#روايات_هادفة
*••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈••*
*⤸إســـڪـࢪيــــــبــ¹ـــت🤎🧋↻*
*••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈••*
قبل ما اتخطب مكنتش بلاقي حد احكي لك مشاكلي والحاجات اللي بتزعلني وماما ولا بابا وحتى أخ أو أخت، لما اتخطبت بقيت احكي كل حاجة لخطيبي أي حاجة تزعلني كنت بحكيها له، أي حاجة مهما كانت صعبة ومينفعش تتقال كنت بحكيها، واللي كان بيشجعني أكتر إني احكي له إنه كان بيسمعني كويس جدًا وبيركز معايا ويهتم بمشاعري ويهمه إني مبقاش زعلانة وميسبنيش غير لما اضحك وابقى مبسوطة، حتى مشاكلي مع أهلي في البيت كنت بحكيها له، لو حصلت مشكلة بين ماما وبابا وبقيت مضايقة ومش عارفة ازاي ممكن اساعدهم كنت بحكي له يمكن يساعدني، وفعلًا مكنش بيخيب ظني، وكان بيساعدني، اتخطبنا سنة ونص، كان فيهم كل حاجة بالنسبة لي خطيبي وصديقي وأخويا، لدرجة إن مرة حصلت خناقة جامدة في البيت بين بابا وماما وأنا روحت حكيت له وماما مشيت وسابت البيت، وكنت خايفة ولوحدي ومش عارفة اعمل ايه!
فضل يهدي فيَّ ويطيب خاطري ويقول لي طيب أهدي بلاش عياط إن شاء اللّٰه كل حاجة هتتحل، وفعلًا الحمدللّٰه كل حاجة اتحلت وكان هو جنبي وبقيت متأكدة خلاص إن هو ده الإنسان اللي أقدر اتسند عليه في أي مشكلة وأبقى متأكدة إنه مش ممكن يخذلني، بقى عارف كل تفاصيل حياتي وكل حاجة بتحصل فيها حتى مشاكلي وهمومي وبقيت مطمنة على نفسي معاه.
الحمدللّٰه اتجوزنا، حياتنا كانت جميلة وهادية وفيها شوية شغب عادي زي أي اتنين بيحبوا بعض، بس مع الوقت بقينا نعرف بعض اكتر ونتعود على بعض، لحد ما في يوم حصل بينا مشكلة كبيرة بسبب واحدة مع زوجي في الشغل، مبقيتش عارفة اتصرف ازاي؟!
لاقيتني بقول له، طيب اتصل ب بابا يجي بقى يتكلم معاك ونحل المشكلة طالما مش عارفة اتكلم معاك ولا اخد حقي!
بص لي وابتسم بسخرية وراح قال لي أبوكِ مين ده اللي أكلمه عشان ياخدك ويمشي ويغضبك عنده بالشهور زي ما طرد أمك من البيت صح؟
اتصدمت، حصل لي حالة ذهول مبقيتش عارفة أرد أقول له إيه؟ عمري ما كنت أتخيل إن أول مشكلة تحصل ما بينا اتعاير فيها بأهلي اللي كنت بحكي له مشاكلهم وأنا مش مخونة!
يعني إيه؟ إنتَ بتعايرني بأهلي؟
لأ أهلك دول ناس مفيش زيهم منتهى الكمال مش معايرة بس أبوكِ هيعمل إيه؟ كان نفع نفسه يعني! كبري دماغك أنا معملتش حاجة غلط عايزة تصدقي صدقي مش عايزة براحتك!
كلامه لجمني حسيت إن مليش ضهر ومين السبب في كده! هو أنا! أنا اللي كنت بخرج أسرار أهلي وأحكيها له عادي كأني بكلمه عن نفسي!
سكتت عشان عرفت إن حقي هيضيع وأنا السبب في كده، بعدها بكم شهر حصلت مشكلة تانية وكان عايز يتصل بأخته عشان يدخلها ما بينا قولت له ماشي وأنا هكلم أخويا الكبير عشان يبقى حكم من أهلي وحكم من أهلك، قعد يضحك وراح قال لي حكم مين يا ماما مش أخوكِ الصايع ده بتاع بنات أصلًا وكل شوية عامل مشكلة مع حد أدخله في مشكلتي يحلها على أساس إيه لقمان الحكيم يعني!
كانت صدمتي فيه كبيرة، وندمي على إنه كنت بحكي له مشاكلي كان أكبر!
بس أخويا مش كده، ومش صايع ولا بتاع بنات ولا بيعمل مشاكل أنا عمري ما حكيت عنه حاجة وحشة، هي مشكلة حصلت مرة بسبب واحد جارنا مكنش بيطيق أخويا عشان هو أحسن منه وإنتَ بنفسك يومها فضلت تشكر في أخويا وتقول عنه جدع وصاحب صاحبه إيه اللي اتغير دلوقت؟
*••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈••*
*⤸إســـڪـࢪيــــــبــ¹ـــت🤎🧋↻*
*••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈••*
قبل ما اتخطب مكنتش بلاقي حد احكي لك مشاكلي والحاجات اللي بتزعلني وماما ولا بابا وحتى أخ أو أخت، لما اتخطبت بقيت احكي كل حاجة لخطيبي أي حاجة تزعلني كنت بحكيها له، أي حاجة مهما كانت صعبة ومينفعش تتقال كنت بحكيها، واللي كان بيشجعني أكتر إني احكي له إنه كان بيسمعني كويس جدًا وبيركز معايا ويهتم بمشاعري ويهمه إني مبقاش زعلانة وميسبنيش غير لما اضحك وابقى مبسوطة، حتى مشاكلي مع أهلي في البيت كنت بحكيها له، لو حصلت مشكلة بين ماما وبابا وبقيت مضايقة ومش عارفة ازاي ممكن اساعدهم كنت بحكي له يمكن يساعدني، وفعلًا مكنش بيخيب ظني، وكان بيساعدني، اتخطبنا سنة ونص، كان فيهم كل حاجة بالنسبة لي خطيبي وصديقي وأخويا، لدرجة إن مرة حصلت خناقة جامدة في البيت بين بابا وماما وأنا روحت حكيت له وماما مشيت وسابت البيت، وكنت خايفة ولوحدي ومش عارفة اعمل ايه!
فضل يهدي فيَّ ويطيب خاطري ويقول لي طيب أهدي بلاش عياط إن شاء اللّٰه كل حاجة هتتحل، وفعلًا الحمدللّٰه كل حاجة اتحلت وكان هو جنبي وبقيت متأكدة خلاص إن هو ده الإنسان اللي أقدر اتسند عليه في أي مشكلة وأبقى متأكدة إنه مش ممكن يخذلني، بقى عارف كل تفاصيل حياتي وكل حاجة بتحصل فيها حتى مشاكلي وهمومي وبقيت مطمنة على نفسي معاه.
الحمدللّٰه اتجوزنا، حياتنا كانت جميلة وهادية وفيها شوية شغب عادي زي أي اتنين بيحبوا بعض، بس مع الوقت بقينا نعرف بعض اكتر ونتعود على بعض، لحد ما في يوم حصل بينا مشكلة كبيرة بسبب واحدة مع زوجي في الشغل، مبقيتش عارفة اتصرف ازاي؟!
لاقيتني بقول له، طيب اتصل ب بابا يجي بقى يتكلم معاك ونحل المشكلة طالما مش عارفة اتكلم معاك ولا اخد حقي!
بص لي وابتسم بسخرية وراح قال لي أبوكِ مين ده اللي أكلمه عشان ياخدك ويمشي ويغضبك عنده بالشهور زي ما طرد أمك من البيت صح؟
اتصدمت، حصل لي حالة ذهول مبقيتش عارفة أرد أقول له إيه؟ عمري ما كنت أتخيل إن أول مشكلة تحصل ما بينا اتعاير فيها بأهلي اللي كنت بحكي له مشاكلهم وأنا مش مخونة!
يعني إيه؟ إنتَ بتعايرني بأهلي؟
لأ أهلك دول ناس مفيش زيهم منتهى الكمال مش معايرة بس أبوكِ هيعمل إيه؟ كان نفع نفسه يعني! كبري دماغك أنا معملتش حاجة غلط عايزة تصدقي صدقي مش عايزة براحتك!
كلامه لجمني حسيت إن مليش ضهر ومين السبب في كده! هو أنا! أنا اللي كنت بخرج أسرار أهلي وأحكيها له عادي كأني بكلمه عن نفسي!
