏻♂
بنااااااااااااات🙎🏻♀
فقرتنا. اليووم. تقووووول
♤ ماهو السبب.
اللي. يدفع (بعض) البنات. لما يخرجين الحدائق انهن يوصلين يتكشفين ويفتشين البراقع. وهن مخزنات امام الرايح والجاي
رغم ان الحديقه مكان عام. ومليان رجال وشباب
والبعض تبدي. شعرها. وتشيش بجميع انواع المعسلات . والMp3 صوته رافع ويعملين حركات ملفته للنظر
رغم انهم جالسين .في جلسات عائليه بس مكشوفه وبحضور وتواجد وبإشراف رجالهن. واولياء امورهن
وعاد البعض. ما تحلى لهن الجلسه والسمره. الا من بعد المغرب داخل الحديقه
✿ هل هذا يرضيككم⁉️
✪ومن المسؤل عن تفشي هذه الضاهره⁉️
❀ما هو الحل من وجهة نظركم لهذه الظاهره⁉️
طبعا. الموضوع .ليس. مبالغ فيه
واكثركم لاحظ وشاهد بأم عينه هذه الاشياء تحدث امامه
والسكوت عن حدوث هذه الاشياء. في مجتمعنا هو اهم اسباب تأخر.الفرج علينا وبسببها.حبس.الله المطر عنا في السماء
للمشاركة لاهانا. @ALFkamah
والنشر. بقناتكم انتم. @FkamhSnaane2
معانا فقره. هامه وحساسه. واشتي الكل يشارك
شباااااااااب 🙎🏻♂
بنااااااااااااات🙎🏻♀
فقرتنا. اليووم. تقووووول
♤ ماهو السبب.
اللي. يدفع (بعض) البنات. لما يخرجين الحدائق انهن يوصلين يتكشفين ويفتشين البراقع. وهن مخزنات امام الرايح والجاي
رغم ان الحديقه مكان عام. ومليان رجال وشباب
والبعض تبدي. شعرها. وتشيش بجميع انواع المعسلات . والMp3 صوته رافع ويعملين حركات ملفته للنظر
رغم انهم جالسين .في جلسات عائليه بس مكشوفه وبحضور وتواجد وبإشراف رجالهن. واولياء امورهن
وعاد البعض. ما تحلى لهن الجلسه والسمره. الا من بعد المغرب داخل الحديقه
✿ هل هذا يرضيككم⁉️
✪ومن المسؤل عن تفشي هذه الضاهره⁉️
❀ما هو الحل من وجهة نظركم لهذه الظاهره⁉️
طبعا. الموضوع .ليس. مبالغ فيه
واكثركم لاحظ وشاهد بأم عينه هذه الاشياء تحدث امامه
والسكوت عن حدوث هذه الاشياء. في مجتمعنا هو اهم اسباب تأخر.الفرج علينا وبسببها.حبس.الله المطر عنا في السماء
للمشاركة لاهانا. @ALFkamah
والنشر. بقناتكم انتم. @FkamhSnaane2
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
✿ فقرتنا انسااانيه نداء لأهل القلوب الرحيمه
✪ يااصحاب القلوب الرحيمه. يا اهل الخير
نحن الان ببداية { الشتاء القارس شديد البروده} فيه البرد قاسي على كثير من الأسر المتعففه
✿اناشد كل من هو قادر على العطاء والبذل و فعل الخير للتبرع ﴿ #جود_من_الموجود_في_الشتاء_البارد ﴾
لتوفير بطانيات وملابس شتوية للأطفال والكبار والنساء.كيفما كانت(جديد ـ مستخدم - مستهلك)
وذلك للعديد من الأسر المحتاجة والأشد احتياجاً والذين لا مأوى لهم ولا دفء في هذا البرد القارس وعلى معررفتي الشخصيه بهذه الاسر وعلى مسؤليتي
✿ يااهل الله. انتم في بيوتكم شابعين دافيين وغيركم بيعاني من البرد والجوع هو وعائلته
لذلك شاركونا الاجر. وداوو مرضاكم بالصدقه والمؤمن في ضل صدقته وصنائع المعروف تقيكم مصارع السوء واللقم تدفع النقم
✿اللي بايشارك ويريد يسلمهن بنفسه يكلمني وانا اوصله لعندهم ويشوفهم ويسلمهن لهم
✪واللي عيوثق فيني. اوصل المساعدات لأهلها ومستحقيها وبيني وبينه الله اوصل امانته .
✿واذا كان داخل صنعاء. وبايساهم بفراش وبطانيات وملابس شتويه (جديده او مستهلكه) ومايقدر يجي يسلم حقه بنفسه.
انا مستعد اجي له لين مايشتي. واخذهن منه واوزعهن والدال على خير كفاعله.
للتواصل معي @ALFkamah
✿ فقرتنا انسااانيه نداء لأهل القلوب الرحيمه
✪ يااصحاب القلوب الرحيمه. يا اهل الخير
نحن الان ببداية { الشتاء القارس شديد البروده} فيه البرد قاسي على كثير من الأسر المتعففه
✿اناشد كل من هو قادر على العطاء والبذل و فعل الخير للتبرع ﴿ #جود_من_الموجود_في_الشتاء_البارد ﴾
لتوفير بطانيات وملابس شتوية للأطفال والكبار والنساء.كيفما كانت(جديد ـ مستخدم - مستهلك)
وذلك للعديد من الأسر المحتاجة والأشد احتياجاً والذين لا مأوى لهم ولا دفء في هذا البرد القارس وعلى معررفتي الشخصيه بهذه الاسر وعلى مسؤليتي
✿ يااهل الله. انتم في بيوتكم شابعين دافيين وغيركم بيعاني من البرد والجوع هو وعائلته
لذلك شاركونا الاجر. وداوو مرضاكم بالصدقه والمؤمن في ضل صدقته وصنائع المعروف تقيكم مصارع السوء واللقم تدفع النقم
✿اللي بايشارك ويريد يسلمهن بنفسه يكلمني وانا اوصله لعندهم ويشوفهم ويسلمهن لهم
✪واللي عيوثق فيني. اوصل المساعدات لأهلها ومستحقيها وبيني وبينه الله اوصل امانته .
