#روايات_هادفة
_*اســكـربــت))*_
> بواسطه 🖤🩷 ÄĻ ŹÖŹ
بتعيطي ليه دلوقتى...
ابعد عني متكلمنيش
انا زعلانه منك
لي بس يا حبيبتي
انت وعدتني وعدتني انك هتاخدني ونسافر اسكندريه
ودلوقتي بتقول مش هتقدر
علشان شغلك بجد خلاص انا عايزاك معيا كفايه شغل بقي انا عايزه انك تبقي معيا انا تعبت من شغلك الكتير الي مش بيخلص انت مزهقتش
ياحبيبتي انا بعمل كده علشانك وعلشان نعيش حياه افصل ...
نسيت اعرفكوا بنفسي انا شهد ودا جوزي زين هو مهندس معماري شاطر جدا في شغلوا ودايما بيسعي انوا يتوسع في شغلوا وكده وسعات كتير بيسافر برا
نرجع تاني
شهد
زين انت عارف اني مش بحب سفرك الكتير انا تعبت قعده لوحدي دايما سيبني انت لو مش بتحبني قولي وكل واحد يروح لحاله انا خلاص تعبت
زين
انتي عبيطه ما انت عارفه اد اي انا بحبك وتعبت ازاي علشان تكوني معيا انا بحبك وان كنت بعمل كده فعلشان انا عايزك مش محتاجه حاجه
شهد
طب ومين قالك اني محتاجه حاجه انا بس محتجاك انت
وانت محتاج انك ترتاح شويه وتزيد في علمك وانت قللت من وردك انت مش شايف انك قصرت في حق ابنك وحقي
زين
صدقيني بعمل كده علشانك انتِ و هو واخر الاسبوع ده بجد اخدكم ونسافر
شهد
طيب انا هحكي ليك حكايه جميله بمناسبه الموضوع ممكن تسمعها
زين
كلي اذان صاغيه
شهد
بعد غزور الاحزاب فتح علي الرسول والمسلمين فتح كبير جدا فكان من عاده النبي صلِّ الله عليه وسلم كان لا يدخر المال، وكانت أحواله تتقلب بين السعة والإقلال، فأحياناً يأتيه المال من المغنم والخمس فيدخر لأهله قوت سنة، وينفق الباقي، وأحيانا لا يكون عنده مال وبعد غزوه الاحزاب فُتح علي الرسول صلِّ الله عليه وسلّم فكانت الزوجاته كثيرا ما تطلب و في الوقت ده الرسول صلِّ الله عليه وسلم كان عندوا 9 تسع زوجات فكانت الطلبات كتيره اوي علي الرسول صلِّ الله عليه وسلم فتعب كثيرا صلِّ الله عليه وسلّم وقسم ان يعتزلهم شهرا
و بعدما قضى النبي في معزله 29 ليلة، قرر مسامحة زوجاته والعودة إليهن، وعندما جاءت البشرى لأمهات المؤمنين، وقفن بأبوابهن في لهفة يلتمسن نظرة إلى وجهه الكريم، في حين بقيت السيدة عائشة داخل منزلها تستعد للقاء حبيبها، إذا كانت لديها يقين أن الرسول سيذهب إليها أولا، وعندما فعل ذلك قالت له في دعابة، "أقسمت أن تهجرنا شهرا ولم يمض منه غير 29؟" فأشرق وجهه صلى الله عليه وسلم، وقد سرّه أنها كانت تحصي ليالي فراقه عدّا، وقال لها إن شهرهما ذاك 29 ليلة
يعني الشهر ده كان 29ليله
وقال لها يا عائشة اريد ان اقول لكي شياً ولكن قبل ان تتعجلي استفتي ابويكي و قراء عليها قول الله تعالي
من سوره الاحزاب
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (28) وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (29) يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (30) وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا (31)
صدق الله العظيم
فقالت عائشة رضي الله عنها افيك يا رسول الله استفتي ابوي افيك يا رسول الله استفتي ابوي والله اني اختار الله ورسوله ♡
لازم نركز شويه في اوردنا و قيامنا وصلاتنا و كل حاجه احنا بنعملها
مره كان سيدنا سليمان عليه السلام علي الموكب بتاعوا فا حد من المشاه راي ملك سليمان عليه السلام فانبهر ووقف مكانه فنزل سيدنا سليمان عليه السلام من الموكب وقال له يا هذا انِ تسبيحه افصل من ملك سليمان فان التسبيحه تبقي وملك سليمان لا يبقي ♡
زين
حاضر والله انا مش هروح السفريه وقعد معاكي انهارده و مع عبدالله و ونصلي القيام سوا كلنا و نقعدا سوا هو فين
شهد
في اوضته انادي علي
زين
لا انا هروح لي
رح زين عند الباب وخبط ودخل لعبد الله
زين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبدالله
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين
رح حضن عبدالله و باسوا وقال حبيب بابي العسل بيعمل اي
عبدالله
بحفظ قران مش عارف كل شويه اتلغبط
زين
طب تعالي هحفظك
وعقد معها شويه و قراءا امامه وخله هو كمان يقراء لحد ما حفط وبعدين قال تعالي هحكيلك قصه انا و مامي
وخرجوا بره ليا
زين
_*اســكـربــت))*_
> بواسطه 🖤🩷 ÄĻ ŹÖŹ
بتعيطي ليه دلوقتى...
ابعد عني متكلمنيش
انا زعلانه منك
لي بس يا حبيبتي
انت وعدتني وعدتني انك هتاخدني ونسافر اسكندريه
ودلوقتي بتقول مش هتقدر
علشان شغلك بجد خلاص انا عايزاك معيا كفايه شغل بقي انا عايزه انك تبقي معيا انا تعبت من شغلك الكتير الي مش بيخلص انت مزهقتش
ياحبيبتي انا بعمل كده علشانك وعلشان نعيش حياه افصل ...
نسيت اعرفكوا بنفسي انا شهد ودا جوزي زين هو مهندس معماري شاطر جدا في شغلوا ودايما بيسعي انوا يتوسع في شغلوا وكده وسعات كتير بيسافر برا
نرجع تاني
شهد
زين انت عارف اني مش بحب سفرك الكتير انا تعبت قعده لوحدي دايما سيبني انت لو مش بتحبني قولي وكل واحد يروح لحاله انا خلاص تعبت
زين
انتي عبيطه ما انت عارفه اد اي انا بحبك وتعبت ازاي علشان تكوني معيا انا بحبك وان كنت بعمل كده فعلشان انا عايزك مش محتاجه حاجه
شهد
طب ومين قالك اني محتاجه حاجه انا بس محتجاك انت
وانت محتاج انك ترتاح شويه وتزيد في علمك وانت قللت من وردك انت مش شايف انك قصرت في حق ابنك وحقي
زين
صدقيني بعمل كده علشانك انتِ و هو واخر الاسبوع ده بجد اخدكم ونسافر
شهد
طيب انا هحكي ليك حكايه جميله بمناسبه الموضوع ممكن تسمعها
زين
كلي اذان صاغيه
شهد
بعد غزور الاحزاب فتح علي الرسول والمسلمين فتح كبير جدا فكان من عاده النبي صلِّ الله عليه وسلم كان لا يدخر المال، وكانت أحواله تتقلب بين السعة والإقلال، فأحياناً يأتيه المال من المغنم والخمس فيدخر لأهله قوت سنة، وينفق الباقي، وأحيانا لا يكون عنده مال وبعد غزوه الاحزاب فُتح علي الرسول صلِّ الله عليه وسلّم فكانت الزوجاته كثيرا ما تطلب و في الوقت ده الرسول صلِّ الله عليه وسلم كان عندوا 9 تسع زوجات فكانت الطلبات كتيره اوي علي الرسول صلِّ الله عليه وسلم فتعب كثيرا صلِّ الله عليه وسلّم وقسم ان يعتزلهم شهرا
و بعدما قضى النبي في معزله 29 ليلة، قرر مسامحة زوجاته والعودة إليهن، وعندما جاءت البشرى لأمهات المؤمنين، وقفن بأبوابهن في لهفة يلتمسن نظرة إلى وجهه الكريم، في حين بقيت السيدة عائشة داخل منزلها تستعد للقاء حبيبها، إذا كانت لديها يقين أن الرسول سيذهب إليها أولا، وعندما فعل ذلك قالت له في دعابة، "أقسمت أن تهجرنا شهرا ولم يمض منه غير 29؟" فأشرق وجهه صلى الله عليه وسلم، وقد سرّه أنها كانت تحصي ليالي فراقه عدّا، وقال لها إن شهرهما ذاك 29 ليلة
يعني الشهر ده كان 29ليله
وقال لها يا عائشة اريد ان اقول لكي شياً ولكن قبل ان تتعجلي استفتي ابويكي و قراء عليها قول الله تعالي
من سوره الاحزاب
يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُلْ لِأَزْوَاجِكَ إِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا وَزِينَتَهَا فَتَعَالَيْنَ أُمَتِّعْكُنَّ وَأُسَرِّحْكُنَّ سَرَاحًا جَمِيلًا (28) وَإِنْ كُنْتُنَّ تُرِدْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالدَّارَ الْآخِرَةَ فَإِنَّ اللَّهَ أَعَدَّ لِلْمُحْسِنَاتِ مِنْكُنَّ أَجْرًا عَظِيمًا (29) يَا نِسَاءَ النَّبِيِّ مَنْ يَأْتِ مِنْكُنَّ بِفَاحِشَةٍ مُبَيِّنَةٍ يُضَاعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَيْنِ ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا (30) وَمَنْ يَقْنُتْ مِنْكُنَّ لِلَّهِ وَرَسُولِهِ وَتَعْمَلْ صَالِحًا نُؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَيْنِ وَأَعْتَدْنَا لَهَا رِزْقًا كَرِيمًا (31)
صدق الله العظيم
فقالت عائشة رضي الله عنها افيك يا رسول الله استفتي ابوي افيك يا رسول الله استفتي ابوي والله اني اختار الله ورسوله ♡
لازم نركز شويه في اوردنا و قيامنا وصلاتنا و كل حاجه احنا بنعملها
مره كان سيدنا سليمان عليه السلام علي الموكب بتاعوا فا حد من المشاه راي ملك سليمان عليه السلام فانبهر ووقف مكانه فنزل سيدنا سليمان عليه السلام من الموكب وقال له يا هذا انِ تسبيحه افصل من ملك سليمان فان التسبيحه تبقي وملك سليمان لا يبقي ♡
زين
حاضر والله انا مش هروح السفريه وقعد معاكي انهارده و مع عبدالله و ونصلي القيام سوا كلنا و نقعدا سوا هو فين
شهد
في اوضته انادي علي
زين
لا انا هروح لي
رح زين عند الباب وخبط ودخل لعبد الله
زين
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
عبدالله
وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
زين
رح حضن عبدالله و باسوا وقال حبيب بابي العسل بيعمل اي
عبدالله
بحفظ قران مش عارف كل شويه اتلغبط
زين
طب تعالي هحفظك
وعقد معها شويه و قراءا امامه وخله هو كمان يقراء لحد ما حفط وبعدين قال تعالي هحكيلك قصه انا و مامي
وخرجوا بره ليا
زين
👏1
انت تعرف احنا سمني اسمك علي اسم مين
عبد الله
لا
زين انا هقولك
عبد الله ده كان ابن عم الرسول صلِّ الله عليه وسلّم عبدالله بن العباس
وكان ابن اخت زوجته ميمونه فكان كثيرا ما يقعد مع النبي وكان دايما عندما يري النبي صلِّ الله عليه وسلّم و كان يدعي له اللهم فقهه في الدين وعلمه التأويل ويقول ايضا اللهم علمه الكتاب اللهم علمه الحكمه
وكان يدخل علي النبي دايما وهو مع ميمونه لانها خالتوا و جاء مره بليل و الرسول صلِّ الله عليه وسلّم يقوم الليل وقف خلفه وصلاه مسك بيده الرسول واوقفه بجانبه فرجع عبدالله فمسك بيده ثانيا فرجع مره اخرى و حتي انتهت الصلاة التفت اليه الرسول وقال له ما بك كلما وقفتك بجانبي ترجع الي الخلف قال والله ما اقدر انا اقف بجانبك وانت رسول الله وكان هذا من حيائه
كان وسيماً جميلاً، مديد القامة، مهيباً كامل العقل، ذكي النفس، من رجال الكمال،
توفي النبي عليه افضل الصلاة والسلام وعمره ثلاث عشرة سنة، فكان يفسّر القرآن بعد موت النبي، حتى لُقِّب بـ حَبْر الأمة وترجمان القرآن، والحَبْر والبحر.
طلب ابن عباس العلم والحديث من الصحابه، وقرأ القرآن على زيد بن ثابت وأبي بن كعب، وكان يسأل عن الأمر الواحد ثلاثين من الصحابة، كان لابن عباس مجلس كبير في المدينة يأتيه الناس لطلب العلم، وكان يُقسِّم مجلسه أيامًا ودروسًا، فيجعل يومًا للفقه، ويومًا لتفسير القرآن، ويومًا للمغازي، ويومًا للشعر، ويومًا لأيام العرب. وقد روى حوالي 1660 حَدِيثًا، ولهُ في الصحيحين 75 حَدِيثًا متفقا عليها، وتفرد البخاري له بِـ 110 أَحَادِيثَ، وتفرَّد مسلم بن الحجاج بـ 49 حَدِيثًا.
وقال مجاهد بن حبر
«مَا رَأَيْتُ أَحَدًا قَطُّ مِثْلَ ابْنِ عَبَّاسٍ، لَقَدْ مَاتَ يَوْمَ مَاتَ وَإِنَّهُ لَحَبْرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ.»
و قال عطاء: ما رأيت القمر ليلة أربع عشرة إلا ذكرت وجه ابن عباس،
وقال مسروق: كنت إذا رأيت ابن عباس قلت: أجمل الناس، فاذا نطق قلت أفصح الناس
اريدك ان تكون مثله فهذا العالم يابني يحتاج إلى رجُل ذو دين وخلق لمواجهته.
تمت بحمد الله
عبد الله
لا
زين انا هقولك
عبد الله ده كان ابن عم الرسول صلِّ الله عليه وسلّم عبدالله بن العباس
وكان ابن اخت زوجته ميمونه فكان كثيرا ما يقعد مع النبي وكان دايما عندما يري النبي صلِّ الله عليه وسلّم و كان يدعي له اللهم فقهه في الدين وعلمه التأويل ويقول ايضا اللهم علمه الكتاب اللهم علمه الحكمه
وكان يدخل علي النبي دايما وهو مع ميمونه لانها خالتوا و جاء مره بليل و الرسول صلِّ الله عليه وسلّم يقوم الليل وقف خلفه وصلاه مسك بيده الرسول واوقفه بجانبه فرجع عبدالله فمسك بيده ثانيا فرجع مره اخرى و حتي انتهت الصلاة التفت اليه الرسول وقال له ما بك كلما وقفتك بجانبي ترجع الي الخلف قال والله ما اقدر انا اقف بجانبك وانت رسول الله وكان هذا من حيائه
كان وسيماً جميلاً، مديد القامة، مهيباً كامل العقل، ذكي النفس، من رجال الكمال،
توفي النبي عليه افضل الصلاة والسلام وعمره ثلاث عشرة سنة، فكان يفسّر القرآن بعد موت النبي، حتى لُقِّب بـ حَبْر الأمة وترجمان القرآن، والحَبْر والبحر.
طلب ابن عباس العلم والحديث من الصحابه، وقرأ القرآن على زيد بن ثابت وأبي بن كعب، وكان يسأل عن الأمر الواحد ثلاثين من الصحابة، كان لابن عباس مجلس كبير في المدينة يأتيه الناس لطلب العلم، وكان يُقسِّم مجلسه أيامًا ودروسًا، فيجعل يومًا للفقه، ويومًا لتفسير القرآن، ويومًا للمغازي، ويومًا للشعر، ويومًا لأيام العرب. وقد روى حوالي 1660 حَدِيثًا، ولهُ في الصحيحين 75 حَدِيثًا متفقا عليها، وتفرد البخاري له بِـ 110 أَحَادِيثَ، وتفرَّد مسلم بن الحجاج بـ 49 حَدِيثًا.
وقال مجاهد بن حبر
«مَا رَأَيْتُ أَحَدًا قَطُّ مِثْلَ ابْنِ عَبَّاسٍ، لَقَدْ مَاتَ يَوْمَ مَاتَ وَإِنَّهُ لَحَبْرُ هَذِهِ الْأُمَّةِ.»
و قال عطاء: ما رأيت القمر ليلة أربع عشرة إلا ذكرت وجه ابن عباس،
وقال مسروق: كنت إذا رأيت ابن عباس قلت: أجمل الناس، فاذا نطق قلت أفصح الناس
اريدك ان تكون مثله فهذا العالم يابني يحتاج إلى رجُل ذو دين وخلق لمواجهته.
تمت بحمد الله
👍1👏1🤮1
*مهـــم للبنـات🩷🩷🩷🩷🩷🎀>>>*
*شاب كان منزل بوست وبيقول:*
*« كان في بنت جنبي في المواصلات هموت وأقولها بحبك من ريحة البرفيوم بتاعتها »*
*وكانت بنت تانية بتقول:*
*أنا مرة من كم شهر حطيت برفيوم و أنا خارجة ، و كنت عارفة انه حرام بس قعدت اقول عادي يعني مفيش راجل هيشمه ،*
*هم رشتين بس عشان لو بنت حضنتني تلاقي ريحتي جميلة ..*
*المهم اني رشيت ٣ رشات و نزلت و رحت مشوار و خلصته و ركبت اوبر خلاص رايحة مشوار تاني ،*
*الراجل طول الطريق كان محترم جداً*
*لما وصلت بقى و بعدها بنص ساعة ، لقيت مسج مبعوتالي من رقم غريب ، لقيت انه هو الراجل بتاع الاوبر اللي وصلني اخر مشوار بعتلي مسج بيقولي :*
*"حضرتك امورة أوي و البرفيوم ريحته جميلة أوي أوي "*
*أنا اتضايقت جداً ، و حرفياً اتصدمت و من ساعتها بطلت احط بيرفيوم خالص !*
*و رجعت البيت صليت صلاة توبة و بجد ندمت و قلبى وجعني جداً اني اخدت اثم زانية ...*
*والله أعلم كم راجل تاني كان شمِّني !*
*يا بنات الموضوع فعلا مؤلم ، و الحديث اللي بينهي الست عن انها تحط عطر و هي خارجة مرعب !*
*الرسول صلى الله عليه و سلَّم قال :*
*"أيما امرأة استعطرت فمرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية، وكل عين زانية ". متفق عليه*
*معناه ان أي ست تتعطر و هي خارجة فمرت بمكان فيه رجالة فأثارت شهوتهم بسبب ريحة عطرها و خليتهم يبصولها ، فكل واحد بصلها بسبب ريحتها فهو زاني بعينه ، و هي بالتالي زانية لإن هي اللي حركت قلبه و بالتالي بصلها ، فهي كمان زانية ...!🖤*
*والله يا جماعة دة ذنب احنا في غنى عنه ، و يكفي انك تهتمي بنضافتك الشخصية ، و يكفي انك تتجنبي معصية بس عشان ترضي ربنا ❤🩹*
*ربنا يشهد اني فعلا منزلة البوست دة عشان مش عايزة حد يشيل اثم عظيم زي دة ..🫂❤🩹*
*{ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ . فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ }💗*
- *نقل*
*شاب كان منزل بوست وبيقول:*
*« كان في بنت جنبي في المواصلات هموت وأقولها بحبك من ريحة البرفيوم بتاعتها »*
*وكانت بنت تانية بتقول:*
*أنا مرة من كم شهر حطيت برفيوم و أنا خارجة ، و كنت عارفة انه حرام بس قعدت اقول عادي يعني مفيش راجل هيشمه ،*
*هم رشتين بس عشان لو بنت حضنتني تلاقي ريحتي جميلة ..*
*المهم اني رشيت ٣ رشات و نزلت و رحت مشوار و خلصته و ركبت اوبر خلاص رايحة مشوار تاني ،*
*الراجل طول الطريق كان محترم جداً*
*لما وصلت بقى و بعدها بنص ساعة ، لقيت مسج مبعوتالي من رقم غريب ، لقيت انه هو الراجل بتاع الاوبر اللي وصلني اخر مشوار بعتلي مسج بيقولي :*
*"حضرتك امورة أوي و البرفيوم ريحته جميلة أوي أوي "*
*أنا اتضايقت جداً ، و حرفياً اتصدمت و من ساعتها بطلت احط بيرفيوم خالص !*
*و رجعت البيت صليت صلاة توبة و بجد ندمت و قلبى وجعني جداً اني اخدت اثم زانية ...*
*والله أعلم كم راجل تاني كان شمِّني !*
*يا بنات الموضوع فعلا مؤلم ، و الحديث اللي بينهي الست عن انها تحط عطر و هي خارجة مرعب !*
*الرسول صلى الله عليه و سلَّم قال :*
*"أيما امرأة استعطرت فمرت على قوم ليجدوا ريحها فهي زانية، وكل عين زانية ". متفق عليه*
*معناه ان أي ست تتعطر و هي خارجة فمرت بمكان فيه رجالة فأثارت شهوتهم بسبب ريحة عطرها و خليتهم يبصولها ، فكل واحد بصلها بسبب ريحتها فهو زاني بعينه ، و هي بالتالي زانية لإن هي اللي حركت قلبه و بالتالي بصلها ، فهي كمان زانية ...!🖤*
*والله يا جماعة دة ذنب احنا في غنى عنه ، و يكفي انك تهتمي بنضافتك الشخصية ، و يكفي انك تتجنبي معصية بس عشان ترضي ربنا ❤🩹*
*ربنا يشهد اني فعلا منزلة البوست دة عشان مش عايزة حد يشيل اثم عظيم زي دة ..🫂❤🩹*
*{ وَأَمَّا مَنْ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِ وَنَهَى النَّفْسَ عَنِ الْهَوَىٰ . فَإِنَّ الْجَنَّةَ هِيَ الْمَأْوَىٰ }💗*
- *نقل*
#روايات_هادفة
*ـ ࢪواية. اسكريبات 🥀↻≯⸙•♡»»))
*ـ ࢪواية. اسكريبات 🥀↻≯⸙•♡»»))
اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا ونبينا محمد💗
________
°يوووه بقي هو أحنا مش هنخلص من أم الحوار ده بقي !