سكتت عشان عرفت إن حقي هيضيع وأنا السبب في كده، بعدها بكم شهر حصلت مشكلة تانية وكان عايز يتصل بأخته عشان يدخلها ما بينا قولت له ماشي وأنا هكلم أخويا الكبير عشان يبقى حكم من أهلي وحكم من أهلك، قعد يضحك وراح قال لي حكم مين يا ماما مش أخوكِ الصايع ده بتاع بنات أصلًا وكل شوية عامل مشكلة مع حد أدخله في مشكلتي يحلها على أساس إيه لقمان الحكيم يعني!
كانت صدمتي فيه كبيرة، وندمي على إنه كنت بحكي له مشاكلي كان أكبر!
بس أخويا مش كده، ومش صايع ولا بتاع بنات ولا بيعمل مشاكل أنا عمري ما حكيت عنه حاجة وحشة، هي مشكلة حصلت مرة بسبب واحد جارنا مكنش بيطيق أخويا عشان هو أحسن منه وإنتَ بنفسك يومها فضلت تشكر في أخويا وتقول عنه جدع وصاحب صاحبه إيه اللي اتغير دلوقت؟
❤3
بس افتكر برضو إنك كنتِ بتعيطي لي ساعات وتقعدي تقولي لي أنا زهقت من البيت ده وكرهت كل اللي فيه ونفسي أمشي منه، وإنك حاسة إن معندكيش ولا ضهر ولا سند وإن ملكيش لازمة، وإن كان نفسك أبوكِ يبقى حد تاني غير أبوكِ ده، وكان نفسك أخوكِ يبقى زيي وفي جدعتنتي، مش ده كلامك!
كنت طايشة، بدلع عليك، كلام طلع في ساعة غضب منهم، ما بين العيلة الواحدة بيحصل أكتر من كده وبيتصافوا تاني بس ملهمش غير بعض، هما أهلي اللي مقدرش استغنى عنهم، ده يعني يعطي لك الحق إنك تستغل كلامي ضدي في كل مرة تحصل بينا مشكلة وترفض إني استنجد بيهم وتبوظ صورتهم كل مرة!
صورتهم دي إنتِ اللي بوظتيها، إنتِ اللي كنتِ بتحكي أسرارهم أول بأول أنا لو عليَّ مكنتش هعرف حاجة وكنت بحترمهم بس كلامك عنهم بالاسلوب ده خلينا أشوف نقص كبير فيهم، ازاي عايزاني احترمهم وإنتِ قولتي أكتر من مرة إنك كرهتيهم وكرهتي البيت من كتر المشاكل!
تقدر تنكر إن أهلك معندهمش مشاكل في البيت؟
دي حاجة متخصكيش!
ليه مش أنا زوجتك؟
ايوه زوجتي بس مش من حقك تعرفي مشاكل أخواتي ولا أي حاجة بتحصل بين أمي و أبويا عشان تفضلي تحترميهم ويفضلوا في نظرك زي أول مرة عرفتيهم، ليكي بس تعرفي مشاكلي أنا تعرفي أنا بحب إيه وبكرهه إيه! تعرفي كل صغيرة وكبيرة عني أنا وبس عشان إنتِ اتجوزتيني أنا.
معرفتش أرد أقول إيه! حسيت إن عنده حق، لاقيت نفسي سكتت، خدت بعضي ودخلت أوضتي وقفلت عليَّ الباب، وأنا بعيط بحسرة، عمري ما كنت أفكر ولا أتحيل إني ممكن أتعاير بأهلي وأكون أنا السبب، مكنتش فاهمة إن مش من حقي أقول عيوبهم ومشاكلهم لخطيبي، كنت بحكي عادي لمجرد فضفضة عشان مخنوقة بس عمري ما كنت اتخيل إن الفضفضة هيكون تمنها غالي أوي كده!
فهمت إن المفروض كنت أغليهم وأعليهم وأحكي عنهم كل خير وبس حتى لو هما فيهم عبر وعيوب الدنيا، عشان اكتشفت بعدين إن قيمتهم وكرامتهم من قيمتي وكرامتي، وإن كل مرة هتحصل بينا مشكلة مش هعرف أدخلهم فيها عشان ممكن يتعرضوا للإهانة بسببي والمشكلة تبقى مشكلتين، استعنت باللّٰه وقومت توضأت، ووقفت أكبر للّٰه وصليت وبكيت ودعيت ربنا يسامحني ويغفر لي ذنبي إني افضح أهلي بالشكل ده وأخرج اسرارهم ودعيت ربنا يفرج همي ويخرجني من همي ومشاكلي، ونمت في مكاني بعد ما خلصت صلاة، صحيت الصبح، قومت وصحيت زوجي للشغل، لاقيته بيبص لي ومستغرب إني جاية اصحيه، ابتسمت له وقولت له صباح الخير يا حبيبي الفطار جاهز
لاقيته بيضحك وبيقول إيه! الاكل فيه سم ولا إيه؟ عايزة تموتيني يعني!
ضغطت على نفسي واستهديت وابتسمت له ورحت قولت له مش أخلاقي ولا تربيتي إني أعمل كده في زوجي، أهلي علموني أكون كويسة حتى مع الناس اللي بتغلط فيَّ.
بس أنا مغلطتش فيكِ!
لا غلطت فيَّ وغلطة كبيرة، أنا كرامتي من كرامة أهلي لما تغلط فيهم يبقى غلطت فيَّ بالظبط، أنا صحيح غلطت زمان وعملت ذنب كبير لما اتكلمت عليهم وحش وبأسلوب مش كويس، بس مكنتش فاهمة حاجة، لكن لسه عندي وقت أصلح كل حاجة، طالما ربنا هيغفر لي ذنبي ويقبل توبتي.
إنتِ مكبرة الموضوع ليه كده! عادي يعني.
لا يا حبيبي هو كبير فعلًا، متشغلش بالك، افطر بس عشان تلحق شغلك، عايز تتغدى إيه النهاردة؟
هتقفي تطبخي لي اللي أنا عايزه وإنتِ زعلانة مني كمان؟
حقك عليَّ إني أعمل كده، إنتَ زوجي، ماما كانت بتبقى زعلانة من بابا ومع ذلك كانت بتطبخ له وتغسل له هدومه وتنفذ طلباته بنفس راضية، وقتها كنت بضايق منها ازاي تدوس على كرامتها وتعمل كده، بس دلوقت فهمت إن الكريمة اللي بتخرج من بيت كريم، بتتعامل بأصلها الكريم مش بيهمها تصرفات الغير معاها، الأهم إنها متبقاش زيهم وتتمسك بأصلها وتربيتها.
..
لاقيته ساكت مش بيرد، كان مصدوم أو مستغرب، معرفش كان بيفكر في إيه! بس كان في نظرة ندم في عيونه!
تاني يوم بابا اتصل بيَّ يسأل عني وعزمنا نتغدى عندهم، لما زوجي رجع من الشغل قعدنا نتغدى وحكيت له اللي بابا قاله لي..
طبعًا قولت له إننا هنيجي وطبعًا عايزة تروحي!
لأ، قولت له لما زوجي يرجع من الشغل يا بابا هسأله ممكن يكون مش فاضي أو تعبان وعايز يريح في البيت
قولتي له كده؟
ايوه.
طب وإنتِ عايزة تروحي ولا لأ؟
عادي، لو عايز تروح هاجي معاك، لو مش عايز هقول لبابا إن عندك شغل ومش فاضي، عشان ميزعلش.
إنتِ لسه زعلانة مني!
ايوه.
وبتعامليني كده ومحترماني بالشكل ده وإنتِ زعلانة؟ أومال لو مش زعلانة كنتِ عملتي إيه؟
ولا حاجة إنتَ في كل الأحوال زوجي اللي بحبه وبحترمه، بزعل من تصرفاته، بحس بضيقة منه بس مش همسحه من حياتي ولا هعيب فيه لحد، أنا اتعلمت الدرس كويس
طب تعالي نروح العزومة
ماشي ان شاء اللّٰه
..
وسكتنا متكلمناش تاني وخرجنا تاني يوم روحنا بيت بابا، فضلنا طول القعدة نضحك ونتكلم عادي، وبابا كل شوية يبص لي كأنه عايز يسألني مالك؟
لاقيته بيكلم جوزي وبيقول له هي مراتك زعلتك ولا إيه؟
زوجي اتصدم وبص لي مفكرني حكيت حاجة لبابا!
ليه يا عمي أبدًا محصلش حاجة!
أومال مكشر ليه كده إنتَ وهي؟
كنت طايشة، بدلع عليك، كلام طلع في ساعة غضب منهم، ما بين العيلة الواحدة بيحصل أكتر من كده وبيتصافوا تاني بس ملهمش غير بعض، هما أهلي اللي مقدرش استغنى عنهم، ده يعني يعطي لك الحق إنك تستغل كلامي ضدي في كل مرة تحصل بينا مشكلة وترفض إني استنجد بيهم وتبوظ صورتهم كل مرة!
