- أي سِر سره ، وأي سر سرنا! وإلى أي درجة بلغ في الإخلاص ، وكيف إخلاصنا!
اللهم استر عوراتنا وآمن روعاتنا، اللهم اجعلنا من عبادك الأتقياء الأنقياء الأخفياء
.
اللهم استر عوراتنا وآمن روعاتنا، اللهم اجعلنا من عبادك الأتقياء الأنقياء الأخفياء
.
#روايات_هادفة
*⤶إسـڪࢪيـبـت: لـقــــد إسـتـجـاب💕🌷*
*لقد استجاب 🖋*
في كافية على طاولة بعيده عن الأنظار
أحمد بعدم فهم : يعني إيه خلاص.
سلوى بنظرات باردة : يعني خلاص يا أحمد مش هنتكلم تاني.
أحمد بصوت هادئ: انا أقصرت معاكي في حاجه.
سلوى بزفرة قوية : لا
أحمد بعصبية لم يستطع أخفائها: أومال إيه بقى، ولا أنتي عايزاة تنكدي وخلاص.
سلوى تتصنع الهدوء: لا بس أحنا مش هنتكلم تاني لأنه حرام وبعدين لو مكتوب لينا نصيب في الحلال هيكون لينا.
أحمد بتفكير: ممم، طب وليه منتكلمش مع بعض لحد ما نتخطب.
سلوى : لأن المفروض تخاف عليا وانت اللى تطلب مني منتكلمش.
أحمد بستخفاف: ي راجل.
سلوى: العلاقه اللى بدايتها حرام عمرها ما بتكمل ، وانا عندي أني أتعذب دلوقتي أحسن بكتير ما أتعذب في الآخرة .
أحمد وصراع بداخله رغم صوته الهادئ :ودا على أساس انك هتبقي بتتعذبي وانا مبسوط.
سلوى: انا بحاول أحذرك من اللى هيحصل.
أحمد: طب ما... أحنا بنتكلم من زمان ليه دلوقتي، ولا خلاص زهقتي مني.
سلوى : لا بس مش حابه أني أعصي ربنا تاني خايفة أموت وانا لسه بعصيه خايفه بعد ما نكمل كلام ومتكنش من نصيبي أنت فاهمني؟
أحمد بسخرية : لأول مرة مفهمكيش ، روحي للى بتحبيه.
سلوى بصوت بارد ونظرات جامده : انا فعلاً هروحله وياريت أنت كمان تروحله لأن ربنا هيفرح جداً بتوبتك.......... مع السلامة.
وتركته وذهبت....
أحمد بداخله : ليه كدا أنتي كنتي النور اللى بينور حياتي ليه تكسرينى كدا...............وحاول أستجماع شتاته وذهب.
سلوى بحزن : سبته خلاص
ــ : ......
روان بفرحة : بجد...! والله فرحتني جداً جداً جداً .
Flash Back......
سلوى بضيق : انا مخنوقه أوي.
روان : طب أحكيلي انا زهقانه ومش عارفه اعمل ايه احكى احكى هسمع والله.
سلوى : بصي يا ستي انا بحب شاب أسمه أحمد أتعرفت عليه في درس وكنت معجبة بيه عادي يعنى أعجاب وهيروح وكنا بنتكلم كلنا في الدرس وأتعرفنا على بعض وبدأنا نهزار مع بعض في الدرس وبعدين بدأنا نتكلم صحاب بقا وبعد أعترف بحبه فضلنا نتكلم شويه وبعدين عملت بلوك و كان عارف صحابي لأنهم كانوا معانا في الدرس وكان بيطمن عليا منهم كان قلبي بيحن لما يجيبوا سيرته قدامي وبيبقى في صراع بين ثلاث أشخاص :
قلبي : يااه شوفته بيطمن عليا لأنه لسه بيحبني.
عقلي: اه طب سمعنا سكوتك
ضميري: الأرتباط حرام.
قلبي: مين صحاه دا.
عقلي: هدووء شويه مش عارف أفكر.
ضميري: الموضوع دا مفيهوش تفكير الصداقة بين ولد وبنت حرام قال اللّٰه تعالى:{وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ} [المائدة : 5] ، والحب حرام.
قلبي: أومال أنا مهمتى ايه بقا لما الحب حرام.
عقلي: يا بنى هو مش قصده الحب عموماً ولا انت رأيك أيه يا ضمير.
ضميري: القلب دا دايماً متسرع ، غيرك يا أبو التفكير ، قصدي الحب اللى بين الولد والبنت من غير زواج حرام.
قلبي: آه فهمت.
عقلي: الحمدلله.
ضميري: أبو النبضات مسمعش صوتك بقى لما حد يجيب سيرته.
وفي اللحظة دي أنتصر الضمير.
بنات لو سمحتوا متجبوش سيرته تاني ، وبعد سنه كنت أتغيرت جداً ونسيته وبعدين رجعنا نتكلم تاني بسبب صاحبيتي قالتلي خمس دقايق بس وانا من غبائي وافقت وكانت بداية اللعنه بدأنا نتكلم تاني وانا بدأ الصراع من تاني:
ضميري: ليه وافقت مش خلاص توبنا.
*⤶إسـڪࢪيـبـت: لـقــــد إسـتـجـاب💕🌷*
*لقد استجاب 🖋*
في كافية على طاولة بعيده عن الأنظار
أحمد بعدم فهم : يعني إيه خلاص.
سلوى بنظرات باردة : يعني خلاص يا أحمد مش هنتكلم تاني.
أحمد بصوت هادئ: انا أقصرت معاكي في حاجه.
سلوى بزفرة قوية : لا
أحمد بعصبية لم يستطع أخفائها: أومال إيه بقى، ولا أنتي عايزاة تنكدي وخلاص.
سلوى تتصنع الهدوء: لا بس أحنا مش هنتكلم تاني لأنه حرام وبعدين لو مكتوب لينا نصيب في الحلال هيكون لينا.
أحمد بتفكير: ممم، طب وليه منتكلمش مع بعض لحد ما نتخطب.
سلوى : لأن المفروض تخاف عليا وانت اللى تطلب مني منتكلمش.
أحمد بستخفاف: ي راجل.
سلوى: العلاقه اللى بدايتها حرام عمرها ما بتكمل ، وانا عندي أني أتعذب دلوقتي أحسن بكتير ما أتعذب في الآخرة .
أحمد وصراع بداخله رغم صوته الهادئ :ودا على أساس انك هتبقي بتتعذبي وانا مبسوط.
سلوى: انا بحاول أحذرك من اللى هيحصل.
أحمد: طب ما... أحنا بنتكلم من زمان ليه دلوقتي، ولا خلاص زهقتي مني.
سلوى : لا بس مش حابه أني أعصي ربنا تاني خايفة أموت وانا لسه بعصيه خايفه بعد ما نكمل كلام ومتكنش من نصيبي أنت فاهمني؟
أحمد بسخرية : لأول مرة مفهمكيش ، روحي للى بتحبيه.
سلوى بصوت بارد ونظرات جامده : انا فعلاً هروحله وياريت أنت كمان تروحله لأن ربنا هيفرح جداً بتوبتك.......... مع السلامة.
وتركته وذهبت....
أحمد بداخله : ليه كدا أنتي كنتي النور اللى بينور حياتي ليه تكسرينى كدا...............وحاول أستجماع شتاته وذهب.
سلوى بحزن : سبته خلاص
ــ : ......
روان بفرحة : بجد...! والله فرحتني جداً جداً جداً .
Flash Back......
سلوى بضيق : انا مخنوقه أوي.
روان : طب أحكيلي انا زهقانه ومش عارفه اعمل ايه احكى احكى هسمع والله.
سلوى : بصي يا ستي انا بحب شاب أسمه أحمد أتعرفت عليه في درس وكنت معجبة بيه عادي يعنى أعجاب وهيروح وكنا بنتكلم كلنا في الدرس وأتعرفنا على بعض وبدأنا نهزار مع بعض في الدرس وبعدين بدأنا نتكلم صحاب بقا وبعد أعترف بحبه فضلنا نتكلم شويه وبعدين عملت بلوك و كان عارف صحابي لأنهم كانوا معانا في الدرس وكان بيطمن عليا منهم كان قلبي بيحن لما يجيبوا سيرته قدامي وبيبقى في صراع بين ثلاث أشخاص :
قلبي : يااه شوفته بيطمن عليا لأنه لسه بيحبني.
عقلي: اه طب سمعنا سكوتك
ضميري: الأرتباط حرام.
قلبي: مين صحاه دا.
عقلي: هدووء شويه مش عارف أفكر.
ضميري: الموضوع دا مفيهوش تفكير الصداقة بين ولد وبنت حرام قال اللّٰه تعالى:{وَلَا مُتَّخِذِي أَخْدَانٍ} [المائدة : 5] ، والحب حرام.
قلبي: أومال أنا مهمتى ايه بقا لما الحب حرام.
عقلي: يا بنى هو مش قصده الحب عموماً ولا انت رأيك أيه يا ضمير.
ضميري: القلب دا دايماً متسرع ، غيرك يا أبو التفكير ، قصدي الحب اللى بين الولد والبنت من غير زواج حرام.
قلبي: آه فهمت.
عقلي: الحمدلله.
ضميري: أبو النبضات مسمعش صوتك بقى لما حد يجيب سيرته.
وفي اللحظة دي أنتصر الضمير.
بنات لو سمحتوا متجبوش سيرته تاني ، وبعد سنه كنت أتغيرت جداً ونسيته وبعدين رجعنا نتكلم تاني بسبب صاحبيتي قالتلي خمس دقايق بس وانا من غبائي وافقت وكانت بداية اللعنه بدأنا نتكلم تاني وانا بدأ الصراع من تاني:
ضميري: ليه وافقت مش خلاص توبنا.
👍4
قلبي: هما خمس دقايق بس هطمن عليه.
عقلي: انت عايزني أرجع أفكر فيه تاني.
ضميري بتحذير: دقيقه بتجر أختها ونفس الشئ معصية بتجر أختها.
عقلي: هدوء انا متوتر جداً ومش عارف أفكر.
قلبي: انا هطير من الفرحة.
وفي اللحظه دي القلب هو اللى أنتصر ، وفضلنا نتكلم بس أيام متقطعة يطمن عليا نتكلم في مواضيع مختلفه بس أتفقنا أننا نتكلم صحاب بس وطول الفترة دي والصراعات مش بتقف.