✿واذا كان داخل صنعاء. وبايساهم بفراش وبطانيات وملابس شتويه (جديده او مستهلكه) ومايقدر يجي يسلم حقه بنفسه.
انا مستعد اجي له لين مايشتي. واخذهن منه واوزعهن والدال على خير كفاعله.
للتواصل معي @ALFkamah
⚠️#_عرض_لفتره_محدوده_جدا(X) 🎁🔥"
~ رابط الدعوة ( 4000 ) نقطه 😱
~ لكل مشاركة رابط الدعوة 4000 نقطه 💎
~لكل 100صديق 10الاف عضو لقناتك
🌟معرف البوت⏎ @xxx909bot ➥🌟
#فرصتكم_لتجميع_ملاين_النقاط😍
~ رابط الدعوة ( 4000 ) نقطه 😱
~ لكل مشاركة رابط الدعوة 4000 نقطه 💎
~لكل 100صديق 10الاف عضو لقناتك
🌟معرف البوت⏎ @xxx909bot ➥🌟
#فرصتكم_لتجميع_ملاين_النقاط😍
• تم انشاء رابط هدية بقيمة 70 نقطة 🎁
💳) الرابط : https://www.tgoop.com/srwry2bot?start=to247ecd180aeaba4e4eaacda586d4eede997202
• #ملاحضه_رابط_الدعوة_بـ (200) نقطة ‼️
• يمكن لـ 2000 شخص الدخول ع الرابط 🇾🇪
💳) الرابط : https://www.tgoop.com/srwry2bot?start=to247ecd180aeaba4e4eaacda586d4eede997202
• #ملاحضه_رابط_الدعوة_بـ (200) نقطة ‼️
• يمكن لـ 2000 شخص الدخول ع الرابط 🇾🇪
إلى اللقاء... او لعلي لا القاكم مجددا😥
ظروف خاصة دفعتني لأكتب لكم كلماتي الأخيرة هنا
اليوم أعلن #رحيلي عنكم وكلي ألم وحسرة على فراقكم ولكنني وصلت إلى نقطة النهاية
#رسالتي الأخيرة أوجهها إلى كل أصدقائي في القناه الذين لهم مكانة غالية في قلبي
إلى كل أخت واخ..لكم كل الاحترام والتقدير
#أشخاص لم أراهم ولكن تركوا أثر كبير في نفسي..وهناك أشخاص رائعون أحببتهم دون أن أراهم كانوا لي إخوة
ولكن هي مراحل بحياتنا...نرحل ونودع من نحب
أتمنى أن أكون تركت بسمة طيبة لديكم
انتهت لحظاتي الجميلة بينكم كما ينتهي كل شئ جميل في هذه الحياة بسرعة
أحببتكم أحببت تواجدي معكم أرجو أن تذكروني بالخير وان كنت اسأت لأحد فليسامحني
وهأنا اودعكم ...وساترك تلفوني يشحن قليلا واعود للنشر والتفاعل من جدي😂 🥹🥹
@ALFkamah
ظروف خاصة دفعتني لأكتب لكم كلماتي الأخيرة هنا
اليوم أعلن #رحيلي عنكم وكلي ألم وحسرة على فراقكم ولكنني وصلت إلى نقطة النهاية
#رسالتي الأخيرة أوجهها إلى كل أصدقائي في القناه الذين لهم مكانة غالية في قلبي
إلى كل أخت واخ..لكم كل الاحترام والتقدير
#أشخاص لم أراهم ولكن تركوا أثر كبير في نفسي..وهناك أشخاص رائعون أحببتهم دون أن أراهم كانوا لي إخوة
ولكن هي مراحل بحياتنا...نرحل ونودع من نحب
أتمنى أن أكون تركت بسمة طيبة لديكم
انتهت لحظاتي الجميلة بينكم كما ينتهي كل شئ جميل في هذه الحياة بسرعة
أحببتكم أحببت تواجدي معكم أرجو أن تذكروني بالخير وان كنت اسأت لأحد فليسامحني
وهأنا اودعكم ...وساترك تلفوني يشحن قليلا واعود للنشر والتفاعل من جدي😂 🥹🥹
@ALFkamah
نصيحة لكل اخ واخت
احذروا ذنوب الخلوات ،
والله انها مصيبة كبيرة ، قد يكون انقطاع رزقك بسببها، تأخير زواجك بسببها، ديونك بسببها، تشعر ان أبواب التوفيق مُغلَقة أيضًا بسببها،
وانت تمارسها و لا تعلم أثارها على حياتك
تخيل ان يسترك الله وتظن ان لاحد يعلم بذنوبك سوا الله ، ومع ذلك تنفرد وترتكب المعاصي !!
لا تجعل الله اهون الناظرين اليك .. كلنا نخطىء وكلنا عايشين بستر الله
ولا اقلكم اني بذاك الطهر والنقاء .. انما احاول ان اجاهد نفسي من ذنوب الخلوات
وعندها سيوفقني الله باشياء كثير والله
وسيسهل لي امور كنت اظنها مستحيلة
وأي هدف اسعى له سيتحقق بشكل افضل مما كنت احلم به بإذن الله
لذلك حبيت انصح نفسي اولا ثم انصحكم لله يمكن هذا الشيء يلامس واقعكم
وذكركم "فإن الذكرى تنفع المؤمنين"
@ALFkamah
احذروا ذنوب الخلوات ،
والله انها مصيبة كبيرة ، قد يكون انقطاع رزقك بسببها، تأخير زواجك بسببها، ديونك بسببها، تشعر ان أبواب التوفيق مُغلَقة أيضًا بسببها،
وانت تمارسها و لا تعلم أثارها على حياتك
تخيل ان يسترك الله وتظن ان لاحد يعلم بذنوبك سوا الله ، ومع ذلك تنفرد وترتكب المعاصي !!