صورتهم دي إنتِ اللي بوظتيها، إنتِ اللي كنتِ بتحكي أسرارهم أول بأول أنا لو عليَّ مكنتش هعرف حاجة وكنت بحترمهم بس كلامك عنهم بالاسلوب ده خلينا أشوف نقص كبير فيهم، ازاي عايزاني احترمهم وإنتِ قولتي أكتر من مرة إنك كرهتيهم وكرهتي البيت من كتر المشاكل!
تقدر تنكر إن أهلك معندهمش مشاكل في البيت؟
دي حاجة متخصكيش!
ليه مش أنا زوجتك؟
ايوه زوجتي بس مش من حقك تعرفي مشاكل أخواتي ولا أي حاجة بتحصل بين أمي و أبويا عشان تفضلي تحترميهم ويفضلوا في نظرك زي أول مرة عرفتيهم، ليكي بس تعرفي مشاكلي أنا تعرفي أنا بحب إيه وبكرهه إيه! تعرفي كل صغيرة وكبيرة عني أنا وبس عشان إنتِ اتجوزتيني أنا.
معرفتش أرد أقول إيه! حسيت إن عنده حق، لاقيت نفسي سكتت، خدت بعضي ودخلت أوضتي وقفلت عليَّ الباب، وأنا بعيط بحسرة، عمري ما كنت أفكر ولا أتحيل إني ممكن أتعاير بأهلي وأكون أنا السبب، مكنتش فاهمة إن مش من حقي أقول عيوبهم ومشاكلهم لخطيبي، كنت بحكي عادي لمجرد فضفضة عشان مخنوقة بس عمري ما كنت اتخيل إن الفضفضة هيكون تمنها غالي أوي كده!
فهمت إن المفروض كنت أغليهم وأعليهم وأحكي عنهم كل خير وبس حتى لو هما فيهم عبر وعيوب الدنيا، عشان اكتشفت بعدين إن قيمتهم وكرامتهم من قيمتي وكرامتي، وإن كل مرة هتحصل بينا مشكلة مش هعرف أدخلهم فيها عشان ممكن يتعرضوا للإهانة بسببي والمشكلة تبقى مشكلتين، استعنت باللّٰه وقومت توضأت، ووقفت أكبر للّٰه وصليت وبكيت ودعيت ربنا يسامحني ويغفر لي ذنبي إني افضح أهلي بالشكل ده وأخرج اسرارهم ودعيت ربنا يفرج همي ويخرجني من همي ومشاكلي، ونمت في مكاني بعد ما خلصت صلاة، صحيت الصبح، قومت وصحيت زوجي للشغل، لاقيته بيبص لي ومستغرب إني جاية اصحيه، ابتسمت له وقولت له صباح الخير يا حبيبي الفطار جاهز
لاقيته بيضحك وبيقول إيه! الاكل فيه سم ولا إيه؟ عايزة تموتيني يعني!
ضغطت على نفسي واستهديت وابتسمت له ورحت قولت له مش أخلاقي ولا تربيتي إني أعمل كده في زوجي، أهلي علموني أكون كويسة حتى مع الناس اللي بتغلط فيَّ.
بس أنا مغلطتش فيكِ!
لا غلطت فيَّ وغلطة كبيرة، أنا كرامتي من كرامة أهلي لما تغلط فيهم يبقى غلطت فيَّ بالظبط، أنا صحيح غلطت زمان وعملت ذنب كبير لما اتكلمت عليهم وحش وبأسلوب مش كويس، بس مكنتش فاهمة حاجة، لكن لسه عندي وقت أصلح كل حاجة، طالما ربنا هيغفر لي ذنبي ويقبل توبتي.
إنتِ مكبرة الموضوع ليه كده! عادي يعني.
لا يا حبيبي هو كبير فعلًا، متشغلش بالك، افطر بس عشان تلحق شغلك، عايز تتغدى إيه النهاردة؟
هتقفي تطبخي لي اللي أنا عايزه وإنتِ زعلانة مني كمان؟
حقك عليَّ إني أعمل كده، إنتَ زوجي، ماما كانت بتبقى زعلانة من بابا ومع ذلك كانت بتطبخ له وتغسل له هدومه وتنفذ طلباته بنفس راضية، وقتها كنت بضايق منها ازاي تدوس على كرامتها وتعمل كده، بس دلوقت فهمت إن الكريمة اللي بتخرج من بيت كريم، بتتعامل بأصلها الكريم مش بيهمها تصرفات الغير معاها، الأهم إنها متبقاش زيهم وتتمسك بأصلها وتربيتها.
..
لاقيته ساكت مش بيرد، كان مصدوم أو مستغرب، معرفش كان بيفكر في إيه! بس كان في نظرة ندم في عيونه!
تاني يوم بابا اتصل بيَّ يسأل عني وعزمنا نتغدى عندهم، لما زوجي رجع من الشغل قعدنا نتغدى وحكيت له اللي بابا قاله لي..
طبعًا قولت له إننا هنيجي وطبعًا عايزة تروحي!
لأ، قولت له لما زوجي يرجع من الشغل يا بابا هسأله ممكن يكون مش فاضي أو تعبان وعايز يريح في البيت
قولتي له كده؟
ايوه.
طب وإنتِ عايزة تروحي ولا لأ؟
عادي، لو عايز تروح هاجي معاك، لو مش عايز هقول لبابا إن عندك شغل ومش فاضي، عشان ميزعلش.
إنتِ لسه زعلانة مني!
ايوه.
وبتعامليني كده ومحترماني بالشكل ده وإنتِ زعلانة؟ أومال لو مش زعلانة كنتِ عملتي إيه؟
ولا حاجة إنتَ في كل الأحوال زوجي اللي بحبه وبحترمه، بزعل من تصرفاته، بحس بضيقة منه بس مش همسحه من حياتي ولا هعيب فيه لحد، أنا اتعلمت الدرس كويس
طب تعالي نروح العزومة
ماشي ان شاء اللّٰه
..
وسكتنا متكلمناش تاني وخرجنا تاني يوم روحنا بيت بابا، فضلنا طول القعدة نضحك ونتكلم عادي، وبابا كل شوية يبص لي كأنه عايز يسألني مالك؟
لاقيته بيكلم جوزي وبيقول له هي مراتك زعلتك ولا إيه؟
زوجي اتصدم وبص لي مفكرني حكيت حاجة لبابا!
ليه يا عمي أبدًا محصلش حاجة!
أومال مكشر ليه كده إنتَ وهي؟
❤2
أبدًا يا بابا سلامتك يا حبيبي أصله عنده شوية مشاكل في الشغل ومع ذلك قرر يجي العزومة، حضرتك عارف يا بابا هي بيحبكم أد إيه!
عارف يا بنتي واللّٰه واحنا كمان بنحبه، ومطمن عليكِ وإنتِ معاه ومتأكد إنه نعمَّ الزوج بس خدي بالك منه وشليه في عينك إنتوا ملكمش غير بعض، أنا مش دايم لك
لاقيت نفسي ببكي وبجري في حضن بابا وبعتذر له وبقول له حقك عليَّ سامحني أنا أسفة لو كنت زعلتك مني في يوم يا بابا إنتَ أغلى راجل في الدنيا عندي وإنتَ سندي وإنتَ حبيبي وفضلت أبكي واتنفض بحرقة، وبابا فضل يطبطب عليَّ ويهديني، لاقيت زوجي بيحط إيده على كتفي قدامهم وبيقول لبابا وماما وأخواتي أنا اللي أسف أنا زعلتها وكسرت بخاطرها، أنا بعتذر لها قدامكم، ياريت تسامحيني حقك عليَّ إنتِ وأهلك على رأسي وفي قلبي، سامحني ياعمي عشان زعلتها بنتك كريمة وبنت أصول تسلم حضرتك وحماتي على التربية الطيبة دي، وأوعدكم إني مش هزعلها تاني أبدًا ولا أكسر بخاطرها ويوم ما تزعل مني هرضى بالحكم اللي حضرتك تقول عليه يا عمي.
حسيت إن الفرحة مش سيعاني سيبت بابا ولفيت لزوجي واترميت في حضنه وأنا لسه ببكي وبقول له سامحتك ربنا يغفر لي ويغفر لك ويعفو عنا.