' لا طالما قولتي بقي بقي يبقي متعصبه بجد
.....
'خلاص بهزر والله
°يابن الحلال قولتك ١٠٠ مره حل عني ربنا يرضي عنك
'مش لاقي سبب عشان أبعد يمريم ،مش لاقي سبب لرفضك دايما
°مراقبتك ليا ف كل مكان دي حرراام افهم بقي وقفتك معايا دي متصحش
'طب ريحيني انتي قوليلي اعمل ايه ؟
° ابعد وسبني ف حالي أنت اتقدمتلي وانا رفضت خلصنا خلاص!
كان لسه هيتكلم بس أنا قطعته:..
° دي اول مره اقف اتكلم مع شاب واخر مره مش هكررها تاني أنا عملت كده عشان اقولك كفايه متتعبش نفسك ف المحاولات تاني
سبته ومشيت من قبل مايتكلم مكنش يصح اقف اتكلم معاه لوحدنا كده بس كان لازم انهي الموضوع واخليه يشيل أي أمل جواه من ناحيتي
" أنا مريم عندي ٢٢ سنه في رابعه تربيه وبشتغل ف جرافيك ديزاين اونلاين طبعا والاستاذ المشمحترم ده يبقي ياسين صاحب محل العطاره اللي علي اول شارعنا ،بيحبني ..عارفه ..اتقدملي ورفضته ٤ مرات ..طب أنا بحبه امممم مش عارفه ،مقتنعه تماماً ان الحب اللي بجد بيجي بعد الجواز بعد مرحله الانبهار ممكن اكون صح وممكن لا مش عارفه"
° السلام عليكم يا احلي عيله في المجره
'وعليكم السلام يحبيبه أبوكي ،أتاخرتي كده ليه ؟
° ياسين باشا ..احم فيه أيه يست الكل ليه البصه دي ؟حوش مراتك يحسن
'هو أنا مرات ابوكي يبت متحترمي نفسك وبعدين تعبتي الجدع معاكي ارحمي شويه
° والله يماما محدش قاله يتعب أنا ردي وصله من أول مره يبقي خلاص ولو سمحتوا مش عايزه كلام ف الموضوع ده تاني بعد أذنكم انا داخله أصلي المغرب
'أدخلي يحبيبه أبوكي صلي واطلعي عشان نأكل
" سبتهم ودخلت صليت ودعيت كتير ربنا يشيل حبي من قلبه ..بتوجع عشانه بس أنا خايفه ،خايفه من الجواز خايفه يطلع عكس ما ظاهر خايفه ليطلع زي جوز أختي الحيوان كان فرشلها الارض ورد وبعد الجواز زعيق وأهانه وهي تستحمل وتخبي عشان بتحبه وفالاخر ماتت بحسرتها ،خايفه ابقي زيها ،خايفه ابقي نسخه منها ،خلصت وطلعت اتعشينا أنا وبابا وماما وهما طلعوا جدعاان متكلموش ف حاجه "
تاني يوم صحيت أديت فرضي وقولت أذكاري ونزلت عشان عندي محاضره ليه الانسان يهين نفسه ف محاضره ٨ الصبح بجد ليييه
°السلام عليكم يصديقه الندامه
'متأخره ليه يست مريم الدكتور هيطردنا ياختي
° عادشي يعني نروح نفطر يهدي هدي اعصابك كده
'أبو بردوك يبت يلا عالمحاضره
_ يلا ياختي أخرتنا حضانه ده لو اشتغلنا اصلا .
خلصت محاضرات وروحت قعدت ف كافيه بحبه اخلص شغل من اللاب وبعديت روحت بيتنا وانا داخله الشارع افتكرت ست الكل طالبه شويه حاجات من عنده ف المحل ،،يوووه يربي طب ادخل ولا اكنسل لا هدخل مش ناقصه الشبشب
° السلام عليكم يعم محمد
'وعليكم السلام يبنتي عامله ايه ؟
° الحمد لله ،معلش هتعبك هاتلي الحاجات اللي ف الورقه دي
'استني انتي يراجل يطيب
ايه ده بقي بقي ايه اللي جابه ده ،يخربيت هبلك يمريم ده محله طبيعي هيكون فيه يعني اوووف
'متأخره انهارده ليه ؟
_ أفندم !!
°أعيد تاني متاخره ليه يمريم ؟
° لا معلش وأنت مالك بقي أفهم بقي مالك
حك دقنه وبصلي بعصبيه :-
'صوتك يوطي ،والزفت الخمار ده ميتلبسش تاني قصير يست هانم
°لا إله إلا الله يابن الحلال متدخلش ف حياتي كفايه بقي
كان لسه هيرد بس دخلت أخته المحل ،ملوكه حبيبتي دي ، لقيته ساب اللي ف ايديه وجري عليها شال أبنها وباس راسها وخدها ف حضنه ،نسيت عصبيتي منه ووقفت اتفرج، ياسين حنين وجدع ومتدين وحليوه ايه ايه استغفر الله ،،بعديها ملك سلمت عليا واخدت الطلبات وروحت
° مااامااا انا جبتلك الحاجات عدي الجمايل بقي
'ماشي يالمضه تشكري يختي يلا جهزي معايا الاكل عشان ابوكي زمانه جاي
°حاضر عيوني يست الكل
اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا ونبينا محمد💗
________
°يوووه بقي هو أحنا مش هنخلص من أم الحوار ده بقي !
' لا طالما قولتي بقي بقي يبقي متعصبه بجد
.....
'خلاص بهزر والله
°يابن الحلال قولتك ١٠٠ مره حل عني ربنا يرضي عنك
'مش لاقي سبب عشان أبعد يمريم ،مش لاقي سبب لرفضك دايما
°مراقبتك ليا ف كل مكان دي حرراام افهم بقي وقفتك معايا دي متصحش
'طب ريحيني انتي قوليلي اعمل ايه ؟
° ابعد وسبني ف حالي أنت اتقدمتلي وانا رفضت خلصنا خلاص!
كان لسه هيتكلم بس أنا قطعته:..
° دي اول مره اقف اتكلم مع شاب واخر مره مش هكررها تاني أنا عملت كده عشان اقولك كفايه متتعبش نفسك ف المحاولات تاني
سبته ومشيت من قبل مايتكلم مكنش يصح اقف اتكلم معاه لوحدنا كده بس كان لازم انهي الموضوع واخليه يشيل أي أمل جواه من ناحيتي
" أنا مريم عندي ٢٢ سنه في رابعه تربيه وبشتغل ف جرافيك ديزاين اونلاين طبعا والاستاذ المشمحترم ده يبقي ياسين صاحب محل العطاره اللي علي اول شارعنا ،بيحبني ..عارفه ..اتقدملي ورفضته ٤ مرات ..طب أنا بحبه امممم مش عارفه ،مقتنعه تماماً ان الحب اللي بجد بيجي بعد الجواز بعد مرحله الانبهار ممكن اكون صح وممكن لا مش عارفه"
° السلام عليكم يا احلي عيله في المجره
'وعليكم السلام يحبيبه أبوكي ،أتاخرتي كده ليه ؟
° ياسين باشا ..احم فيه أيه يست الكل ليه البصه دي ؟حوش مراتك يحسن
'هو أنا مرات ابوكي يبت متحترمي نفسك وبعدين تعبتي الجدع معاكي ارحمي شويه
° والله يماما محدش قاله يتعب أنا ردي وصله من أول مره يبقي خلاص ولو سمحتوا مش عايزه كلام ف الموضوع ده تاني بعد أذنكم انا داخله أصلي المغرب
'أدخلي يحبيبه أبوكي صلي واطلعي عشان نأكل
" سبتهم ودخلت صليت ودعيت كتير ربنا يشيل حبي من قلبه ..بتوجع عشانه بس أنا خايفه ،خايفه من الجواز خايفه يطلع عكس ما ظاهر خايفه ليطلع زي جوز أختي الحيوان كان فرشلها الارض ورد وبعد الجواز زعيق وأهانه وهي تستحمل وتخبي عشان بتحبه وفالاخر ماتت بحسرتها ،خايفه ابقي زيها ،خايفه ابقي نسخه منها ،خلصت وطلعت اتعشينا أنا وبابا وماما وهما طلعوا جدعاان متكلموش ف حاجه "
تاني يوم صحيت أديت فرضي وقولت أذكاري ونزلت عشان عندي محاضره ليه الانسان يهين نفسه ف محاضره ٨ الصبح بجد ليييه
°السلام عليكم يصديقه الندامه
'متأخره ليه يست مريم الدكتور هيطردنا ياختي
° عادشي يعني نروح نفطر يهدي هدي اعصابك كده
'أبو بردوك يبت يلا عالمحاضره
_ يلا ياختي أخرتنا حضانه ده لو اشتغلنا اصلا .
خلصت محاضرات وروحت قعدت ف كافيه بحبه اخلص شغل من اللاب وبعديت روحت بيتنا وانا داخله الشارع افتكرت ست الكل طالبه شويه حاجات من عنده ف المحل ،،يوووه يربي طب ادخل ولا اكنسل لا هدخل مش ناقصه الشبشب
° السلام عليكم يعم محمد
'وعليكم السلام يبنتي عامله ايه ؟
° الحمد لله ،معلش هتعبك هاتلي الحاجات اللي ف الورقه دي
'استني انتي يراجل يطيب
ايه ده بقي بقي ايه اللي جابه ده ،يخربيت هبلك يمريم ده محله طبيعي هيكون فيه يعني اوووف
'متأخره انهارده ليه ؟
_ أفندم !!
°أعيد تاني متاخره ليه يمريم ؟
° لا معلش وأنت مالك بقي أفهم بقي مالك
حك دقنه وبصلي بعصبيه :-
'صوتك يوطي ،والزفت الخمار ده ميتلبسش تاني قصير يست هانم
°لا إله إلا الله يابن الحلال متدخلش ف حياتي كفايه بقي
كان لسه هيرد بس دخلت أخته المحل ،ملوكه حبيبتي دي ، لقيته ساب اللي ف ايديه وجري عليها شال أبنها وباس راسها وخدها ف حضنه ،نسيت عصبيتي منه ووقفت اتفرج، ياسين حنين وجدع ومتدين وحليوه ايه ايه استغفر الله ،،بعديها ملك سلمت عليا واخدت الطلبات وروحت
° مااامااا انا جبتلك الحاجات عدي الجمايل بقي
'ماشي يالمضه تشكري يختي يلا جهزي معايا الاكل عشان ابوكي زمانه جاي
°حاضر عيوني يست الكل
واليوم خلص وعدي شهر امتحاناتي كنت بشوفه كل يوم مره نتخانق ومره نبص لبعض بقرف بس من ناحيتي أنا بس
ونتيجتي ظهرت وخلاص مريوم بتتخرج ياااه الحمد لله مش عارفه ازاي لسه في ناس طلبه
كنت قاعده ف البلكونه ولمحته هو وبابا خارجين من صلاه العشاء ووقفوا مع بعض شويه بس عادي بابا بيحب ياسين زي ابنه ويمكن اكتر خلصوا وكل واحد رجع بيته
'حبيبه ابوها بتعمل ايه؟!
° مستنياك يعسل انت
' يبت أمك لو سمعتك بتعاكسيني هتزعلك
° هههه بتحبك يعم ربنا يوعدنا بحب زيكم كده
غمزلي وقال:- كنتي لسه بتبصي عليه من البلكونه من شويه
°احمم مين ده يابو علي ؟
' مريم ياسين اتقدم تاني وقبل مااسمع رفضك مريم ياسين مش جوز اختك الحيوان ولا اي حد تاني ياسين راجل بجد وشاريكي ،أنا أب وبشوف حنيته عليكي ف عيونه بيخاف عليكي من وانتي صغيره حتي من نفسه ،حافظ علي نفسه من فتنه الدنيا عشانك وعشان تبقي ليه في الحلال ،صلي استخاره وفكري تاني وتأكدي أن ابوكي معاكي في اي قرار
" بابا معاه حق مهما حاولت انكر بس لاا ياسين راجل بجد تخلي عن كليه الطب ودخل تجاره لان والده توفي وكان لازم يمسك محلات العطاره مكانه عشان يكون ف ضهر اخواته ووالدته بحكم أنه الاكبر ، وفوق ده كلو متدين، بيصلي وعمر ماسمعته قال لفظ او كلمه وحشه بيعامل الكل كويس ،حنين ،كلمته سيف علي رقبته راجل اقدر اعتمد عليه ،مخافش منو لما اغلط راجل فاهم معني القوامه بجد..صليت وقررت اني ادي لقلبي ولقلبه فرصه انا استاهل والحليوه اللي قاعد ف الصاله مع بابا ده يستاهل
° السلام عليكم
ردت والدته ديجه حبيبتي ..ووعليكم السلام يمريومه تعالي يروحي
وبعد كلام ولاول مره هقعد قصاده كده وبيبص براحته مهو في رؤيه شرعيه بقي ،،،ياااختااي طب ارفع عيوني وابص ولا اقوم امشي قاطع تفكيري وهو بيقول :-
'مانا مش هخليكي تمشي تاني يست البنات ،بطلي تفكري بصوت عالي
رفعت راسي وبصيتله وقولت:-
' ليه أنا ياياسين ليه بالرغم أنك مشوفتش مني غير تعب وبس .
°مش هقدر اجاوبك غير بعد ماتكوني حلالي يمريم بس أنتي دعوة بطلبها من ربنا كل يوم ومش طالب غير موافقه ،،ها يبنت الحلال ؟!
' وانا مش طالبه غير الامان ليا ولقلبي انا عايزه أطمن وبس أطمن ليك وبيك وبس يا ياسين، هتقدر تطمن قلبي ولا هتندمه أنو دخلك جواه ؟
'لو محستيش بالامان معايا يبقي مستاهلكيش ولا استاهل قلبك اللي تعبت عشان اوصله أنا هعاملك بما يرضي الله ورسوله يست البنات مش هقدر اقولك اكتر من كده عشان ضوابط الخطوبه
" وافقت مهو كان لازم اوافق اللي تلاقي راجل شاريها بجد وتسيبه تبقي هبله وانا تخليت عن مخاوفي بوجود راجل يطمني، وفهمت مش كلهم زي بعضهم كل واحد قصته مختلفه عن التاني اختيارتنا لشريك حياتنا بيفرق جدا، وانتي بتختاري اختاري أب لولادك قبل زوج ليكي أختاري اب واخ وصديق وحبيب ،حد يحترمك ويطمنك دايما يعاملك بما يرضي الله، متتجوزيش حد لمجرد أنك بتحبيه الحب بيختفي مع اول خلاف اللي بيفضل معدن الشخص واخلاقه ودينه "
#حواديت_مَريمه_وياسين
#بقلم_مَريمه
---------------------------------
فركش ياأخواتي.
💗💗(اللهم صّلِ وسَلّمْ عَلۓِ نَبِيْنَامُحَمد ﷺ)
.............................................................................
أصبحنا وأصبح المُلك لله ، وها قد استيقظت الكتكوته اللي الكل بيعملها الف حساب
' أنتِ يحيوانه، بت يمررريم ده كلو نوم اخلصي
احمم كده يست الكل تحرجيني مع الناس ..قومت وخرجت اشوف امي عشان مبتقدرش تستغني عني
ـ صباح الخير يا أحلي زينب ف الكون
' صباح النور يكسوله يلا جهزي معايا الفطار عايزه اخلص
ـ فطار ليا تسلميلي يارب ، اومال فين حسن جوزك ؟
' حسن !! ابوكي ف الارض ياختي والفطار مش ليكي ده للناس الشغاله ف الارض وبطلي رغي عشان هيبعت حد ياخده كمان شويه
ـ طب وانا مش هتفطريني ده أنا حتي زي بنتك
قولتها وانا راسمه التكشيره وااااه الشبشب سلم علي قفايا
ـ خلاص محدش يعرف يهزر يزوزو يلا اعمل اي بقي
( وخلصنا الاكل وابويا بعت حد ياخده وزوزو فطرتني وزي كل يوم تقعد تحكيلي قصه جوازها هي وحسن من ٣٠ سنه وازاي اهلها كانو رافضين الجوازه وانو مينفعش واحده مخلصه جامعه تتجوز واحد الظروف اجبرته ميكملش تعليمه وقعد يهتم بارضه وارض ابوه وكمان هتعيش ف ارياف بس هي اقنعتهم في الاخر واهي متجوزه بقالها ٣٠ سنه )
خلصنا حكاوي وعملت شغل البيت كلو وقولت اطلع ارخم علي مرات اخويا اصل انهارده اجازه مانا بدرس في كليه صيدله وبشتغل في صيدليه في بلدنا ياااختاي امتي اتخرج بقي
ـ بت يريهااام افتحي
' ادخلي يقلبي صباح النور
ـ صباح الخير ياختي ايه يبت المقابله دي فين مرات الاخ الشريره والعمه الحربوءه فين المحتوي يبت
ضحكت جامد وقالت:ـ عمه حربوءه معاكي انتي هبله يروحي
ـ حبيبتي تسلمي ايه ايه هبله اهو روح الشريره هتطلع منك يمرات اخويا
' طب تعالي بس نعمل كيكه وبعدين نتخانق
ونتيجتي ظهرت وخلاص مريوم بتتخرج ياااه الحمد لله مش عارفه ازاي لسه في ناس طلبه
كنت قاعده ف البلكونه ولمحته هو وبابا خارجين من صلاه العشاء ووقفوا مع بعض شويه بس عادي بابا بيحب ياسين زي ابنه ويمكن اكتر خلصوا وكل واحد رجع بيته
'حبيبه ابوها بتعمل ايه؟!
° مستنياك يعسل انت
' يبت أمك لو سمعتك بتعاكسيني هتزعلك
° هههه بتحبك يعم ربنا يوعدنا بحب زيكم كده
غمزلي وقال:- كنتي لسه بتبصي عليه من البلكونه من شويه
°احمم مين ده يابو علي ؟
' مريم ياسين اتقدم تاني وقبل مااسمع رفضك مريم ياسين مش جوز اختك الحيوان ولا اي حد تاني ياسين راجل بجد وشاريكي ،أنا أب وبشوف حنيته عليكي ف عيونه بيخاف عليكي من وانتي صغيره حتي من نفسه ،حافظ علي نفسه من فتنه الدنيا عشانك وعشان تبقي ليه في الحلال ،صلي استخاره وفكري تاني وتأكدي أن ابوكي معاكي في اي قرار
" بابا معاه حق مهما حاولت انكر بس لاا ياسين راجل بجد تخلي عن كليه الطب ودخل تجاره لان والده توفي وكان لازم يمسك محلات العطاره مكانه عشان يكون ف ضهر اخواته ووالدته بحكم أنه الاكبر ، وفوق ده كلو متدين، بيصلي وعمر ماسمعته قال لفظ او كلمه وحشه بيعامل الكل كويس ،حنين ،كلمته سيف علي رقبته راجل اقدر اعتمد عليه ،مخافش منو لما اغلط راجل فاهم معني القوامه بجد..صليت وقررت اني ادي لقلبي ولقلبه فرصه انا استاهل والحليوه اللي قاعد ف الصاله مع بابا ده يستاهل
° السلام عليكم
ردت والدته ديجه حبيبتي ..ووعليكم السلام يمريومه تعالي يروحي
وبعد كلام ولاول مره هقعد قصاده كده وبيبص براحته مهو في رؤيه شرعيه بقي ،،،ياااختااي طب ارفع عيوني وابص ولا اقوم امشي قاطع تفكيري وهو بيقول :-
'مانا مش هخليكي تمشي تاني يست البنات ،بطلي تفكري بصوت عالي
رفعت راسي وبصيتله وقولت:-
' ليه أنا ياياسين ليه بالرغم أنك مشوفتش مني غير تعب وبس .
°مش هقدر اجاوبك غير بعد ماتكوني حلالي يمريم بس أنتي دعوة بطلبها من ربنا كل يوم ومش طالب غير موافقه ،،ها يبنت الحلال ؟!
' وانا مش طالبه غير الامان ليا ولقلبي انا عايزه أطمن وبس أطمن ليك وبيك وبس يا ياسين، هتقدر تطمن قلبي ولا هتندمه أنو دخلك جواه ؟
'لو محستيش بالامان معايا يبقي مستاهلكيش ولا استاهل قلبك اللي تعبت عشان اوصله أنا هعاملك بما يرضي الله ورسوله يست البنات مش هقدر اقولك اكتر من كده عشان ضوابط الخطوبه
" وافقت مهو كان لازم اوافق اللي تلاقي راجل شاريها بجد وتسيبه تبقي هبله وانا تخليت عن مخاوفي بوجود راجل يطمني، وفهمت مش كلهم زي بعضهم كل واحد قصته مختلفه عن التاني اختيارتنا لشريك حياتنا بيفرق جدا، وانتي بتختاري اختاري أب لولادك قبل زوج ليكي أختاري اب واخ وصديق وحبيب ،حد يحترمك ويطمنك دايما يعاملك بما يرضي الله، متتجوزيش حد لمجرد أنك بتحبيه الحب بيختفي مع اول خلاف اللي بيفضل معدن الشخص واخلاقه ودينه "
#حواديت_مَريمه_وياسين
#بقلم_مَريمه
---------------------------------
فركش ياأخواتي.
💗💗(اللهم صّلِ وسَلّمْ عَلۓِ نَبِيْنَامُحَمد ﷺ)
.............................................................................