لا تجعل الله اهون الناظرين اليك .. كلنا نخطىء وكلنا عايشين بستر الله
ولا اقلكم اني بذاك الطهر والنقاء .. انما احاول ان اجاهد نفسي من ذنوب الخلوات
وعندها سيوفقني الله باشياء كثير والله
وسيسهل لي امور كنت اظنها مستحيلة
وأي هدف اسعى له سيتحقق بشكل افضل مما كنت احلم به بإذن الله
لذلك حبيت انصح نفسي اولا ثم انصحكم لله يمكن هذا الشيء يلامس واقعكم
وذكركم "فإن الذكرى تنفع المؤمنين"
@ALFkamah
راقت لي
,, درست في الدنيا على يد الظروف أربع مواد ..
الحب ,, الأصحاب ,, الأقارب ,, والزمن عندما يدور ..
الحب !!
يعطي للغريب بلاد ليست بلاده ..
والعاشق الذي يطغى قلبه على عقله يصبح رماد ..
الصاحب !!
الذي بينك وبينه ملح وزاد ..
اخلص له لَكِنْ كُنْ حذّر حتى لاتباع يوماً بالمزاد..
القريب !!
أعطه حقوقه واحفظ خط الابتعاد ..
كن بعيداً تصبح في عينه نجماً أصيلاً كالجواد ..
أما الزمن عندما يدور !!
إن كان ضدك وعلت عليك أرخص العباد ..
لاتحزن وترتدي السواد ..
عِش يومك .. واجعل الأمس مات ..
إرتقي بنفسك فأخلاقنا أصعب الجهاد
@ALFkamah
,, درست في الدنيا على يد الظروف أربع مواد ..
الحب ,, الأصحاب ,, الأقارب ,, والزمن عندما يدور ..
الحب !!
يعطي للغريب بلاد ليست بلاده ..
والعاشق الذي يطغى قلبه على عقله يصبح رماد ..
الصاحب !!
الذي بينك وبينه ملح وزاد ..
اخلص له لَكِنْ كُنْ حذّر حتى لاتباع يوماً بالمزاد..
القريب !!
أعطه حقوقه واحفظ خط الابتعاد ..
كن بعيداً تصبح في عينه نجماً أصيلاً كالجواد ..
أما الزمن عندما يدور !!
إن كان ضدك وعلت عليك أرخص العباد ..
لاتحزن وترتدي السواد ..
عِش يومك .. واجعل الأمس مات ..
إرتقي بنفسك فأخلاقنا أصعب الجهاد
@ALFkamah
بعض المشاعر تحتاج إلى :
رفيق لا يخذل ...
وصديق لا يوجع ...
وأخ صادق لا ينساك ..
وإنسان صدوق لايمل شكواك وسماع همومك
خاطبوا القلوب برفق ... ففي قلب كل إنسان زهرة تتفتح باللطف .
فالكلمات الجميلة نهر بارد وعذب يداوي ظمأ القلوب
وعندما تقسو عليك الحياة
احذر أن تصبح مثلها وتقسو على من حولك
كلنا سائحون هنا ... ومغادرون الى ماشاء الله
واللقاء صعب والسفر طويل ..!!
@ALFkamah
رفيق لا يخذل ...
وصديق لا يوجع ...
وأخ صادق لا ينساك ..
وإنسان صدوق لايمل شكواك وسماع همومك
خاطبوا القلوب برفق ... ففي قلب كل إنسان زهرة تتفتح باللطف .
فالكلمات الجميلة نهر بارد وعذب يداوي ظمأ القلوب
وعندما تقسو عليك الحياة
احذر أن تصبح مثلها وتقسو على من حولك
كلنا سائحون هنا ... ومغادرون الى ماشاء الله
واللقاء صعب والسفر طويل ..!!
@ALFkamah
#رسالة_إلى_قلبك
اختر أن تكون منفتحًا....
اختر أن تسعد كل شخص تقابله بابتسامة
اختر العيش بعفوية كطفل
اختر أن تكون لطيفًا تضيء الضوء للجميع
اختر أن تكون ممتنًا لكل شيء
اختر العيش ببساطة بدون تعقيد
اختر أن تعبر بوضوح عن مشاعرك ولا تكبتها
اختر أن تحب كل الخلق...
وقبل كل شيء اختر أن تحب نفسك
اختر الحب دائما♥️ ............
السعادة لقلبك 🌹 @ALFkamah
اختر أن تكون منفتحًا....
اختر أن تسعد كل شخص تقابله بابتسامة
اختر العيش بعفوية كطفل
اختر أن تكون لطيفًا تضيء الضوء للجميع
اختر أن تكون ممتنًا لكل شيء
اختر العيش ببساطة بدون تعقيد
اختر أن تعبر بوضوح عن مشاعرك ولا تكبتها
اختر أن تحب كل الخلق...
وقبل كل شيء اختر أن تحب نفسك
اختر الحب دائما♥️ ............