رحم اللّٰه الرافعي حينما قال : إن البنت الطاهرة هي جهاد أبيها وأمها في هذه الدنيا، كالجهاد في سبيل اللّٰه،
وكما قال رسول اللّٰه -صلى اللّٰه عليه وسلم : "من كان له ابنة فأدبها فأحسن تأديبها، وغذّاها فأحسن غذاءها، وأسبغ عليها من النعمة التي أسبغ اللّٰه عليه، كانت له ميمنة وميسرة من النار إلى الجنة".
"اللهم إنّا نسألك هدوء النفس وطمأنينة القلب وراحة البال ورزقًا من حيث لا نحتسب وحياةً مليئة بذكرك وشكرك وحُسن عبادتك.
•{اللهم بلغنا ما نود ، وإجعل لنا دعوه لا تُرد ، وهب لنا رزقا لا يُعد وافتح لنا بابًا إلى الجنه لا يُسد}•
#اللهم_امين #يارب العالمين صلى على نبينا وحبيبنا #محمد صل #الله عليه وسلم
*--------------♡--------------*
اختم القراءة بذكر الله 💜
* سُبحان الله
* الحمدلله
* لا إله إلا الله
* اللهُ أكبر
* سُبحان الله وبحمدهِ
* سُبحان الله العظيم
* استغفر الله العظيم واتوب إليهِ
* لا حول ولاقوة إلا بالله
* اللهُم صلِ علي نبينا محمد
* لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
عارف يا بنتي واللّٰه واحنا كمان بنحبه، ومطمن عليكِ وإنتِ معاه ومتأكد إنه نعمَّ الزوج بس خدي بالك منه وشليه في عينك إنتوا ملكمش غير بعض، أنا مش دايم لك
لاقيت نفسي ببكي وبجري في حضن بابا وبعتذر له وبقول له حقك عليَّ سامحني أنا أسفة لو كنت زعلتك مني في يوم يا بابا إنتَ أغلى راجل في الدنيا عندي وإنتَ سندي وإنتَ حبيبي وفضلت أبكي واتنفض بحرقة، وبابا فضل يطبطب عليَّ ويهديني، لاقيت زوجي بيحط إيده على كتفي قدامهم وبيقول لبابا وماما وأخواتي أنا اللي أسف أنا زعلتها وكسرت بخاطرها، أنا بعتذر لها قدامكم، ياريت تسامحيني حقك عليَّ إنتِ وأهلك على رأسي وفي قلبي، سامحني ياعمي عشان زعلتها بنتك كريمة وبنت أصول تسلم حضرتك وحماتي على التربية الطيبة دي، وأوعدكم إني مش هزعلها تاني أبدًا ولا أكسر بخاطرها ويوم ما تزعل مني هرضى بالحكم اللي حضرتك تقول عليه يا عمي.
حسيت إن الفرحة مش سيعاني سيبت بابا ولفيت لزوجي واترميت في حضنه وأنا لسه ببكي وبقول له سامحتك ربنا يغفر لي ويغفر لك ويعفو عنا.
رحم اللّٰه الرافعي حينما قال : إن البنت الطاهرة هي جهاد أبيها وأمها في هذه الدنيا، كالجهاد في سبيل اللّٰه،
وكما قال رسول اللّٰه -صلى اللّٰه عليه وسلم : "من كان له ابنة فأدبها فأحسن تأديبها، وغذّاها فأحسن غذاءها، وأسبغ عليها من النعمة التي أسبغ اللّٰه عليه، كانت له ميمنة وميسرة من النار إلى الجنة".
"اللهم إنّا نسألك هدوء النفس وطمأنينة القلب وراحة البال ورزقًا من حيث لا نحتسب وحياةً مليئة بذكرك وشكرك وحُسن عبادتك.
•{اللهم بلغنا ما نود ، وإجعل لنا دعوه لا تُرد ، وهب لنا رزقا لا يُعد وافتح لنا بابًا إلى الجنه لا يُسد}•
#اللهم_امين #يارب العالمين صلى على نبينا وحبيبنا #محمد صل #الله عليه وسلم
إذا اڪملت القراءة ضع تفاعل جميل شبهك يغاليه 💜
*--------------♡--------------*
اختم القراءة بذكر الله 💜
* سُبحان الله
* الحمدلله
* لا إله إلا الله
* اللهُ أكبر
* سُبحان الله وبحمدهِ
* سُبحان الله العظيم
* استغفر الله العظيم واتوب إليهِ
* لا حول ولاقوة إلا بالله
* اللهُم صلِ علي نبينا محمد
* لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين.
❤5👍2🥰2
📌مقرأة وتصحيح تلاوة للأطفال والنساء👇🏻
https://www.tgoop.com/abag25/23193
┏━🥐━━━🌮━━━🍲━┓
💯معًا لنحفظ القرآن👇🏻
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
┗━🍰━━━🍹━━━🍨━┛
https://www.tgoop.com/abag25/23193
┏━🥐━━━🌮━━━🍲━┓
💯معًا لنحفظ القرآن👇🏻
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
┗━🍰━━━🍹━━━🍨━┛
❤1
🎙اناشيد دينية بأعذب الأصوات 👇🏻
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
🔆 أعظم ما تدخرونه لأيام الشدة والابتلاء😇👇🏻
www.tgoop.com/hob_allah1/65877
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
🔆 أعظم ما تدخرونه لأيام الشدة والابتلاء😇👇🏻
www.tgoop.com/hob_allah1/65877
#روايات_هادفة
#حياتي_لله
#الصدقه
الإمام الغزالي رحمه الله بيقول:❤️
وأنا طالب في الأزهر جالي جواب من البلد "إحضر حالاً" عرفت إن في مصيبة، وركبت القطر وبالي مشغول وقلبي بيدق بسرعة البرق..
أول لما وصلت البلد لقيت دكان أبويا مقفول!.. أفكاري إسودت وجريت ناحية البيت وجسمي بيترعش وكأني فاقد الوعي!..
سمعت صوت أبويا من وانا قدام البيت بيصرخ!.. دخلت لقيته نايم علي سريره ماسك جنبه وبيتوجع، وإخواتي حواليه بيعيطوا ومحدش عارف يعمله حاجة!..
عنده مغص كلوي رهيب.. الدكاترة إدوله أدويه ومسكنات ومفيش فايده!.. أبويا اللي صالب طوله ديمًا.. مبقاش قادر يقاوم!.. فضلنا علي حالنا يوم والتاني، والدكاتره قالوا مفيش حل غير عملية جراحية علشان نطلع الحصوات اللي مسببه الألم في الكلي.. فتحت الدكان ووقفت أشتغل، والتفكير مسيطر عليا فلوس الدكاتره كتير، وخايف لو عملنا العمليه متنجحش لأن عمي قبل كده مات بسبب عملية شبهها، هنعمل إيه؟.. روحت البيت وأنا مشتت والهم والغم حاصروني من كل إتجاه لما شوفت أبويا وحالته يوم بعد يوم بتسوء!..
كل حاجه حواليا حسيت إنها مش نفعانا.. وبدأت اركز علي شيء واحد بس، "الله" ربنا مفيش غيره.. رجعت الدكان وجالي واحد ياخد شوية طلبات، ولما إدتهاله قالي بصوت هادي: ممعايش فلوس دلوقت، وأقسملي بالله إنه صادق، وإنه هيسد الفلوس تاني يوم..
حسيت بشيء جوايا إنه محرج ومبيكذبش.. قولتله خد البضاعه هدية مني ليك.. بصلي وهو مصدوم ومش مصدق، ومشي..
أما أنا فقعدت في ركن في الدكان وقولت يارب نبيّك قال: “داووا مرضاكم بالصدقة”!.. فأسألك أن تشفي أبي بهذه الصدقة..
وقعدت علي الأرض وفضلت أبكي، وبعد ساعة سمعت حد بيناديني من البيت، وكان البيت قريب فجريت بسرعة وماليني الخوف، وفوجئت بأبويا بيفتحلي الباب!.. وبيقولي: الحصوه دي نزلت مني، وكانت أكبر شوية من حباية الفول.. بيقولي معرفش ازاي ده حصل!.. أنا مبقتش حاسس بأي وجع.. أنا خفيت يا إبني!.💛
أما أنا تاني يوم كنت في الكلية بحضر الدروس مع زمايلي!.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
-الصدقه إتسمت صدقه علشان جايه من الصدق..
وده لأنها بتثبت صدقك مع الله.. ياجدع ده لو حد حس إن في إنسان صادق معاه ممكن يجيبله الدنيا بحالها.. ولله المثل الاعلي مابالك برب الناس لو أثبتله صدق إيمانك بصدقتك؟!..