أصبحنا وأصبح المُلك لله ، وها قد استيقظت الكتكوته اللي الكل بيعملها الف حساب
' أنتِ يحيوانه، بت يمررريم ده كلو نوم اخلصي
احمم كده يست الكل تحرجيني مع الناس ..قومت وخرجت اشوف امي عشان مبتقدرش تستغني عني
ـ صباح الخير يا أحلي زينب ف الكون
' صباح النور يكسوله يلا جهزي معايا الفطار عايزه اخلص
ـ فطار ليا تسلميلي يارب ، اومال فين حسن جوزك ؟
' حسن !! ابوكي ف الارض ياختي والفطار مش ليكي ده للناس الشغاله ف الارض وبطلي رغي عشان هيبعت حد ياخده كمان شويه
ـ طب وانا مش هتفطريني ده أنا حتي زي بنتك
قولتها وانا راسمه التكشيره وااااه الشبشب سلم علي قفايا
ـ خلاص محدش يعرف يهزر يزوزو يلا اعمل اي بقي
( وخلصنا الاكل وابويا بعت حد ياخده وزوزو فطرتني وزي كل يوم تقعد تحكيلي قصه جوازها هي وحسن من ٣٠ سنه وازاي اهلها كانو رافضين الجوازه وانو مينفعش واحده مخلصه جامعه تتجوز واحد الظروف اجبرته ميكملش تعليمه وقعد يهتم بارضه وارض ابوه وكمان هتعيش ف ارياف بس هي اقنعتهم في الاخر واهي متجوزه بقالها ٣٠ سنه )
خلصنا حكاوي وعملت شغل البيت كلو وقولت اطلع ارخم علي مرات اخويا اصل انهارده اجازه مانا بدرس في كليه صيدله وبشتغل في صيدليه في بلدنا ياااختاي امتي اتخرج بقي
ـ بت يريهااام افتحي
' ادخلي يقلبي صباح النور
ـ صباح الخير ياختي ايه يبت المقابله دي فين مرات الاخ الشريره والعمه الحربوءه فين المحتوي يبت
ضحكت جامد وقالت:ـ عمه حربوءه معاكي انتي هبله يروحي
ـ حبيبتي تسلمي ايه ايه هبله اهو روح الشريره هتطلع منك يمرات اخويا
' طب تعالي بس نعمل كيكه وبعدين نتخانق
👍4
ـ احم طالما كيكه نعمل يعسل انتي ده انا اخويا متجوز عسل هو فين صحيح ؟
' نايم مش هيصحي طالما اجازه بيعوض باقي الاسبوع
- بيعوض اممم وميقعدش معاكي ليه ها ؟مايعوضك انتي ياختي ويصحي بدري كده وتقعدوا مع بعض لا يريهام لازم تاخدي موقف مع اخويا اسمعي مني روحي صحيه خليه يخرجك ويبسطك كده، وبعد كده خليكي استرونج معاه اها الرجاله دي ملهاش أمان وو
ايه يريهام بتبصيلي كده ليه ..في صرصار ورايا صح
هزت راسها باه :ـ كبييير قوي
وإذ باللي بيمسكني من قفايا وبيهمس في ودني
' بتقوي مراتي عليا يشبر ونص أنتي اومال لو مكنتش اخوكي هتعملي ايه هااا متتكلمي القطه كلت لسانك دلوقتي
ـ احمم صباح الخير يابو مالك يقمر انت لسه بقولها انتي معاكي جوهره يريهام بس انت مجتش في الحته دي حتي اسالها
ريهام طبعا كانت ماسكه نفسها بالعافيه عشان متضحكش
بصلها وقال :ـ اضحكي متكتميش في قلبك ومتقعديش مع رضوي الشربيني دي كتير
"انفجرنا انا وريهام في الضحك وبعديها خدنا في حضنه احنا الاتنين "
ونزلنا كلنا تحت عشان انهارده الجمعه بنتغدي مع بعض جهزنا الاكل واتغدينا وقعدنا نحكي.وفي وسط
القعده بابا اتكلم :ـ عارفين ان انهارده عيد جوازي من امكم
واذ بيا بزغرط
' اقعدي يهبله
- مُبارك يحج خلصت المؤبد يراجل ده انت ليك الجنه
ضحكوا كلهم وامي قالت:ـ ليه يدلوعه ابوكي كنت بعذبه ولا ايه
' العذاب علي أيدك جنه يام مروان ، انتي بنت اصول واستحملتي كتير وعمرك ما مليتي مني كنت دايما ادخل البيت تقابليني بضحكه حتي لو متخانقين انا لو كنت لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زيك
' وانت كنت ناوي تلف يراجل بقي، اهو اشهدوا ابوكم كان ممكن ميتجوزنيش
(بابا ضرب كف بكف وكلنا ضحكنا علي كلامهم وانا قعدت اتفرج عليهم وعلي علاقتهم علاقه مريحه بشكل مُحبب لقلبي ياتري قد ايه مروا بمشاكل ولا اتخانقوا كام مره طب ياتري فكروا ينفصلوا قبل كده ولا دي كلمه مش في القاموس اصلا دي كلها افكار بتزورني لما بشوف اتنين متجوزين وخصوصا عدي علي جوازهم كتير زي حسن وزينب كده )
وخلص اليوم وزيه ايام كتير بعدها وانا بحمد ربنا اني في عيله زيهم اكيد بينا مشاكل بس بنحلها في وقتها مبنسمحش للشيطان يدخل بينا ولا لاي حد وخصوصا اننا في منطقه ريفيه والتدخل في حياتك ده لازم ،بس لما تبقي في عيله بيعرفوا يتصرفوا صح، عيله بتتعامل بما يرضي ربنا مع الكل ،عيله سويه نفسيا بيبقي الموضوع اسهل والمكان مبيفرقش معاك كتير
' ايه يمريوم مروحتيش الصيدليه ليه يقلبي
-لا ما احنا واخدين اجازه انهارده اصل الدكتور معتز مسافر فهيبيع الصيدليه لدكتور تاني من بلد جنبا علي الطريق كده
' طب مخدش صيدليه في بلدهم ليه
ـ معرفش يريهام والله بس أنا مالي انا ليا شغلي واللي بتشغل معاه يكون محترم وخلاص
' طيب يروحي عقبال ما يبقي ليكي صيدليه بتاعتك يارب
ـ اللهم أمين يا ام مالك يقمر انتي
وخلصت اجازه الشغل ورجعنا تاني بس مشوفتش الدكتور الجديد ده ولا مره بس سمعت كلام اللي بيشتغل معايا وقال عنه محترم وبيراعي ربنا في شغله
' لو سمحتي الدوا ده يدكتوره
ـ حاضر دقيقه وهجيبه لحضرتك
' براحتك يقمر انتي
ـ افندم حضرتك بتكلمني انا
' اه هو في قمر غيرك دا انتي يا وحش ماتجيبي رقمك
اتعصبت وزعقت فيه :ـ انت راجل مهزهق ولو مختفتش من وشي دلوقتي همسح بكرامه اهلك الارض
طبعا الناس اتلمت علي صوتي
' في ايه يمريم يبنتي بتزعقي ليه
- في ان الراجل المشمحترم ده يعم محمد جاي يقول كلام غلط وبيقولي هاتي رقمك
كان لسه هيتكلم ويزعق بس رجاله البلد اخدوه من قدامي وبعديها مسعتش صوت غير حد منهم ايجي يطمني انو مش من بلدنا ومش هيجي هنا تاني
( وخلصت اليوم ورحت بس كنت قلقانه اصل يعني الدكتور الجديد ده يكون لسه ماسك الصيدليه فيسمع بخناقه حصلت فيها ولاول مره طب ياتري رده فعلوا هتبقي ايه ..ايه يبت يمريم يطردك ومالوا انتي اصلا محتاجه اجازه تروقي بيها علي نفسك ادخلي نامي يعني )
وتاني يوم خلصت محاضرات وطلعت علي الشغل
ـ يلا يدكتور محمد روح انا جيت استلم اهو
' لا الدكتور ياسين جوه وعايزنا احنا الاتنين
ـ ياسين مين ده كمان ؟!
" أنا صاحب الصيدليه
بصيت ورايا لقيت الله اكبر ايه الكاريزما دي ايه غُضي بصرك يجزمه هتروحي فداهيه يختي
ـ احم انا اسفه يدكتور اول مره اعرف اسم حضرتك أعذرني
" ولا يهمك يدكتوره محصلش حاجه ممكن اعرف من حضراتكم خناقه ايه اللي تحصل في الصيدليه هو ده مكان للخناقات
ـ الدكتور محمد مكنش موجود وقت الخناقه انا المسؤوله يدكتور
" طيب احكيلي بقي اللي حصل بالضبط
( حكيتله اللي حصل بالضبط بس كنت مدايقه منو مهو اكيد شاف كاميرات المراقبه وعرف كل حاجه موقفنا زي التلاميذ قدامه كده ليه اوووف انا جعانه) فوقت علي صوته
' نايم مش هيصحي طالما اجازه بيعوض باقي الاسبوع
- بيعوض اممم وميقعدش معاكي ليه ها ؟مايعوضك انتي ياختي ويصحي بدري كده وتقعدوا مع بعض لا يريهام لازم تاخدي موقف مع اخويا اسمعي مني روحي صحيه خليه يخرجك ويبسطك كده، وبعد كده خليكي استرونج معاه اها الرجاله دي ملهاش أمان وو
ايه يريهام بتبصيلي كده ليه ..في صرصار ورايا صح
هزت راسها باه :ـ كبييير قوي
وإذ باللي بيمسكني من قفايا وبيهمس في ودني
' بتقوي مراتي عليا يشبر ونص أنتي اومال لو مكنتش اخوكي هتعملي ايه هااا متتكلمي القطه كلت لسانك دلوقتي
ـ احمم صباح الخير يابو مالك يقمر انت لسه بقولها انتي معاكي جوهره يريهام بس انت مجتش في الحته دي حتي اسالها
ريهام طبعا كانت ماسكه نفسها بالعافيه عشان متضحكش
بصلها وقال :ـ اضحكي متكتميش في قلبك ومتقعديش مع رضوي الشربيني دي كتير
"انفجرنا انا وريهام في الضحك وبعديها خدنا في حضنه احنا الاتنين "
ونزلنا كلنا تحت عشان انهارده الجمعه بنتغدي مع بعض جهزنا الاكل واتغدينا وقعدنا نحكي.وفي وسط
القعده بابا اتكلم :ـ عارفين ان انهارده عيد جوازي من امكم
واذ بيا بزغرط
' اقعدي يهبله
- مُبارك يحج خلصت المؤبد يراجل ده انت ليك الجنه
ضحكوا كلهم وامي قالت:ـ ليه يدلوعه ابوكي كنت بعذبه ولا ايه
' العذاب علي أيدك جنه يام مروان ، انتي بنت اصول واستحملتي كتير وعمرك ما مليتي مني كنت دايما ادخل البيت تقابليني بضحكه حتي لو متخانقين انا لو كنت لفيت الدنيا كلها مش هلاقي زيك
' وانت كنت ناوي تلف يراجل بقي، اهو اشهدوا ابوكم كان ممكن ميتجوزنيش
(بابا ضرب كف بكف وكلنا ضحكنا علي كلامهم وانا قعدت اتفرج عليهم وعلي علاقتهم علاقه مريحه بشكل مُحبب لقلبي ياتري قد ايه مروا بمشاكل ولا اتخانقوا كام مره طب ياتري فكروا ينفصلوا قبل كده ولا دي كلمه مش في القاموس اصلا دي كلها افكار بتزورني لما بشوف اتنين متجوزين وخصوصا عدي علي جوازهم كتير زي حسن وزينب كده )
وخلص اليوم وزيه ايام كتير بعدها وانا بحمد ربنا اني في عيله زيهم اكيد بينا مشاكل بس بنحلها في وقتها مبنسمحش للشيطان يدخل بينا ولا لاي حد وخصوصا اننا في منطقه ريفيه والتدخل في حياتك ده لازم ،بس لما تبقي في عيله بيعرفوا يتصرفوا صح، عيله بتتعامل بما يرضي ربنا مع الكل ،عيله سويه نفسيا بيبقي الموضوع اسهل والمكان مبيفرقش معاك كتير
' ايه يمريوم مروحتيش الصيدليه ليه يقلبي
-لا ما احنا واخدين اجازه انهارده اصل الدكتور معتز مسافر فهيبيع الصيدليه لدكتور تاني من بلد جنبا علي الطريق كده
' طب مخدش صيدليه في بلدهم ليه
ـ معرفش يريهام والله بس أنا مالي انا ليا شغلي واللي بتشغل معاه يكون محترم وخلاص
' طيب يروحي عقبال ما يبقي ليكي صيدليه بتاعتك يارب
ـ اللهم أمين يا ام مالك يقمر انتي
وخلصت اجازه الشغل ورجعنا تاني بس مشوفتش الدكتور الجديد ده ولا مره بس سمعت كلام اللي بيشتغل معايا وقال عنه محترم وبيراعي ربنا في شغله
' لو سمحتي الدوا ده يدكتوره
ـ حاضر دقيقه وهجيبه لحضرتك
' براحتك يقمر انتي
ـ افندم حضرتك بتكلمني انا
' اه هو في قمر غيرك دا انتي يا وحش ماتجيبي رقمك
اتعصبت وزعقت فيه :ـ انت راجل مهزهق ولو مختفتش من وشي دلوقتي همسح بكرامه اهلك الارض
طبعا الناس اتلمت علي صوتي
' في ايه يمريم يبنتي بتزعقي ليه
- في ان الراجل المشمحترم ده يعم محمد جاي يقول كلام غلط وبيقولي هاتي رقمك
كان لسه هيتكلم ويزعق بس رجاله البلد اخدوه من قدامي وبعديها مسعتش صوت غير حد منهم ايجي يطمني انو مش من بلدنا ومش هيجي هنا تاني
( وخلصت اليوم ورحت بس كنت قلقانه اصل يعني الدكتور الجديد ده يكون لسه ماسك الصيدليه فيسمع بخناقه حصلت فيها ولاول مره طب ياتري رده فعلوا هتبقي ايه ..ايه يبت يمريم يطردك ومالوا انتي اصلا محتاجه اجازه تروقي بيها علي نفسك ادخلي نامي يعني )
وتاني يوم خلصت محاضرات وطلعت علي الشغل
ـ يلا يدكتور محمد روح انا جيت استلم اهو
' لا الدكتور ياسين جوه وعايزنا احنا الاتنين
ـ ياسين مين ده كمان ؟!
" أنا صاحب الصيدليه
بصيت ورايا لقيت الله اكبر ايه الكاريزما دي ايه غُضي بصرك يجزمه هتروحي فداهيه يختي
ـ احم انا اسفه يدكتور اول مره اعرف اسم حضرتك أعذرني
" ولا يهمك يدكتوره محصلش حاجه ممكن اعرف من حضراتكم خناقه ايه اللي تحصل في الصيدليه هو ده مكان للخناقات
ـ الدكتور محمد مكنش موجود وقت الخناقه انا المسؤوله يدكتور
" طيب احكيلي بقي اللي حصل بالضبط
( حكيتله اللي حصل بالضبط بس كنت مدايقه منو مهو اكيد شاف كاميرات المراقبه وعرف كل حاجه موقفنا زي التلاميذ قدامه كده ليه اوووف انا جعانه) فوقت علي صوته
❤1
" تمام ياريت تبقوا تبلغوني لو حصل حاجه زي دي تاني علي طول مش تستنوا لما اعرف لوحدي وانت يدكتور محمد خلاص تقدر تمشي
وسبنا ودخل مكتبه وانا اللي كنت فاكره صاحب الصيدليه دكتور كبير بقي وكده طلع صغنن مش قوي يمريم انتي اللي صغننه اسكتي
ـ محمد يابن عم عبده انت هتسبني معاه وتمشي مشوفتش بيتكلم ازاي
' هو احنا في حضانه يدكتوره وبعدين الراجل ذوق ومحترم والله وشويه وهيمشي اصلا
(وسابني ابن بلدي ومشي طب عادي يمريم مانتي كل يوم بتشتغلي لوحدك ..وركزت في شغلي ونسيت ان حد جوه اصلا لعند لما سمعت صوت تلاوة قرآن تسحر القلب وتلقائي لقيت رجلي بتاخدي علي المكتب ولان بابه ازاز شوفت هذا الياسين بيقرا قرأن ومغمض عيونه فضلت لعند لما سمعت صوت حد بينده فكملت شغلي بس صوته لسه معلق في ودني ولقيت نفسي بدعيله ربنا يحفظه )
(فات ٥ شهور من بعد اليوم ده والغريب ان دكتور ياسين بقي بيجي في فتره شغلي كل يوم بس مفيش بينا كلام بيدخل مكتبه ولو في مشكله ولا حاجه بيخرج لا وكمان هدم الحيطه اللي بينا وبين مكتبه وبقي كلو ازاز عشان يفضل شايف الصيدليه كلها وهو في مكتبه ماعندك الكاميرات ليه المصاريف انتي مالك اسكتي)
كنت قاعده مشغله مياده الحناوي( بدون موسيقي) ولقيت الحاج حبيبي جاي يقعد معايا
'حبيبه ابوها بتحب جديد ولا ايه ؟!
-ههههه هو كان في قديم يحسن ولا ايه
' تعرفي يمريوم اول مره جالك عريس كنتي ف اولي ثانوي وقتها اتجننت ازاي البت كبرت وهتتجوز وتسيبني لا مستحيل اخليها تتجوز وكنت كل مره اطفش العرسان من بره بره
- ياربي عليك يابو علي طب والله احسن حد يسيب عيله عسل زيكم كده ويمشي ده يبقي اهبل
'بس دي سُنه الحياه يبنتي ولابد منها
- ابو علي قصر في الكلام مش عارف تطفش العريس المرادي
' قصر؟! ماتحترمي نفسك يبت انتي ، ولا محاولتش اطفشه اصل الجدع محترم وانا شايف انو هيصون الاميره بتاعتي
- لا يابو علي مش عايزه اتجوز انا لسه مخلصتش الجامعه لسه سنتين وحاسه الجواز هيتوهني الصراحه وانا لسه صغننه علي الحاجات دي
' صغننه ايه؟ ده انتي عليكي عقل يوزن بلد وبعدين الجواز يتوه لو متجوزه راجل نص كم يبنتي لاكن لما تختاري راجل بجد احلامك هتبقي احلامه وهيبقي عايزك افضل واحده في الكون والدراسه مش عائق ترفضي عشانه ها اقول للراجل يجي
-كلامك حلو يحسن بس لا معلش سبني علي راحتي
' خلاص يحبيه ابوكي اللي انتي عايزاه
.................................................................................................
عدي كمان ٣ شهور وبابا كل اسبوع تقريبا يكلمني علي عريس وانا ارفض معرفش السبب ايه بس برفض برضوا رخمه انا عارفه
-الو ايوه يمحمد ..عايزني اجي بدري استلم منك الشغل ..طيب خلاص هحاول اجيلك ساعتين بدري ...متقولش كده يعم احنا اخوات يلا سلام
روحت شغلي وبدات اضبط شويه ادويه مكانها وفجاه سمعت صوت باب عربيه بيتقفل جامد والدكتور ياسين داخل الصيدليه علي وشه تكشيره وحتي مقلش السلام ودخل علي مكتبه علي طول ماله ده ربنا يعدي اليوم علي خير
" هو انتي جايه بدري ليه فين محمد ؟
اتخضيت من كلامه المفاجئ
- يدكتور محمد مراته بتولد وانا جيت استلمت منو عشان يروحلها
" وهو مقاليش ليه مليش اي اعتبار انا ولا ايه
كان بتكلم بصوت عالي واول مره يتكلم كده
- لا طبعا يدكتور بس اكيد اتلخبط ومركزش ولما يفوق من ولاده مراته اكيد هيتصل بحضرتك
" ماشي خلصي تضبيظ الادويه دي ده كلو بتعملي فيهم
- حاولت اهدي نفسي بس مقدرتش فزعقت :- هو حضرتك من ساعه ماجيت نازل شخط وتزعيق كده ليه اولا الادويه كتيره وأنا قربت اخلصها ثانيا لو زعقت فيا تاني انا همشي واسيب الشغل
مردش عليا ودخل بعد شويه سمعت صوته بيقرا قرأن وغصب عني ركزت معاه برضوا ...خلصت شغلي وكنت همشي لقيته خرج وبيلعب في شعره في محاوله منه للكلام
"دكتوره مريم انا اسف علي عصبتي معلشي خرجت فيكي
-حصل خير يدكتور بعد أذنك
لسه بتحرك لقيته بيقول :- مريم انتي رفضاني ليه ؟
بصيت ليه وضيقت عنيا باستغراب وقولت :- رفضاك ازاي وضح كلامك
"انا اتقدمت ٦ومرات يمريم وانتي بترفضي وانا مش قادر اقرب منك واسالك ليه وتعبت بالله
سكووت بقي كده اتقدم مين ياسين ياربي هو العريس اللي بابا قالي عليه طب ازاي وليه معرفتش ارد اقول ايه فتكلم هو
"مريم مش هقدر اوقفك اكتر من كده واتكلم بس مش طالب غير رؤيه شرعيه يست البنات اكلم الحاج ولا هترفض زي كل مرهو
ابتسمت وهزيت راسي باه ومشيت
روحت وبابا قالي في عريس وانا وافقت واتجوزنا انا وياسين بعد سنه خطوبه وانهارده انا بستلم شهاده تخرجي وشايفاها بيصورني وفرحاان بيا )
"مُبارك يحبيبي عقبال الدكتوراه يارب
- هههههه وهتذاكري برضوا
" هذاكرك يستي وانا عندي كام مريم يلا افسحك بمناسبه التخرج
- يلاااا يا اسو
كنا قاعدين ناكل ايس كريم قدام البحر بصيت ليه لقيته مركز معايا قوي
- معجب ولا ايه يدكتور؟!