السعادة لقلبك 🌹 @ALFkamah
🤏لعشاق الروايات 🩵🩷
✿سيتم انزال روايه ( البيت الكبير )
للكاتبه والروائيه المتألقه (عبير الكبسي)
بقناتكم. ( طنافس 🎻وروايات🇾🇪 )
https://www.tgoop.com/FkamhSnanee3
✿سيتم انزال روايه ( البيت الكبير )
للكاتبه والروائيه المتألقه (عبير الكبسي)
بقناتكم. ( طنافس 🎻وروايات🇾🇪 )
https://www.tgoop.com/FkamhSnanee3
Telegram
طنافـس🎻 وروايات 🇾🇪
طنافـس👇
قناه خاصة بالروايات
جديده ومفيده شيقه ومثيره
ومع الفخامه مش حتقدر تقمض عينيك
للتواصل عبر بوت القناه @YemenDoor_bot
قناه خاصة بالروايات
جديده ومفيده شيقه ومثيره
ومع الفخامه مش حتقدر تقمض عينيك
للتواصل عبر بوت القناه @YemenDoor_bot
🤏لعشاق الروايات 🩵🩷
✿سيتم انزال الجزء الحادي عشر
من روايه ( البيت الكبير )
للكاتبه والروائيه المتألقه (عبير الكبسي)
لمياء مستغربه ومطننه فيه : سبحان الله ربي بيطرح الموده والمحبه ولا مانا عندك
اكرم : طيب ليش مش قادره تفهميني؟؟ ليش ماحتويتيني ، ليش مثلا ما احس بانسجام مع بعض معقول ماعشنا الا شهر واقلش بصراحه حاسس بملل .. لمياء تاففت : قل لي هكذا من اول لاتمكن نفسك اسىئله وهدار حبيتيني كرهتيني ومدري مه .. قول انك مليت اصلا تعاملك غريب والله مش هو ساع بقيه العرسان احسك لابتدلع ولا شي
اكرم : انتي لو عرفتي طبعي وفهمتيني والله انني هولا كلهن بس احسش همش نفسش بس ولا انتي داريه شي.. الزواجه مش هذه الالوان كلها الي ع وشش من صباح الصبح لاخر الليل .. انا وانتي بادئين حياه نفهم بعض نحب بعض نساعد بعض يعني اروح ضابح مهموم حسسيني انش ملاحظه ع وشي واسالي مالك مافيك.. مش كيف المكياج مارايك ؟؟ معي خرجه بنت عمك بنت خالك.. من صدق مليت اوقعي مره ووريني ذكائش بتقدري تغيريني بعد ماوضحت لش كل الي اشتيه.
لمياء : والله انك غامض ومعقدها قوي ومكبر الموضوع اختصر كل شي وقل ماعد تشتيني تشتي تتزوج ؟
اكرم قحصصص ع فمه بضببببح وكتم غيضه وخرج.. طلع السياره وجلس يضحككك ع الوضع العجيب الي وصله ومن داخله مجررررروح نفسه ينسااااها !
ايش رجعها ؟ كنت نسيت خلاص ليش يارب بتختبررر ضعفي بين شوقي لهذك ومعاناتي مع هذه !! استغفر الله العظيم واتوب اليه بس.
البيت الكبير.. الاء جلست تتقلب ولاقدرت ترقد رسلت له .. صاحي؟ شافت اون لاين
مجد : مالش ماترقدي ياروحي
الاء : ماقدرت ارقد.
مجد : عتتعبي ف الطريق عنبكر الصبح
الاء : وانت ليش ماترقد
مجد : كنت ساهر عشان لو رسلتي لي
الاء : ياسلام ومادراك اني شرسلك
مجد : احساسي
الاء : ناهي يا إحساس
مجد : تعرفي ايش الي مهون عليا سفرش هذه المره
الاء : ايش
مجد : انه اخر يوووم تحاكيني فيه من نازل ونسرق لحظاتنا مع بعض سرق المره الجايه عتكوني جنبي
الاء : انا خايفه من الحماس حقنا يحصل شي ونموت ف الطريق
مجد : تعوذبي من الخباله
الاء : عيكون فلم هندي صح نهايه الاكشن حق عمي والمراشاه هذه كلها ههههههه
مجد ضحك : ايوه يا ام مرح
الاء : ماهوو !
مجد : لو وقعت لنا بنت بسميها فرح على صفات امه
الاء : والثانيه ؟ مجد : ملاك
الاء : امم طيب الباقيين انا بسميهم
مجد : وايش عتسميهم ؟ الاء : وسيم مثل ابوه.. مجد : والولد الثاني
الاء : اصيل مثل ابوه
مجد : باقي الخامس وبس
الاء : خامسهم انت والصدق حنبت بالاسماء حق العيال كان نفسي حاجه حلوه مثل الي اخترتهن انت
مجد : يكفي انا وابردي من ابتهم كلهم
جلسو يضحكوو ويتكلمو.
ثاني يوم بعد ماودعهم ومشيو حس بضبح ورجع للمكتب..
اكرم جالس: رعى الله غايبك ؟
مجد حزين ساكت
اكرم : يا اخي احمد الله ف الاخير هي لك عتفارقك شهور ورجعت لك للابد
مجد : الحمدلله والشكر لله والله يصبرني ويصبر كل مفارق
اكرم : امين
مجد لفت له: ليش وين مرتك
اكرم ضحك : اين اخر الحجوزات
مجد فهم انه مايشتي يتكلم : ف الملف الي ع يدك اليسار رقم 6
اكرم : متى عيرجعو بيت عمي
مجد : الله واعلم بس احتمال 4 شهور هكذا
اكرم : يلله شد حيلك وادخلك معي جمعيات
مجد : ايوه
اكرم : الله يتمم لكم بخير يارب
مجد : يارب.
نجوى دقت لها باب الغرفه. .
لمياء : ماهو
نجوى : اسكه جي اهزري معي دبه الغاز
لمياء خرجت : اين هي ؟
نجوى : ف الحوش
لمياء : يوو كنتو عتقلبوها وتخطوها برجلكم.