ضميري بصوت عالي:لازم تفوق عشان ربك عشان أسرتك عشان نفسك أنت أكتر واحد هيتأذي.
قلبي بيأس: حاولت مش قادر انا... انا فعلاً بحبه.
عقلي بضطراب: أكيد في حل بس لازم أفكر بهدوء.
ضميري: عارف بس انا عايز مصلحتك لازم تسيبه من ترك شيئاً للّٰه عوضه اللّٰه خيراً منه.
قلبي: عندك حق.
عقلي:يابني طول عمره صح.
ضميري بأنتصار:حاول وأستعين باللّٰه إن شاء الله هتنسي.
وعملت بلوك بس ساعتها حسيت بحزن شديد وبعد كدا رجعنا نتكلم تاني ونفس الصراع مش بيقف أنصحيني.
روان: حاضر يا قلبي ، هقولك على نصايح وإن شاء الله تنفعك.
سلوى بتركيز ونية صادقة :إن شاء الله.
روان : أوعي تسمعي لقلبك ولا لشيطانك وأول ما تفكري فيه قومي على طول أتوضي وصلي وأدعي أن ربنا يصلحه ويجعله من نصيبك وتدعي بالزوج الصالح وأدعي اللهم ان كان خيرا لي فهده لي واهدني له واجعلنا نتقابل على طريقك المستقيم وان كان شرا لى فاصرفهو عني واصرفني عنه.
سلوى: إن شاء الله هعمل كدا بس أفرضي بدأت افكر فيه.
روان: هقولك على حاجه كل ما تكوني عايزة تقولي حاجه أكتبها في ورقه من غير أسم وإن شاء الله في عقد القرآن الورقة دي هتكون من نصيب زوجك.
سلوى : إن شاء الله.
روان : بصي انا لما ببقى زعلانه بروح اصلي بنية توبة وأستغفار وحمد وشكر وتوفيق بليل كدا وأفضل أعيط فيها وبعد ما أخلص بحس براحه وطمئنينة.
سلوى: ربنا يريح قلبك يا حبيبتي.
روان: أبعدي بقى كل حاجه تخُصه عشان متشغلش بالك بيه.
سلوى: حاضر.
في غرفة سلوى
سلوى في نفسها وهى تتحدث بضيق: آه بدأت أفتكره يووووه خلاص هعمل زي ما روان قالت ويلا نصلي قيام ليل.
وهى تنجاي ربها : يارب أهديني يارب أرزقني حُسن الخاتمة يارب أرزقني الزوج الصالح والذرية الصالحه ، يارب أرزقني حافظ لكتابك وأمام يارب .
سلوى محدثة نفسها : إيه الراحه دي سبحان الله هقرأ قرآن شويه لحد الفجر.
في غرفة أحمد
أحمد محدث نفسه : لـيه مش عايزة تروح من بالي °وهو يضع رأسه بين يديه ومتكأ الظهر ° حقيقي انا تعبت كانت كل حاجه بالنسبالي ليه كدا وبدأ في البكاء وبعد ساعة.....
قام من المكتب وهو رايح الحمام سمع أذان الفجر أتوضى وطلع وفرش المصليه وبدأ يصلي ومع أول سجدة وأنهار من البكاء يارب أقبل توبتي يارب ، يارب أربط على قلبي يارب ، يارب أجعلني من عبادك الصالحين يارب.
بعد مرور سنة..........
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وهو يوجه نظره الجهه اليمين
السلام عليكم ورحمة الله وهو يوجه نظره الجهه الشمال
°وقرأ أية الكرسي و 33 سبحان الله و33الحمدلله 33 أستغفر الله العظيم و33 الله أكبر° ختم الصلاة وجهه نظره على باقي المصلين
أحد المصلين محدث أحمد : الله يبارك فيك يا شيخ أحمد الخُطبة كانت جميلة ما شاء الله.
أحمد : جزاك الله كل خير.
مصلي آخر : ربنا يبارك فيك يا بني ويبارك في شباب المسلمين أنت قدوة ليهم.
أحمد : ويبارك فيك يا حج محمد كله بفضل الله °أحمد بتردد° أستاذ محمد حضرتك هتبقى موجود في البيت أنهاردة.
محمد بأبتسامة بعد ملاحظه تردد أحمد : اه هكون في البيت.
أحمد مستجمع قوته : كنت عايز أطلب أيد الآنسة سلوى.
محمد بأبتسامة أكثر عذوبة : تنورني يابني البيت بيتك إن شاء الله نصلي العشاء ونروح مع بعض.
أحمد بوجه بشوش : إن شاء الله يا عمي.
محمد وهو يضع كفه على ذراع أحمد ويربت عليه.
بعد صلاة العشاء....
ذهب أحمد مع محمد بعد أن أقام الصلاة في المسجد.
محمد : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أتفضل يابني.
وذهبوا إلي الصالة
ودخلت والدة سلوى وقدمت الشاي وذهبت
بعد حديث صغير دار بين محمد وأحمد.
محمد وهو يهم بالوقوف : بعد أذنك يابني.
أحمد : أتفضل يا عمي.
في غرفة سلوى
سلوى ترتدي عباية وخمار طويل عليه نقاب وجميعهم باللون الأسود.
دخل عليها محمد وعيونه مليئة بالدموع :ربنا يحميكي يا حبيبتي.
سلوى بابتسامه : ربنا يباركلي فيك يا حبيبي.
وأمسكت سلوى يد والدها وذهبا حيث يجلس أحمد.
لم ترى سلوى أحمد بعد لأنها بتغض بصرها
محمد : انا هعقد بعيد شوية، وربنا يقدم اللي فيه الخير.
أحمد بأبتسامة عذبة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
سلوى بأستغراب ودهشه وضربات قلبها بتزيد وهى تحدث نفسها : انا عارفه الصوت دا..... انا متأكدة أني سمعته قبل كدا دا...... قطع أفكارها صوته تاني.
عقلي: انت عايزني أرجع أفكر فيه تاني.
ضميري بتحذير: دقيقه بتجر أختها ونفس الشئ معصية بتجر أختها.
عقلي: هدوء انا متوتر جداً ومش عارف أفكر.
قلبي: انا هطير من الفرحة.
وفي اللحظه دي القلب هو اللى أنتصر ، وفضلنا نتكلم بس أيام متقطعة يطمن عليا نتكلم في مواضيع مختلفه بس أتفقنا أننا نتكلم صحاب بس وطول الفترة دي والصراعات مش بتقف.
ضميري بصوت عالي:لازم تفوق عشان ربك عشان أسرتك عشان نفسك أنت أكتر واحد هيتأذي.
قلبي بيأس: حاولت مش قادر انا... انا فعلاً بحبه.
عقلي بضطراب: أكيد في حل بس لازم أفكر بهدوء.
ضميري: عارف بس انا عايز مصلحتك لازم تسيبه من ترك شيئاً للّٰه عوضه اللّٰه خيراً منه.
قلبي: عندك حق.
عقلي:يابني طول عمره صح.
ضميري بأنتصار:حاول وأستعين باللّٰه إن شاء الله هتنسي.
وعملت بلوك بس ساعتها حسيت بحزن شديد وبعد كدا رجعنا نتكلم تاني ونفس الصراع مش بيقف أنصحيني.
روان: حاضر يا قلبي ، هقولك على نصايح وإن شاء الله تنفعك.
سلوى بتركيز ونية صادقة :إن شاء الله.
روان : أوعي تسمعي لقلبك ولا لشيطانك وأول ما تفكري فيه قومي على طول أتوضي وصلي وأدعي أن ربنا يصلحه ويجعله من نصيبك وتدعي بالزوج الصالح وأدعي اللهم ان كان خيرا لي فهده لي واهدني له واجعلنا نتقابل على طريقك المستقيم وان كان شرا لى فاصرفهو عني واصرفني عنه.
سلوى: إن شاء الله هعمل كدا بس أفرضي بدأت افكر فيه.
روان: هقولك على حاجه كل ما تكوني عايزة تقولي حاجه أكتبها في ورقه من غير أسم وإن شاء الله في عقد القرآن الورقة دي هتكون من نصيب زوجك.
سلوى : إن شاء الله.
روان : بصي انا لما ببقى زعلانه بروح اصلي بنية توبة وأستغفار وحمد وشكر وتوفيق بليل كدا وأفضل أعيط فيها وبعد ما أخلص بحس براحه وطمئنينة.
سلوى: ربنا يريح قلبك يا حبيبتي.
روان: أبعدي بقى كل حاجه تخُصه عشان متشغلش بالك بيه.
سلوى: حاضر.
في غرفة سلوى
سلوى في نفسها وهى تتحدث بضيق: آه بدأت أفتكره يووووه خلاص هعمل زي ما روان قالت ويلا نصلي قيام ليل.
وهى تنجاي ربها : يارب أهديني يارب أرزقني حُسن الخاتمة يارب أرزقني الزوج الصالح والذرية الصالحه ، يارب أرزقني حافظ لكتابك وأمام يارب .
سلوى محدثة نفسها : إيه الراحه دي سبحان الله هقرأ قرآن شويه لحد الفجر.
في غرفة أحمد
أحمد محدث نفسه : لـيه مش عايزة تروح من بالي °وهو يضع رأسه بين يديه ومتكأ الظهر ° حقيقي انا تعبت كانت كل حاجه بالنسبالي ليه كدا وبدأ في البكاء وبعد ساعة.....
قام من المكتب وهو رايح الحمام سمع أذان الفجر أتوضى وطلع وفرش المصليه وبدأ يصلي ومع أول سجدة وأنهار من البكاء يارب أقبل توبتي يارب ، يارب أربط على قلبي يارب ، يارب أجعلني من عبادك الصالحين يارب.
بعد مرور سنة..........
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وهو يوجه نظره الجهه اليمين
السلام عليكم ورحمة الله وهو يوجه نظره الجهه الشمال
°وقرأ أية الكرسي و 33 سبحان الله و33الحمدلله 33 أستغفر الله العظيم و33 الله أكبر° ختم الصلاة وجهه نظره على باقي المصلين
أحد المصلين محدث أحمد : الله يبارك فيك يا شيخ أحمد الخُطبة كانت جميلة ما شاء الله.
أحمد : جزاك الله كل خير.
مصلي آخر : ربنا يبارك فيك يا بني ويبارك في شباب المسلمين أنت قدوة ليهم.