"عشقان يروح الدكتور
وسبنا ودخل مكتبه وانا اللي كنت فاكره صاحب الصيدليه دكتور كبير بقي وكده طلع صغنن مش قوي يمريم انتي اللي صغننه اسكتي
ـ محمد يابن عم عبده انت هتسبني معاه وتمشي مشوفتش بيتكلم ازاي
' هو احنا في حضانه يدكتوره وبعدين الراجل ذوق ومحترم والله وشويه وهيمشي اصلا
(وسابني ابن بلدي ومشي طب عادي يمريم مانتي كل يوم بتشتغلي لوحدك ..وركزت في شغلي ونسيت ان حد جوه اصلا لعند لما سمعت صوت تلاوة قرآن تسحر القلب وتلقائي لقيت رجلي بتاخدي علي المكتب ولان بابه ازاز شوفت هذا الياسين بيقرا قرأن ومغمض عيونه فضلت لعند لما سمعت صوت حد بينده فكملت شغلي بس صوته لسه معلق في ودني ولقيت نفسي بدعيله ربنا يحفظه )
(فات ٥ شهور من بعد اليوم ده والغريب ان دكتور ياسين بقي بيجي في فتره شغلي كل يوم بس مفيش بينا كلام بيدخل مكتبه ولو في مشكله ولا حاجه بيخرج لا وكمان هدم الحيطه اللي بينا وبين مكتبه وبقي كلو ازاز عشان يفضل شايف الصيدليه كلها وهو في مكتبه ماعندك الكاميرات ليه المصاريف انتي مالك اسكتي)
كنت قاعده مشغله مياده الحناوي( بدون موسيقي) ولقيت الحاج حبيبي جاي يقعد معايا
'حبيبه ابوها بتحب جديد ولا ايه ؟!
-ههههه هو كان في قديم يحسن ولا ايه
' تعرفي يمريوم اول مره جالك عريس كنتي ف اولي ثانوي وقتها اتجننت ازاي البت كبرت وهتتجوز وتسيبني لا مستحيل اخليها تتجوز وكنت كل مره اطفش العرسان من بره بره
- ياربي عليك يابو علي طب والله احسن حد يسيب عيله عسل زيكم كده ويمشي ده يبقي اهبل
'بس دي سُنه الحياه يبنتي ولابد منها
- ابو علي قصر في الكلام مش عارف تطفش العريس المرادي
' قصر؟! ماتحترمي نفسك يبت انتي ، ولا محاولتش اطفشه اصل الجدع محترم وانا شايف انو هيصون الاميره بتاعتي
- لا يابو علي مش عايزه اتجوز انا لسه مخلصتش الجامعه لسه سنتين وحاسه الجواز هيتوهني الصراحه وانا لسه صغننه علي الحاجات دي
' صغننه ايه؟ ده انتي عليكي عقل يوزن بلد وبعدين الجواز يتوه لو متجوزه راجل نص كم يبنتي لاكن لما تختاري راجل بجد احلامك هتبقي احلامه وهيبقي عايزك افضل واحده في الكون والدراسه مش عائق ترفضي عشانه ها اقول للراجل يجي
-كلامك حلو يحسن بس لا معلش سبني علي راحتي
' خلاص يحبيه ابوكي اللي انتي عايزاه
.................................................................................................
عدي كمان ٣ شهور وبابا كل اسبوع تقريبا يكلمني علي عريس وانا ارفض معرفش السبب ايه بس برفض برضوا رخمه انا عارفه
-الو ايوه يمحمد ..عايزني اجي بدري استلم منك الشغل ..طيب خلاص هحاول اجيلك ساعتين بدري ...متقولش كده يعم احنا اخوات يلا سلام
روحت شغلي وبدات اضبط شويه ادويه مكانها وفجاه سمعت صوت باب عربيه بيتقفل جامد والدكتور ياسين داخل الصيدليه علي وشه تكشيره وحتي مقلش السلام ودخل علي مكتبه علي طول ماله ده ربنا يعدي اليوم علي خير
" هو انتي جايه بدري ليه فين محمد ؟
اتخضيت من كلامه المفاجئ
- يدكتور محمد مراته بتولد وانا جيت استلمت منو عشان يروحلها
" وهو مقاليش ليه مليش اي اعتبار انا ولا ايه
كان بتكلم بصوت عالي واول مره يتكلم كده
- لا طبعا يدكتور بس اكيد اتلخبط ومركزش ولما يفوق من ولاده مراته اكيد هيتصل بحضرتك
" ماشي خلصي تضبيظ الادويه دي ده كلو بتعملي فيهم
- حاولت اهدي نفسي بس مقدرتش فزعقت :- هو حضرتك من ساعه ماجيت نازل شخط وتزعيق كده ليه اولا الادويه كتيره وأنا قربت اخلصها ثانيا لو زعقت فيا تاني انا همشي واسيب الشغل
مردش عليا ودخل بعد شويه سمعت صوته بيقرا قرأن وغصب عني ركزت معاه برضوا ...خلصت شغلي وكنت همشي لقيته خرج وبيلعب في شعره في محاوله منه للكلام
"دكتوره مريم انا اسف علي عصبتي معلشي خرجت فيكي
-حصل خير يدكتور بعد أذنك
لسه بتحرك لقيته بيقول :- مريم انتي رفضاني ليه ؟
بصيت ليه وضيقت عنيا باستغراب وقولت :- رفضاك ازاي وضح كلامك
"انا اتقدمت ٦ومرات يمريم وانتي بترفضي وانا مش قادر اقرب منك واسالك ليه وتعبت بالله
سكووت بقي كده اتقدم مين ياسين ياربي هو العريس اللي بابا قالي عليه طب ازاي وليه معرفتش ارد اقول ايه فتكلم هو
"مريم مش هقدر اوقفك اكتر من كده واتكلم بس مش طالب غير رؤيه شرعيه يست البنات اكلم الحاج ولا هترفض زي كل مرهو
ابتسمت وهزيت راسي باه ومشيت
روحت وبابا قالي في عريس وانا وافقت واتجوزنا انا وياسين بعد سنه خطوبه وانهارده انا بستلم شهاده تخرجي وشايفاها بيصورني وفرحاان بيا )
"مُبارك يحبيبي عقبال الدكتوراه يارب
- هههههه وهتذاكري برضوا
" هذاكرك يستي وانا عندي كام مريم يلا افسحك بمناسبه التخرج
- يلاااا يا اسو
كنا قاعدين ناكل ايس كريم قدام البحر بصيت ليه لقيته مركز معايا قوي
- معجب ولا ايه يدكتور؟!
"عشقان يروح الدكتور
👍2
حضنته وقولتة:- تعرف ان ليك هديه عندي عشان تعبت معايا مذاكره فتره الامتحانات
"هتعمليلي كيكه صح
ضحكت :- بس كده نعمل كيكه بس دي هديه اكبر يا ياسين ميبقاش كل همك الاكل يروحي
"انا برضوا طيب يستي ايه بقي الهديه
مسكت ايديه وحطتها علي بطني وقولت :- في هنا قطعه سُكر اتمني تشبهلك
برق بعيونه وطبقه من الدموع تجمعت فيها وقال:- بتهزي ولا بتتكلمي بجد
قربت من ودنه وهمست :- انا حامل
حضني وباس راسي وقال "- اللهم لك الحمد مُبارك يا اجمل ام ،تعرفي يمريوم انا هحبه جدا
- اكتر مني يا ياسين اهو بدأت هتحب عيالك اكتر مني
باس ايدي وقال"- هحبه عشان حته منك هحبه عشان انتِ امه
( الكل مر من جانبي إلا أنت مررت من خلالي)
#حواديت_مَريمه_وياسين
#بقلم_مَريمه
.
"هتعمليلي كيكه صح
ضحكت :- بس كده نعمل كيكه بس دي هديه اكبر يا ياسين ميبقاش كل همك الاكل يروحي
"انا برضوا طيب يستي ايه بقي الهديه
مسكت ايديه وحطتها علي بطني وقولت :- في هنا قطعه سُكر اتمني تشبهلك
برق بعيونه وطبقه من الدموع تجمعت فيها وقال:- بتهزي ولا بتتكلمي بجد
قربت من ودنه وهمست :- انا حامل
حضني وباس راسي وقال "- اللهم لك الحمد مُبارك يا اجمل ام ،تعرفي يمريوم انا هحبه جدا
- اكتر مني يا ياسين اهو بدأت هتحب عيالك اكتر مني
باس ايدي وقال"- هحبه عشان حته منك هحبه عشان انتِ امه
( الكل مر من جانبي إلا أنت مررت من خلالي)
#حواديت_مَريمه_وياسين
#بقلم_مَريمه
.
يقول: أخذت المال وذهبت إلى بائع الخضار وأعطيته ثمن العنب وأعطاني ثيابي ، ثم أردت أن أركب مركباً لأنتقل إلى الناحية الثانية من نهر دجلة ، فوجدت مراكب كثيرة، لكنني وجدت مركباً صاحبه يبدو عليه الفقر والعوز ، فركبت معه وقد أحزنني حاله، وقد هممت أن أعطيه من هذا المال الذي معي ، فبكى، ثم قال: والله ما كنت فقيراً في يومٍ من الأيام، فقد كنت تاجراً أذهب إلى الهند والسند ، وأتاجر في الحرير والصوف، وكان لي أخ لا بارك الله فيه قد ٱتفق مع اللصوص كي يقتلونني ويأخذوٱ مالي ، لكن الله نجَّاني ، إلى أن آل بي المآل إلى بغداد ...
يقول فٱسودَّت الدنيا في عيني مرة ثانية، لقد أصبحت الجرَّة من نصيب صاحبها، ولا بُدَّ للمالِ أن يعود إلى صاحبه ، تدخَّل الشيطان وقال لي: أعطه بعضه أو نصفه، إلى أن توقفت وقلت: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، وقلت له: هذا المال مالك، فلم يُصدِّق الرجل، وحكيت له ما حدث بيني وبين أخيه، وأنني قد دفنته من ساعة فقط، فأخذ الرجل يبكي ويستغفر ربه لسوء ظنه بأخيه، ثم أراد أن يعطيني شيئاً من هذا المال فأبيت، لكنني طلبت منه أن يعذرني فى درهم العنب ..
يقول: فرجعتُ إلى بغداد مرة ثانية، فقيراً مُعدَماً كما خرجت منها من قبل،
وبينما أنا أسير إذ بالعسكر الذين يعملون في ديوان الخراج ينادون عليَّ ويقولون لي: نبحث عنك، فقلت: سيسجنوننى لعدم دفعي إيجار الغرفة،ثم قالوا لي: لقد مات بالأمس أحد الكُتَّاب بالديوان ونبحث عنك كي تعمل بدلاً منه، فأدخلوني عندهم وأعطوني مُرتَّب شهر، فذهبت إلى صاحب الدار وأعطيته حقه في الإيجار إلى أن أصبحتُ وزيرا ...
إنه العالم الفقيه الوزير (ابن هُبَيْرة). المولود سنة 449 هجرية ، المتوفى 560 هجرية.
قال عنه ابن الجوزي رحمه الله : خرج في جنازته ما لم يُرَ في جنازة غيره في عصره ...
" ومن يتقٍّ الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب ، ومن يتوكَّل على الله فهو حسبه " .
سبحان مغير الأحوال اللهم بدّل أحوالنا إلى أحسن حال.
.
يقول فٱسودَّت الدنيا في عيني مرة ثانية، لقد أصبحت الجرَّة من نصيب صاحبها، ولا بُدَّ للمالِ أن يعود إلى صاحبه ، تدخَّل الشيطان وقال لي: أعطه بعضه أو نصفه، إلى أن توقفت وقلت: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم، وقلت له: هذا المال مالك، فلم يُصدِّق الرجل، وحكيت له ما حدث بيني وبين أخيه، وأنني قد دفنته من ساعة فقط، فأخذ الرجل يبكي ويستغفر ربه لسوء ظنه بأخيه، ثم أراد أن يعطيني شيئاً من هذا المال فأبيت، لكنني طلبت منه أن يعذرني فى درهم العنب ..
يقول: فرجعتُ إلى بغداد مرة ثانية، فقيراً مُعدَماً كما خرجت منها من قبل،
وبينما أنا أسير إذ بالعسكر الذين يعملون في ديوان الخراج ينادون عليَّ ويقولون لي: نبحث عنك، فقلت: سيسجنوننى لعدم دفعي إيجار الغرفة،ثم قالوا لي: لقد مات بالأمس أحد الكُتَّاب بالديوان ونبحث عنك كي تعمل بدلاً منه، فأدخلوني عندهم وأعطوني مُرتَّب شهر، فذهبت إلى صاحب الدار وأعطيته حقه في الإيجار إلى أن أصبحتُ وزيرا ...
إنه العالم الفقيه الوزير (ابن هُبَيْرة). المولود سنة 449 هجرية ، المتوفى 560 هجرية.
قال عنه ابن الجوزي رحمه الله : خرج في جنازته ما لم يُرَ في جنازة غيره في عصره ...
" ومن يتقٍّ الله يجعل له مخرجاً ويرزقه من حيث لا يحتسب ، ومن يتوكَّل على الله فهو حسبه " .
سبحان مغير الأحوال اللهم بدّل أحوالنا إلى أحسن حال.
.
👍2
▣🌹▣
#قصة_وعبرة
✍قصة القاضي ابن هبيرة
(من أعظم قصص تاريخنا الإسلامي)
رجل من البادية نزل بغداد للعلم والتجارة، وٱستأجر غرفة ليسكن فيها...
بعد صلاة الفجر يخرج للعمل، وبعد صلاة الظهر يذهب إلى دروس العلم والمعرفة.
كان هذا الشاب يقسم أجر عمله إلى ثلاثة أقسام:
ثلث لأبيه ، وثلث لصاحب الغرفة ، وثلث لنفقته ...
مرت عليه ثلاثة أشهر لا يستطيع أن يدفع إيجار سكنه ، فقال له صاحب الغرفة:
أمامك ثلاثة أيام لدفع الإيجار وإلّا سجنتك لأني ما بنيت هذا البيت وقفاً للفقراء ...
خرج يبحث عن عمل في اليوم الأول فلم يجد ، ذهب إلى ديوان الخراج يسألهم عن عمل فلم يجد، إلى أن جاء اليوم الثالث يوم سجنه ، فخرج من بيته حاملاً الدنيا فوق رأسه، يقول: أخذت في المشي إلى أن وجدت نفسي في أطراف بغداد، فوجدت بيتاً متهالكاً فقلت: أستريح، ووضعت يدي على الباب فإذا الباب مفتوح،
وإذ بشيخ مسن مضطجع على سرير ، فنادى عليَّ وقال لي: ٱسمع يا بُنَيَّ: ووالله ما ساقك إليَّ إلّا الله ، وأنا الساعة أموت ، وأشتهي عنباً..
فقلت له: أبشر، و والله لتأكلنَّ اليوم عنبا ..
فٱنطلقت إلى السوق وذهبت إلى بائع يبيع العنب وسألته: بكم هذا العنب؟ فقال: بدرهم، فقلت له: خذ ثوبي هذا رهناً عندك إلى أن آتيك بالمال ، وأخذت العنب وأنا أجري به حتى ألحق الرجل قبل موته، وقدَّمتُ إليه العنب، مع أنِّي في حاجةٍ إليه أكثر منه ،
وبعد أن أكل العنب قال لي: ٱسمع يا بُنَيَّ: هذا الركن في هذه الغرفة ٱحفر تحته وستجد شيئاً،
أخذت في الحفر إلى أن وجدت جرة مليئة بالمال والذهب ، وقدَّمتها له ، فسكبها في ملابسي ثم قال لي : هي لك ،
لكن لهذا المال قصة يا بُنَي ، كنت أنا وأخي تاجرين كبيرين نذهب للهند والسند ، ونتاجر في الحرير والصوف، وكنا نخاف من اللصوص وقُطَّاع الطرق، وفي يوم من الأيام نزلنا منزلاً فقلت لأخي : هذا المنزل يرتاده قطاع الطرق، وأنا أخشى على مالي ومالك، أعطني مالك كي أخفيه مع مالي في مكان آمن، ثم أرجع إليك، فإن أصبحنا وسلمنا أخذنا مالنا ومشينا.
يقول: وما كِدت أدخل في النوم مع أخي إلّا وجاء اللصوص وقتلوٱ من قتلوٱ، ونهبوٱ ما نهبوٱ، وما أفقت إلّا من حر الشمس في اليوم التالي ، وأخذت أبحث عن أخي فلم أجده لا بين الأحياء ولا بين الأموات، فدخلت بغداد وبنيتُ هذا البيت، وأخفيت هذا المال الذي هو مال أخي منذ عشرين عاما،
فإن متُّ فهو حلال لك، ثم نطق الرجل بالشهادتين ومات.
يقول: فأخفيت المال وخرجت على من يعينني على دفن هذا الشيخ، وبعد دفنه عدتُ لآخذ جرة المال، فبعد أن كنت فقيراً مُعدَماً أصبحت من أثرياء بغداد.
#قصة_وعبرة
✍قصة القاضي ابن هبيرة
(من أعظم قصص تاريخنا الإسلامي)
رجل من البادية نزل بغداد للعلم والتجارة، وٱستأجر غرفة ليسكن فيها...
بعد صلاة الفجر يخرج للعمل، وبعد صلاة الظهر يذهب إلى دروس العلم والمعرفة.
كان هذا الشاب يقسم أجر عمله إلى ثلاثة أقسام:
ثلث لأبيه ، وثلث لصاحب الغرفة ، وثلث لنفقته ...
مرت عليه ثلاثة أشهر لا يستطيع أن يدفع إيجار سكنه ، فقال له صاحب الغرفة:
أمامك ثلاثة أيام لدفع الإيجار وإلّا سجنتك لأني ما بنيت هذا البيت وقفاً للفقراء ...
خرج يبحث عن عمل في اليوم الأول فلم يجد ، ذهب إلى ديوان الخراج يسألهم عن عمل فلم يجد، إلى أن جاء اليوم الثالث يوم سجنه ، فخرج من بيته حاملاً الدنيا فوق رأسه، يقول: أخذت في المشي إلى أن وجدت نفسي في أطراف بغداد، فوجدت بيتاً متهالكاً فقلت: أستريح، ووضعت يدي على الباب فإذا الباب مفتوح،
وإذ بشيخ مسن مضطجع على سرير ، فنادى عليَّ وقال لي: ٱسمع يا بُنَيَّ: ووالله ما ساقك إليَّ إلّا الله ، وأنا الساعة أموت ، وأشتهي عنباً..
فقلت له: أبشر، و والله لتأكلنَّ اليوم عنبا ..
فٱنطلقت إلى السوق وذهبت إلى بائع يبيع العنب وسألته: بكم هذا العنب؟ فقال: بدرهم، فقلت له: خذ ثوبي هذا رهناً عندك إلى أن آتيك بالمال ، وأخذت العنب وأنا أجري به حتى ألحق الرجل قبل موته، وقدَّمتُ إليه العنب، مع أنِّي في حاجةٍ إليه أكثر منه ،
وبعد أن أكل العنب قال لي: ٱسمع يا بُنَيَّ: هذا الركن في هذه الغرفة ٱحفر تحته وستجد شيئاً،
أخذت في الحفر إلى أن وجدت جرة مليئة بالمال والذهب ، وقدَّمتها له ، فسكبها في ملابسي ثم قال لي : هي لك ،
لكن لهذا المال قصة يا بُنَي ، كنت أنا وأخي تاجرين كبيرين نذهب للهند والسند ، ونتاجر في الحرير والصوف، وكنا نخاف من اللصوص وقُطَّاع الطرق، وفي يوم من الأيام نزلنا منزلاً فقلت لأخي : هذا المنزل يرتاده قطاع الطرق، وأنا أخشى على مالي ومالك، أعطني مالك كي أخفيه مع مالي في مكان آمن، ثم أرجع إليك، فإن أصبحنا وسلمنا أخذنا مالنا ومشينا.
يقول: وما كِدت أدخل في النوم مع أخي إلّا وجاء اللصوص وقتلوٱ من قتلوٱ، ونهبوٱ ما نهبوٱ، وما أفقت إلّا من حر الشمس في اليوم التالي ، وأخذت أبحث عن أخي فلم أجده لا بين الأحياء ولا بين الأموات، فدخلت بغداد وبنيتُ هذا البيت، وأخفيت هذا المال الذي هو مال أخي منذ عشرين عاما،
فإن متُّ فهو حلال لك، ثم نطق الرجل بالشهادتين ومات.
يقول: فأخفيت المال وخرجت على من يعينني على دفن هذا الشيخ، وبعد دفنه عدتُ لآخذ جرة المال، فبعد أن كنت فقيراً مُعدَماً أصبحت من أثرياء بغداد.
❤3👍3
#روايات_هادفة
*اسكريبت ديني كامل 🩶🦋»))"*
*القصه دي جميله ♥️*
*القصه دي علشان كل ماببعد عن الطريق بتفوقني ..🥺*
*القصه دي مش بس هتأثر فيكوا و تخليكوا تنزلوا دموع .. دي ممكن تغير تفكيركوا تماما و تخليكوا ملتزمين و حتي لو بقلبكوا .. بصوا انا مش هتكلم كتير .. اقرأوا القصه دي .. هيا اتبعت ليا زيي زيكوا .. و حبيت اشاركها معاكم لعل وعسى حد يلتزم بسببها 🖤*
وفجأة قامت وسط البنات، وصوتها عليّ شويا وكان متقطع لأنها كانت على وشك البُكاء، وقالت لكل بنت في المسجد: دُنيا فانية يا بنات، لي نشتريها ونبيع الآخرة؟ فرعون بجلالة قدرة وال كان مفكر أنه مافيش لا قبله ولا بعده وال كان بيقول أنا ربكم الأعلى، كانت نهايته إي؟
دامتله الدنيا؟ نفعته؟
لي منكونش صادقين في حبنا لربنا؟
لي منبذلش الغالي والنفيث لله!
لي منضحيش بأهوائنا وشهواتنا في سبيل الله وسبيل مرضاته عننا!
عارفين؟
المشكلة مش في الذنب، لأنك ممكن تتوبي منه، بس المشكلة في الندم والحسرة والكسوف من الذنب دا!