نجوى : اسكه وريني كيف
لمياء راحت معها للحوش: اقلبوها
نجوى: اقلبيها انتي ماعرفش كيف
لمياء بتحاول تقلبها : يوو ثقيله ملان فكرتها فاضيه
نجوى : فاضيه ! وليش أدعيش
لمياء شلتها معها وتشتي تخرج من المطبخ.
نجوى : ماعتفعلي لنا غدا.
لمياء : ماتشتو وانا افعل
نجوى : الي تعرفيه افعليه المصروف عندش ف المطبخ وانا اسير ابدي ع جارتنا وارجع.
لمياء : يوو افعله لوحدي
نجوى شافتها بنص عين : واعجني مابش خبز
وخرجت
لمياء جلست تلاعن وتتأفف...
وصل اكرم..
سلام مابتفعلي ياسلااام عنطعم طبخش اليوم
لمياء : كله عليا من اول بينحمل وحدي
اكرم : عادي ع مهلش احنا الا 3 وهذا لش اشتريت لش فل
لمياء شافته : مافعل به وانا بينحتشر لأمك هنا
اكرم رجمه للزباله الي بتقرش البصل فيها ودخل
غرفته
فتح الفيس وجالس يقلب فيه لقي منشور الاء ع الوداع ..الخ لقي تعليقها...
فتح حسابها لاول مره من فتررررره كبيره وجلس يقلب فيه وف المنشورات
حسها كلها رسايل للنصيب الي فرقهم
ولفته منشور حديث يوم ماتلاقو كاتبه فيه
.....
تصبحوا على خير
ثاني يوم بعد ماودعهم ومشيو حس بضبح ورجع للمكتب..
اكرم جالس: رعى الله غايبك ؟
مجد حزين ساكت
اكرم : يا اخي احمد الله ف الاخير هي لك عتفارقك شهور ورجعت لك للابد
✿سيتم انزال الجزء الحادي عشر
من روايه ( البيت الكبير )
للكاتبه والروائيه المتألقه (عبير الكبسي)
لمياء مستغربه ومطننه فيه : سبحان الله ربي بيطرح الموده والمحبه ولا مانا عندك
اكرم : طيب ليش مش قادره تفهميني؟؟ ليش ماحتويتيني ، ليش مثلا ما احس بانسجام مع بعض معقول ماعشنا الا شهر واقلش بصراحه حاسس بملل .. لمياء تاففت : قل لي هكذا من اول لاتمكن نفسك اسىئله وهدار حبيتيني كرهتيني ومدري مه .. قول انك مليت اصلا تعاملك غريب والله مش هو ساع بقيه العرسان احسك لابتدلع ولا شي
اكرم : انتي لو عرفتي طبعي وفهمتيني والله انني هولا كلهن بس احسش همش نفسش بس ولا انتي داريه شي.. الزواجه مش هذه الالوان كلها الي ع وشش من صباح الصبح لاخر الليل .. انا وانتي بادئين حياه نفهم بعض نحب بعض نساعد بعض يعني اروح ضابح مهموم حسسيني انش ملاحظه ع وشي واسالي مالك مافيك.. مش كيف المكياج مارايك ؟؟ معي خرجه بنت عمك بنت خالك.. من صدق مليت اوقعي مره ووريني ذكائش بتقدري تغيريني بعد ماوضحت لش كل الي اشتيه.
لمياء : والله انك غامض ومعقدها قوي ومكبر الموضوع اختصر كل شي وقل ماعد تشتيني تشتي تتزوج ؟
اكرم قحصصص ع فمه بضببببح وكتم غيضه وخرج.. طلع السياره وجلس يضحككك ع الوضع العجيب الي وصله ومن داخله مجررررروح نفسه ينسااااها !
ايش رجعها ؟ كنت نسيت خلاص ليش يارب بتختبررر ضعفي بين شوقي لهذك ومعاناتي مع هذه !! استغفر الله العظيم واتوب اليه بس.
البيت الكبير.. الاء جلست تتقلب ولاقدرت ترقد رسلت له .. صاحي؟ شافت اون لاين
مجد : مالش ماترقدي ياروحي
الاء : ماقدرت ارقد.
مجد : عتتعبي ف الطريق عنبكر الصبح
الاء : وانت ليش ماترقد
مجد : كنت ساهر عشان لو رسلتي لي
الاء : ياسلام ومادراك اني شرسلك
مجد : احساسي
الاء : ناهي يا إحساس
مجد : تعرفي ايش الي مهون عليا سفرش هذه المره
الاء : ايش
مجد : انه اخر يوووم تحاكيني فيه من نازل ونسرق لحظاتنا مع بعض سرق المره الجايه عتكوني جنبي
الاء : انا خايفه من الحماس حقنا يحصل شي ونموت ف الطريق
مجد : تعوذبي من الخباله
الاء : عيكون فلم هندي صح نهايه الاكشن حق عمي والمراشاه هذه كلها ههههههه
مجد ضحك : ايوه يا ام مرح
الاء : ماهوو !
مجد : لو وقعت لنا بنت بسميها فرح على صفات امه
الاء : والثانيه ؟ مجد : ملاك
الاء : امم طيب الباقيين انا بسميهم
مجد : وايش عتسميهم ؟ الاء : وسيم مثل ابوه.. مجد : والولد الثاني
الاء : اصيل مثل ابوه
مجد : باقي الخامس وبس
الاء : خامسهم انت والصدق حنبت بالاسماء حق العيال كان نفسي حاجه حلوه مثل الي اخترتهن انت
مجد : يكفي انا وابردي من ابتهم كلهم
جلسو يضحكوو ويتكلمو.
ثاني يوم بعد ماودعهم ومشيو حس بضبح ورجع للمكتب..