أحمد : ويبارك فيك يا حج محمد كله بفضل الله °أحمد بتردد° أستاذ محمد حضرتك هتبقى موجود في البيت أنهاردة.
محمد بأبتسامة بعد ملاحظه تردد أحمد : اه هكون في البيت.
أحمد مستجمع قوته : كنت عايز أطلب أيد الآنسة سلوى.
محمد بأبتسامة أكثر عذوبة : تنورني يابني البيت بيتك إن شاء الله نصلي العشاء ونروح مع بعض.
أحمد بوجه بشوش : إن شاء الله يا عمي.
محمد وهو يضع كفه على ذراع أحمد ويربت عليه.
بعد صلاة العشاء....
ذهب أحمد مع محمد بعد أن أقام الصلاة في المسجد.
محمد : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، أتفضل يابني.
وذهبوا إلي الصالة
ودخلت والدة سلوى وقدمت الشاي وذهبت
بعد حديث صغير دار بين محمد وأحمد.
محمد وهو يهم بالوقوف : بعد أذنك يابني.
أحمد : أتفضل يا عمي.
في غرفة سلوى
سلوى ترتدي عباية وخمار طويل عليه نقاب وجميعهم باللون الأسود.
دخل عليها محمد وعيونه مليئة بالدموع :ربنا يحميكي يا حبيبتي.
سلوى بابتسامه : ربنا يباركلي فيك يا حبيبي.
وأمسكت سلوى يد والدها وذهبا حيث يجلس أحمد.
لم ترى سلوى أحمد بعد لأنها بتغض بصرها
محمد : انا هعقد بعيد شوية، وربنا يقدم اللي فيه الخير.
أحمد بأبتسامة عذبة : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
سلوى بأستغراب ودهشه وضربات قلبها بتزيد وهى تحدث نفسها : انا عارفه الصوت دا..... انا متأكدة أني سمعته قبل كدا دا...... قطع أفكارها صوته تاني.
أحمد : أنسه سلوى أنتي معايا.
سلوى بدأت الدموع تتجمع في عنيها ورفعت نظرها لقت شاب بوجه بشوش ولحية خفيفه مزينة وشه، وشه منور نطقت بصوت متقطع : أ.. ح... م... د!!!
أحمد بضحكه جميلة : اه انا، هو مش المفروض أشوف وشك بردو.
سلوى °يكاد قلبها يخرج من جسدها بسبب فرحتها ° بخجل ووجهه مكتسي بالحمرة رفعت النقاب.
أحمد أول ما شافها أول كلمة قالها : ما شاء الله، اللهم بارك.
خلصت الرؤية الشرعية على خير .
سلوى وأحمد صلوا ركعتين شكر لله وأستخارة وهى كالتالي :
يصلي ركعتين من غير الفريضة يقرأ فيهما بالفاتحة وما تيسر من القرآن، وبعد الصلاة يدعو بهذا الدعاء الذي رواه البخاري عن جابر رضي الله عنه ولفظه: اللهم إني أستخيرك بعلمك، وأستقدرك بقدرتك، وأسألك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر (ويسمي حاجته فيقول مثلاً هذا السفر..) خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر (السفر أو الزواج) شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان ثم رضني به.
وبعد ما صلوا شعروا بالراحه وناموا الليله دي وهما في غاية السعادة.
وخلال شهر..
أحمد أتقدم رسمي لسلوى وأتفاقوا على كتب كتاب على طول
يوم كتب الكتاب......
سلوى بسعادة : مش مصدقة حد يقرصني.
عائشة قرصتها جامد.
سلوى بوجع : آآآه كنت بهزار آآه يا أيدي.
روان بسعاده لسعادة صديقتها : ربنا يفرح قلبك دايماً.
عائشة بسعادة كبيرة : ربنا يتمم على خير يا قلبي.
قامت سلوى بحتضان روان وعائشة وبدأت في البكاء.
سلوى بدموع : هتوحشوني.
عائشة محاولة توقف دموع سلوى : مش هتوحشينا دا أحنا هنرتاح.....وأنفجرت عائشة وروان في الضحك.
سلوى تمثل الحزن : بقى كدا
في المسجد.......
الجملة المحببة إلي قلوبنا " بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير " بعد هذه الجملة بدأت المباركات تنهال على أحمد في مصلي الرجال وعلى سلوى في مصلى النساء وبعدها اردت جميع النساء خمارهن و نقاباتهن لدخول العريس وعندما رأها أمتلأت عيونه بالدموع وذهب إليها وأحتضنها وقبل جبينها وبدأ يمسح دموعها التي أنهمرت على وجنتيها بدون قصد وقال : أنتي فعلاً نورتي حياتى دي ، ربنا يديمك في حياتي.
وأخذها وصلوا ركعتين شكر لله وبعد أن أنتهى قال : بتعيطي ليه دلوقتي.
سلوى : أصل كنت بدعي في صلاة أنك تكون أمام وصوتك حلو لقد أستجاب لي.
أحمد : وختمت القرآن الكريم كمان.
سلوى بعدم تصديق : بتهزر !! أحمد : لا والله بجد
سلوى أحتضنت أحمد وقالت بسعادة واضحة: لقد أستجاب لي لقد أستجاب لي.
أحمد : لقد أستجاب لنا يا حلالي.
--------------♡--------------
اختم القراءة بذكر الله 💜
* سُبحان الله
* الحمدلله
* لا إله إلا الله
* اللهُ أكبر
* سُبحان الله وبحمدهِ
* سُبحان الله العظيم
* استغفر الله العظيم واتوب إليهِ
* لا حول ولاقوة إلا بالله
* اللهُم صلِ علي نبينا محمد
* لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
> رياڪت لطيف عشان استمر يغاليات ومتنسويش انڪم تختم بذڪر الله وتفيدو غيرڪم 💗 .
سلوى بدأت الدموع تتجمع في عنيها ورفعت نظرها لقت شاب بوجه بشوش ولحية خفيفه مزينة وشه، وشه منور نطقت بصوت متقطع : أ.. ح... م... د!!!
أحمد بضحكه جميلة : اه انا، هو مش المفروض أشوف وشك بردو.
سلوى °يكاد قلبها يخرج من جسدها بسبب فرحتها ° بخجل ووجهه مكتسي بالحمرة رفعت النقاب.
أحمد أول ما شافها أول كلمة قالها : ما شاء الله، اللهم بارك.
خلصت الرؤية الشرعية على خير .
سلوى وأحمد صلوا ركعتين شكر لله وأستخارة وهى كالتالي :
يصلي ركعتين من غير الفريضة يقرأ فيهما بالفاتحة وما تيسر من القرآن، وبعد الصلاة يدعو بهذا الدعاء الذي رواه البخاري عن جابر رضي الله عنه ولفظه: اللهم إني أستخيرك بعلمك، وأستقدرك بقدرتك، وأسألك من فضلك العظيم، فإنك تقدر ولا أقدر، وتعلم ولا أعلم وأنت علام الغيوب، اللهم إن كنت تعلم أن هذا الأمر (ويسمي حاجته فيقول مثلاً هذا السفر..) خير لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاقدره لي ويسره لي ثم بارك لي فيه، وإن كنت تعلم أن هذا الأمر (السفر أو الزواج) شر لي في ديني ومعاشي وعاقبة أمري فاصرفه عني واصرفني عنه، واقدر لي الخير حيث كان ثم رضني به.
وبعد ما صلوا شعروا بالراحه وناموا الليله دي وهما في غاية السعادة.
وخلال شهر..
أحمد أتقدم رسمي لسلوى وأتفاقوا على كتب كتاب على طول
يوم كتب الكتاب......
سلوى بسعادة : مش مصدقة حد يقرصني.
عائشة قرصتها جامد.
سلوى بوجع : آآآه كنت بهزار آآه يا أيدي.
روان بسعاده لسعادة صديقتها : ربنا يفرح قلبك دايماً.
عائشة بسعادة كبيرة : ربنا يتمم على خير يا قلبي.
قامت سلوى بحتضان روان وعائشة وبدأت في البكاء.
سلوى بدموع : هتوحشوني.
عائشة محاولة توقف دموع سلوى : مش هتوحشينا دا أحنا هنرتاح.....وأنفجرت عائشة وروان في الضحك.
سلوى تمثل الحزن : بقى كدا
في المسجد.......
الجملة المحببة إلي قلوبنا " بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير " بعد هذه الجملة بدأت المباركات تنهال على أحمد في مصلي الرجال وعلى سلوى في مصلى النساء وبعدها اردت جميع النساء خمارهن و نقاباتهن لدخول العريس وعندما رأها أمتلأت عيونه بالدموع وذهب إليها وأحتضنها وقبل جبينها وبدأ يمسح دموعها التي أنهمرت على وجنتيها بدون قصد وقال : أنتي فعلاً نورتي حياتى دي ، ربنا يديمك في حياتي.
وأخذها وصلوا ركعتين شكر لله وبعد أن أنتهى قال : بتعيطي ليه دلوقتي.
سلوى : أصل كنت بدعي في صلاة أنك تكون أمام وصوتك حلو لقد أستجاب لي.
أحمد : وختمت القرآن الكريم كمان.
سلوى بعدم تصديق : بتهزر !! أحمد : لا والله بجد
سلوى أحتضنت أحمد وقالت بسعادة واضحة: لقد أستجاب لي لقد أستجاب لي.
أحمد : لقد أستجاب لنا يا حلالي.
--------------♡--------------
اختم القراءة بذكر الله 💜
* سُبحان الله
* الحمدلله
* لا إله إلا الله
* اللهُ أكبر
* سُبحان الله وبحمدهِ
* سُبحان الله العظيم
* استغفر الله العظيم واتوب إليهِ
* لا حول ولاقوة إلا بالله
* اللهُم صلِ علي نبينا محمد
* لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
> رياڪت لطيف عشان استمر يغاليات ومتنسويش انڪم تختم بذڪر الله وتفيدو غيرڪم 💗 .