كل ما تتذكري أنه كان يراكِ وأنتِ بتفعليها، قلبك هيتقطع من الندم والكسوف، هتتكسفي تقوليله: بحبك يارب، هتتكسفي تقوليله يارب حبني وقربني ليك وارحمني وارضى عني، طب أنتِ مين؟
عملتِ إي عشان تفوزي بالمنزلة دي عند ربنا وتكوني من الناس ال ربنا راضي عنها وكتب لها الجنة؟
طب عملتِ إي عشان تفوزي بحبه؟
تزللتي له قبل كدا؟
خشعتي ؟
تورعتي في أمر ما فتركتيه كله لله؟
فاكرة لما كنتِ بتكلمي الولد الفُلاني وبتقوليله كلام حب؟
ربنا كان سامعك.
فاكرة لما بعتيله صورك؟
ربنا كان شايفك.
فاكرة لما خرجتِ معاه من ورا أهلك ومفكرة إن كدا محدش شايفك؟
ربنا كان مُطلع عليكِ.
فاكرة لما عصيتِ ربنا؟
ربنا كان مطلع عليكِ وشايفك وسامعك!
ماهو يا ويلك لو ربنا نظر ليكِ نظرة غضب!
ويا هناكِ وسعدك لو نظر ليكِ نظرة رضا!
ماسكة فيها ع إي؟
بصي حواليكِ شوفي البنات ال ماتت فجأة في سنك وأصغر منك، دوري في حياتهم، هل يا ترى كانوا جاهزين يقابلوا الملك؟
كانت جاهزة ترد على أسألة ربنا ليها؟
وهو سبحانه عزَّ وجلَّ بيحاسبها على القطمير؟
جاهزة؟
بدأت بالبُكاء وقالت: جاهزين لملاقاة الملك؟
جاهزين لخروج الروح؟
ذنب إي دا ال يستاهل إن ملك الموت يقولك: يا أيتها النفس الخبيثة، كانت في الجسد الخبيث!
تسوى إي الدنيا قصاد الكلمات دي؟
تسوى إي هدومك الضيقة وبوستاتك ال كلها ذنوب جارية وزينتك ال بتحطيها كل مرة تخرجي وعطرك، تسوى إي لحظة خروج روحك وهي مش عايزة تطلع فينزعها منك ملك الروح نزعاً!
تسوى إي الدنيا لحظة دخولك القبر لوحدك، لا ماما معاكِ ولا بابا، لا صاحبتك ال كانت بتختار معاكِ اللبس الضيق والميكب، ولا صاحبك ولا الولد ال كنتِ في علاقة محرمة معاه.
مش هيدخل معاكِ القبر غير عملك، ها عملتِ إي؟
شفاء قالت خطبتها دي، وببص حوليا لقيت كل المسجد بيعيط، وفي ال كانت بتبكي بكاء مرير وبصوت عالي من شدة الندم.
برجع أنظر لشفاء لقيتها بتسند على عمود المسجد قومت بسرعة وجريت عليها، محدش لاحظ دا غيري، كله كان منشغل بنفسه وبيتفكر في كلماتها ال كان ليها أثر كبير ودا كان واضح من بكائهم.
مسكتها فقالتلي أنها بخير، فرجعت جلست مكاني وقالت: يا نساء الإسلام، يا حفيدات محمد، يا بنات المؤمنين والمؤمنات، أوصيكم بتقوى الله، وستذكرون ما أقولُ لكم، فهي فانية لا تدوم لأحد فلا تبِعن الجنة بثمن بخس، ولا تبعنها لأجل دنيا فانية، وإن هذا لهو الخُسران المُبين، وأُفوِضُ أمري إلى الله.
بكيت أنا كمان وانشغلت بنفسي بتأنيبها لتقصيرها في حق الله، لم أنتبه إلا على سقوط شفاء أمامي!
*اسكريبت ديني كامل 🩶🦋»))"*
*القصه دي جميله ♥️*
*القصه دي علشان كل ماببعد عن الطريق بتفوقني ..🥺*
*القصه دي مش بس هتأثر فيكوا و تخليكوا تنزلوا دموع .. دي ممكن تغير تفكيركوا تماما و تخليكوا ملتزمين و حتي لو بقلبكوا .. بصوا انا مش هتكلم كتير .. اقرأوا القصه دي .. هيا اتبعت ليا زيي زيكوا .. و حبيت اشاركها معاكم لعل وعسى حد يلتزم بسببها 🖤*
وفجأة قامت وسط البنات، وصوتها عليّ شويا وكان متقطع لأنها كانت على وشك البُكاء، وقالت لكل بنت في المسجد: دُنيا فانية يا بنات، لي نشتريها ونبيع الآخرة؟ فرعون بجلالة قدرة وال كان مفكر أنه مافيش لا قبله ولا بعده وال كان بيقول أنا ربكم الأعلى، كانت نهايته إي؟
دامتله الدنيا؟ نفعته؟
لي منكونش صادقين في حبنا لربنا؟
لي منبذلش الغالي والنفيث لله!
لي منضحيش بأهوائنا وشهواتنا في سبيل الله وسبيل مرضاته عننا!
عارفين؟
المشكلة مش في الذنب، لأنك ممكن تتوبي منه، بس المشكلة في الندم والحسرة والكسوف من الذنب دا!
كل ما تتذكري أنه كان يراكِ وأنتِ بتفعليها، قلبك هيتقطع من الندم والكسوف، هتتكسفي تقوليله: بحبك يارب، هتتكسفي تقوليله يارب حبني وقربني ليك وارحمني وارضى عني، طب أنتِ مين؟
عملتِ إي عشان تفوزي بالمنزلة دي عند ربنا وتكوني من الناس ال ربنا راضي عنها وكتب لها الجنة؟
طب عملتِ إي عشان تفوزي بحبه؟
تزللتي له قبل كدا؟
خشعتي ؟
تورعتي في أمر ما فتركتيه كله لله؟
فاكرة لما كنتِ بتكلمي الولد الفُلاني وبتقوليله كلام حب؟
ربنا كان سامعك.
فاكرة لما بعتيله صورك؟
ربنا كان شايفك.
فاكرة لما خرجتِ معاه من ورا أهلك ومفكرة إن كدا محدش شايفك؟
ربنا كان مُطلع عليكِ.
فاكرة لما عصيتِ ربنا؟
ربنا كان مطلع عليكِ وشايفك وسامعك!
ماهو يا ويلك لو ربنا نظر ليكِ نظرة غضب!
ويا هناكِ وسعدك لو نظر ليكِ نظرة رضا!
ماسكة فيها ع إي؟
بصي حواليكِ شوفي البنات ال ماتت فجأة في سنك وأصغر منك، دوري في حياتهم، هل يا ترى كانوا جاهزين يقابلوا الملك؟
كانت جاهزة ترد على أسألة ربنا ليها؟
وهو سبحانه عزَّ وجلَّ بيحاسبها على القطمير؟
جاهزة؟
بدأت بالبُكاء وقالت: جاهزين لملاقاة الملك؟
جاهزين لخروج الروح؟
ذنب إي دا ال يستاهل إن ملك الموت يقولك: يا أيتها النفس الخبيثة، كانت في الجسد الخبيث!
تسوى إي الدنيا قصاد الكلمات دي؟
تسوى إي هدومك الضيقة وبوستاتك ال كلها ذنوب جارية وزينتك ال بتحطيها كل مرة تخرجي وعطرك، تسوى إي لحظة خروج روحك وهي مش عايزة تطلع فينزعها منك ملك الروح نزعاً!
تسوى إي الدنيا لحظة دخولك القبر لوحدك، لا ماما معاكِ ولا بابا، لا صاحبتك ال كانت بتختار معاكِ اللبس الضيق والميكب، ولا صاحبك ولا الولد ال كنتِ في علاقة محرمة معاه.
مش هيدخل معاكِ القبر غير عملك، ها عملتِ إي؟
شفاء قالت خطبتها دي، وببص حوليا لقيت كل المسجد بيعيط، وفي ال كانت بتبكي بكاء مرير وبصوت عالي من شدة الندم.
برجع أنظر لشفاء لقيتها بتسند على عمود المسجد قومت بسرعة وجريت عليها، محدش لاحظ دا غيري، كله كان منشغل بنفسه وبيتفكر في كلماتها ال كان ليها أثر كبير ودا كان واضح من بكائهم.
مسكتها فقالتلي أنها بخير، فرجعت جلست مكاني وقالت: يا نساء الإسلام، يا حفيدات محمد، يا بنات المؤمنين والمؤمنات، أوصيكم بتقوى الله، وستذكرون ما أقولُ لكم، فهي فانية لا تدوم لأحد فلا تبِعن الجنة بثمن بخس، ولا تبعنها لأجل دنيا فانية، وإن هذا لهو الخُسران المُبين، وأُفوِضُ أمري إلى الله.
بكيت أنا كمان وانشغلت بنفسي بتأنيبها لتقصيرها في حق الله، لم أنتبه إلا على سقوط شفاء أمامي!
👍4❤1😢1
كانت سقطة مؤلمة!
جريت عليها وباقي البنات اتلمت علينا ولكنها مفاقتش!
بدأت أقلق! صرخت في البنات وقولت: شفاء مريضة سرطان وفي مراحله الأخيرة، ولكنها أصرت تيجي المسجد تقول خطبتها زي كل مرة.
بدأ بكاء البنات يزيد، حطيت إيدي على رقبتها واتطمنت أنها لسه عايشة بعد ما يأست في محاولة فك النقاب، والخمار، شفاء كانت دايماً حريصة في ستر نفسها وكانت دايماً بتقول: محدش عارف المنية هتجيه إمتى وفين فلازم نكون دايماً مستعدين نفسياً وجسدياً.
كنت مترددة أطلب الإسعاف ولا لا، لأنها رفيقة دربي وعمري وعارفة أنها لما تفوق وتعرف هتزعل جداً، كان أهون عليها الموت ولا ينكشف جزء من جسدها لرجل أجنبي حتى لو كان دكتورها!
ولما قربت أيأس وأطلب الإسعاف فاقت، المسجد كله سكت ومكنش بيخرج غير صوتها قالت كلمة لسه بترن في ودني لدلوقتي: لعل اللقاء اقترب، فقد اشتقت لرؤية حبيبي الله عز وجل، ليس لنا إلاه، وإنني أشعر بإقتراب الأجل، ها أنا أموت أمامُكن، تراني ماذا سآخذ معي؟
سأخرج منها كِفافاً، لن ينجيني حينها إلا عملي الذي سأستحق به رحمة الله فأدخل الجنة، أو لا أستحقها فيُلقى بي في النار، وأني لأخشاه.
بكت واشتد عليها البُكاء وقالت: أخشى لقائه، كيف ألقاه بذنبي وعصياني؟!
ماذا لو أن هناك ذنوباً فعلتُها ونسيتها وهو لم ينساها؟ أوصيكم بالصلاة الصلاة، وتقوى الله، وأن تلحقوني بالدعاء كلما تذكرتموني.
مسكت إيدي ونظرتلي نظرة عمري ما هنساها وقالتلي: كملي الطريق يا حياء، الدعوة عمرها ما بتموت
بموت صاحبها، كملي الطريق ومتسيببش حد للشيطان ولأهوائِه، شيلي مسؤوليتهم وكأنهن بناتِك، خافي عليهم ومتنصحيهمش عشان أنتِ داعية، انصحيهم كأنك أم يا حياء، كأنهن راعياكِ وأنتِ مسؤولة عنهن.
وصيتي ال قولتهالك قبل كدا، وصليها لأهلي لو مقدرتش أشوفهم تاني، قوليلهم أني مقدرتش أقولها ليهم عشان موجعش قلبهم عليا.
وقتها كنت ببكي عليها بكاء النهاية، وقتها عرفت إن النهاية قربت خلاص، قبلتها في كل جزء في وشها، وقبلتها على يدها ورأسها، كنت بحضنها حضن النهاية وببكي بألم شديد، حضنتها واستمر بكائي وبكاء البنات، تلامذتها من حولي، البنات ال اتربوا على إيدها!
سمعت همهمتها وأنا حضناها وهي بتنطق الشهادة، مستحملتش أبص في وشها في اللحظة دي، لكني حضنتها وشديت عليها وزاد بكائي وأنا بقولها متسبنيش دلوقتي، ليس لي رفيق بعدك، من يعينني على مصائب الدنيا، أنتِ عونُ الله لي، متموتيش دلوقتي يا شفاء، خليكِ معانا لسه محتاجينك.
سبتها وبصيت عليها لقيتها بتبتسم وتقولي: متخفيش.
وقتها نطقت الشهادة تاني ورفعت إصبع السبابة، وبتنطق الشهادة للمرة التالتة لكنها مكملتش!
عرفت إن أمر الله نفذ لما راسها تقلت على إيدي!
فصرخت صرخة مكتومة عرفت البنات حواليا إنه خلاص، معلمتهن شفاء ماتت!
أيوا معلمة ولسه طالبة جامعية!
خرجت بنت من المسجد وراحت مسجد الرجال ودخلت عليهم وهي بتبكي: الحقونا! الحقونا، الأبلة شفاء ماتت في المسجد اطلبوا الإسعاف بسرعة يمكن نلحقها!
دخل الرجال المسجد وأنا لسه حضناها وببكي بكاءً مرير، وقفت بنت قدام الرجال ال دخلت وقالت لهم معلمتي ماتت مستورة، ومش هسمح إن وشها ينكشف قدامكم، وقتها فوقت ولاحظت إن في رجال في المسجد، نصهم شافوني، لكن ماشفوش شفاء لأنها كانت في حضني، البنات عملت دايرة حوالينا، ولبستها النقاب، لبست حبيية قلبي وقرة عيني النقاب لكن وهي ميتة، لبست النقاب بتاعي معاها، فسمعت صوت راجل بيقول: أنا في طب بشري فممكن تسمحولي أشوفها، ممكن تكون غيبوبة ونلحقها.
فرحت ورجع الأمل فيا، وتركته يفصحها، لكنه أماتني بعدما أحياني!
أكدلي وفاة شفاء!
السرطان انتصر عليها وفتت كل حتة في جسمها، قعدت من شغلها ومن الجامعة، لكن درس المسجد كل أسبوع مكنتش بتغيب منه إلا لعذر قوي زي أنها تكون دخلت في غيبوبة أو الكيماوي أفقدها الإحساس برجلها فمكنتش بتقدر تمشي، قبل ما تموت بيومين وقبل ميعاد درسها ال بتقوله بيومين شفاء كان وشها بدأ ينور، وبدأت تتوضأ لوحدها وتمشي عدة خطوات، رنت عليا وألقت السلام كعادتها وكانت دايماً بتقول: تلاتين حسنة أهم عشان قولت السلام كامل، والله يُضاعف لمن يشاء، ٣٠ حسنة في ست ثواني، حسنات ببلاش يا حياء أوعي تضيعي الفرصة دي، إن الحسنات يُذهبن السيئات.
قالتلي: نبهي على بناتي أنه فيه درس وعلى ميعادنا إن شاء الله يوم الأربع.
_ولكن يا شفاء...
=أنا بقيت كويسة جداً بفضل الله
_طيب بلاش وسجليلهم تسجيل.
=عايزة أروح يا حياء، لعلني لا ألقاهن بعده، ويكون اللقاء الأخير.
_متقوليش كدا يا شفاء أنتِ خفيتِ وبدأتي تمشي فخلاص بقا بطلي تشاؤم.
= حاضر يا ست، هتيجي تاخديني ولا أشوف أي بنوتة من البنات؟
_لا لا هاجي طبعاً واستنيني متلبسيش عشان بحب أساعدك في لبسك^^.
= حاضر من عنيا.
جريت عليها وباقي البنات اتلمت علينا ولكنها مفاقتش!
بدأت أقلق! صرخت في البنات وقولت: شفاء مريضة سرطان وفي مراحله الأخيرة، ولكنها أصرت تيجي المسجد تقول خطبتها زي كل مرة.
بدأ بكاء البنات يزيد، حطيت إيدي على رقبتها واتطمنت أنها لسه عايشة بعد ما يأست في محاولة فك النقاب، والخمار، شفاء كانت دايماً حريصة في ستر نفسها وكانت دايماً بتقول: محدش عارف المنية هتجيه إمتى وفين فلازم نكون دايماً مستعدين نفسياً وجسدياً.
كنت مترددة أطلب الإسعاف ولا لا، لأنها رفيقة دربي وعمري وعارفة أنها لما تفوق وتعرف هتزعل جداً، كان أهون عليها الموت ولا ينكشف جزء من جسدها لرجل أجنبي حتى لو كان دكتورها!
ولما قربت أيأس وأطلب الإسعاف فاقت، المسجد كله سكت ومكنش بيخرج غير صوتها قالت كلمة لسه بترن في ودني لدلوقتي: لعل اللقاء اقترب، فقد اشتقت لرؤية حبيبي الله عز وجل، ليس لنا إلاه، وإنني أشعر بإقتراب الأجل، ها أنا أموت أمامُكن، تراني ماذا سآخذ معي؟
سأخرج منها كِفافاً، لن ينجيني حينها إلا عملي الذي سأستحق به رحمة الله فأدخل الجنة، أو لا أستحقها فيُلقى بي في النار، وأني لأخشاه.
بكت واشتد عليها البُكاء وقالت: أخشى لقائه، كيف ألقاه بذنبي وعصياني؟!
ماذا لو أن هناك ذنوباً فعلتُها ونسيتها وهو لم ينساها؟ أوصيكم بالصلاة الصلاة، وتقوى الله، وأن تلحقوني بالدعاء كلما تذكرتموني.
مسكت إيدي ونظرتلي نظرة عمري ما هنساها وقالتلي: كملي الطريق يا حياء، الدعوة عمرها ما بتموت
بموت صاحبها، كملي الطريق ومتسيببش حد للشيطان ولأهوائِه، شيلي مسؤوليتهم وكأنهن بناتِك، خافي عليهم ومتنصحيهمش عشان أنتِ داعية، انصحيهم كأنك أم يا حياء، كأنهن راعياكِ وأنتِ مسؤولة عنهن.
وصيتي ال قولتهالك قبل كدا، وصليها لأهلي لو مقدرتش أشوفهم تاني، قوليلهم أني مقدرتش أقولها ليهم عشان موجعش قلبهم عليا.
وقتها كنت ببكي عليها بكاء النهاية، وقتها عرفت إن النهاية قربت خلاص، قبلتها في كل جزء في وشها، وقبلتها على يدها ورأسها، كنت بحضنها حضن النهاية وببكي بألم شديد، حضنتها واستمر بكائي وبكاء البنات، تلامذتها من حولي، البنات ال اتربوا على إيدها!
سمعت همهمتها وأنا حضناها وهي بتنطق الشهادة، مستحملتش أبص في وشها في اللحظة دي، لكني حضنتها وشديت عليها وزاد بكائي وأنا بقولها متسبنيش دلوقتي، ليس لي رفيق بعدك، من يعينني على مصائب الدنيا، أنتِ عونُ الله لي، متموتيش دلوقتي يا شفاء، خليكِ معانا لسه محتاجينك.
سبتها وبصيت عليها لقيتها بتبتسم وتقولي: متخفيش.
وقتها نطقت الشهادة تاني ورفعت إصبع السبابة، وبتنطق الشهادة للمرة التالتة لكنها مكملتش!
عرفت إن أمر الله نفذ لما راسها تقلت على إيدي!
فصرخت صرخة مكتومة عرفت البنات حواليا إنه خلاص، معلمتهن شفاء ماتت!
أيوا معلمة ولسه طالبة جامعية!
خرجت بنت من المسجد وراحت مسجد الرجال ودخلت عليهم وهي بتبكي: الحقونا! الحقونا، الأبلة شفاء ماتت في المسجد اطلبوا الإسعاف بسرعة يمكن نلحقها!
دخل الرجال المسجد وأنا لسه حضناها وببكي بكاءً مرير، وقفت بنت قدام الرجال ال دخلت وقالت لهم معلمتي ماتت مستورة، ومش هسمح إن وشها ينكشف قدامكم، وقتها فوقت ولاحظت إن في رجال في المسجد، نصهم شافوني، لكن ماشفوش شفاء لأنها كانت في حضني، البنات عملت دايرة حوالينا، ولبستها النقاب، لبست حبيية قلبي وقرة عيني النقاب لكن وهي ميتة، لبست النقاب بتاعي معاها، فسمعت صوت راجل بيقول: أنا في طب بشري فممكن تسمحولي أشوفها، ممكن تكون غيبوبة ونلحقها.
فرحت ورجع الأمل فيا، وتركته يفصحها، لكنه أماتني بعدما أحياني!
أكدلي وفاة شفاء!
السرطان انتصر عليها وفتت كل حتة في جسمها، قعدت من شغلها ومن الجامعة، لكن درس المسجد كل أسبوع مكنتش بتغيب منه إلا لعذر قوي زي أنها تكون دخلت في غيبوبة أو الكيماوي أفقدها الإحساس برجلها فمكنتش بتقدر تمشي، قبل ما تموت بيومين وقبل ميعاد درسها ال بتقوله بيومين شفاء كان وشها بدأ ينور، وبدأت تتوضأ لوحدها وتمشي عدة خطوات، رنت عليا وألقت السلام كعادتها وكانت دايماً بتقول: تلاتين حسنة أهم عشان قولت السلام كامل، والله يُضاعف لمن يشاء، ٣٠ حسنة في ست ثواني، حسنات ببلاش يا حياء أوعي تضيعي الفرصة دي، إن الحسنات يُذهبن السيئات.
قالتلي: نبهي على بناتي أنه فيه درس وعلى ميعادنا إن شاء الله يوم الأربع.
_ولكن يا شفاء...
=أنا بقيت كويسة جداً بفضل الله
_طيب بلاش وسجليلهم تسجيل.
=عايزة أروح يا حياء، لعلني لا ألقاهن بعده، ويكون اللقاء الأخير.