أكيد هينجحك ويسامحك، ويشفيك من تعبك النفسي والجسدي، ويحول إكتئابك لهدوء، ويبدل ضيقتك بالفرج.. طلع صدقة وإدعي وإنت بتطلعها.. جنيه بس وقول يارب.. الدعوة وقت الصدقه مستجابه بإجماع العلماء.. إحنا في عرض أي بصيص أمل وطاقة نور.. فإعتبر دي البداية وأنا واثق إنك هتحس بتغيير غير عادي في النهاية.🌸
يقول سيدنا عمر بن الخطاب: إن الأعمال تتباهى فتقول الصدقة: أنا أفضلكم.😊
َوتذكروا قول الله تعالى..
(وَأَنفِقُواْ مِن مَّا رَزَقْنَٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَآ أَخَّرْتَنِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ قَرِيبٍۢ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصَّٰلِحِينَ)
(مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
(لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ)
👈أنفق في سبيل الله
👈مره أسبوعيا او حتى شهريا بأي مبلغ
👈الصدقات تصنع المعجزات
👈حزين أنفق هتتبسط
👈عندك مشكله هتتحل بالصدقه
👈مقصر في عباده ربنا تصدق وربنا هيرجعك ليه
👈أي مشكله تحصلك حلها بالصدقات ❤️
فهي المثال الحي على حبك لله.. كما قال الله تعالى أن المال من زينه الحياه.. فتصدق به لله وأزهد في الحياه .🌿🌿🌿🌿
تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال 🤲.
#حياتي_لله
#الصدقه
الإمام الغزالي رحمه الله بيقول:❤️
وأنا طالب في الأزهر جالي جواب من البلد "إحضر حالاً" عرفت إن في مصيبة، وركبت القطر وبالي مشغول وقلبي بيدق بسرعة البرق..
أول لما وصلت البلد لقيت دكان أبويا مقفول!.. أفكاري إسودت وجريت ناحية البيت وجسمي بيترعش وكأني فاقد الوعي!..
سمعت صوت أبويا من وانا قدام البيت بيصرخ!.. دخلت لقيته نايم علي سريره ماسك جنبه وبيتوجع، وإخواتي حواليه بيعيطوا ومحدش عارف يعمله حاجة!..
عنده مغص كلوي رهيب.. الدكاترة إدوله أدويه ومسكنات ومفيش فايده!.. أبويا اللي صالب طوله ديمًا.. مبقاش قادر يقاوم!.. فضلنا علي حالنا يوم والتاني، والدكاتره قالوا مفيش حل غير عملية جراحية علشان نطلع الحصوات اللي مسببه الألم في الكلي.. فتحت الدكان ووقفت أشتغل، والتفكير مسيطر عليا فلوس الدكاتره كتير، وخايف لو عملنا العمليه متنجحش لأن عمي قبل كده مات بسبب عملية شبهها، هنعمل إيه؟.. روحت البيت وأنا مشتت والهم والغم حاصروني من كل إتجاه لما شوفت أبويا وحالته يوم بعد يوم بتسوء!..
كل حاجه حواليا حسيت إنها مش نفعانا.. وبدأت اركز علي شيء واحد بس، "الله" ربنا مفيش غيره.. رجعت الدكان وجالي واحد ياخد شوية طلبات، ولما إدتهاله قالي بصوت هادي: ممعايش فلوس دلوقت، وأقسملي بالله إنه صادق، وإنه هيسد الفلوس تاني يوم..
حسيت بشيء جوايا إنه محرج ومبيكذبش.. قولتله خد البضاعه هدية مني ليك.. بصلي وهو مصدوم ومش مصدق، ومشي..
أما أنا فقعدت في ركن في الدكان وقولت يارب نبيّك قال: “داووا مرضاكم بالصدقة”!.. فأسألك أن تشفي أبي بهذه الصدقة..
وقعدت علي الأرض وفضلت أبكي، وبعد ساعة سمعت حد بيناديني من البيت، وكان البيت قريب فجريت بسرعة وماليني الخوف، وفوجئت بأبويا بيفتحلي الباب!.. وبيقولي: الحصوه دي نزلت مني، وكانت أكبر شوية من حباية الفول.. بيقولي معرفش ازاي ده حصل!.. أنا مبقتش حاسس بأي وجع.. أنا خفيت يا إبني!.💛
أما أنا تاني يوم كنت في الكلية بحضر الدروس مع زمايلي!.
🌿🌿🌿🌿🌿🌿🌿
-الصدقه إتسمت صدقه علشان جايه من الصدق..
وده لأنها بتثبت صدقك مع الله.. ياجدع ده لو حد حس إن في إنسان صادق معاه ممكن يجيبله الدنيا بحالها.. ولله المثل الاعلي مابالك برب الناس لو أثبتله صدق إيمانك بصدقتك؟!..
أكيد هينجحك ويسامحك، ويشفيك من تعبك النفسي والجسدي، ويحول إكتئابك لهدوء، ويبدل ضيقتك بالفرج.. طلع صدقة وإدعي وإنت بتطلعها.. جنيه بس وقول يارب.. الدعوة وقت الصدقه مستجابه بإجماع العلماء.. إحنا في عرض أي بصيص أمل وطاقة نور.. فإعتبر دي البداية وأنا واثق إنك هتحس بتغيير غير عادي في النهاية.🌸
يقول سيدنا عمر بن الخطاب: إن الأعمال تتباهى فتقول الصدقة: أنا أفضلكم.😊
َوتذكروا قول الله تعالى..
(وَأَنفِقُواْ مِن مَّا رَزَقْنَٰكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِىَ أَحَدَكُمُ ٱلْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَآ أَخَّرْتَنِىٓ إِلَىٰٓ أَجَلٍۢ قَرِيبٍۢ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ ٱلصَّٰلِحِينَ)
(مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً ۚ وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ)
(لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ)
👈أنفق في سبيل الله
👈مره أسبوعيا او حتى شهريا بأي مبلغ
👈الصدقات تصنع المعجزات
👈حزين أنفق هتتبسط
👈عندك مشكله هتتحل بالصدقه
👈مقصر في عباده ربنا تصدق وربنا هيرجعك ليه
👈أي مشكله تحصلك حلها بالصدقات ❤️
فهي المثال الحي على حبك لله.. كما قال الله تعالى أن المال من زينه الحياه.. فتصدق به لله وأزهد في الحياه .🌿🌿🌿🌿
تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال 🤲.
❤5
عاوز أقولكم حاجة كنت أتمنى حد يقولهالي من بدري أوي وده يُعتبر من أهم الدروس اللـ اتعلمتها الفترة اللـ فاتت؛
" متديش لحد مكانة فـ حياتك هو مش مديهالك"
المُبالغة فـ حُب الناس وتقديرهم بيعلمهم الغرور والتكبُر، وأول شخص هيبدأو بيه هو أنت.
وحابب أفكركم بـكلام الإمام الشافعي: ما رفعتُ أحدًا قطّ فوق قدره إلّا حطّ منّي مقدار ما رفعتُ منه")
خليها على صفحتك عرف غيرك في ميزان حسناتك! .
" متديش لحد مكانة فـ حياتك هو مش مديهالك"
المُبالغة فـ حُب الناس وتقديرهم بيعلمهم الغرور والتكبُر، وأول شخص هيبدأو بيه هو أنت.
وحابب أفكركم بـكلام الإمام الشافعي: ما رفعتُ أحدًا قطّ فوق قدره إلّا حطّ منّي مقدار ما رفعتُ منه")
خليها على صفحتك عرف غيرك في ميزان حسناتك! .
(ركزوا في القصه دى )
مرة وأنا راجع من الشغل، ركبت ميكروباص وكان فيه بنت قاعدة قدامي. وهي بتقوم تنزل، الجيبة بتاعتها شبكت في حديدة من اللي في ضهر الكرسي، واتقطعت بطريقة ما يتحبش حد يشوفها كده.
في لحظة قلت أخلع القميص اللي لابسه وأسترها بيه، بس افتكرت إن الفانلة اللي تحتي مقطوعة من ضهرها، ومظهري هيبقى مش ولا بد.
بصيت حواليا يمكن حد من الركاب يتحرك... مفيش!
مفيش حتى نظرة تعاطف.
قولت مش مهم، وخلعت القميص بسرعة وسترتها.
يومها روحت مواصلتين، ومنظري ماكنش أحسن حاجة، وأنا اللي كنت بحب أظهر بمظهر شيك ومرتب.
بس قلت لنفسي: "ماينفعش أبقى من بره هالله هالله، ومن جوه يعلم الله".
عدت السنين...
النهاردة، وبعد 5 سنين، مراتي دخلت عليّا وهي لابسة جلابية رجالي!
افتكرتها بتهزر، ضحكت وقلت: "يا هلا بشيخ العرب!"