❤5
فتاة ﺗﻌﻤﻞ ﻓﻲ ﻣﻜﺎﻥ ﺗﺠﻬﻴﺰ ﺍﻟﻌﺮﺍﺋﺲ
ﻭﻫﻲ عانس !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻣﺎ ﻣﺪى ﺍلأﻟﻢ ؟
... ﺭﺟﻞ ﻳﻌﻤﻞ ﻋﺎﻣﻞ ﻧظافة في ﻣﻜﺎﻥ ﺑﻴﻊ
ﺍﻟﺤﻠﻮى ﻭﻳﻈﻦ أﻃﻔﺎﻟﻪ أﻧﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ
ﻓﻴﻄﻠﺒﻮﻥ ﻣﻨﻪ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮ ﻭﺭﺍﺗﺒﻪ ﻻ ﻳﻜﻔﻲ !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ما ﻣﺪى ﺍلأﻟﻢ ؟
رجل يعمل سائق حافلة ليوصل الأطفال إلى المدارس وهو عقيم يحلم بطفل !!
عرفتم ما مدى الألم ؟
ﻳﺸﺎﻫﺪﻭﻥ أﻣﻬﻢ ﻭﻫﻲ ﻋﻠﻰ ﻓﺮﺍﺵ
ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻭﻻ ﻳﻤﻠﻜﻮﻥ ﺛﻤﻦ ﺍﻟﺪﻭﺍﺀ !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻣﺎ ﻣﺪﻯ الأﻟﻢ؟
ﺇﺫاً ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻛﻴﻒ ﻳﻜﻮﻥ ﺍلأﻟﻢ !!
فالحمد ﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ نعمه الكثيرة
ﻓﻬﻨﺎﻙ ﻣﻦ ﻳﻌﻴﺸﻮﻥ ﺟﺴﺪ ﺑﻼ ﺭﻭﺡ
فابتسامة الفم لا تعني إبتسامة [ القلب ]
ونباح الكلب لا يعني القوة بل [ الخوف ]
والغضب أوله جنون وأخره [ ندم ]
واللسان ليس له عظام لكنه يقتل [ أمم ]
والحياه ما هي إلا قصة قصيرة !!
( من تراب . على تراب . إلى تراب )
( ثم حساب . فثواب . أو عقاب )
فعش حياتك لله - تكن أسعد خلق ﷲ
أجب على الأسئلة التالية بنعم أو لا:
1- هل لديك بيت يؤويك ومكان تنام فيه وطعام تأكله..؟
إذا أجبت بنعم فأنت أغنى من 75% من سكان العالم.
2- هل لديك مال في جيبك وتوفر منه شيئا للشدة..؟
إذا أجبت بنعم فأنت واحد ممن يشكلون 8% من أغنياء العالم.
3- هل تشعر بالصحة والعافية اليوم..؟
إذا أجبت بنعم فأنت أفضل من مليون إنسان في العالم لن يعيشوا لأكثر من أسبوع بسبب مرضهم.
4- هل عشت الحروب أو ذقت طعم السجن أو لوعة التعذيب..؟
إذا أجبت بلا فأنت أفضل من 500 مليون إنسان على سطح الأرض.
5-هل تستطيع الصلاة دون خوف من الاعتقال أو التعذيب أو السجن..؟
إذا أجبت بنعم فأنت في نعمة لا يعرفها 3 مليارات من البشر.
6- هل أحد أبويك على قيد الحياة ..؟
إذا أجبت بنعم فأنت اسعد من 70% من البشر...
7- هل بامكانك أن تبتسم الآن وتقول الحمد لله..؟
إذا أجبت بنعم على السؤال السابع فأنت في نعمة يستطيعها الكثيرون ولكن لا يفعلون.
8- هل استطعت ان تقرأ هذه الاسئلة ؟
اذااجبت بنعم فأنت أفضل من مليارين من البشر لايستطيعون القراءة
فهنيئا لك بهذه الحياة ..
ألحمدلله على نعمه التي لا تعد ولا تحصى
قال سبحانه وتعالى :
{ولأن شكرتم لأزيدنكم }
اللهم لك الحمد حمداكثيراطيبامباركافيه...
ﻭﻫﻲ عانس !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻣﺎ ﻣﺪى ﺍلأﻟﻢ ؟
... ﺭﺟﻞ ﻳﻌﻤﻞ ﻋﺎﻣﻞ ﻧظافة في ﻣﻜﺎﻥ ﺑﻴﻊ
ﺍﻟﺤﻠﻮى ﻭﻳﻈﻦ أﻃﻔﺎﻟﻪ أﻧﻪ ﺻﺎﺣﺐ ﺍﻟﻤﻜﺎﻥ
ﻓﻴﻄﻠﺒﻮﻥ ﻣﻨﻪ ﺍﻟﻜﺜﻴﺮ ﻭﺭﺍﺗﺒﻪ ﻻ ﻳﻜﻔﻲ !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ما ﻣﺪى ﺍلأﻟﻢ ؟
رجل يعمل سائق حافلة ليوصل الأطفال إلى المدارس وهو عقيم يحلم بطفل !!
عرفتم ما مدى الألم ؟
ﻳﺸﺎﻫﺪﻭﻥ أﻣﻬﻢ ﻭﻫﻲ ﻋﻠﻰ ﻓﺮﺍﺵ
ﺍﻟﻤﻮﺕ ﻭﻻ ﻳﻤﻠﻜﻮﻥ ﺛﻤﻦ ﺍﻟﺪﻭﺍﺀ !!
ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻣﺎ ﻣﺪﻯ الأﻟﻢ؟
ﺇﺫاً ﻋﺮﻓﺘﻢ ﻛﻴﻒ ﻳﻜﻮﻥ ﺍلأﻟﻢ !!
فالحمد ﻟﻠﻪ ﻋﻠﻰ نعمه الكثيرة
ﻓﻬﻨﺎﻙ ﻣﻦ ﻳﻌﻴﺸﻮﻥ ﺟﺴﺪ ﺑﻼ ﺭﻭﺡ
فابتسامة الفم لا تعني إبتسامة [ القلب ]
ونباح الكلب لا يعني القوة بل [ الخوف ]
والغضب أوله جنون وأخره [ ندم ]
واللسان ليس له عظام لكنه يقتل [ أمم ]
والحياه ما هي إلا قصة قصيرة !!
( من تراب . على تراب . إلى تراب )
( ثم حساب . فثواب . أو عقاب )
فعش حياتك لله - تكن أسعد خلق ﷲ
أجب على الأسئلة التالية بنعم أو لا:
1- هل لديك بيت يؤويك ومكان تنام فيه وطعام تأكله..؟
إذا أجبت بنعم فأنت أغنى من 75% من سكان العالم.
2- هل لديك مال في جيبك وتوفر منه شيئا للشدة..؟
إذا أجبت بنعم فأنت واحد ممن يشكلون 8% من أغنياء العالم.
3- هل تشعر بالصحة والعافية اليوم..؟
إذا أجبت بنعم فأنت أفضل من مليون إنسان في العالم لن يعيشوا لأكثر من أسبوع بسبب مرضهم.
4- هل عشت الحروب أو ذقت طعم السجن أو لوعة التعذيب..؟
إذا أجبت بلا فأنت أفضل من 500 مليون إنسان على سطح الأرض.
5-هل تستطيع الصلاة دون خوف من الاعتقال أو التعذيب أو السجن..؟
إذا أجبت بنعم فأنت في نعمة لا يعرفها 3 مليارات من البشر.
6- هل أحد أبويك على قيد الحياة ..؟
إذا أجبت بنعم فأنت اسعد من 70% من البشر...
7- هل بامكانك أن تبتسم الآن وتقول الحمد لله..؟
إذا أجبت بنعم على السؤال السابع فأنت في نعمة يستطيعها الكثيرون ولكن لا يفعلون.
8- هل استطعت ان تقرأ هذه الاسئلة ؟
اذااجبت بنعم فأنت أفضل من مليارين من البشر لايستطيعون القراءة
فهنيئا لك بهذه الحياة ..
ألحمدلله على نعمه التي لا تعد ولا تحصى
قال سبحانه وتعالى :
{ولأن شكرتم لأزيدنكم }
اللهم لك الحمد حمداكثيراطيبامباركافيه...
❤6
#روايات_هادفة
*ـ ࢪواية.اسكريبات 🥳🥀↻≯🍒⸙•♡»»))
غرام الروايات
تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J
*ـ ࢪواية.اسكريبات 🥳🥀↻≯🍒⸙•♡»»))
غرام الروايات
تابع قناة غـ͓̽ـرٍآمـ͓̽ـ آلَرٍوٌآيـ͓̽ـآتـ͓̽ـ 🧚♀️📚💅💫 في واتساب: https://whatsapp.com/channel/0029VakuN1aHwXbJf5jj7w0J
WhatsApp.com
عالم الروايات🎀🦋🇵🇸عشق WhatsAppحزن قصص حب استوريهات اخبار ملصقات نكت فيديوهات حالات روايات صور كتابات | WhatsApp Channel
عالم الروايات🎀🦋🇵🇸عشق WhatsAppحزن قصص حب استوريهات اخبار ملصقات نكت فيديوهات حالات روايات صور كتابات WhatsApp Channel. عالم روايات بلا حدود شارك القناه ي قمرات هتلاقي كل جميل فيها
اسئلة🎀
روايات كامله🤍
روايات رعب
خيالية
صور
فيديوهات
pov
روايات رومانسية…
اسئلة🎀
روايات كامله🤍
روايات رعب
خيالية
صور
فيديوهات
pov
روايات رومانسية…
❤1
_اسفه يا مسك مش هقدر اجي معاكي النهاردة المكتبة زي ما اتفقنا.
قفلت معاها ودخلت المكتبة ، الحقيقة مش متعوده ادخل اي مكان لوحدي من غير مريم صاحبتي ، علشان كده كنت مضايقه وانا لوحدي!!
وقفت بين رفوف المكتبه بتردد ، مكنتش عارفه اي كتاب هقرأه النهارده ، لحد لما لمحت كتاب خارج منه ورقه بيبي بلو.
مسكته في ايدي وشيلت الورقه منه
( ليه مدايقه اضحكي)
ضحكت لا ارداديا لما قرأتها ، حطيت الورقه في شنطتي ، وسيبت الكتاب مكانه ، وقعد أقرا في كتاب تاني.
خلصت وقومت احطه مكانه لكني لاحظت ورقه بيبي بلو في نفس الكتاب مسكتها وقرأتها
(( نفس الميعاد بكره؟))
بصيت حواليا في محاولة مني اني اعرف مين اللي بيكتب بس مكنش فيه غيري وصاحب المكتبة راجل كبير في السن.