اكرم جالس: رعى الله غايبك ؟
مجد حزين ساكت
اكرم : يا اخي احمد الله ف الاخير هي لك عتفارقك شهور ورجعت لك للابد
مجد : الحمدلله والشكر لله والله يصبرني ويصبر كل مفارق
اكرم : امين
مجد لفت له: ليش وين مرتك
اكرم ضحك : اين اخر الحجوزات
مجد فهم انه مايشتي يتكلم : ف الملف الي ع يدك اليسار رقم 6
اكرم : متى عيرجعو بيت عمي
مجد : الله واعلم بس احتمال 4 شهور هكذا
اكرم : يلله شد حيلك وادخلك معي جمعيات
مجد : ايوه
اكرم : الله يتمم لكم بخير يارب
مجد : يارب.
نجوى دقت لها باب الغرفه. .
لمياء : ماهو
نجوى : اسكه جي اهزري معي دبه الغاز
لمياء خرجت : اين هي ؟
نجوى : ف الحوش
لمياء : يوو كنتو عتقلبوها وتخطوها برجلكم.
نجوى : اسكه وريني كيف
لمياء راحت معها للحوش: اقلبوها
نجوى: اقلبيها انتي ماعرفش كيف
لمياء بتحاول تقلبها : يوو ثقيله ملان فكرتها فاضيه
نجوى : فاضيه ! وليش أدعيش
لمياء شلتها معها وتشتي تخرج من المطبخ.
نجوى : ماعتفعلي لنا غدا.
لمياء : ماتشتو وانا افعل
نجوى : الي تعرفيه افعليه المصروف عندش ف المطبخ وانا اسير ابدي ع جارتنا وارجع.
لمياء : يوو افعله لوحدي
نجوى شافتها بنص عين : واعجني مابش خبز
وخرجت
لمياء جلست تلاعن وتتأفف...
وصل اكرم..
سلام مابتفعلي ياسلااام عنطعم طبخش اليوم
لمياء : كله عليا من اول بينحمل وحدي
اكرم : عادي ع مهلش احنا الا 3 وهذا لش اشتريت لش فل
لمياء شافته : مافعل به وانا بينحتشر لأمك هنا
اكرم رجمه للزباله الي بتقرش البصل فيها ودخل
غرفته
فتح الفيس وجالس يقلب فيه لقي منشور الاء ع الوداع ..الخ لقي تعليقها...
فتح حسابها لاول مره من فتررررره كبيره وجلس يقلب فيه وف المنشورات
حسها كلها رسايل للنصيب الي فرقهم
ولفته منشور حديث يوم ماتلاقو كاتبه فيه
.....
تصبحوا على خير
ثاني يوم بعد ماودعهم ومشيو حس بضبح ورجع للمكتب..
اكرم جالس: رعى الله غايبك ؟
مجد حزين ساكت
اكرم : يا اخي احمد الله ف الاخير هي لك عتفارقك شهور ورجعت لك للابد
Telegram
طنافـس🎻 وروايات 🇾🇪
طنافـس👇
قناه خاصة بالروايات
جديده ومفيده شيقه ومثيره
ومع الفخامه مش حتقدر تقمض عينيك
للتواصل عبر بوت القناه @YemenDoor_bot
قناه خاصة بالروايات
جديده ومفيده شيقه ومثيره
ومع الفخامه مش حتقدر تقمض عينيك
للتواصل عبر بوت القناه @YemenDoor_bot
مجد : الحمدلله والشكر لله والله يصبرني ويصبر كل مفارق
اكرم : امين
مجد لفت له: ليش وين مرتك
اكرم ضحك : اين اخر الحجوزات
مجد فهم انه مايشتي يتكلم : ف الملف الي ع يدك اليسار رقم 6
اكرم : متى عيرجعو بيت عمي
مجد : الله واعلم بس احتمال 4 شهور هكذا
اكرم : يلله شد حيلك وادخلك معي جمعيات
مجد : ايوه
اكرم : الله يتمم لكم بخير يارب
مجد : يارب.
نجوى دقت لها باب الغرفه. .
لمياء : ماهو
نجوى : اسكه جي اهزري معي دبه الغاز
لمياء خرجت : اين هي ؟
نجوى : ف الحوش
لمياء : يوو كنتو عتقلبوها وتخطوها برجلكم.
نجوى : اسكه وريني كيف
لمياء راحت معها للحوش: اقلبوها
نجوى: اقلبيها انتي ماعرفش كيف
لمياء بتحاول تقلبها : يوو ثقيله ملان فكرتها فاضيه
نجوى : فاضيه ! وليش أدعيش
لمياء شلتها معها وتشتي تخرج من المطبخ.
نجوى : ماعتفعلي لنا غدا.
لمياء : ماتشتو وانا افعل
نجوى : الي تعرفيه افعليه المصروف عندش ف المطبخ وانا اسير ابدي ع جارتنا وارجع.
لمياء : يوو افعله لوحدي
نجوى شافتها بنص عين : واعجني مابش خبز
وخرجت
لمياء جلست تلاعن وتتأفف...
وصل اكرم..
سلام مابتفعلي ياسلااام عنطعم طبخش اليوم
لمياء : كله عليا من اول بينحمل وحدي
اكرم : عادي ع مهلش احنا الا 3 وهذا لش اشتريت لش فل
لمياء شافته : مافعل به وانا بينحتشر لأمك هنا
اكرم رجمه للزباله الي بتقرش البصل فيها ودخل
غرفته
فتح الفيس وجالس يقلب فيه لقي منشور الاء ع الوداع ..الخ لقي تعليقها...
فتح حسابها لاول مره من فتررررره كبيره وجلس يقلب فيه وف المنشورات
حسها كلها رسايل للنصيب الي فرقهم
ولفته منشور حديث يوم ماتلاقو كاتبه فيه
.....