قامت عيطت وقالتلي وهي نازلة من الميكروباص، العباية اتعلقت برضو في الكرسي واتقطعت،
وإن راجل كبير، ربنا يستر عرضه، خلع الجلابية بتاعته ولبسها لها.
قالتلي: "كمل طريقه من غير ما يستنى ولا حتى يديني رقم أرجعله الجلابية."
حضنتها وطبطبت عليها، وسألتها: "هو فين؟"
قالتلي: "مشي، بس شكله حالته المادية مش كويسة، لإن الفانلة اللي كان لابسها كانت مقطوعة من ورا."
ساعتها... ماقدرتش أمسك دموعي.
عيطت زي العيال، ومش بس علشان الموقف، لكن علشان حِسّيت بجُملة النبي ﷺ لأول مرة في قلبي:
"مَن ستر مسلمًا في الدنيا، ستره الله في الدنيا والآخرة .
مرة وأنا راجع من الشغل، ركبت ميكروباص وكان فيه بنت قاعدة قدامي. وهي بتقوم تنزل، الجيبة بتاعتها شبكت في حديدة من اللي في ضهر الكرسي، واتقطعت بطريقة ما يتحبش حد يشوفها كده.
في لحظة قلت أخلع القميص اللي لابسه وأسترها بيه، بس افتكرت إن الفانلة اللي تحتي مقطوعة من ضهرها، ومظهري هيبقى مش ولا بد.
بصيت حواليا يمكن حد من الركاب يتحرك... مفيش!
مفيش حتى نظرة تعاطف.
قولت مش مهم، وخلعت القميص بسرعة وسترتها.
يومها روحت مواصلتين، ومنظري ماكنش أحسن حاجة، وأنا اللي كنت بحب أظهر بمظهر شيك ومرتب.
بس قلت لنفسي: "ماينفعش أبقى من بره هالله هالله، ومن جوه يعلم الله".
عدت السنين...
النهاردة، وبعد 5 سنين، مراتي دخلت عليّا وهي لابسة جلابية رجالي!
افتكرتها بتهزر، ضحكت وقلت: "يا هلا بشيخ العرب!"
قامت عيطت وقالتلي وهي نازلة من الميكروباص، العباية اتعلقت برضو في الكرسي واتقطعت،
وإن راجل كبير، ربنا يستر عرضه، خلع الجلابية بتاعته ولبسها لها.
قالتلي: "كمل طريقه من غير ما يستنى ولا حتى يديني رقم أرجعله الجلابية."
حضنتها وطبطبت عليها، وسألتها: "هو فين؟"
قالتلي: "مشي، بس شكله حالته المادية مش كويسة، لإن الفانلة اللي كان لابسها كانت مقطوعة من ورا."
ساعتها... ماقدرتش أمسك دموعي.
عيطت زي العيال، ومش بس علشان الموقف، لكن علشان حِسّيت بجُملة النبي ﷺ لأول مرة في قلبي:
"مَن ستر مسلمًا في الدنيا، ستره الله في الدنيا والآخرة .
#روايات_هادفة
قصة قصيرة :ــ
===========
✍💐🌿💐ــ الزوجة واخوات زوجها الثلاثة ـ
**********
يحكي أن في عام 2010 تزوج رجل من امرأة في غاية الجمال والرقة والأنوثة، وكان هذا الرجل يسكن في المدينة المجاورة لمدينة هذه المرأة، فاضطرت إلي ترك جميع أهلها واصدقائها وعملها في المدينة لتذهب معه إلي مقر سكنه في هذه المدينة، ولكن كان زوجها يحبها كثيراً ويعوضها عن كل هذا، وكانت هي له نعم الزوجة لنعم الزوج .
وكانت والدته امرأة كبيرة في السن تعيش معهما في نفس المنزل حتي انتقلت إلي رحمه الله تعالي وكان هذا الرجل لديه ثلاثة أخوات، اثنين غير متزوجات والكبري متزوجة ولديها فله تبلغ من العمر 8 سنوات وفل عمره 6 سنوات، ولكن كان زوجها مريض فتركته يسكن بمفردة وجاءت لتسكن في بيت أهلها وذلك بحجة العمل معهم ومساعدة أمها، علي الرغم من أن الجميل ينتقد هذا الوضع ويستاءل عن عدم اقامتها في منزل زوجها .
كانت الزوجة تحب سلفاتها الثلاثة مثل اخواتها تماماً وتعاملهم أحسن معاملة، علي الرغم من أن الناس قد حدثوها كثيراً عن سوء طباعهم وأخلاقهم، إلا أنها لم تهتم كثيراً لكلامهم وفضلت معاملتهم بالحسنى، وبعد وفاة والدة زوجها كانوا جميعاً يعيشون معاً في منزل واحد ولم يكن هناك أحد يساعدها في أى عمل، بل كانت سلفتها الكبري تترك لها أولاها لتخرج إلي العمل، وكانت الزوجة تتحمل ولا تشتكي أبداً، حتي لاحظت أن هناك من يحاول الإيقاع بينها وبين زوجها بإستمرار، حيث لاحظت أن هناك رقم غريب يتصل علي هاتفها خلال وجود زوجها في المنزل حتي يشك بها زوجها، وعندما تحرت الزوجة المخلصة في الأمر اكتشفت أن سلفتها الصغرى هي من تفعل هذا .
وبعد مرور عامين رزقها الله عز وجل بطفل جميل اسمته علي اسم أبوها المتوفي بشير ولكن هذا الأمر بالطبع لم يعجب سلفاتها، فقرروا أن ينادوه بإسم عقبه إلا أن خطتهم لم تفلح لأن والده كان يناديه بإسم بشير حتي اعتاد الجميع علي الأمر رغماً عنهم واصبحوا ينادوه بشير والغيظ يأكل قلوبهم، وعندما كانت تذهب الزوجة لتزور أهلها كانوا الاخوات الثلاثة يفتشون غرفتها محاولين إيجاد أى أمر خاطئ ليخبروا أخاهم حتي يطلقها، ولكنهم كانوا يفشلون في كل مرة .
وفي يوم من الأيام تشاجروا مع الزوجة مشاجرة كبيرة ووصل الأمر الي مسامع زوجها، فإخذها إلي بيت أهلها واجتمع أخوتها علي ان يقتلوا زوجها لأنه أهانها فكيف يفعل هذا بأختهم الوحيدة، إلا أن أمها طلبت منهم عدم التدخل حتي لا تكبر الأمور، وبعد مرور عدة أيام عادت الزوجة إلي بيت زوجها من جديد بعد أن اعتذرت منها سلفتها الكبري، وبعد مرور عامين قرر الزوج أن يستقبل عن بيته أهلها بموافقة اخواته الذين أعوه قعة ارض ولكن بشرط أن لا يطالب بحقه أبداً في بيت أهله بعد ذلك، وقد وافق الزوج علي هذا الشرط وبدأ في بناء منزلة وقد باع كل ما لديه من اشياء ثمينه وباعت الزوجه ما لديها من ذهب، وبالفعل انتقل الزوج إلي منزله الجديد، وبدأت المشاكل تكثر من قبل السلايف الثلاثة، وفي يوم ذهبت الزوجة إلي عند والدتها لزياتها وتفاجئت بزوجها يتصل بها علي الهاتف ويتهمها بسرقة ذهب أخواته، ويهددها بالطلاق إن لم تعيده، بكت الزوجة وهي لا تفهم أى شئ وعن أى ذهب يتحدث، ولكن زوجها لم يصدقها، حتي نزع الله حبه من قلبها تماماً وفقدت كل ثقتها به لأنه ظلمها وقررت أن تطلب منه الطلاق، وبالفعل تم الطلاق والآن لا تزال البنت في بيت أهلها معززة مكرمة تربي ابنها الذي اعتبر أن ابوه قد مات، ولكن بعد فتره اكتشف الزوج خيانة أخوته وبراءه زوجته، فحاول إعادتها من جديد ولكنها رفضت تماماً وعاش بعقدة الذنب والندم فالله يمهل ولا يهمل، بينما كان مصير الأخوات الثلاثة أنهم تعرضوا لحادث أليم وحترق منزلهم وفقدوا كل ما كانوا يملكون .
قصة قصيرة :ــ
===========
✍💐🌿💐ــ الزوجة واخوات زوجها الثلاثة ـ
**********
يحكي أن في عام 2010 تزوج رجل من امرأة في غاية الجمال والرقة والأنوثة، وكان هذا الرجل يسكن في المدينة المجاورة لمدينة هذه المرأة، فاضطرت إلي ترك جميع أهلها واصدقائها وعملها في المدينة لتذهب معه إلي مقر سكنه في هذه المدينة، ولكن كان زوجها يحبها كثيراً ويعوضها عن كل هذا، وكانت هي له نعم الزوجة لنعم الزوج .