_متقوليش كدا يا شفاء أنتِ خفيتِ وبدأتي تمشي فخلاص بقا بطلي تشاؤم.
= حاضر يا ست، هتيجي تاخديني ولا أشوف أي بنوتة من البنات؟
_لا لا هاجي طبعاً واستنيني متلبسيش عشان بحب أساعدك في لبسك^^.
= حاضر من عنيا.
😢2👍1
شفاء كانت دايماً متفائلة، وإنها تقول: لعلني لا ألقاهن بعد هذا اللقاء، ودا عشان أهل الصلاح أحياناً بيحسوا بقرب أجلهم، ولكني مفهمتش، لو فهمت كنت روحت ونمت عندها اليومين دول وحاولت أشبع منها!
شفاء التزم على إيدها ناس كتير، حتى الشباب لما كانوا بيقرأوا منشوراتها الدعوية على حسابها كان بيلتزموا، شفاء أفنت عمرها في الدعوة وتعلم الدين، كانت بتحب البنات أكتر من نفسها وبتخاف عليهن جداً.
الإسعاف نقلت شفاء للبيت لأن وصيتها كانت أن يتم غُسلها في البيت، أتصلت بأمها ووقتها مكنتش عارفة أتصرف، قولتلها: أنا وشفاء جاين بعربية الإسعاف.
مقدرتش أكمل وقفلت في وشها، أهلها كانوا عارفين إن اللحظة دي هتيجي ولكن التسليم لها أمر صعب جداً، لما دخلت الشارع ونزلت من العربية لقيت كل الناس متجمعين قدام بيتهم وأمها وأبوها كانوا واقفين على أول الشارع، لما شافوا عربية الإسعاف داخلة الشارع عرفوا إن دي بنتهم، جريوا ورا العربية وهما بينادوا عليها، أنا مقولتش ليهم إنها ماتت، لكن القلب دائماً يشعرُ بمن أحب، أمها وهي بتجري عليها وقعت أكثر من مرة، أبوها كان بيجري وهو بيبكي بكاء شديد!
وقفت العربية قدام البيت، المُسعف فتح الباب، محدش عرف ينزلها من الناس ال كانت متجمعة حوالين العربية، ولكنهم وسعوا عشان يعدوا بجسمانها ويدخلوه البيت، لما نزلوها أبوها كان وصل ودخل وسط الناس عشان يوصلها، بدون إرادة ووعي منه رفعلها النقاب وقالها: شفاء؟ بنتي؟ قومي قومي عشان خاطر بابا.
جات أمها تصرخ باسمها: يا بتي! يا ضنايا قومي، قومي اتوضي يالا المغرب قرب يأذن، هخليكِ تتوضي لوحدك والله، قومي بس، بعد كدا صرخت باسمها بصوت اهتز له قلبي!
الناس اتلمت ع أبوها وأمها ومسكوهم عشان يقدروا يدخلوها البيت.
دخلت البيت على ضهرها، كانت دايماً عاملة حساب اللحظة دي، قالتلي في مرة: عارفة يا حياء؟ في مرة كنت بلبس آخر كام قطعة من هدومي قدام ماما وأنا خارجة للجامعة، فشافتني لابسة بنطلون جينز، وجبت جيية جينز تقيلة وهلبسها فقالتلي: كل دا؟ متعقديش نفسك بقا، ماهو لابسة بنطلون تحت العباية، بلاش مُبالغة.
كنت بقولها: يا ماما، بلبس بنطلون عشان لو حصل ووقعت أو حصلتلي حاجة وهدومي اترفعت أكون مستورة، وبلبس جيبة جينز حتى لو الجو حر، عشان لو جم شوية هوا ميخلوش العباية تلصق فيا وتصفني.
وبعمل كدا يا ماما عشان مش ضامنة أنا خرجت، هرجع تاني على رجلي ولا لا، هقابل ربنا بهدوم تراضيه عني ولا لا، بعمل حساب اللحظة دي.
شفاء كانت دايماً قبل ما تخرج تتوضأ وتصلي، وبتقول: عشان لو حصل ومُت في الطريق أقابل ربنا على طاهرة لأنه بيحب المُتطهرين، والنبي صلى الله عليه وسلم قال: لا يُحافظ على الوضوء إلا مؤمن.
فحابة أقابل ربنا وأنا طاهرة، وأنا مؤمنة ويكون أخر عمل لي في الدنيا الصلاة.
كانت دايماً بتسبح وتذكر ربنا طول ما هي قاعدة لوحدها، وبتقول: حابة ألقى الله ولساني ذاكِر.
وضعوا شفاء على السرير، أبوها دموعه موقفتش، أمها بكاها ال يقطع القلب موقفش، حضنوها وأبوها قبَّل رأسِها وقال: إنَّا للهِ وإنَّا إليه راجعون، زي ما كُنتِ ثابتة في مرضك يا بنتي، وكنتِ بترددي الآية دي دايماً: "وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ"
ولما أزعل عليكِ يا شفاء كنتِ بتقولي يا بابا دا ربنا بيقول بعدها "أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ"
حد يطول يا بابا ربنا يصلي عليه ويرحمه ويهديه؟ قول إنَّا لله وإنَّا إليه راجعون مثلي يا بابا، ربنا وضعني في الأرض لغاية وحكمة منه، ولما وقتي يخلص هياخدني تاني، الأرض ماكنتش وطن ليا ولا هتكون، إحنا مكانّا الجنة يا بابا ولازم نحسن عملنا عشان نروحها.
شفاء كانت دايماً بتقول: كانت الدنيا ولم أكُن فيها وستكون ولن أكونُ فيها.
أبوها متمالكش نفسه وهو بيقول الكلمات دي، وبكا وكل الناس ال سمعته بيتكلم بكت، وقال: هقول زي ما علمتيني يا بنتي: إنا لله وإنا إليه راجعون، روحتِ عند ربك زي ما كنتِ بتتمني. يـــــــــــارب صبرني، يارب أنت عالم غلاوتها عندي يــــــــارب، يـــــــارب!
دخلت أختها عليها وكانوا اتصلوا بيها وجات جري من الشغل، دخلت الأوضة وكلها زهول وصدمة، متكلمتش كانت الصدمة هي سيدة الموقف، حضنتها وضمتها لصدرها وقبلتها على جبينها قُبلة طويلة جداً كأنها كانت بتشبع منها، مسكت إيدها وباستها، رجعت ضمتها تاني وبكت بكاء مكتوم صرخت في حضنها فكانت الصرخة بتخرج مكتومة، أمها كانت مش قادرة توقف، كل ما توقف توقع تاني، كانت لحظات مهيبة، لولا الثبات ال عاشت شفاء تعلمه ليا ولباقي البنات كنت انهرت تماماً!
شفاء التزم على إيدها ناس كتير، حتى الشباب لما كانوا بيقرأوا منشوراتها الدعوية على حسابها كان بيلتزموا، شفاء أفنت عمرها في الدعوة وتعلم الدين، كانت بتحب البنات أكتر من نفسها وبتخاف عليهن جداً.
الإسعاف نقلت شفاء للبيت لأن وصيتها كانت أن يتم غُسلها في البيت، أتصلت بأمها ووقتها مكنتش عارفة أتصرف، قولتلها: أنا وشفاء جاين بعربية الإسعاف.
مقدرتش أكمل وقفلت في وشها، أهلها كانوا عارفين إن اللحظة دي هتيجي ولكن التسليم لها أمر صعب جداً، لما دخلت الشارع ونزلت من العربية لقيت كل الناس متجمعين قدام بيتهم وأمها وأبوها كانوا واقفين على أول الشارع، لما شافوا عربية الإسعاف داخلة الشارع عرفوا إن دي بنتهم، جريوا ورا العربية وهما بينادوا عليها، أنا مقولتش ليهم إنها ماتت، لكن القلب دائماً يشعرُ بمن أحب، أمها وهي بتجري عليها وقعت أكثر من مرة، أبوها كان بيجري وهو بيبكي بكاء شديد!
وقفت العربية قدام البيت، المُسعف فتح الباب، محدش عرف ينزلها من الناس ال كانت متجمعة حوالين العربية، ولكنهم وسعوا عشان يعدوا بجسمانها ويدخلوه البيت، لما نزلوها أبوها كان وصل ودخل وسط الناس عشان يوصلها، بدون إرادة ووعي منه رفعلها النقاب وقالها: شفاء؟ بنتي؟ قومي قومي عشان خاطر بابا.
جات أمها تصرخ باسمها: يا بتي! يا ضنايا قومي، قومي اتوضي يالا المغرب قرب يأذن، هخليكِ تتوضي لوحدك والله، قومي بس، بعد كدا صرخت باسمها بصوت اهتز له قلبي!
الناس اتلمت ع أبوها وأمها ومسكوهم عشان يقدروا يدخلوها البيت.
دخلت البيت على ضهرها، كانت دايماً عاملة حساب اللحظة دي، قالتلي في مرة: عارفة يا حياء؟ في مرة كنت بلبس آخر كام قطعة من هدومي قدام ماما وأنا خارجة للجامعة، فشافتني لابسة بنطلون جينز، وجبت جيية جينز تقيلة وهلبسها فقالتلي: كل دا؟ متعقديش نفسك بقا، ماهو لابسة بنطلون تحت العباية، بلاش مُبالغة.
كنت بقولها: يا ماما، بلبس بنطلون عشان لو حصل ووقعت أو حصلتلي حاجة وهدومي اترفعت أكون مستورة، وبلبس جيبة جينز حتى لو الجو حر، عشان لو جم شوية هوا ميخلوش العباية تلصق فيا وتصفني.
وبعمل كدا يا ماما عشان مش ضامنة أنا خرجت، هرجع تاني على رجلي ولا لا، هقابل ربنا بهدوم تراضيه عني ولا لا، بعمل حساب اللحظة دي.
شفاء كانت دايماً قبل ما تخرج تتوضأ وتصلي، وبتقول: عشان لو حصل ومُت في الطريق أقابل ربنا على طاهرة لأنه بيحب المُتطهرين، والنبي صلى الله عليه وسلم قال: لا يُحافظ على الوضوء إلا مؤمن.
فحابة أقابل ربنا وأنا طاهرة، وأنا مؤمنة ويكون أخر عمل لي في الدنيا الصلاة.
كانت دايماً بتسبح وتذكر ربنا طول ما هي قاعدة لوحدها، وبتقول: حابة ألقى الله ولساني ذاكِر.
وضعوا شفاء على السرير، أبوها دموعه موقفتش، أمها بكاها ال يقطع القلب موقفش، حضنوها وأبوها قبَّل رأسِها وقال: إنَّا للهِ وإنَّا إليه راجعون، زي ما كُنتِ ثابتة في مرضك يا بنتي، وكنتِ بترددي الآية دي دايماً: "وَلَنَبْلُوَنَّكُم بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ ۗ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ"
ولما أزعل عليكِ يا شفاء كنتِ بتقولي يا بابا دا ربنا بيقول بعدها "أُولَٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِّن رَّبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ"
حد يطول يا بابا ربنا يصلي عليه ويرحمه ويهديه؟ قول إنَّا لله وإنَّا إليه راجعون مثلي يا بابا، ربنا وضعني في الأرض لغاية وحكمة منه، ولما وقتي يخلص هياخدني تاني، الأرض ماكنتش وطن ليا ولا هتكون، إحنا مكانّا الجنة يا بابا ولازم نحسن عملنا عشان نروحها.
شفاء كانت دايماً بتقول: كانت الدنيا ولم أكُن فيها وستكون ولن أكونُ فيها.
أبوها متمالكش نفسه وهو بيقول الكلمات دي، وبكا وكل الناس ال سمعته بيتكلم بكت، وقال: هقول زي ما علمتيني يا بنتي: إنا لله وإنا إليه راجعون، روحتِ عند ربك زي ما كنتِ بتتمني. يـــــــــــارب صبرني، يارب أنت عالم غلاوتها عندي يــــــــارب، يـــــــارب!
دخلت أختها عليها وكانوا اتصلوا بيها وجات جري من الشغل، دخلت الأوضة وكلها زهول وصدمة، متكلمتش كانت الصدمة هي سيدة الموقف، حضنتها وضمتها لصدرها وقبلتها على جبينها قُبلة طويلة جداً كأنها كانت بتشبع منها، مسكت إيدها وباستها، رجعت ضمتها تاني وبكت بكاء مكتوم صرخت في حضنها فكانت الصرخة بتخرج مكتومة، أمها كانت مش قادرة توقف، كل ما توقف توقع تاني، كانت لحظات مهيبة، لولا الثبات ال عاشت شفاء تعلمه ليا ولباقي البنات كنت انهرت تماماً!
👍2❤1
وكالعادة، قرايب الميت قاموا بالواجب، ال جري يشتري الكفن وأدوات الغُسل، وال جري عشان ينده عليها في الجامع، وال جري عشان يجيب مُغسلة!
دخل واحد ومعاه المُغسِّلة وبيقول: خلاص يا عم أحمد قوم عشان يغسلوها إكرام الميت دفنه.
لكني وقفت في وشه وقُلت: محدش هيغسل شفاء غيري، دي وصيتها ووصيتها لازم تتنفذ، شفاء قالتلي على المكان ال مخبية فيه وصيتها، الوصية في أوضتها في المكتبة في كتاب السيرة النبوية للشيخ محمد متولي الشعراوي.
أختها خرجت تجري من الأوضة وراحت عشان تجيب الوصية وجابتها، ولما بصت فيها زاد بكائها وانهارت في الأرض، جريت عليها قومتها ودخلت وأنا قلبي مفطور من الحزن على رفيقة قلبي ودربي، سألتُ اللهَ الثبات وقرأتها على أهلها وكل ما أقرأ بند فيها يزيد بكاء أهلها وأحبابها.
كان من ضمن وصاياها، أن محدش يغسلها غير أختها لو مقدرتش يبقا تغسلها حياء، صحبتها ال كانت دايماً تعلمها طريقة الغُسل لأجل اللحظة دي.
وقالت لازم يحضر الغُسل أختها وأمها ان استطاعت ولو مقدرتش فلا تحضره.
لا تكشفوا وجهي للرجال الأجانب عني.
وليحمل نعشي أقاربي وأخي.
وعند وضعي في قبري فليضعني محارمي!
شفاء علمتني معنى اسمي (حياء) علمتني الحياء وكانت هي اسم على مُسمى (شفاء) كانت بتطبطب على القلوب، كانت بتعرفنا طريق ربنا عشان نروحله مكسورين ونرجع من عند ربنا مجبورين!
شفاء تركت أثر فينا كُلنا.
تمالكت نفسي ودخلناها عشان نغسلّها، أختها معرفتش ومقدرتش تغسلها فطلبت منها تساعدني في تقليبها فقط،مقصتش هدومها، شفاء كانت غالية وهدومها غالية وكل حاجة تخصها غالية، قلعتها هدومها على مهل ودخلت أمها وأختها حضروا الغُسل وطلبت منهم يقفلوا الباب، سترتها وبدأت في تغسيلها ومقدرتش مبكيش!
دموعي كانت مشاركة في الغُسل من بدايته لنهايته، كانت جميلة حتى وهي ميتة، كان وشها كل مدى بينور، كان جسمها بارد، نسيت أنها ميتة ومسكت إيدها أدفيها زي ما كنت بعمل لما كانت تبقا بردانة!
ضفرت لحبيبة قلبي شعرها ٣ ضفيرات، قبل ما أغطي وشها جات أختها وقبلتها وجات أمها وحضنتها وبكت، وقبلتها، رفعتها عنها عشان لازم نعجِّل في الدفن، قبلتها بين عنيها قُبلة الوداع، وغطيت وشها وربطت الربطة زي ما علمتني بالضبط، وأنا بغسلها استحضرت صورتها وهي بتعلمني، رهبة الموقف نستني كنت حاجة، لكني حسيت أنها واقفة جنبي وبتقولي اعملي كدا وكدا وكدا.
ناديت أهلها عشان يرفعوها ويحطوها في النعش عشان صلاة الجنازة، صلينا عليها كلنا، كانت ناس كتير جداً، كنت حاسة إنه قلبي ال بيبكي، خلاص مش هشوفها تاني، مش هسمع نصايحها تاني، مش هشوف بُكاها تاني وهي بتكلمنا عن ربنا، وهي بتكلمنا عن النبي صلى الله عليه وسلم وتضحياته لأمته!
بعد أسبوع نزلت الجامعة يوم الأربع وروحت أصلي، حاسة إن المسجد أصبح غريب، أول مرة أدخل وشفاء متكونش قاعدة في ركن من أركانه، صليت وجيت أقوم، افتكرت شفاء وهي بتقولي جلسة ما بعد الصلاة عظيمة جداً الملايكة بتدعيلك متستعجليش وتقومي، فجلست وبكيت، بناتها التفوا حولي كلهم وبدأوا في البُكاء، شوفت ٣بنات كانوا في أخر درس ليها لابسين بناطيل ضيقة وحجاب نص كوم، لقيتهم لابسين واسع وفضفاض وجم حضنوني وقالولي: سبب التزامنا معملتنا شفاء الله يرحمها!
عايزين نوصلها شكرنا بس مش عارفين، نقدر نفيدها بحاجة وهي في قبرها؟
_ادعولها واتصدقوا عليها.
كل ما أدخل المسجد البنات يلتفوا حولي ويطلبوا مني أتكلم معاهم عن شفاء وأعلمهن زي ما علمتني وعلمت باقي البنات.
افتكرت وصية حياء ال قالتهالي قبل ما تموت: كملي طريق الدعوة يا حياء الدعوة ما بتموتش بموتنا.
كملتها يا شفاء، كنت بروحلها قبرها وأقولها: وصيتك اتنفذت يا حبيبة قلبي، كنتِ دايماً بتقوليلنا: يا بنات، إنما أبتغي طيبَ الأثر، مش عايزة غير أسيب أثر جواكم عشان كل ما تفتكروني تدعولي، وددتُ لو أخرجُ منها كِفافاً.
عايزة أقولك يا شفاء أنك سبتِ أثر في بنات كتير، كل البنات في المسجد تركتِ أثر فيهن، وحتى البنات ال مكانتش بتحضرلك ولا حتى تعرفك لما سمعوا بقصتك وثباتك طلبوا يسمعوا دروسك والتزموا بسببك، وتركتِ في قلوب الناس طيبَ الأثر زي ما كنتِ عايزة يا قرةَ عيني.
#الصحبة ثم الصحبة ثم الصحبة🩷🌱❥.
دخل واحد ومعاه المُغسِّلة وبيقول: خلاص يا عم أحمد قوم عشان يغسلوها إكرام الميت دفنه.
لكني وقفت في وشه وقُلت: محدش هيغسل شفاء غيري، دي وصيتها ووصيتها لازم تتنفذ، شفاء قالتلي على المكان ال مخبية فيه وصيتها، الوصية في أوضتها في المكتبة في كتاب السيرة النبوية للشيخ محمد متولي الشعراوي.
أختها خرجت تجري من الأوضة وراحت عشان تجيب الوصية وجابتها، ولما بصت فيها زاد بكائها وانهارت في الأرض، جريت عليها قومتها ودخلت وأنا قلبي مفطور من الحزن على رفيقة قلبي ودربي، سألتُ اللهَ الثبات وقرأتها على أهلها وكل ما أقرأ بند فيها يزيد بكاء أهلها وأحبابها.
كان من ضمن وصاياها، أن محدش يغسلها غير أختها لو مقدرتش يبقا تغسلها حياء، صحبتها ال كانت دايماً تعلمها طريقة الغُسل لأجل اللحظة دي.
وقالت لازم يحضر الغُسل أختها وأمها ان استطاعت ولو مقدرتش فلا تحضره.
لا تكشفوا وجهي للرجال الأجانب عني.
وليحمل نعشي أقاربي وأخي.
وعند وضعي في قبري فليضعني محارمي!
شفاء علمتني معنى اسمي (حياء) علمتني الحياء وكانت هي اسم على مُسمى (شفاء) كانت بتطبطب على القلوب، كانت بتعرفنا طريق ربنا عشان نروحله مكسورين ونرجع من عند ربنا مجبورين!
شفاء تركت أثر فينا كُلنا.
تمالكت نفسي ودخلناها عشان نغسلّها، أختها معرفتش ومقدرتش تغسلها فطلبت منها تساعدني في تقليبها فقط،مقصتش هدومها، شفاء كانت غالية وهدومها غالية وكل حاجة تخصها غالية، قلعتها هدومها على مهل ودخلت أمها وأختها حضروا الغُسل وطلبت منهم يقفلوا الباب، سترتها وبدأت في تغسيلها ومقدرتش مبكيش!
دموعي كانت مشاركة في الغُسل من بدايته لنهايته، كانت جميلة حتى وهي ميتة، كان وشها كل مدى بينور، كان جسمها بارد، نسيت أنها ميتة ومسكت إيدها أدفيها زي ما كنت بعمل لما كانت تبقا بردانة!
ضفرت لحبيبة قلبي شعرها ٣ ضفيرات، قبل ما أغطي وشها جات أختها وقبلتها وجات أمها وحضنتها وبكت، وقبلتها، رفعتها عنها عشان لازم نعجِّل في الدفن، قبلتها بين عنيها قُبلة الوداع، وغطيت وشها وربطت الربطة زي ما علمتني بالضبط، وأنا بغسلها استحضرت صورتها وهي بتعلمني، رهبة الموقف نستني كنت حاجة، لكني حسيت أنها واقفة جنبي وبتقولي اعملي كدا وكدا وكدا.
ناديت أهلها عشان يرفعوها ويحطوها في النعش عشان صلاة الجنازة، صلينا عليها كلنا، كانت ناس كتير جداً، كنت حاسة إنه قلبي ال بيبكي، خلاص مش هشوفها تاني، مش هسمع نصايحها تاني، مش هشوف بُكاها تاني وهي بتكلمنا عن ربنا، وهي بتكلمنا عن النبي صلى الله عليه وسلم وتضحياته لأمته!