تاني يوم كنت واقفه قدام المكتبه في نفس الميعاد، المرادي مكنتش مضايقه إني لوحدي ، بالعكس كنت متحمسه اشوف اي ورق تاني
مشيت وانا بسرع خطوتي لنفس المكان ، اتوجهت لنفس الرف، لكنه مكنش موجود، ومع محاولات في التدوير لقيته.
مسكت الورقه اللي كانت جواه كان مكتوب فيها (اسم كتاب من ص ١٥ل٢٠
سألت امين المكتبه عن الكتاب وفتحته، كانت الخمس صفحات متعلم فيهم علي كلمات بالقلم الرصاص، جمعت الكلام مع بعضه لحد لما عملت جملة
(ستظلِ ملاك في عينٍ رأتك، ونجم في السماء ينير)
ابتسمت من كل قلبي لما قرأت الغزل وجبت ورقه بينك وكتبت فيها (انت تعرفني؟!)
تاني يوم عرفت ان الورقه اتشالت واتقرأت فابتسمت، وبدأت ادور في اركان المكتبه علي كتاب فيه ورقه بيبي بلو، لحد لما لقيتها وكانت طويلة وكان مكتوب فيها..
(عارفك، وعارف شكلك اللي بيحلي لما تبتسمي، وعارف امتي بتكوني مضايقه، وامتي بتفرحي، وانك بتعرفي ترسمي، وقلبك الحنين اللي مخليكي كل لما تصعب عليكي قطه تاخديها تربيها، ومامتك اللي رافضه ان قطه خامسة تدخل البيت)
وفي اخر الورقه كان راسم صورة اخر قطه اخدها.
رفعت حواجبي، كانت رسمة لقطة بيضا بعيون عسلي، نفس القطه بالظبط مين اللي عارف عني كل ده، وازاي عارف، طلعت من شنطتي ورقة بينك وكتبت فيها (طب وانا مش هعرفك؟!)
عدا اسبوع، وانا مبروحش المكتبة بعد اخر مرة بسبب تعب ماما، بالرغم من فضولي الكبير اني اعرفه،وتفكيري الزايد بشخص غامض معرفش عنه حاجة، لحد لما رجعت المكتبة ولقتني بغمض عيني وبتنفس نفس عميق بابتسامة وانا عند الباب، وقفت عند الرفوف بدور علي ورقه لكني متلقتش وسط املي ان الكتاب اللي جاي هو اللي فيه الورقه.
ووسط تدويري في الرفوف، لقيت ايد بتسمكني من النحية اللي قدامي، ايد ناعمة وصغيرة، لفيت النحية التانيه ولقيته ولد صغير ييجي عنده اربع سنين تقريبا، وطيت لنحيته... حبيبي فين اهلك.
مردش عليا وجري بعيد عني، خرجت من المكتبه بعد ما يإست اني الاقي ورق، لكني كنت عندها تاني يوم، والمرادي كان حظي حلو، مسكت الورقه اللي في الكتاب اللي مكتوب فيها
(كافيه روقان الساعه 3)
ابتسمت وخرجت وبعد تلات ساعات كنت عند الكافيه مع مريم لما حكيتلها عليه، دخلنا الكافيه وقعدنا وانا بدور بعيوني علي شاب، لكن الكافيه كان مليان شباب.
_شوفي يا مسك الولد ده حليوة ازاي، طب شوفي اللي قدامه شخصيته عامله ازاي، ولا اللي ورانا شوفي شكله.
_ايه يا مريم بتنقي طماطم في سوق خضار، احنا جايين علشان المفروض يظهر او يعمل اي حاجه.
_هو ليه اتأخر الساعه داخله علي ٣وتلت.
فضلنا مستنين ساعه لحد لما وصلت لاربعه ومفيش حاجه حصلت
_ يلا قومي يا مريم، شكله مش جاي
ـــ ليكون بيلعب بيكي
_اسفه يا مسك مش هقدر اجي معاكي النهاردة المكتبة زي ما اتفقنا.
قفلت معاها ودخلت المكتبة ، الحقيقة مش متعوده ادخل اي مكان لوحدي من غير مريم صاحبتي ، علشان كده كنت مضايقه وانا لوحدي!!
وقفت بين رفوف المكتبه بتردد ، مكنتش عارفه اي كتاب هقرأه النهارده ، لحد لما لمحت كتاب خارج منه ورقه بيبي بلو.
مسكته في ايدي وشيلت الورقه منه
( ليه مدايقه اضحكي)
ضحكت لا ارداديا لما قرأتها ، حطيت الورقه في شنطتي ، وسيبت الكتاب مكانه ، وقعد أقرا في كتاب تاني.
خلصت وقومت احطه مكانه لكني لاحظت ورقه بيبي بلو في نفس الكتاب مسكتها وقرأتها
(( نفس الميعاد بكره؟))
بصيت حواليا في محاولة مني اني اعرف مين اللي بيكتب بس مكنش فيه غيري وصاحب المكتبة راجل كبير في السن.
تاني يوم كنت واقفه قدام المكتبه في نفس الميعاد، المرادي مكنتش مضايقه إني لوحدي ، بالعكس كنت متحمسه اشوف اي ورق تاني
مشيت وانا بسرع خطوتي لنفس المكان ، اتوجهت لنفس الرف، لكنه مكنش موجود، ومع محاولات في التدوير لقيته.
مسكت الورقه اللي كانت جواه كان مكتوب فيها (اسم كتاب من ص ١٥ل٢٠
سألت امين المكتبه عن الكتاب وفتحته، كانت الخمس صفحات متعلم فيهم علي كلمات بالقلم الرصاص، جمعت الكلام مع بعضه لحد لما عملت جملة
(ستظلِ ملاك في عينٍ رأتك، ونجم في السماء ينير)
ابتسمت من كل قلبي لما قرأت الغزل وجبت ورقه بينك وكتبت فيها (انت تعرفني؟!)
تاني يوم عرفت ان الورقه اتشالت واتقرأت فابتسمت، وبدأت ادور في اركان المكتبه علي كتاب فيه ورقه بيبي بلو، لحد لما لقيتها وكانت طويلة وكان مكتوب فيها..
(عارفك، وعارف شكلك اللي بيحلي لما تبتسمي، وعارف امتي بتكوني مضايقه، وامتي بتفرحي، وانك بتعرفي ترسمي، وقلبك الحنين اللي مخليكي كل لما تصعب عليكي قطه تاخديها تربيها، ومامتك اللي رافضه ان قطه خامسة تدخل البيت)
وفي اخر الورقه كان راسم صورة اخر قطه اخدها.
رفعت حواجبي، كانت رسمة لقطة بيضا بعيون عسلي، نفس القطه بالظبط مين اللي عارف عني كل ده، وازاي عارف، طلعت من شنطتي ورقة بينك وكتبت فيها (طب وانا مش هعرفك؟!)
عدا اسبوع، وانا مبروحش المكتبة بعد اخر مرة بسبب تعب ماما، بالرغم من فضولي الكبير اني اعرفه،وتفكيري الزايد بشخص غامض معرفش عنه حاجة، لحد لما رجعت المكتبة ولقتني بغمض عيني وبتنفس نفس عميق بابتسامة وانا عند الباب، وقفت عند الرفوف بدور علي ورقه لكني متلقتش وسط املي ان الكتاب اللي جاي هو اللي فيه الورقه.
ووسط تدويري في الرفوف، لقيت ايد بتسمكني من النحية اللي قدامي، ايد ناعمة وصغيرة، لفيت النحية التانيه ولقيته ولد صغير ييجي عنده اربع سنين تقريبا، وطيت لنحيته... حبيبي فين اهلك.
مردش عليا وجري بعيد عني، خرجت من المكتبه بعد ما يإست اني الاقي ورق، لكني كنت عندها تاني يوم، والمرادي كان حظي حلو، مسكت الورقه اللي في الكتاب اللي مكتوب فيها
(كافيه روقان الساعه 3)
ابتسمت وخرجت وبعد تلات ساعات كنت عند الكافيه مع مريم لما حكيتلها عليه، دخلنا الكافيه وقعدنا وانا بدور بعيوني علي شاب، لكن الكافيه كان مليان شباب.
_شوفي يا مسك الولد ده حليوة ازاي، طب شوفي اللي قدامه شخصيته عامله ازاي، ولا اللي ورانا شوفي شكله.
_ايه يا مريم بتنقي طماطم في سوق خضار، احنا جايين علشان المفروض يظهر او يعمل اي حاجه.
_هو ليه اتأخر الساعه داخله علي ٣وتلت.
فضلنا مستنين ساعه لحد لما وصلت لاربعه ومفيش حاجه حصلت
_ يلا قومي يا مريم، شكله مش جاي
ـــ ليكون بيلعب بيكي
👍1
بصتلها بشرود وروحت احاسب الكاشير علي العصير اللي طلبناه، وكنت لسه همشي لكنه وقفني
ــ استاذه مسك
بصتلي مريم بابتسامة وكإنها اتأكدت ان الشخص الغامض خلاص قدامنا
ــ نعم
ــ النوت بوك دي علشان حضرتك
ــ من مين؟!
ــ حد سبهولك.
خده وانا بتتفس بعمق، مستني ايه انه يظهر، وقفت مريم قدامي وهي بتتكلم مع الكاشير
ــ ممكن توصفلنا شكله
ــ شعره كيرلي، وعيونه ضيقه وعسلي
ــ معلش افتكر اي حاجه تانيه
ــ رفيع وطويل وبعضلات وظاهر عليه اهتمامه بصحته وبييجي دايما يرسم هنا.
ــ طب تعرف اسمه؟
وقبل ما يقول كان ظاهر قدامنا نفس الطفل الصغير اللي شوفته في المكتبة
مشيت لنحيته علشان اتأكد ان ليه علاقه بالشخص الغامض لكن لتاني مرة يجري لما اقرب منه.
ركبت عربيتي وفتحت النوت بوك، كان فيها صور لشاب، لكن طريقة لبسه بس من اول رقبته، برضو معرفتهوش ولا عرفت ملامحه.
وفي الورقه اللي قبل الاخيرة كان عنوان لجيم في ميعاد بكرة
واخر ورقه كان راسمني بملامحي.
بدأت ارسمه بالصفات اللي سمعتها من الكاشير، رسمت شعره الكيرلي وجسمه لكن كان ناقص ملامحه اللي معرفهاش، كانت الصورة ناقصه.