بدء يقرا منشورها
)((كم تمنيت تلك اللحظه ان صمتنا يطول دقائق أخرى ،
أردت معاتبة عينيك ،
كان مبكرا جدا رحيلك ،
كنت وحدك من يفهم حزن عيناي ،
ولو تعلم أني بعدك غرقت ولم انجو ،
لماذا يعيدك القدر امامي مرة أخرى !
الم يكفيني ما انا فيه من عذاب ،
كم كرهت الايام الذي اخذتك مني وتركتني ف منتصف الطريق متشردة بين الذئاب
وهاهي بعد ايام فرقتنا تصبح سنوات
وماذا بعد ... لا أعرف !!! ))
اكرم غلق صفحتها واخر سطر قريه جالس بيتكرر ف راسه ..
وقام يلوي ف الغرفه شويه شاف نفسه ف المرايا
يشتي يخرج عند لمياء ذكر انه بيزيد ينعصد اكثر لبس وشل نفسه وخرج..
لمياء : وين عتسير ؟ الغدا قدو جاهز باقي اخبز
اكرم : لو تأخرت تغدو
لمياء بضبح : جحفه طبخت لجدتي..
اكرم خرج وقفل..
وداخل راسه بيفكر ف اختلاف وفرق مشاعرهن..
ياسمين كانت تفهم حزنه وزعله من نبره صوته وكلامه ولمياء رغم محاولاته يفهمها يصارحها مش مهتمه خالص.. لاحظ الفرق ف الاهتمام..
ياسمين : كانت تحبه تخاف عليه تغير عليه معه ف كل لحظاته وقريبه منه رغم انها كانت بعيده عنه..
ولمياء رغم انها قريبه منه الا ان البعد بينهم كبيررر مافيش اي انسجام وحب..
الفرق في الانسجام. .
ضبببح من تفكيره هذه واتصل لمجد : فينك
مجد : ف البيت اتغدا واسير المكتب
اكرم : ماقد تغديتو؟
مجد : لا وين انت عتجي ؟
اكرم : ايوه انت قريب منكم يلله راعو لي
في بيتهم
ايه وعمار بيضحكو ع نفسهم ماعرفو يصلحو البوتجاز..
عمار : والحل ؟
ايه : ناكل زبادي
عمار : بغير جنان تاكلي ابني زبادي اسير اشتري غدا من خارج
ايه : قواا عموري اسمع الكلام
عمار : يلله تونه للنونو ولابوه زبادي
ايه ضحكت : طيب بس مابش تخزينه ..
عمار : ابوووها التخزززينه اهم شي انتي والي ف بطنش
ايه : يلله اشتري امد ماحاول اصلحه
عمار رجع : لا لا انتبهي تعسيه اخاف لو يسرب ولا شي خليه لما يجي واحد صاحب يعرف
ايه : تمام.
ف طريق سفرهم..
الاء مبتسمه جلست تقلب رسايلهم وصور خطوبتهم وشافت تغطيه وصلت رسااااايل منه ملااان ..
وكانت كتبت له رسايل ومعلقات وصلين له كلهن مره واحده..
فوق الغدا ..
مجد ضااابح من غيابها جالس ..
امه : هيا غدا
مجد : الحمدلله شابع
اكرم : سهل حال المفارررق...
ضحكو كلهم
مجد سمع الرسااايل شاف تلفونه وابتسسم وبيرد ...
اكرم شافه : اين قدهم ؟
مجد سارررح مش منتبه لاكرم.. وبيطبع لها
الجده بصوت واطي : ادعي الاء عيجاوبك
الجده بصوت واطي : ادعي الاء وهو عيجاوبك
اكرم ضحكككك
مجد سارررح
اكرم : الاء
مجد لفت لهم : ايوه
جلسو يضحككو عليه
مجد لفت لهم : مالكم ؟
امه: عتتغدا
مجد : لا لا يهنى بالعافيه
اخر الاسبوع...
اخت عمار عند امها ..
عمار وصل امه ف المطبخ بتفعل غدا : مافعلتو غدا قدني خاور اكلكم؟
امه : ليش وين هي مرتك
عمار : طرحتها بيتهم وجيت اتغدا عندكم
امه : اهلا وسهلا هيا ادخل. .
اخته خرجت من الغرفه : مبروووك قالو ان مرتك واحمه
عمار : الله يبارك فيش
اخته : كيف تسخى تفلت امي وتخرج لحالك انت داري مابش من يعاونها
عمار : وليش تسخي انتي عليهم وعلى عمتش
اخته سكتت شويه : بس انت داري اننا ف مشاكل مع اهل زوجي
اكرم : امين
مجد لفت له: ليش وين مرتك
اكرم ضحك : اين اخر الحجوزات
مجد فهم انه مايشتي يتكلم : ف الملف الي ع يدك اليسار رقم 6
اكرم : متى عيرجعو بيت عمي
مجد : الله واعلم بس احتمال 4 شهور هكذا
اكرم : يلله شد حيلك وادخلك معي جمعيات
مجد : ايوه
اكرم : الله يتمم لكم بخير يارب
مجد : يارب.
نجوى دقت لها باب الغرفه. .
لمياء : ماهو
نجوى : اسكه جي اهزري معي دبه الغاز
لمياء خرجت : اين هي ؟
نجوى : ف الحوش
لمياء : يوو كنتو عتقلبوها وتخطوها برجلكم.
نجوى : اسكه وريني كيف
لمياء راحت معها للحوش: اقلبوها
نجوى: اقلبيها انتي ماعرفش كيف
لمياء بتحاول تقلبها : يوو ثقيله ملان فكرتها فاضيه
نجوى : فاضيه ! وليش أدعيش
لمياء شلتها معها وتشتي تخرج من المطبخ.