بعد أسبوع نزلت الجامعة يوم الأربع وروحت أصلي، حاسة إن المسجد أصبح غريب، أول مرة أدخل وشفاء متكونش قاعدة في ركن من أركانه، صليت وجيت أقوم، افتكرت شفاء وهي بتقولي جلسة ما بعد الصلاة عظيمة جداً الملايكة بتدعيلك متستعجليش وتقومي، فجلست وبكيت، بناتها التفوا حولي كلهم وبدأوا في البُكاء، شوفت ٣بنات كانوا في أخر درس ليها لابسين بناطيل ضيقة وحجاب نص كوم، لقيتهم لابسين واسع وفضفاض وجم حضنوني وقالولي: سبب التزامنا معملتنا شفاء الله يرحمها!
عايزين نوصلها شكرنا بس مش عارفين، نقدر نفيدها بحاجة وهي في قبرها؟
_ادعولها واتصدقوا عليها.
كل ما أدخل المسجد البنات يلتفوا حولي ويطلبوا مني أتكلم معاهم عن شفاء وأعلمهن زي ما علمتني وعلمت باقي البنات.
افتكرت وصية حياء ال قالتهالي قبل ما تموت: كملي طريق الدعوة يا حياء الدعوة ما بتموتش بموتنا.
كملتها يا شفاء، كنت بروحلها قبرها وأقولها: وصيتك اتنفذت يا حبيبة قلبي، كنتِ دايماً بتقوليلنا: يا بنات، إنما أبتغي طيبَ الأثر، مش عايزة غير أسيب أثر جواكم عشان كل ما تفتكروني تدعولي، وددتُ لو أخرجُ منها كِفافاً.
عايزة أقولك يا شفاء أنك سبتِ أثر في بنات كتير، كل البنات في المسجد تركتِ أثر فيهن، وحتى البنات ال مكانتش بتحضرلك ولا حتى تعرفك لما سمعوا بقصتك وثباتك طلبوا يسمعوا دروسك والتزموا بسببك، وتركتِ في قلوب الناس طيبَ الأثر زي ما كنتِ عايزة يا قرةَ عيني.
#الصحبة ثم الصحبة ثم الصحبة🩷🌱❥.
❤7👍1
#روايات_هادفة
> عـوض اللـه↻.
*اسڪريبت 🌚*
كنت نازل من بيتي مستعجل عشان ألحق المشوار المهم اللي كنت رايحه وقولت لنفسي أي مواصلة هشوفها هركب فيها.
المواصلات كانت كتير بس عيني وقعت على سواق واقف وساند راسه على التوكتوك بتاعه، مشيت ناحيته وقولتله: فاضي؟
بصلي ولاقيت في عينه دموع ونظرة قهر عمري ما هنساها فرد وقالي: أيوه فاضي.
ركبت وقعدت أتكلم معاه وعرفت منه إنه مهندس!
بس ساب الكلية ومكملش فيها، بقيت هتجنن وقعدت أقوله ليه عملت كدا؟ قالي الظروف يا باشا بتتحكم في أجدعها راجل، أبويا مات بعد نتيجة الثانوية بتاعتي ودلوقتي ملزوم مني أجهز أختين واحدة مخطوبة والتانية ممكن تتخطب في أي وقت، سيبت الكلية وجبت توكتوك بجمعية وأهي ماشية الحمد لله.
سكت شوية من الذهول وسألته:
طيب معلش في السؤال هو أبوك مسابش أي حاجة تبيعها وتجهزهم؟ ضحك وقالي: لا ساب وعمي خد حقنا بالعافية.
وقبل ما أرد عليه لاقيته وقَّف التوكتوك وقالي: معلش أستناني دقيقة يا باشا.
ونزل من التوكتوك قعد جنب ست بتبيع مناديل تحت شجرة وحط في إيديها ظرف أبيض، الست قعدت تدعيله وتطبطب على كتفه فقام باس راسها وجه محبتش اسأله عن الموضوع وكملنا الطريق بس قلبي كان حزين جدًا من حاله.
وبعد لف كتير معايا عشان مكنتش عارف طريق الشركة اللي رايح أقدم فيها ولما وصلنا ملقتش المحفظة في جيبي وقفت مصدوم وقعدت أدور عليها وكنت مكسوف منه جداً عشان غاب معايا طول اليوم وهو العائل الوحيد لبيته هيروح إزاي؟ لاقيته بيبتسم وبيقولي: ياعم سلمها لله عادي والله.
قعدت أشكره ودخلت الشركة وأنا بفكر هرجع إزاي، طلعت لاقيته واقف مستنيني بره عشان يروحني! مشوفتش أخلاق كدا في حياتي والله.
ولما رجعت البيت قولتله: استناني هطلع أجيبلك حسابك نزلت لاقيته مشى!
اتقبلت في الوظيفة وسافرت السعودية وبعد ست سنين نزلت عشان أخطب لاقيت المدير بيقولي محتاجين مهندسين للشركة!
أول حد جه في بالي الشاب بتاع التوكتوك بس إزاي وهو مدخلش الكلية؟ وهوصله إزاي؟ نزلت للست اللي كانت قاعدة تحت الشجرة وبسألها عليه قالتلي عنوانه وقعدت توصيني أساعده، روحتله البيت استقبلني وفرح بيا جدًا وعرفت إنه دخل الهندسة بعد ما إخواته اتجوزوا، سافر معايا ومن شطارته فضل يكسب ويحوش لحد ما بقا شريك في الشركة وبعد سنين بقا عنده مجموعة شركات كبيرة وده أبسط مثال تشوفوه عن عوض ربنا 💙
وأول ما بقا عنده كل ده شاركني كل حاجة وفضل يعول الست لحد ما ماتت وحاليًا ساعد ولادها كلهم وجوزهم ! 💙
صحيح طريق الخير نهايته عظيمة
، متقفش في نص الطريق وتحسد اللي كمله للآخر ! 💙
* *تم بفضل اللــه.*
*متنسوش تحطوا ريأڪت لطيف شبهڪوا بقى 👀💕.*
•------------•✿•-----------.
> عـوض اللـه↻.
*اسڪريبت 🌚*
كنت نازل من بيتي مستعجل عشان ألحق المشوار المهم اللي كنت رايحه وقولت لنفسي أي مواصلة هشوفها هركب فيها.
المواصلات كانت كتير بس عيني وقعت على سواق واقف وساند راسه على التوكتوك بتاعه، مشيت ناحيته وقولتله: فاضي؟
بصلي ولاقيت في عينه دموع ونظرة قهر عمري ما هنساها فرد وقالي: أيوه فاضي.
ركبت وقعدت أتكلم معاه وعرفت منه إنه مهندس!
بس ساب الكلية ومكملش فيها، بقيت هتجنن وقعدت أقوله ليه عملت كدا؟ قالي الظروف يا باشا بتتحكم في أجدعها راجل، أبويا مات بعد نتيجة الثانوية بتاعتي ودلوقتي ملزوم مني أجهز أختين واحدة مخطوبة والتانية ممكن تتخطب في أي وقت، سيبت الكلية وجبت توكتوك بجمعية وأهي ماشية الحمد لله.
سكت شوية من الذهول وسألته:
طيب معلش في السؤال هو أبوك مسابش أي حاجة تبيعها وتجهزهم؟ ضحك وقالي: لا ساب وعمي خد حقنا بالعافية.
وقبل ما أرد عليه لاقيته وقَّف التوكتوك وقالي: معلش أستناني دقيقة يا باشا.
ونزل من التوكتوك قعد جنب ست بتبيع مناديل تحت شجرة وحط في إيديها ظرف أبيض، الست قعدت تدعيله وتطبطب على كتفه فقام باس راسها وجه محبتش اسأله عن الموضوع وكملنا الطريق بس قلبي كان حزين جدًا من حاله.
وبعد لف كتير معايا عشان مكنتش عارف طريق الشركة اللي رايح أقدم فيها ولما وصلنا ملقتش المحفظة في جيبي وقفت مصدوم وقعدت أدور عليها وكنت مكسوف منه جداً عشان غاب معايا طول اليوم وهو العائل الوحيد لبيته هيروح إزاي؟ لاقيته بيبتسم وبيقولي: ياعم سلمها لله عادي والله.
قعدت أشكره ودخلت الشركة وأنا بفكر هرجع إزاي، طلعت لاقيته واقف مستنيني بره عشان يروحني! مشوفتش أخلاق كدا في حياتي والله.
ولما رجعت البيت قولتله: استناني هطلع أجيبلك حسابك نزلت لاقيته مشى!
اتقبلت في الوظيفة وسافرت السعودية وبعد ست سنين نزلت عشان أخطب لاقيت المدير بيقولي محتاجين مهندسين للشركة!
أول حد جه في بالي الشاب بتاع التوكتوك بس إزاي وهو مدخلش الكلية؟ وهوصله إزاي؟ نزلت للست اللي كانت قاعدة تحت الشجرة وبسألها عليه قالتلي عنوانه وقعدت توصيني أساعده، روحتله البيت استقبلني وفرح بيا جدًا وعرفت إنه دخل الهندسة بعد ما إخواته اتجوزوا، سافر معايا ومن شطارته فضل يكسب ويحوش لحد ما بقا شريك في الشركة وبعد سنين بقا عنده مجموعة شركات كبيرة وده أبسط مثال تشوفوه عن عوض ربنا 💙
وأول ما بقا عنده كل ده شاركني كل حاجة وفضل يعول الست لحد ما ماتت وحاليًا ساعد ولادها كلهم وجوزهم ! 💙
صحيح طريق الخير نهايته عظيمة
، متقفش في نص الطريق وتحسد اللي كمله للآخر ! 💙
* *تم بفضل اللــه.*
*متنسوش تحطوا ريأڪت لطيف شبهڪوا بقى 👀💕.*
•------------•✿•-----------.
❤6👍5
#روايات_هادفة
قصَّة قصيرة واقعيّة \\ كان شيخٌ عجوز يجلس مع ابنه ذي العشرين ربيعاً، وأثناء حديثهما طُرِقَ البابُ فجأةً، فذهب الشاب ليفتح الباب، وإذا برجلٍ غريب يدخل البيت دون أن يُسلِّم حتّى، متّجهاً نحو الرجل العجوز قائلاً له: اتّقِ الله وسدّد ما عليك من الدّيون فقد صبرت عليك أكثرَ من اللازم ونفد صبري.
حزن الشّاب على رؤية أبيه في هذا الموقف السَّيّء، وأخذت الدّموع تترقرق من عينيه، ثمّ سأل الرّجل كم على والدي لك من الديون؟!
أجاب الرّجل : أكثر من تسعين ألف ريال،
فقال الشّاب : دع والدي وشأنه، وأبشر بالخير إن شاء الله.
اتّجه الشّاب إلى غرفته ليحضر المبلغ إلى الرّجل، فقد كان بحوزته سبعةً وعشرين ألف ريال جمعها من رواتبه أثناء عمله ادّخرها ليوم زواجه الّذي ينتظره بفارغ الصّبر، ولكنّه آثر أن يفكّ به ضائقة والده.
دخل إلى المجلس وقال للرّجل هذه دفعة من دين والدي، وأبشر بالخير ونسدّد لك الباقي عمّا قريب إن شاء الله. بكى الشّيخ بُكاءً شديداً طالباً من الرّجل أن يقوم بإعادة المبلغ إلى ابنه؛ فهو يحتاجه، ولا ذنب له في ذلك، إلّا أنّ الرَّجلَ رفض أن يُلبِّي طلبه، فتدخّل الشّاب وطلب من الرّجل أن يُبْقِي المال معه، وأن يُطالبه هو بالدّيون، وأن لا يتوجّه إلى والده لطلبها، ثم عاد الشّاب إلى والده وقبّل جبينه قائلاً: يا والدي قدرك أكبرُ من ذلك المبلغ، وكلّ شيءٍ يأتي في وقته، حينها احتضن الشّيخ ابنه وقبّله وأجهش بالبكاء قائلاً رضي الله عنك يا بنيّ ووفّقك وسدّد خطاك.
في اليوم التّالي وبينما كان الشاب في وظيفته منهمكاً ومتعباً، زاره أحدُ أصدقائه الّذين لم يرهم منذ مدّة، وبعد سلام وعتاب قال له الصّديق الزّائر:
يا أخي كنت في الأمس مع أحد كبار رجال الأعمال، وطلب منّي أن أبحث له عن رجلٍ أمين وذي أخلاقٍ عالية، ومخلص ولديه طموح وقدرة على إدارة العمل بنجاح، فلم أجد شخصاً أعرفه يتمتّع بهذه الصّفات غيرك، فما رأيك في استلام العمل، وتقديم استقالتك فوراً لنذهب لمقابلة الرّجل في المساء. امتلأ وجه الشّاب بالبشرى قائلاً:
"إنّها دعوة والدي، ها قد أجابها الله، فحمد الله على أفضاله كثيراً."
وفي المساء كان الموعد المُرتقب بين رجل الأعمال والشّاب، وارتاح الرّجل له كثيراً، وسأله عن راتبه، فقال: 4970 ريال،
فردّ الرَّجل عليه : اذهب صباح غد وقدّم استقالتك وراتبك اعتبره من الآن 15000 ريال، بالإضافة إلى عمولة على الأرباح تصل إلى 10%، وبدل سكن ثلاثة رواتب، وسيّارة أحدث طراز، وراتب ستة أشهر تُصرف لك لتحسين أوضاعك، فما إن سمع الشّاب هذا الكلام حتّى بكى بكاءً شديداً وهو يقول:
أبشر بالخير يا والدي.
سأله رجل الأعمال عن السّبب الّذي يبكيه فروى له ما حصل قبل يومين، فأمر رجل الأعمال فوراً بتسديد ديون والده. فهذه هي ثمرة من يبرّ والديه.
قصَّة قصيرة واقعيّة \\ كان شيخٌ عجوز يجلس مع ابنه ذي العشرين ربيعاً، وأثناء حديثهما طُرِقَ البابُ فجأةً، فذهب الشاب ليفتح الباب، وإذا برجلٍ غريب يدخل البيت دون أن يُسلِّم حتّى، متّجهاً نحو الرجل العجوز قائلاً له: اتّقِ الله وسدّد ما عليك من الدّيون فقد صبرت عليك أكثرَ من اللازم ونفد صبري.
حزن الشّاب على رؤية أبيه في هذا الموقف السَّيّء، وأخذت الدّموع تترقرق من عينيه، ثمّ سأل الرّجل كم على والدي لك من الديون؟!
أجاب الرّجل : أكثر من تسعين ألف ريال،
فقال الشّاب : دع والدي وشأنه، وأبشر بالخير إن شاء الله.
اتّجه الشّاب إلى غرفته ليحضر المبلغ إلى الرّجل، فقد كان بحوزته سبعةً وعشرين ألف ريال جمعها من رواتبه أثناء عمله ادّخرها ليوم زواجه الّذي ينتظره بفارغ الصّبر، ولكنّه آثر أن يفكّ به ضائقة والده.
دخل إلى المجلس وقال للرّجل هذه دفعة من دين والدي، وأبشر بالخير ونسدّد لك الباقي عمّا قريب إن شاء الله. بكى الشّيخ بُكاءً شديداً طالباً من الرّجل أن يقوم بإعادة المبلغ إلى ابنه؛ فهو يحتاجه، ولا ذنب له في ذلك، إلّا أنّ الرَّجلَ رفض أن يُلبِّي طلبه، فتدخّل الشّاب وطلب من الرّجل أن يُبْقِي المال معه، وأن يُطالبه هو بالدّيون، وأن لا يتوجّه إلى والده لطلبها، ثم عاد الشّاب إلى والده وقبّل جبينه قائلاً: يا والدي قدرك أكبرُ من ذلك المبلغ، وكلّ شيءٍ يأتي في وقته، حينها احتضن الشّيخ ابنه وقبّله وأجهش بالبكاء قائلاً رضي الله عنك يا بنيّ ووفّقك وسدّد خطاك.
في اليوم التّالي وبينما كان الشاب في وظيفته منهمكاً ومتعباً، زاره أحدُ أصدقائه الّذين لم يرهم منذ مدّة، وبعد سلام وعتاب قال له الصّديق الزّائر:
يا أخي كنت في الأمس مع أحد كبار رجال الأعمال، وطلب منّي أن أبحث له عن رجلٍ أمين وذي أخلاقٍ عالية، ومخلص ولديه طموح وقدرة على إدارة العمل بنجاح، فلم أجد شخصاً أعرفه يتمتّع بهذه الصّفات غيرك، فما رأيك في استلام العمل، وتقديم استقالتك فوراً لنذهب لمقابلة الرّجل في المساء. امتلأ وجه الشّاب بالبشرى قائلاً:
"إنّها دعوة والدي، ها قد أجابها الله، فحمد الله على أفضاله كثيراً."
وفي المساء كان الموعد المُرتقب بين رجل الأعمال والشّاب، وارتاح الرّجل له كثيراً، وسأله عن راتبه، فقال: 4970 ريال،
فردّ الرَّجل عليه : اذهب صباح غد وقدّم استقالتك وراتبك اعتبره من الآن 15000 ريال، بالإضافة إلى عمولة على الأرباح تصل إلى 10%، وبدل سكن ثلاثة رواتب، وسيّارة أحدث طراز، وراتب ستة أشهر تُصرف لك لتحسين أوضاعك، فما إن سمع الشّاب هذا الكلام حتّى بكى بكاءً شديداً وهو يقول:
أبشر بالخير يا والدي.
سأله رجل الأعمال عن السّبب الّذي يبكيه فروى له ما حصل قبل يومين، فأمر رجل الأعمال فوراً بتسديد ديون والده. فهذه هي ثمرة من يبرّ والديه.
❤5👍3
#قصة_وعبرة
أبو جهل لما غضب، وضرب أسماء بنت أبي بكر كف على وشها، بقى يترجاها ويقول ليها:
(خبئيها عني، خبئيها عني)،
يعني م توري زول !!
الحكت الحكاية دي أسماء بنت أبي بكر نفسها
بقت متذكره إنو اتهز واترعب لما بدأ يستوعب الجريمة العملها.!
لما اجتمع من كل قبيلة رجل لقتل النبي واحد فيهم حاول يقترح مجرد اقتراح،
إنهم يقتحموا البيت رد عليه أبو جهل بكل عنف:
وتقول العرب أننا تسورنا الحيطان وهتكنا ستر بنات محمد!!؟ . . مشركي قريش كان عندهم الحد الأدني من النخوة والرجوله، كانوا عارفين إن البيت فيه نساء، يبقي ماينفع نقتحمه، ماينفع نكشف سترهم، أو ننتهك خصوصيتهم، متخيل إن عار الإعتداء على ستر البنت كان أكبر من القتل في الجاهلية !
"مسلم في ٢٠٢٤ :
عادي دى مرتي وانا حر اضربا ولا اخليها ".!!
علموا اولادكم أنّ الباطل باطل ولو كثر أتباعه، وأنّ الحق حقٌّ ولو قلّ أتباعه، وإنّ راية الحقِّ قائمة وإن لم يرفعها أحد، وراية الباطل ساقطة ولو رفعها كلّ أحد !!!!
والحرام حرامٌ ولو عملو كلّ الناس
ماينفع تمد إيدك على زوجتك مهمًا كان السبب ماينفع كونك مسلم تضرب الوصاك النبي صلَّ الله عليه وسلم بها خيرًا!!!!
لِـصاحبه .
أبو جهل لما غضب، وضرب أسماء بنت أبي بكر كف على وشها، بقى يترجاها ويقول ليها:
(خبئيها عني، خبئيها عني)،
يعني م توري زول !!
الحكت الحكاية دي أسماء بنت أبي بكر نفسها
بقت متذكره إنو اتهز واترعب لما بدأ يستوعب الجريمة العملها.!
لما اجتمع من كل قبيلة رجل لقتل النبي واحد فيهم حاول يقترح مجرد اقتراح،
إنهم يقتحموا البيت رد عليه أبو جهل بكل عنف:
وتقول العرب أننا تسورنا الحيطان وهتكنا ستر بنات محمد!!؟ . . مشركي قريش كان عندهم الحد الأدني من النخوة والرجوله، كانوا عارفين إن البيت فيه نساء، يبقي ماينفع نقتحمه، ماينفع نكشف سترهم، أو ننتهك خصوصيتهم، متخيل إن عار الإعتداء على ستر البنت كان أكبر من القتل في الجاهلية !
"مسلم في ٢٠٢٤ :
عادي دى مرتي وانا حر اضربا ولا اخليها ".!!
علموا اولادكم أنّ الباطل باطل ولو كثر أتباعه، وأنّ الحق حقٌّ ولو قلّ أتباعه، وإنّ راية الحقِّ قائمة وإن لم يرفعها أحد، وراية الباطل ساقطة ولو رفعها كلّ أحد !!!!
والحرام حرامٌ ولو عملو كلّ الناس
ماينفع تمد إيدك على زوجتك مهمًا كان السبب ماينفع كونك مسلم تضرب الوصاك النبي صلَّ الله عليه وسلم بها خيرًا!!!!
لِـصاحبه .
👍3❤1
#روايات_هادفة
*اسكريبت ولنا في الحلال لقاء🦋*
...