روحت الجيم وبدأت ادور بعيوني عليه، ومعايا رسمتي اللي ناقصه وتخيلاتي الكتيرة عنه.
_مشوفتش شاب شعره كيرلي وعيونه عسلي هنا؟
ــ مشي من نص ساعة
ضربت رجلي في الارض من الضيق، هو بيعمل ايه بيحاول يستفزني ويضايقني، هو انا كل لما اروحله مكان ملقيهوش فيه.
وفي عز ضيقي شوفت نفس الطفل.
_ومين الطفل ده هو يقربله؟
_ده ابن اخ ابراهيم
ــ هو الشاب اسمه ابراهيم
حرك راسه بمعني «اه»
كنت همشي لكني لقيته وقفني
ــ نسيت اديلك الورقه ديه.
«بين رفوف المكتبة نلتقي»
حطيتها في الشنطه،ورجعت المكتبه وطلعت ورقه بينك وكتبت فيها
(بتكتب عنوان وتختفي ليه يا ابراهيم؟!!)
وفجأة سمعت صوت شخص من ورايا
ــ ظهرتلك اهو النهاردة ومعدش هختفي تاني يا مسك
ــ اخيرا ظهرت يا شخصي الغامض.
بصيت بابتسامة لملامحه بشعره الكيرلي، كان اجمل من تخيلاتي، ومن اليوم ده رسمتي عنه مبقتش ناقصه، كملتها، ومبقاش شخص مجهول، بقي معروف في قلبي، هحكي عن قصتنا مع الكتب بين رفوف المكتبة لسنين.
#بين_رفوف_المكتبة_نلتقي
#اسكريبت
بقلمي #رحمه_حواله_لا الدرجه ديه كمان مش اللي انا بدور عليها يا نوح
_ يا رحمه ايدي يا حبيبي اتملت بالروج، مش هنخلص بقا يا حبيبي
_ يعني علي النص ساعه اللي واقفها علشان ادور علي درجة الليب جلوس اللي عايزة احطه علي الفستان التايجر خلاص معدش قادر تستني دقيقه كمان؟!
_ نص ساعه ايه بس بقالنا ساعتين، دورتي فيهم علي الفستان التايجر اللي هتموتي وتجيبيه واهي ساعه كمان علشان الليب جلوس بتاعك ده
_خلاص ماشي روح وسيبني اكمل تدوير لوحدي لو يعني زهقت وما شاء الله كان هيبقي علي قلبك زي العسل لو نزلت مع صحابك بالعشر ساعات إنما ساعتين مع مراتك الغلبانه لا.
_ اروح ايه بس بلاش هطل، اهو مستني بس انجزي يا حبيبي
_ما انا مش لاقيه الدرجه، استني كده تقريبا هي دي الدرجه اللي بدور عليها، هات ايدك كده
ضحك وهو بيمدلي ايده اللي مليانه بخطوط الروجات والليب جلوس
_ايوه هي ديه اخيرا لقيتها يا نوح، ديه هتبقي تحفه عليا مش كده؟!
_ اه بس زي ما اتفقنا في بيتنا بس، اوعي اشوفك حطاه وانتِ نازله
_ ولا حتي وانا خارجه مع صحابي؟
_لا ولا حتي وانتِ خارجه مع صحابك.
_ يوه بقا ايه التحكمات ديه وبعدين ماما قالتلي لما تتجوزي تبقي حطيه
_ده في المشمش يا روحي، ويلا بقا علشان احاسب
راح حاسب وركبنا العربية وانا طول الطريق مودية وشي للنحية التانيه
_مضايقه؟!
_ انت شايف ايه؟!
_تبقي مضايقه؟!
_اخيرا حسيت!
وقف العربية وبصلي وقال بنبرة هادية: يا حبيبي كل ده علشان روج عايزة تحطيه
_ما علشان كده انا مضايقه، هو انا يعني قولتلك هحط ميك_اب كامل يا نوح ده بس روج وايه يعني؟!
_ مش ده زينه وحرام يا حبيبي؟ وبعدين مش انا قولتلك بلاش جدال في حاجه حرام، كفاية تحطيه في بيتنا تمام يا حبيبي؟
_لا مش تمام
_اللهم طولك يا روح
_طب ممكن انزل بيه يوم واحد بس؟!
_ خلاص لو يوم واحد ماشي
تاني يوم كنا نازلين علشان نتعشي سوا وانا حاطه الروج علي شفايفي ومبسوطه انه وافق، واول لما قفل باب الشقه علشان ننزل وقبل ما ننزل علي السلم التفت له وقولتله بابتسامه
_انا مش مصدقه انك هتخليني انزل بيه
طلع من جيبه منديل وقرب منه ومسحه من علي شفايفي بحركة مفاجئة
_اهو نزلتي بيه دقيقتين يلا نمسحه بقا
بصتله وانا مضيقه عيوني وضحكت علي غيرته وعلي اصراره اني مغلطش ومعملش اي حاجه حرام حتي لو شيفاها من وجهة نظري صغيرة
"وما الحب الا للحبيب الذي يخشي عليك من الزلل."
بقلمي #رحمه_حواله .
ــ استاذه مسك
بصتلي مريم بابتسامة وكإنها اتأكدت ان الشخص الغامض خلاص قدامنا
ــ نعم
ــ النوت بوك دي علشان حضرتك
ــ من مين؟!
ــ حد سبهولك.
خده وانا بتتفس بعمق، مستني ايه انه يظهر، وقفت مريم قدامي وهي بتتكلم مع الكاشير
ــ ممكن توصفلنا شكله
ــ شعره كيرلي، وعيونه ضيقه وعسلي
ــ معلش افتكر اي حاجه تانيه
ــ رفيع وطويل وبعضلات وظاهر عليه اهتمامه بصحته وبييجي دايما يرسم هنا.
ــ طب تعرف اسمه؟
وقبل ما يقول كان ظاهر قدامنا نفس الطفل الصغير اللي شوفته في المكتبة
مشيت لنحيته علشان اتأكد ان ليه علاقه بالشخص الغامض لكن لتاني مرة يجري لما اقرب منه.
ركبت عربيتي وفتحت النوت بوك، كان فيها صور لشاب، لكن طريقة لبسه بس من اول رقبته، برضو معرفتهوش ولا عرفت ملامحه.
وفي الورقه اللي قبل الاخيرة كان عنوان لجيم في ميعاد بكرة
واخر ورقه كان راسمني بملامحي.
بدأت ارسمه بالصفات اللي سمعتها من الكاشير، رسمت شعره الكيرلي وجسمه لكن كان ناقص ملامحه اللي معرفهاش، كانت الصورة ناقصه.
روحت الجيم وبدأت ادور بعيوني عليه، ومعايا رسمتي اللي ناقصه وتخيلاتي الكتيرة عنه.
_مشوفتش شاب شعره كيرلي وعيونه عسلي هنا؟
ــ مشي من نص ساعة
ضربت رجلي في الارض من الضيق، هو بيعمل ايه بيحاول يستفزني ويضايقني، هو انا كل لما اروحله مكان ملقيهوش فيه.
وفي عز ضيقي شوفت نفس الطفل.
_ومين الطفل ده هو يقربله؟
_ده ابن اخ ابراهيم
ــ هو الشاب اسمه ابراهيم
حرك راسه بمعني «اه»
كنت همشي لكني لقيته وقفني
ــ نسيت اديلك الورقه ديه.
«بين رفوف المكتبة نلتقي»
حطيتها في الشنطه،ورجعت المكتبه وطلعت ورقه بينك وكتبت فيها
(بتكتب عنوان وتختفي ليه يا ابراهيم؟!!)
وفجأة سمعت صوت شخص من ورايا
ــ ظهرتلك اهو النهاردة ومعدش هختفي تاني يا مسك
ــ اخيرا ظهرت يا شخصي الغامض.
بصيت بابتسامة لملامحه بشعره الكيرلي، كان اجمل من تخيلاتي، ومن اليوم ده رسمتي عنه مبقتش ناقصه، كملتها، ومبقاش شخص مجهول، بقي معروف في قلبي، هحكي عن قصتنا مع الكتب بين رفوف المكتبة لسنين.
#بين_رفوف_المكتبة_نلتقي
#اسكريبت
بقلمي #رحمه_حواله_لا الدرجه ديه كمان مش اللي انا بدور عليها يا نوح
_ يا رحمه ايدي يا حبيبي اتملت بالروج، مش هنخلص بقا يا حبيبي
_ يعني علي النص ساعه اللي واقفها علشان ادور علي درجة الليب جلوس اللي عايزة احطه علي الفستان التايجر خلاص معدش قادر تستني دقيقه كمان؟!
_ نص ساعه ايه بس بقالنا ساعتين، دورتي فيهم علي الفستان التايجر اللي هتموتي وتجيبيه واهي ساعه كمان علشان الليب جلوس بتاعك ده
_خلاص ماشي روح وسيبني اكمل تدوير لوحدي لو يعني زهقت وما شاء الله كان هيبقي علي قلبك زي العسل لو نزلت مع صحابك بالعشر ساعات إنما ساعتين مع مراتك الغلبانه لا.
_ اروح ايه بس بلاش هطل، اهو مستني بس انجزي يا حبيبي
_ما انا مش لاقيه الدرجه، استني كده تقريبا هي دي الدرجه اللي بدور عليها، هات ايدك كده
ضحك وهو بيمدلي ايده اللي مليانه بخطوط الروجات والليب جلوس
_ايوه هي ديه اخيرا لقيتها يا نوح، ديه هتبقي تحفه عليا مش كده؟!
_ اه بس زي ما اتفقنا في بيتنا بس، اوعي اشوفك حطاه وانتِ نازله
_ ولا حتي وانا خارجه مع صحابي؟
_لا ولا حتي وانتِ خارجه مع صحابك.
_ يوه بقا ايه التحكمات ديه وبعدين ماما قالتلي لما تتجوزي تبقي حطيه
_ده في المشمش يا روحي، ويلا بقا علشان احاسب
راح حاسب وركبنا العربية وانا طول الطريق مودية وشي للنحية التانيه
_مضايقه؟!
_ انت شايف ايه؟!
_تبقي مضايقه؟!
_اخيرا حسيت!