نجوى : ماعتفعلي لنا غدا.
لمياء : ماتشتو وانا افعل
نجوى : الي تعرفيه افعليه المصروف عندش ف المطبخ وانا اسير ابدي ع جارتنا وارجع.
لمياء : يوو افعله لوحدي
نجوى شافتها بنص عين : واعجني مابش خبز
وخرجت
لمياء جلست تلاعن وتتأفف...
وصل اكرم..
سلام مابتفعلي ياسلااام عنطعم طبخش اليوم
لمياء : كله عليا من اول بينحمل وحدي
اكرم : عادي ع مهلش احنا الا 3 وهذا لش اشتريت لش فل
لمياء شافته : مافعل به وانا بينحتشر لأمك هنا
اكرم رجمه للزباله الي بتقرش البصل فيها ودخل
غرفته
فتح الفيس وجالس يقلب فيه لقي منشور الاء ع الوداع ..الخ لقي تعليقها...
فتح حسابها لاول مره من فتررررره كبيره وجلس يقلب فيه وف المنشورات
حسها كلها رسايل للنصيب الي فرقهم
ولفته منشور حديث يوم ماتلاقو كاتبه فيه
.....
بدء يقرا منشورها
)((كم تمنيت تلك اللحظه ان صمتنا يطول دقائق أخرى ،
أردت معاتبة عينيك ،
كان مبكرا جدا رحيلك ،
كنت وحدك من يفهم حزن عيناي ،
ولو تعلم أني بعدك غرقت ولم انجو ،
لماذا يعيدك القدر امامي مرة أخرى !
الم يكفيني ما انا فيه من عذاب ،
كم كرهت الايام الذي اخذتك مني وتركتني ف منتصف الطريق متشردة بين الذئاب
وهاهي بعد ايام فرقتنا تصبح سنوات
وماذا بعد ... لا أعرف !!! ))
اكرم غلق صفحتها واخر سطر قريه جالس بيتكرر ف راسه ..
وقام يلوي ف الغرفه شويه شاف نفسه ف المرايا
يشتي يخرج عند لمياء ذكر انه بيزيد ينعصد اكثر لبس وشل نفسه وخرج..
لمياء : وين عتسير ؟ الغدا قدو جاهز باقي اخبز
اكرم : لو تأخرت تغدو
لمياء بضبح : جحفه طبخت لجدتي..
اكرم خرج وقفل..
وداخل راسه بيفكر ف اختلاف وفرق مشاعرهن..
ياسمين كانت تفهم حزنه وزعله من نبره صوته وكلامه ولمياء رغم محاولاته يفهمها يصارحها مش مهتمه خالص.. لاحظ الفرق ف الاهتمام..
ياسمين : كانت تحبه تخاف عليه تغير عليه معه ف كل لحظاته وقريبه منه رغم انها كانت بعيده عنه..
ولمياء رغم انها قريبه منه الا ان البعد بينهم كبيررر مافيش اي انسجام وحب..
الفرق في الانسجام. .
ضبببح من تفكيره هذه واتصل لمجد : فينك
مجد : ف البيت اتغدا واسير المكتب
اكرم : ماقد تغديتو؟
مجد : لا وين انت عتجي ؟
اكرم : ايوه انت قريب منكم يلله راعو لي
في بيتهم
ايه وعمار بيضحكو ع نفسهم ماعرفو يصلحو البوتجاز..
عمار : والحل ؟
ايه : ناكل زبادي
عمار : بغير جنان تاكلي ابني زبادي اسير اشتري غدا من خارج
ايه : قواا عموري اسمع الكلام
عمار : يلله تونه للنونو ولابوه زبادي
ايه ضحكت : طيب بس مابش تخزينه ..
عمار : ابوووها التخزززينه اهم شي انتي والي ف بطنش
ايه : يلله اشتري امد ماحاول اصلحه
عمار رجع : لا لا انتبهي تعسيه اخاف لو يسرب ولا شي خليه لما يجي واحد صاحب يعرف
ايه : تمام.
ف طريق سفرهم..
الاء مبتسمه جلست تقلب رسايلهم وصور خطوبتهم وشافت تغطيه وصلت رسااااايل منه ملااان ..
وكانت كتبت له رسايل ومعلقات وصلين له كلهن مره واحده..
فوق الغدا ..
مجد ضااابح من غيابها جالس ..
امه : هيا غدا
مجد : الحمدلله شابع
اكرم : سهل حال المفارررق...
ضحكو كلهم
مجد سمع الرسااايل شاف تلفونه وابتسسم وبيرد ...
اكرم شافه : اين قدهم ؟
مجد سارررح مش منتبه لاكرم.. وبيطبع لها
الجده بصوت واطي : ادعي الاء عيجاوبك
الجده بصوت واطي : ادعي الاء وهو عيجاوبك
اكرم ضحكككك
مجد سارررح
اكرم : الاء
مجد لفت لهم : ايوه
جلسو يضحككو عليه
مجد لفت لهم : مالكم ؟
امه: عتتغدا
مجد : لا لا يهنى بالعافيه
اخر الاسبوع...
اخت عمار عند امها ..
عمار وصل امه ف المطبخ بتفعل غدا : مافعلتو غدا قدني خاور اكلكم؟
امه : ليش وين هي مرتك
عمار : طرحتها بيتهم وجيت اتغدا عندكم
امه : اهلا وسهلا هيا ادخل. .
اخته خرجت من الغرفه : مبروووك قالو ان مرتك واحمه
عمار : الله يبارك فيش
اخته : كيف تسخى تفلت امي وتخرج لحالك انت داري مابش من يعاونها
عمار : وليش تسخي انتي عليهم وعلى عمتش
اخته سكتت شويه : بس انت داري اننا ف مشاكل مع اهل زوجي