اانا سجده عندي ٢٢ سنه في كليه هندسه وملتزمه الي حداً ما بصلي
الحمد لله كل فروض ومختمره ماكنتش مصاحبه حد في الجامعه
خالص ولا بنات ولا ولاد كان اخويا هو الا بيوصلني وهو الا بيجي
ياخدني وكنت راضيه عن كل حاجه في حياتي الحمد لله ولكن في يوم
اصعب ايام حياتي هو وفاه والدتي انا كنت متعلقه
بي ماما اوي
هيا صاحبتي وكل دنيتي المهم انا انكسرت يوم وفاتها وكمان بابا
اتكسر واخوات نسيت اقولك اني بنت وحيده علي ولدين بابا ماكنش
بيخرج من اوضه وكذالك انا .... مره شهر واتنين ع ذالك الحال لحد ما
اتحسنت شويه وبقيت اعمل الاكل لبابا واخواتي وطول اليوم شغل في
البيت وباجي كل يوم باليل علي مخدتي واعيط علي فراق ماما لاني
ما هنساها ... ما بقتش اروح جامعه ومحدش سأل عليا خالص
الاهو فعلاً انا غبيه هيسألو علي مين وانا حتي ما اتعرفتش علي بنات
عمري
.... المهم في يوم باليل كنت قاعده علي الفيس عادي جداً فبشوف
طلبات الصدقه من عادي بعمل حذف وخلاص ... المهم لقيت رساله
على الخاص من شخص معرفهوش ... انا طنشت اول مره الا هو اكيد
بيتسلي ...لقيت باعت سجده البقاء الله انتي عامله اي ومش بتيجي
الجامعه لي ... وبعدين بعت سجده ممكن تردي عليا ....انا في الوقت ده
كنت مكسوره وبعيط ومش لاقيه حد يواسيني المهم الولد ده معانا في
الدفعه عرفته من صورته.... قولته نعم قالي انا كنت قلقان عليكي
اوووي انتي كويس
انا ما كنتش عارفه اسمه كنت عارفها شكلاً بس راح لقيته هو بيقول
ياسين: سجده انا ياسين الا طلبت قبل كده منك المحاضره وانتي
سبتيني ومشيتي
سجده اها افتكرتك
یاسین:سجده انتي عامله اي ومش بتيجي الجامعه ليه
سجدہ:شویه ظروف کده
یاسین یـــــــــارب تكون بخير
سجدہ:يـــــــــارب ادعيلي
ياسين: بدعيلك والله
سجدہ:شكراً سلام
وخلاص قفلت الفيس ونمت .... حلمت بماما وكنت فرحانه جدآ ...بس
الغريب اني لقتها جالي وهي بتقولي سجده متزعليش علي اي حاجه
تحصلك "لعل الله يحدث بعد ذلك امرا
صحيت من النوم وقلبي مقبوض وخايفه المهم صليت الفجر وطلعت
اصحي اخواتي وبابا علشان يصلو ...وانا حضرت الفطار .... وترويق
... المهم اليوم عدي بسلام
وانا باليل بفتح نت زاي اي يوم لقيت رسايل كتيره اوي من ياسين
المهم انا اتفاجئت ۱۷ رساله لي ... فتحت الرسايل اولها سجده ازيك
طمنيني ... عامله اي ... سجده ردي .. سجده ...سجده... سجده
انا رديت اي في اي
ياسين:انتي كويسه
سجده اها تمام بخیر
ياسين اومال مش بتردي لي قلقت عليكي
انا ساعتها سكت ما اتكلمتش راح ياسين باعت تاني
...
ياسين سجده ممكن تعتبريني اخ وصديق ليكي
اعترف اني في الوقت ده كنت محتاجه حد جانبي وكنت ضعيفه اوي
المهم انا معرفش اصلا ازاي وافقت بقيت انا وياسين نتكلم كل يووم
حتي
تبادلنا ارقام الواتساب وكنا بنسهر للصبح مع بعض لحد ما جه
اليوم الا قالي فيه ياسين انه بيحبني ودي كانت فرحه بالنسبالي
لاني
انا حبيته هو كمان بس احتفظ بحبي ليه...حبيييت اهتمام ياسين
ليا وحبيته اوووي وكنت دايما بدعي انه يكون ليا زوج صالح ... عده
سنتين وانا بكلم ياسين حبيته لدرجه ان ماكنش في يوم يعدي غير لمه
نتكلم ... وهو كان مواعدني انه اول ما يخلص جامعه هيجي ويتقدم
في يوم من الايام كنت بكلم ياسين عادي لقيت بابا بيخبط
انا ادخل ی بابا
بابا: سجده انتي لسه صاحيه ي حببتي
انا اها تعال
بابا قاعد جانبي وقالي انا اسف ي سجده رمينا كل حاجه عليكي وانتي
الشهاده لله ما اتأرتيش في حاجه
سجده : لي يبابا بتقول كده ربنا يخليك
بابا:سجده انتي اثبتي انك اد الثقه الا عطتها ليكي
حسيت في اللحظه دي بالضعف كمل بابا كلامه : سجده صهيب جارنا
متقدم ليكي وانا مش هلاقي احسن منه ليكي
انا اتعصبت الا هو ازاي وياسين فقولت : لااا يبابا مش هتجوز
بابا:لي
انا اهو مش هتجوز وخلاص
بابا لاااا انتي كده لزام اخواتك يشوفوكي وخرج بابا
انا عارفه صهيب بالنسبه لبابا اهي شاب ملتزم وامام مسجده ووحيد
امه وابوه .
المهم انا ما فكرتش رحت كلمت ياسين علي طول
یااااااسیییین رد
ياسين:خير ي سجده في اي
سجدہ:مصيبه ي يااااسين
ياسين:خير بس
سجدہ: فی عریسی یااااسین
سجده:في
ياسين طيب ارفضيه ي سجده
سجده انت عارف ان ده سادس واحد ارفضه علشان بس المرادي بابا
مصمم لانه عارف العريس كده كويس
ياسين: طيب خلاص اتحوزيه ي سجده
سجده بصدمه اتجوووزه انت بتهزر طيب حتي تعال قول لبابا كلمه
ياسين
ياسين سجده احنا مش هننفع لبعض
سجده بدموع: متهزرش يا ياسين انا بحبك
*اسكريبت ولنا في الحلال لقاء🦋*
...
اانا سجده عندي ٢٢ سنه في كليه هندسه وملتزمه الي حداً ما بصلي
الحمد لله كل فروض ومختمره ماكنتش مصاحبه حد في الجامعه
خالص ولا بنات ولا ولاد كان اخويا هو الا بيوصلني وهو الا بيجي
ياخدني وكنت راضيه عن كل حاجه في حياتي الحمد لله ولكن في يوم
اصعب ايام حياتي هو وفاه والدتي انا كنت متعلقه
بي ماما اوي
هيا صاحبتي وكل دنيتي المهم انا انكسرت يوم وفاتها وكمان بابا
اتكسر واخوات نسيت اقولك اني بنت وحيده علي ولدين بابا ماكنش
بيخرج من اوضه وكذالك انا .... مره شهر واتنين ع ذالك الحال لحد ما
اتحسنت شويه وبقيت اعمل الاكل لبابا واخواتي وطول اليوم شغل في
البيت وباجي كل يوم باليل علي مخدتي واعيط علي فراق ماما لاني
ما هنساها ... ما بقتش اروح جامعه ومحدش سأل عليا خالص
الاهو فعلاً انا غبيه هيسألو علي مين وانا حتي ما اتعرفتش علي بنات
عمري
.... المهم في يوم باليل كنت قاعده علي الفيس عادي جداً فبشوف
طلبات الصدقه من عادي بعمل حذف وخلاص ... المهم لقيت رساله
على الخاص من شخص معرفهوش ... انا طنشت اول مره الا هو اكيد
بيتسلي ...لقيت باعت سجده البقاء الله انتي عامله اي ومش بتيجي
الجامعه لي ... وبعدين بعت سجده ممكن تردي عليا ....انا في الوقت ده
كنت مكسوره وبعيط ومش لاقيه حد يواسيني المهم الولد ده معانا في
الدفعه عرفته من صورته.... قولته نعم قالي انا كنت قلقان عليكي
اوووي انتي كويس
انا ما كنتش عارفه اسمه كنت عارفها شكلاً بس راح لقيته هو بيقول
ياسين: سجده انا ياسين الا طلبت قبل كده منك المحاضره وانتي
سبتيني ومشيتي
سجده اها افتكرتك
یاسین:سجده انتي عامله اي ومش بتيجي الجامعه ليه
سجدہ:شویه ظروف کده
یاسین یـــــــــارب تكون بخير
سجدہ:يـــــــــارب ادعيلي
ياسين: بدعيلك والله
سجدہ:شكراً سلام
وخلاص قفلت الفيس ونمت .... حلمت بماما وكنت فرحانه جدآ ...بس
الغريب اني لقتها جالي وهي بتقولي سجده متزعليش علي اي حاجه
تحصلك "لعل الله يحدث بعد ذلك امرا
صحيت من النوم وقلبي مقبوض وخايفه المهم صليت الفجر وطلعت
اصحي اخواتي وبابا علشان يصلو ...وانا حضرت الفطار .... وترويق
... المهم اليوم عدي بسلام
وانا باليل بفتح نت زاي اي يوم لقيت رسايل كتيره اوي من ياسين
المهم انا اتفاجئت ۱۷ رساله لي ... فتحت الرسايل اولها سجده ازيك
طمنيني ... عامله اي ... سجده ردي .. سجده ...سجده... سجده
انا رديت اي في اي
ياسين:انتي كويسه
سجده اها تمام بخیر
ياسين اومال مش بتردي لي قلقت عليكي
انا ساعتها سكت ما اتكلمتش راح ياسين باعت تاني
...
ياسين سجده ممكن تعتبريني اخ وصديق ليكي
اعترف اني في الوقت ده كنت محتاجه حد جانبي وكنت ضعيفه اوي
المهم انا معرفش اصلا ازاي وافقت بقيت انا وياسين نتكلم كل يووم
حتي
تبادلنا ارقام الواتساب وكنا بنسهر للصبح مع بعض لحد ما جه
اليوم الا قالي فيه ياسين انه بيحبني ودي كانت فرحه بالنسبالي
لاني
انا حبيته هو كمان بس احتفظ بحبي ليه...حبيييت اهتمام ياسين
ليا وحبيته اوووي وكنت دايما بدعي انه يكون ليا زوج صالح ... عده
سنتين وانا بكلم ياسين حبيته لدرجه ان ماكنش في يوم يعدي غير لمه
نتكلم ... وهو كان مواعدني انه اول ما يخلص جامعه هيجي ويتقدم
في يوم من الايام كنت بكلم ياسين عادي لقيت بابا بيخبط
انا ادخل ی بابا
بابا: سجده انتي لسه صاحيه ي حببتي
انا اها تعال
بابا قاعد جانبي وقالي انا اسف ي سجده رمينا كل حاجه عليكي وانتي
الشهاده لله ما اتأرتيش في حاجه
سجده : لي يبابا بتقول كده ربنا يخليك
بابا:سجده انتي اثبتي انك اد الثقه الا عطتها ليكي
حسيت في اللحظه دي بالضعف كمل بابا كلامه : سجده صهيب جارنا
متقدم ليكي وانا مش هلاقي احسن منه ليكي
انا اتعصبت الا هو ازاي وياسين فقولت : لااا يبابا مش هتجوز
بابا:لي
انا اهو مش هتجوز وخلاص
بابا لاااا انتي كده لزام اخواتك يشوفوكي وخرج بابا
انا عارفه صهيب بالنسبه لبابا اهي شاب ملتزم وامام مسجده ووحيد
امه وابوه .
المهم انا ما فكرتش رحت كلمت ياسين علي طول
یااااااسیییین رد
ياسين:خير ي سجده في اي
سجدہ:مصيبه ي يااااسين
ياسين:خير بس
سجدہ: فی عریسی یااااسین
سجده:في
ياسين طيب ارفضيه ي سجده
سجده انت عارف ان ده سادس واحد ارفضه علشان بس المرادي بابا
مصمم لانه عارف العريس كده كويس
ياسين: طيب خلاص اتحوزيه ي سجده
سجده بصدمه اتجوووزه انت بتهزر طيب حتي تعال قول لبابا كلمه
ياسين
ياسين سجده احنا مش هننفع لبعض
سجده بدموع: متهزرش يا ياسين انا بحبك
👍4
ياسين انسي ي سجده بصراحه انتي كنتي مجرد تسليه الا هو كنت
بضيع وقت ولكن انا كمان هخطب بعد بكره
سجده بصدمه وكسره قلب:يعني ده كله بتضحك عليا
یاسین اها يا سجده سلام
انا فضلت واقفه ومش مستوعبه حاجه غير اني بعيط لدرجه انه
حسيت ان قلبي هيتخلع من مكان ...انا انكسر لتاني مره ...بس مش
عارفه لي ساعتها جه في وسط عياط حلم امي ليا وهي بتقولي
متزعليش لعل الله يحدث بعد ذلك امرا...
مسحت دموعي ونمت مكسوره اليوم ده
تاني يوم اخواتي بيندهو عليه فبشوفهم فبسألوني لي رافضه صهيب
قولت انا موافقه خلاص
....
بابا صدق وكمان اخواتي وفرحو جداً ومحدش كان حاسس بالنار الا
جوايا
صهيب جه بالمأذون وكتب الكتاب .... صهيب كأي زوج كان عايز
يحضني بعد كتب الكتاب .... حضني وانا ماكنتش حاسه بحاحه غير
كسره قلبي )
صهيب بعد كتب الكتاب وبقي زوج ليا خلاص
صهيب كان ملاحظ زعلي رغم اني كنته بعامله عادي جداً الا انه كان
بيعاملي كزوجه وطفله كان دايما بيحاول يسعدني ويفرحني وكان
صديق ليا ... حرفياً صهيب عوضني عن غياب ياسين في حياتي
صهيب كان جه في يوم وهو بيقول سجدتي عايزك في موضوع
سجده:قولي ي صهيب
صهيب انتي عارفه اني بحبك من زماااان اوي من ايام ما مامتك كانت
عايشه وكنت بحب اقعد معاها علشان تكلمني عنك انا كنت بعشقك
بس حافظت عليكي لحد ما بقيتي حلالي
سجده بصدمه ودموع في نفس الوقت مش عارفه ترد
صهيب متعيطيش ي حياتي والله مش قصدي حاجه انا جاي افرحك
بتذاكر للحج
حرفياً هنا عجز لساني الا هو حرفياً صهيب عوضني عن كل حاجه في
حياتي بقي ام واب واخ وصديق وزوج ليا ...حرفياً صهيب هو الا حلي
حياتي وبقيت بحبه جدا .. ساعتها عرفت حلم ماما ليا ومعني "لعل الله
يحدث بعد ذلك امرا" حرفيا انا عايشه اسعد ايام حياتي مع صهيب
في يوم بعد ٤ شهور من جوازي انا وصهيب
...
سجده: صهيب حبيبي عايزاك في موضوع
صهيب: قولي ي سجدتي
سجدہ: صهيب هو لو ربنا رزقنا ببنوته هنسميها اي
صهيبهسميها حور لانها هتكون شبهك وانتي حوريه
سجده يعني هنسمي النونو حور
صهيب بتفاجئ :اده انتي حامل
سجده بتهز راسها
٤
صهيب بفرحه شالها ولف بيها قائلاً لها ي احلي خبر اسمه في حياتي
بحبكك ي سجدتي
سجده: وانا بحبك
الخلاصه من ده كله اي .. تعالو نشوف
انت يابني الحلال مش قد الوعد ما توعدتش علشان حرام عليك
تكسر قلب بنت هو انت حضرتك متعرفش ان الله يمهل ولا يهمل ... ولا
متعرفشي انه كما تدين تدان يعني من الاخر يباشا الا بتعمله في بنات
الناس هيحصل مع اخت تعرفي حتي لو مش عندك اخوات ممكن
يحصل مع بنتك فبلاش تخذل غيرك خليك زاي صهيب كده وامشي
بالحلال
بالحلال
٢وانتي يابنت الناس الا يقولك بحبك وهتقدملك والكلام ده
متستسلميش خليكي كده استرونج ومن وقوليلو الا عايزني بيت ابويا
مفتوح يباشا اش هتعرف تضحك عليا ايوه اعملي زاي ما بقولك كده
حافظي علي نفسك لانك اغلي من كده انتي مش ورده الا اي حد
هيشوفها في البستان هياخده لاه انتي جوهره الا الكل لزام يغامر
وينزل بحار علشان يحصل عليها
_خليكي واثقه دايماً في لعل الله يحدث بعد ذالك امرآ....خليكي
واثقه ان اي حاجه هتحصل معاكي هيا خير ليكي وماتزعليش لان ربنا
مستحيل يخذلك خليكي واثقه كده ان كل الا جاي احسن متيأسيش
من اول مره
کده
بس
اتمني تكون عجبتكم🤗
*- و عَـن ذڪر الـلَّـه لا تـغـفلوٱ 🥹🫀🤍𓋜:*
- سُـبحانَ الـلَّـه 🫀🤍𓋜.
- الـحَـمـدُ لـلَّـه 🫀🤍𓋜.
- لآ إلـٰه إلَّا الـلَّـه🫀🤍𓋜 .
- الـلَّـه أڪبـر 🫀🤍𓋜.
- أسـتـغـفـر الـلَّـه🫀🤍𓋜 .
- لاحـولَ ولا قـوَّة إلَّا بِـالـلَّـه🫀🤍𓋜.
- الـلَّـهُـمَّ صـلِّ عـلـىٰ سـيِّدنـا مُحَمَّـد 🫀🤍𓋜.
بضيع وقت ولكن انا كمان هخطب بعد بكره
سجده بصدمه وكسره قلب:يعني ده كله بتضحك عليا
یاسین اها يا سجده سلام
انا فضلت واقفه ومش مستوعبه حاجه غير اني بعيط لدرجه انه
حسيت ان قلبي هيتخلع من مكان ...انا انكسر لتاني مره ...بس مش
عارفه لي ساعتها جه في وسط عياط حلم امي ليا وهي بتقولي
متزعليش لعل الله يحدث بعد ذلك امرا...
مسحت دموعي ونمت مكسوره اليوم ده
تاني يوم اخواتي بيندهو عليه فبشوفهم فبسألوني لي رافضه صهيب
قولت انا موافقه خلاص
....
بابا صدق وكمان اخواتي وفرحو جداً ومحدش كان حاسس بالنار الا
جوايا
صهيب جه بالمأذون وكتب الكتاب .... صهيب كأي زوج كان عايز
يحضني بعد كتب الكتاب .... حضني وانا ماكنتش حاسه بحاحه غير
كسره قلبي )
صهيب بعد كتب الكتاب وبقي زوج ليا خلاص
صهيب كان ملاحظ زعلي رغم اني كنته بعامله عادي جداً الا انه كان
بيعاملي كزوجه وطفله كان دايما بيحاول يسعدني ويفرحني وكان
صديق ليا ... حرفياً صهيب عوضني عن غياب ياسين في حياتي
صهيب كان جه في يوم وهو بيقول سجدتي عايزك في موضوع
سجده:قولي ي صهيب
صهيب انتي عارفه اني بحبك من زماااان اوي من ايام ما مامتك كانت
عايشه وكنت بحب اقعد معاها علشان تكلمني عنك انا كنت بعشقك
بس حافظت عليكي لحد ما بقيتي حلالي
سجده بصدمه ودموع في نفس الوقت مش عارفه ترد
صهيب متعيطيش ي حياتي والله مش قصدي حاجه انا جاي افرحك
بتذاكر للحج
حرفياً هنا عجز لساني الا هو حرفياً صهيب عوضني عن كل حاجه في
حياتي بقي ام واب واخ وصديق وزوج ليا ...حرفياً صهيب هو الا حلي
حياتي وبقيت بحبه جدا .. ساعتها عرفت حلم ماما ليا ومعني "لعل الله
يحدث بعد ذلك امرا" حرفيا انا عايشه اسعد ايام حياتي مع صهيب
في يوم بعد ٤ شهور من جوازي انا وصهيب
...
سجده: صهيب حبيبي عايزاك في موضوع
صهيب: قولي ي سجدتي
سجدہ: صهيب هو لو ربنا رزقنا ببنوته هنسميها اي
صهيبهسميها حور لانها هتكون شبهك وانتي حوريه
سجده يعني هنسمي النونو حور
صهيب بتفاجئ :اده انتي حامل
سجده بتهز راسها
٤
صهيب بفرحه شالها ولف بيها قائلاً لها ي احلي خبر اسمه في حياتي
بحبكك ي سجدتي
سجده: وانا بحبك
الخلاصه من ده كله اي .. تعالو نشوف
انت يابني الحلال مش قد الوعد ما توعدتش علشان حرام عليك
تكسر قلب بنت هو انت حضرتك متعرفش ان الله يمهل ولا يهمل ... ولا
متعرفشي انه كما تدين تدان يعني من الاخر يباشا الا بتعمله في بنات
الناس هيحصل مع اخت تعرفي حتي لو مش عندك اخوات ممكن
يحصل مع بنتك فبلاش تخذل غيرك خليك زاي صهيب كده وامشي
بالحلال
بالحلال
٢وانتي يابنت الناس الا يقولك بحبك وهتقدملك والكلام ده
متستسلميش خليكي كده استرونج ومن وقوليلو الا عايزني بيت ابويا
مفتوح يباشا اش هتعرف تضحك عليا ايوه اعملي زاي ما بقولك كده
حافظي علي نفسك لانك اغلي من كده انتي مش ورده الا اي حد
هيشوفها في البستان هياخده لاه انتي جوهره الا الكل لزام يغامر
وينزل بحار علشان يحصل عليها
_خليكي واثقه دايماً في لعل الله يحدث بعد ذالك امرآ....خليكي
واثقه ان اي حاجه هتحصل معاكي هيا خير ليكي وماتزعليش لان ربنا
مستحيل يخذلك خليكي واثقه كده ان كل الا جاي احسن متيأسيش
من اول مره
کده
بس
اتمني تكون عجبتكم🤗
*- و عَـن ذڪر الـلَّـه لا تـغـفلوٱ 🥹🫀🤍𓋜:*
- سُـبحانَ الـلَّـه 🫀🤍𓋜.
- الـحَـمـدُ لـلَّـه 🫀🤍𓋜.
- لآ إلـٰه إلَّا الـلَّـه🫀🤍𓋜 .
- الـلَّـه أڪبـر 🫀🤍𓋜.
- أسـتـغـفـر الـلَّـه🫀🤍𓋜 .
- لاحـولَ ولا قـوَّة إلَّا بِـالـلَّـه🫀🤍𓋜.
- الـلَّـهُـمَّ صـلِّ عـلـىٰ سـيِّدنـا مُحَمَّـد 🫀🤍𓋜.
❤4👍4