وقف العربية وبصلي وقال بنبرة هادية: يا حبيبي كل ده علشان روج عايزة تحطيه
_ما علشان كده انا مضايقه، هو انا يعني قولتلك هحط ميك_اب كامل يا نوح ده بس روج وايه يعني؟!
_ مش ده زينه وحرام يا حبيبي؟ وبعدين مش انا قولتلك بلاش جدال في حاجه حرام، كفاية تحطيه في بيتنا تمام يا حبيبي؟
_لا مش تمام
_اللهم طولك يا روح
_طب ممكن انزل بيه يوم واحد بس؟!
_ خلاص لو يوم واحد ماشي
تاني يوم كنا نازلين علشان نتعشي سوا وانا حاطه الروج علي شفايفي ومبسوطه انه وافق، واول لما قفل باب الشقه علشان ننزل وقبل ما ننزل علي السلم التفت له وقولتله بابتسامه
_انا مش مصدقه انك هتخليني انزل بيه
طلع من جيبه منديل وقرب منه ومسحه من علي شفايفي بحركة مفاجئة
_اهو نزلتي بيه دقيقتين يلا نمسحه بقا
بصتله وانا مضيقه عيوني وضحكت علي غيرته وعلي اصراره اني مغلطش ومعملش اي حاجه حرام حتي لو شيفاها من وجهة نظري صغيرة
"وما الحب الا للحبيب الذي يخشي عليك من الزلل."
بقلمي #رحمه_حواله .
❤1
#روايات_هادفة
*ــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــ*
*⤸قــــــصـــــة وعـبـــــــرة🤍🥺♡゙*
*ــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــ*
*ان بعـض الـظـن اثـم*
*✍🏻قصــه وعبـــره📚*
كان أحد الآباء يستعد للاحتفال بزواج ولده وفلذه كبده الوحيد الذي وُلد بعد عشرين عاماً من زواجه، كل الجيران يعلمون جيدًا مدى حب الأب لابنه وكيف كان مشغولًا للتحضير لهذا اليوم السعيد..
دعا جميع جيرانه لوليمة الغداء،
لكن جاره الملاصق لبيته لم يحضر أحد منهم إلا الابن الصغير، حضر وبسرعة خرج من الوليمة بعد أن أكل منها القليل.
كان والد العريس يراقب المشهد، ويتسائل: ما هذا الجار الذي لا يقف مع جاره في هذا الموقف؟
وما هذا الجار الذي لم يحضر أبوهم أو حتى الولد الكبير على الأقل؟
ولماذا أكل الولد الصغير بهذه السرعة، وغادر وترك الفرح؟
أصاب والد العريس الانزعاج من جاره ومرت على ذهنه خواطر كثيرة
بعد اكتمال الوليمة شرع المدعوون في إحضار السيارات لجلب العروس من بيت أبيها، وفي تلك الأثناء جاء الابن الصغير لجاره بسيارته للمساهمة في زفاف العروسين، لكن والد العريس رفض بانزعاج،
وقال له: لا نريد مشاركتكم، عندنا سيارات كثيرة، سكت الولد ولم ينطق بحرف واحد.
في تلك الأثناء لمح والد العريس حركة غير عادية وغريبة في بيت جاره، أثناء فتح الباب عندما ركن الابن الأصغر سيارته عند بيتهم، وأراد أن يسأله، ولكن تذكَّر موقفهم السلبي فتركه.
بعد العشاء وإكمال مراسيم الفرح، و بعد أن غادر جميع المدعوين إلى العرس وعادوا أدراجهم، وإذ بجنازة، تخرج من بيت جاره من غير عويل ولا صراخ ولا ضجيج.
فسأل والد العريس من المتوفى؟
فرد عليه الابن الكبير لجاره إنه والدي توفى ظهر اليوم، وعند شعوره بالوفاة أوصانا بالحفاظ على الهدوء وعدم إظهار الحزن إذا وافاه الأجل؛ لتكتمل فرحتكم بولدكم، لأنه يعرف مدى حبك لولدك الوحيد، وأوصانا والدي أن تخرج الجنازة بعد انتهاء الفرح حتى لا تتعكر فرحتكم.
هنا وقعت الحادثة كالصاعقة على والد العريس عندما ظن السوء بجيرانه، وقال: والله لو كنت أنا مافعلتها، ولكن الرجولة لها أهلها ولا يفعلها إلا الرجال.
إن من أشد الظلم هو أن تسيء الظن بشخص بريئ، ولا تلتمس له الأعذار.
قال تعالى: ﴿يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرًا من الظن إن بعض الظن إثم و لا تجسسوا و لا يغتب بعضكم بعضًا﴾.
وقال تعالى: ﴿ ومن يكسب خطيئة أو اثمًا ثم يرمِ به بريئاً فقد احتمل بهتانًا وإثمًا مبينًا ﴾
••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈•
*
--------------------------♡
*
*ــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــ*
*⤸قــــــصـــــة وعـبـــــــرة🤍🥺♡゙*
*ــــــــــــــــــــــ♡ـــــــــــــــــــــــــــــــ*
*ان بعـض الـظـن اثـم*
*✍🏻قصــه وعبـــره📚*
كان أحد الآباء يستعد للاحتفال بزواج ولده وفلذه كبده الوحيد الذي وُلد بعد عشرين عاماً من زواجه، كل الجيران يعلمون جيدًا مدى حب الأب لابنه وكيف كان مشغولًا للتحضير لهذا اليوم السعيد..
دعا جميع جيرانه لوليمة الغداء،
لكن جاره الملاصق لبيته لم يحضر أحد منهم إلا الابن الصغير، حضر وبسرعة خرج من الوليمة بعد أن أكل منها القليل.
كان والد العريس يراقب المشهد، ويتسائل: ما هذا الجار الذي لا يقف مع جاره في هذا الموقف؟
وما هذا الجار الذي لم يحضر أبوهم أو حتى الولد الكبير على الأقل؟
ولماذا أكل الولد الصغير بهذه السرعة، وغادر وترك الفرح؟
أصاب والد العريس الانزعاج من جاره ومرت على ذهنه خواطر كثيرة
بعد اكتمال الوليمة شرع المدعوون في إحضار السيارات لجلب العروس من بيت أبيها، وفي تلك الأثناء جاء الابن الصغير لجاره بسيارته للمساهمة في زفاف العروسين، لكن والد العريس رفض بانزعاج،
وقال له: لا نريد مشاركتكم، عندنا سيارات كثيرة، سكت الولد ولم ينطق بحرف واحد.
في تلك الأثناء لمح والد العريس حركة غير عادية وغريبة في بيت جاره، أثناء فتح الباب عندما ركن الابن الأصغر سيارته عند بيتهم، وأراد أن يسأله، ولكن تذكَّر موقفهم السلبي فتركه.
بعد العشاء وإكمال مراسيم الفرح، و بعد أن غادر جميع المدعوين إلى العرس وعادوا أدراجهم، وإذ بجنازة، تخرج من بيت جاره من غير عويل ولا صراخ ولا ضجيج.
فسأل والد العريس من المتوفى؟
فرد عليه الابن الكبير لجاره إنه والدي توفى ظهر اليوم، وعند شعوره بالوفاة أوصانا بالحفاظ على الهدوء وعدم إظهار الحزن إذا وافاه الأجل؛ لتكتمل فرحتكم بولدكم، لأنه يعرف مدى حبك لولدك الوحيد، وأوصانا والدي أن تخرج الجنازة بعد انتهاء الفرح حتى لا تتعكر فرحتكم.
هنا وقعت الحادثة كالصاعقة على والد العريس عندما ظن السوء بجيرانه، وقال: والله لو كنت أنا مافعلتها، ولكن الرجولة لها أهلها ولا يفعلها إلا الرجال.
إن من أشد الظلم هو أن تسيء الظن بشخص بريئ، ولا تلتمس له الأعذار.
قال تعالى: ﴿يا أيها الذين آمنوا اجتنبوا كثيرًا من الظن إن بعض الظن إثم و لا تجسسوا و لا يغتب بعضكم بعضًا﴾.
وقال تعالى: ﴿ ومن يكسب خطيئة أو اثمًا ثم يرمِ به بريئاً فقد احتمل بهتانًا وإثمًا مبينًا ﴾
••┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈┈•
*
إذا أكملت القراءه ضع تفاعلاً جميل يشبهك🫰🏻
*--------------------------♡
*
❍ إلا بذڪـر اللّٰـه تـطمئِـن القُلـوب
🤍🌸⧽*❤5
*↲🤍┇- سبحـان اللـه*
*↲🌸┇- الحمـد للـه*
*↲🤍┇- لا إلـه إلا اللـه*
*↲🌸┇- اللـه أڪبـر*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه و بحمـده*
*↲🌸┇- سبحـان اللـه العظيـم*
*↲🤍┇- لا حـول ولا قـوة إلا بـاللـه*
*↲🌸┇- استغفـر اللـه العظيـم واتـوب إليـه*
*↲🤍┇- اللهُـم صـلِِّ وسلـم وبـارك علـۍ نبينـا محمـد*.
*↲🌸┇- الحمـد للـه*
*↲🤍┇- لا إلـه إلا اللـه*
*↲🌸┇- اللـه أڪبـر*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه و بحمـده*
*↲🌸┇- سبحـان اللـه العظيـم*
*↲🤍┇- لا حـول ولا قـوة إلا بـاللـه*
*↲🌸┇- استغفـر اللـه العظيـم واتـوب إليـه*
*↲🤍┇- اللهُـم صـلِِّ وسلـم وبـارك علـۍ نبينـا محمـد*.
#روايات_هادفة
━┅•▣┅━❀🍃🌹🍃❀━┅•▣┅━
📖 #قصة_واقعية
ﺑﻌﺪ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺸﺎﺀ ﺑﺪﻗﺎﺋﻖ ﺻﺎﺡ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ ﺃﻥ ﺃﺣﺪًﺍ ﻗﺪ ﺩﻫﺴﻪ ﺍﻟﻘﻄﺎﺭ . ﺍﺟﺘﻤﻊ ﻛﻞ ﻣﻦ ﻛﺎﻥ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺎﺩﺙ ، التفوا ﺣﻮﻝ ﺍﻟﻔﺘﻰ ، ﻫﻮ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﺎﺳﻌﺔ ﻋﺸﺮ ﻣﻦ ﻋﻤﺮﻩ ، ﺷﻖ ﺟﺴﺪﻩ ﻧﺼﻔﻴﻦ ، ﻃﺎﺭ ﺍﻟﻨﺼﻒ ﺍﻷﻳﺴﺮ ﻣﻦ ﺷﺪﺓ ﺍﺻﻄﺪﺍﻣﻪ ﺑﺎﻟﻘﻄﺎﺭ ، ﻻﺯﺍﻝ ﺣﻴًّﺎ ( ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﺤﻲ ﺍﻟﻘﻴﻮﻡ).