وكانت والدته امرأة كبيرة في السن تعيش معهما في نفس المنزل حتي انتقلت إلي رحمه الله تعالي وكان هذا الرجل لديه ثلاثة أخوات، اثنين غير متزوجات والكبري متزوجة ولديها فله تبلغ من العمر 8 سنوات وفل عمره 6 سنوات، ولكن كان زوجها مريض فتركته يسكن بمفردة وجاءت لتسكن في بيت أهلها وذلك بحجة العمل معهم ومساعدة أمها، علي الرغم من أن الجميل ينتقد هذا الوضع ويستاءل عن عدم اقامتها في منزل زوجها .
كانت الزوجة تحب سلفاتها الثلاثة مثل اخواتها تماماً وتعاملهم أحسن معاملة، علي الرغم من أن الناس قد حدثوها كثيراً عن سوء طباعهم وأخلاقهم، إلا أنها لم تهتم كثيراً لكلامهم وفضلت معاملتهم بالحسنى، وبعد وفاة والدة زوجها كانوا جميعاً يعيشون معاً في منزل واحد ولم يكن هناك أحد يساعدها في أى عمل، بل كانت سلفتها الكبري تترك لها أولاها لتخرج إلي العمل، وكانت الزوجة تتحمل ولا تشتكي أبداً، حتي لاحظت أن هناك من يحاول الإيقاع بينها وبين زوجها بإستمرار، حيث لاحظت أن هناك رقم غريب يتصل علي هاتفها خلال وجود زوجها في المنزل حتي يشك بها زوجها، وعندما تحرت الزوجة المخلصة في الأمر اكتشفت أن سلفتها الصغرى هي من تفعل هذا .
وبعد مرور عامين رزقها الله عز وجل بطفل جميل اسمته علي اسم أبوها المتوفي بشير ولكن هذا الأمر بالطبع لم يعجب سلفاتها، فقرروا أن ينادوه بإسم عقبه إلا أن خطتهم لم تفلح لأن والده كان يناديه بإسم بشير حتي اعتاد الجميع علي الأمر رغماً عنهم واصبحوا ينادوه بشير والغيظ يأكل قلوبهم، وعندما كانت تذهب الزوجة لتزور أهلها كانوا الاخوات الثلاثة يفتشون غرفتها محاولين إيجاد أى أمر خاطئ ليخبروا أخاهم حتي يطلقها، ولكنهم كانوا يفشلون في كل مرة .
وفي يوم من الأيام تشاجروا مع الزوجة مشاجرة كبيرة ووصل الأمر الي مسامع زوجها، فإخذها إلي بيت أهلها واجتمع أخوتها علي ان يقتلوا زوجها لأنه أهانها فكيف يفعل هذا بأختهم الوحيدة، إلا أن أمها طلبت منهم عدم التدخل حتي لا تكبر الأمور، وبعد مرور عدة أيام عادت الزوجة إلي بيت زوجها من جديد بعد أن اعتذرت منها سلفتها الكبري، وبعد مرور عامين قرر الزوج أن يستقبل عن بيته أهلها بموافقة اخواته الذين أعوه قعة ارض ولكن بشرط أن لا يطالب بحقه أبداً في بيت أهله بعد ذلك، وقد وافق الزوج علي هذا الشرط وبدأ في بناء منزلة وقد باع كل ما لديه من اشياء ثمينه وباعت الزوجه ما لديها من ذهب، وبالفعل انتقل الزوج إلي منزله الجديد، وبدأت المشاكل تكثر من قبل السلايف الثلاثة، وفي يوم ذهبت الزوجة إلي عند والدتها لزياتها وتفاجئت بزوجها يتصل بها علي الهاتف ويتهمها بسرقة ذهب أخواته، ويهددها بالطلاق إن لم تعيده، بكت الزوجة وهي لا تفهم أى شئ وعن أى ذهب يتحدث، ولكن زوجها لم يصدقها، حتي نزع الله حبه من قلبها تماماً وفقدت كل ثقتها به لأنه ظلمها وقررت أن تطلب منه الطلاق، وبالفعل تم الطلاق والآن لا تزال البنت في بيت أهلها معززة مكرمة تربي ابنها الذي اعتبر أن ابوه قد مات، ولكن بعد فتره اكتشف الزوج خيانة أخوته وبراءه زوجته، فحاول إعادتها من جديد ولكنها رفضت تماماً وعاش بعقدة الذنب والندم فالله يمهل ولا يهمل، بينما كان مصير الأخوات الثلاثة أنهم تعرضوا لحادث أليم وحترق منزلهم وفقدوا كل ما كانوا يملكون .
#روايات_هادفة
_*❒اسكريبت ديني ⁽͢🩷🫀*
_الهدهد وسيدنا سليمان_
_كان نبي الله سليمان ، قد وهبه الله عز وجل ميزة لم يميز بها أحد من خلقه ، وهي الحديث مع الحيوانات والطيور ، لقد سخر الله له حتى الرياح تنقله إلى الاماكن التي يريدها ، وكان نبي الله سليمان يتفقد كل الحيوانات في مملكته ، وعندما تفقد النبي كل جنوده في المملكة ، وجد ان الهدد ليس موجود ، ولقد غاب الهدهد غيبه طويله جدا ، ثم عاد وقبل أن يسأله سيدنا سليمان عن سبب غيبته اسرع الهدهد ليبرىء نفسه بسرعة وقال : – لقد اطلعت علي ما لم تطلع عليه ، فلقد جئتك من مملكة سبأ بنبأ عظيم يا سليمان ، فلم يجبه سليمان ، لأنه كان غضبان فاستمر الهدهد قائلا ، انى وجدت امرأه تحكمهم ، وهي ملكه غنيه عندها من كل شيء ، ولها عرش عظيم ولقد وجدتها هي وقومها يسجدون الى الشمس ، من دون الله ويعبدونها ولا يعبدون الله. نظر سيدنا سليمان عليه السلام ، وقال له : -سننظر اصدقت ام كنت من الكاذبين أيها الهدهد ، جلس سيدنا سليمان ، وأخذ يكتب رساله ، وكان الهدهد واقف أمامه يرتعش ، ولا يعرف ماذا يكتبه الملك ، حتي انتهي سيدنا سليمان ، وقال للهدهد : اذهب بكتابي هذا ، الي سبأ والقه الي بلقيس ، وانظر ماذا تفعل ويفعل رجالها بعد قراءه هذا الكتاب وعد الي سريعا ، فأخذ الكتاب بمنقاره وطار بعيدا ، كانت بلقيس نائمه في سريرها في غرفة نومها ، وجاء الهدهد ودخل الغرفه من النافذة ، وألقي الكتاب عليها ، واخذت الكتاب وهي تتعجب فما كان أحد يستطيع أن يدخل غرفة نومها ، والحرس واقفون بالخارج يحرسونها. أخذت الكتاب وقلبته بين يديها ، وفتحته وقراته ثم جمعت امراءها ، واكتبر دولتها وقالت لهم -يا أيها الأمراء والوزراء ، إنه ألقي الي كتاب كريم ، أنه من سليمان وقد بدأه ، بسم الله الرحمن الرحيم ، وقد طلب منا فيه أن نترك عباده الشمس ، وان نعبد الله الذي يعبده ، يا أيها الناس قولوا لي ماذا نفعل أنني لن افعل شيئا برأيكم ، فقالوا لها أننا أقوياء ، وعندنا جيوش عظيمه ونستطيع أن نحاربه ، إذا جاء لحربنا ومع هذا فإننا نترك الأمر لك ، فقالت لهم بلقيس ، هذا ليس برأي لأن الحرب تفسد كل شيء والملوك ، إذا غزوا دوله دخلوها تفيدونا ، وجعلوا أعزه أهلها تذله ، وهدموا البيوت وقتلوا الرجال فنصبح ضعفاء لا نملك شئ. فقالوا لها بتوتر : -فماذا تريدين أن نفعل يا ايتها الملكة ؟ فقالت بلقيس ، سارسل هديه وانتظر ما يخبرني به ، الرجال الذين سارسلهم إليه ، وارسلت إلى رجل من كبار رجالها وقالت له : _ سارسلك الي سليمان ، بهدايا فانظر ما يفعله واعرف قوته ، وعد الي وأخبرني بكل شيء خرج رسول بلقيس الي سليمان ، يحمل الهدايا وطار الهدهد ليخبر سيدنا سليمان بكل شيء ، فوصل قبل ان يصل رسول بلقيس الى مملكة سليمان عليه السلام . ومن قصة سيدنا سليمان نتعلم الا نحكم على احد قبل ان نسمع اليه اولا ، ولا نظن السوء في غيرنا ، كما ان الشورى شيئا هام جدا واستشارة بعضنا البعض في الكثير من الامور بالحياة_.
_*❒اسكريبت ديني ⁽͢🩷🫀*
_الهدهد وسيدنا سليمان_
_كان نبي الله سليمان ، قد وهبه الله عز وجل ميزة لم يميز بها أحد من خلقه ، وهي الحديث مع الحيوانات والطيور ، لقد سخر الله له حتى الرياح تنقله إلى الاماكن التي يريدها ، وكان نبي الله سليمان يتفقد كل الحيوانات في مملكته ، وعندما تفقد النبي كل جنوده في المملكة ، وجد ان الهدد ليس موجود ، ولقد غاب الهدهد غيبه طويله جدا ، ثم عاد وقبل أن يسأله سيدنا سليمان عن سبب غيبته اسرع الهدهد ليبرىء نفسه بسرعة وقال : – لقد اطلعت علي ما لم تطلع عليه ، فلقد جئتك من مملكة سبأ بنبأ عظيم يا سليمان ، فلم يجبه سليمان ، لأنه كان غضبان فاستمر الهدهد قائلا ، انى وجدت امرأه تحكمهم ، وهي ملكه غنيه عندها من كل شيء ، ولها عرش عظيم ولقد وجدتها هي وقومها يسجدون الى الشمس ، من دون الله ويعبدونها ولا يعبدون الله. نظر سيدنا سليمان عليه السلام ، وقال له : -سننظر اصدقت ام كنت من الكاذبين أيها الهدهد ، جلس سيدنا سليمان ، وأخذ يكتب رساله ، وكان الهدهد واقف أمامه يرتعش ، ولا يعرف ماذا يكتبه الملك ، حتي انتهي سيدنا سليمان ، وقال للهدهد : اذهب بكتابي هذا ، الي سبأ والقه الي بلقيس ، وانظر ماذا تفعل ويفعل رجالها بعد قراءه هذا الكتاب وعد الي سريعا ، فأخذ الكتاب بمنقاره وطار بعيدا ، كانت بلقيس نائمه في سريرها في غرفة نومها ، وجاء الهدهد ودخل الغرفه من النافذة ، وألقي الكتاب عليها ، واخذت الكتاب وهي تتعجب فما كان أحد يستطيع أن يدخل غرفة نومها ، والحرس واقفون بالخارج يحرسونها. أخذت الكتاب وقلبته بين يديها ، وفتحته وقراته ثم جمعت امراءها ، واكتبر دولتها وقالت لهم -يا أيها الأمراء والوزراء ، إنه ألقي الي كتاب كريم ، أنه من سليمان وقد بدأه ، بسم الله الرحمن الرحيم ، وقد طلب منا فيه أن نترك عباده الشمس ، وان نعبد الله الذي يعبده ، يا أيها الناس قولوا لي ماذا نفعل أنني لن افعل شيئا برأيكم ، فقالوا لها أننا أقوياء ، وعندنا جيوش عظيمه ونستطيع أن نحاربه ، إذا جاء لحربنا ومع هذا فإننا نترك الأمر لك ، فقالت لهم بلقيس ، هذا ليس برأي لأن الحرب تفسد كل شيء والملوك ، إذا غزوا دوله دخلوها تفيدونا ، وجعلوا أعزه أهلها تذله ، وهدموا البيوت وقتلوا الرجال فنصبح ضعفاء لا نملك شئ. فقالوا لها بتوتر : -فماذا تريدين أن نفعل يا ايتها الملكة ؟ فقالت بلقيس ، سارسل هديه وانتظر ما يخبرني به ، الرجال الذين سارسلهم إليه ، وارسلت إلى رجل من كبار رجالها وقالت له : _ سارسلك الي سليمان ، بهدايا فانظر ما يفعله واعرف قوته ، وعد الي وأخبرني بكل شيء خرج رسول بلقيس الي سليمان ، يحمل الهدايا وطار الهدهد ليخبر سيدنا سليمان بكل شيء ، فوصل قبل ان يصل رسول بلقيس الى مملكة سليمان عليه السلام . ومن قصة سيدنا سليمان نتعلم الا نحكم على احد قبل ان نسمع اليه اولا ، ولا نظن السوء في غيرنا ، كما ان الشورى شيئا هام جدا واستشارة بعضنا البعض في الكثير من الامور بالحياة_.
#قصة_وعبرة 📚
امرأه تتسول أمام باب المسجد كل يوم رأها إمام المسجد
فسألها لماذا ياأمى وأنتي سيدة فاضله وإبنك كان من أهل المسجد
قالت ان إبنى وحيد وليس له أخوه وزوجى مات منذ سنوات وإبنى سافر منذ 8 شهور وترك لي مبلغ ولما أنتهى إضطررت للتسول
فسألها الشيخ وإبنك ألا يرسل لكي أموالا
فقالت كل شهر يرسل لئ صوره ملونه وألصقها على الحائط للذكرى
فذهب الأمام لزياره بيت هذه الأرمله فكانت المفاجئه
أن ابنها يرسل لها كل شهر شيكا بألف دولار وهى تمتلك 8 الآف دولار وتتسول لأنها تجهل القراءة والكتابة
فأخذها الشيخ وصرف لها المبلغ ولم تعد فى إحتياج
قصة هذه الأرملة تشبهنا
كلنا نملك القرآن الكريم فى منازلنا لكن لانحسن قراءته ونبحث عن الراحه فى التسول داخل هذا العالم الكبير.
#العبرة
رغم أننا نملك ثروه طائله إسمها كتاب الله عز وجل
جعلنا الله واياكم من اهل القران وخاصته.
.
امرأه تتسول أمام باب المسجد كل يوم رأها إمام المسجد
فسألها لماذا ياأمى وأنتي سيدة فاضله وإبنك كان من أهل المسجد
قالت ان إبنى وحيد وليس له أخوه وزوجى مات منذ سنوات وإبنى سافر منذ 8 شهور وترك لي مبلغ ولما أنتهى إضطررت للتسول
فسألها الشيخ وإبنك ألا يرسل لكي أموالا
فقالت كل شهر يرسل لئ صوره ملونه وألصقها على الحائط للذكرى
فذهب الأمام لزياره بيت هذه الأرمله فكانت المفاجئه
أن ابنها يرسل لها كل شهر شيكا بألف دولار وهى تمتلك 8 الآف دولار وتتسول لأنها تجهل القراءة والكتابة
فأخذها الشيخ وصرف لها المبلغ ولم تعد فى إحتياج
قصة هذه الأرملة تشبهنا
كلنا نملك القرآن الكريم فى منازلنا لكن لانحسن قراءته ونبحث عن الراحه فى التسول داخل هذا العالم الكبير.
#العبرة
رغم أننا نملك ثروه طائله إسمها كتاب الله عز وجل
جعلنا الله واياكم من اهل القران وخاصته.
.
📌هل صوت المرأة عورة؟🗣👇🏻
www.tgoop.com/hob_allah1/67050
┏━🥐━━━🌮━━━🍲━┓
📖 تفسير القرآن المسمو؏ والمقروء👇🏻
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
┗━🍰━━━🍹━━━🍨━┛
www.tgoop.com/hob_allah1/67050
┏━🥐━━━🌮━━━🍲━┓
📖 تفسير القرآن المسمو؏ والمقروء👇🏻
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
┗━🍰━━━🍹━━━🍨━┛
Forwarded from 🏂 دعــم مجلدات نوتيلا 🏂
لك ولأطفالك ولأجواء بيتك
www.tgoop.com/addlist/5xMmaj2XV2U0ZWY0
https://whatsapp.com/channel/0029Vb5VbdDGpLHXIDq1uj3z
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM
🧐 من هي المرأة التي يصح الزواج منها شرعاً وهي متزوجة وزوجها على قيد الحياة ⁉️
https://www.tgoop.com/fwayiid/14309
━━━━━━━━━━━━━━━
خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هذه القناة⬇️
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
https://www.tgoop.com/fwayiid/14309
━━━━━━━━━━━━━━━
خسران اذا عندك تيلجرام وما عندك هذه القناة⬇️
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
Forwarded from د؏ــم مجلداﭢ الفرسان💯
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
www.tgoop.com/addlist/_eABvLbF6lkwNmI0
لا تنسوا اخوانكم المستضعفين من دعائكم
Please open Telegram to view this post
VIEW IN TELEGRAM