ﻧﺼﻒ ﺟﺴﺪ ﻳﺮﺗﺠﻒ ﺑﺸﺪﺓ ، ﻳﺮﻭﻥ ﻗﻠﺒﻪ ﻧﺎﺑﺾ ﻓﻲ ﺻﺪﺭﻩ ، ﻳﺮﻭﻥ ﺭﺋﺘﻪ ﺗﺘﻨﻔﺲ ، ﻻﺯﺍﻝ ﺍﻟﺸﺎﺏ ﺣﻴﺎ !
ﺍﻗﺘﺮﺏ ﺃﺣﺪﻫﻢ ﻣﻨﻪ ، ﺣﻤﻞ ﺭﺃﺳﻪ ﻋﻠﻰ ﻳﺪﻳﻪ ، ﻫﻤﺲ ﻓﻲ ﺃذﻧﻴﻪ ، ﻗﻞ : ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ، ﻗﻞ : ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ.
ﺍﻫﺘﺰ ﺟﺴﺪﻩ ﺃﻛﺜﺮ ، ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻳﻘﺸﻌﺮ ﻭﻳﻨﺘﻔﺾ. ﺛﻢ ﻗﺎﻟﻬﺎ : ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻣﺤﻤﺪًﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ.
ﺳﻜﻦ ﺍﻟﺠﺴﺪ ، ﻭﺳﻜﻨﺖ ﺍﻟﺮﻭﺡ ، ﻭﻓﺎﺿﺖ ﻟﺒﺎﺭﺋﻬﺎ ، ﻣﺎﺕ ﺍﻟﻔﺘﻰ ، ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺓ !
ﺻﺎﺣﻮﺍ ﺃﻥ ﺃﺣﻀﺮﻭﺍ ﻣﻼﺀﺓ ﻧﺤﻤﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ، ﻧﺤﻤﻞ ﻣﺎ ﺗﺒﻘﻰ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﺴﺪ ، ﻭﻧﺤﻀﺮ ﺑﻘﻴﺘﻪ.
ﺍﻟﻠﻴﻞ ﺩﺍﻣﺲ ، ﺍﻟﻈﻼﻡ ﻳﺤﻞ ، ﺃﺿﺎﺀ ﻓﺘﻴﺔ ﺃﻧﻮﺍر ﻫﻮﺍﺗﻔﻬﻢ ﺍﻟﻤﺤﻤﻮﻟﺔ. ﺣﻤﻠﻮﻩ ﺇﻟﻰ ﻣﻘﻬﻰ ﻣﺠﺎﻭﺭ ﻟﻠﻤﺰﻟﻘﺎﻥ ، ﺑﺤﺜﻮﺍ ﻓﻲ ﻣﻼﺑﺴﻪ ﻋﻤﺎ ﻳﺪﻝ ﻋﻠﻰ ﺃﺳﺮﺗﻪ ﺃﻭ ﻳﺮﺷﺪ ﻟﻤﺴﻜﻨﻪ.
ﺃﻣﺴﻚ ﺃﺣﺪﻫﻢ ﻳﺪﻩ ﺍﻟﻴﻤﻨﻰ ، ﺛﻢ ﺻﺎﺡ ، ﻳﺎﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﺍﻟﻠﻪ!!! ﺇﻧﻪ ﻧﺼﺮﺍﻧﻲ ، ﻋﻠﻰ ﻳﺪه اﻟﺼﻠﻴﺐ.
ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻟﺠﻤﻴﻊ ﻭﺫﻫﺒﻮﺍ ﺑﻪ ﻓﻲ ﺣﻴﺮﺓ ﻣﻦ ﺃﻣﺮﻫﻢ ، ﺃﻧﺘﺮﻛﻪ ﻭﻗﺪ ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﻮﺣﻴﺪ؟ ﺃﻧﺘﺮﻛﻪ ﻷﻫﻠﻪ ﻭﻳﺪﻓﻦ ﻓﻲ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﺍﻟﻨﺼﺎﺭﻯ؟!
ﺣﻤﻠﻮﻩ جميعهم ﻓﻲ ﺻﻤﺖ ﻭﺑﻜﺎﺀ ، ﺍﺳﺘﻘﺒﻠﻬﻢ ﻭﺍﻟﺪﻩ ﻓﻲ ﺃﻭﻝ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﻘﺮﻳﺔ ﺇﺫ ﺃﻥ ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﻗﺮﻳﺔ ﻣﺠﺎﻭﺭﺓ ﻟﻠﺘﻲ ﻣﺎﺕ ﻓﻴﻬﺎ ، ﻣﺎﺕ ﺑﻘﺮﺏ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ!
ﻛﻠﻬﻢ ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ ﻭﻟﻤﺎ ﺭﺁﻫﻢ ﻭﺍﻟﺪﻩ ﻃﺄﻃﺄ ﺭﺃﺳﻪ ﺑﺎﻛﻴًﺎ ﻭﻗﺎﻝ : ﺳﺘﻌﺠﺒﻮﻥ ﻣﻤﺎ ﺳﺄﺫﻛﺮﻩ ، ﺇﻧﻲ ﺃﺣﺪﺛﻜﻢ ﻓﻲ ﺧﺠﻞ ، ﻟﻘﺪ ﻛﺎﻥ ﺍﺑﻨﻲ يحب ﺳﻤﺎﻉ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ!
ﻧﻌﻢ ﺇﻧﻪ ﺍﻟﻨﺼﺮﺍﻧﻲ ﻭﻳﺤﺐ ﺳﻤﺎﻉ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ !
ﻛﻨﺖ ﺃﺩﺧﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﻏﺮﻓﺘﻪ ﻓﺄﺟﺪﻩ ﺩﺍﺋﻤﺎ ﻳﻀﻊ ﺳﻤﺎﻋﺎﺕ ﺍﻟﻬﺎﺗﻒ ﻓﻲ ﺃذﻧﻴﻪ ﻓﺄﺳﺄﻟﻪ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﺴﻤﻊ؟ ﻓﻴﺠﻴﺐ : ﺃﺳﻤﻊ ﺃﻏﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺃﺑﻲ ، ﻓﺄﻗﺘﺮﺏ ﻣﻨﻪ ﻭﺃﺿﻊ ﺍﻟﺴﻤﺎﻋﺎﺕ ﻷﻛﺘﺸﻒ ﺃﻧﻪ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﻛﻨﺖ ﺃﻧﻬﺎﻩ ﻭ ﺃﺯﺟﺮﻩ ﻭ ﺃﻋﻨﻔﻪ ، ﻗﻠﺖ ﻟﻪ ﻟﻮ ﻟﻢ ﺗﻨﺘﻪ ﺳﺄﻗﺘﻠﻚ ، ﻗﺎﻝ : ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻳﺎ ﺃﺑﻲ ، ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻗﺘﻠﻲ ﻭﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻣﻨﻌﻲ ﻭﺇﺑﻌﺎﺩﻱ ﻋﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ !
ﻧﻈﺮ ﺍﻟﺤﻀﻮﺭ ﻟﺒﻌﻀﻬﻢ ﻓﻲ ﻓﺮﺡ ﺧﺎﻟﻄﻪ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ، ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﻸﺏ ﺍﻟﻤﻜﻠﻮﻡ : ﺍﺑﻨﻚ ﻗﺪ ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﻮﺣﻴﺪ ، ﻧﻄﻖ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺗﻴﻦ ﺛﻢ ﻣﺎﺕ ، ﻧﻄﻖ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺗﻴﻦ ﻭﻫﻮ ﺑﻨﺼﻒ ﺟﺴﺪ !
ﺍﻷب ﺍﻟﻤﻜﻠﻮﻡ ﻗﺎﻝ : ﻭﺃﻧﺎ ﺃﺷﻬﺪ ﺑﻤﺎ ﺷﻬﺪ ﺑﻪ ﺍﺑﻨﻲ ، ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻣﺤﻤﺪًﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ.
ﻛﺎﻧﺖ ﻟﻴﻠﺔ ﻋﺮﺱ ﻭﺯﻓﺎﻑ ﻭﻟﻢ ﺗﻜﻦ ﺟﻨﺎﺯﺓ.
ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﻳﻬﻠﻠﻮﻥ ﻣﻮﺣﺪﻳﻦ ﺍﻟﻠﻪ ، ﻭﺩﻓﻦ ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻓﻲ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ.
اللهم أحسن خاتمتنا
#قصة_حقيقية شاهدها الشيخ محمد الصاوي وألقاها في محاضرة.
#قصص_واقعية
🌺 أستغفر الله العظيم 🌺
❀━┅•▣┅━❀🌹🍃❀━┅•▣┅━ .
━┅•▣┅━❀🍃🌹🍃❀━┅•▣┅━
📖 #قصة_واقعية
ﺑﻌﺪ ﺻﻼﺓ ﺍﻟﻌﺸﺎﺀ ﺑﺪﻗﺎﺋﻖ ﺻﺎﺡ ﺍﻟﺸﺒﺎﺏ ﺃﻥ ﺃﺣﺪًﺍ ﻗﺪ ﺩﻫﺴﻪ ﺍﻟﻘﻄﺎﺭ . ﺍﺟﺘﻤﻊ ﻛﻞ ﻣﻦ ﻛﺎﻥ ﻗﺮﻳﺒﺎ ﻣﻦ ﺍﻟﺤﺎﺩﺙ ، التفوا ﺣﻮﻝ ﺍﻟﻔﺘﻰ ، ﻫﻮ ﻓﻲ ﺍﻟﺘﺎﺳﻌﺔ ﻋﺸﺮ ﻣﻦ ﻋﻤﺮﻩ ، ﺷﻖ ﺟﺴﺪﻩ ﻧﺼﻔﻴﻦ ، ﻃﺎﺭ ﺍﻟﻨﺼﻒ ﺍﻷﻳﺴﺮ ﻣﻦ ﺷﺪﺓ ﺍﺻﻄﺪﺍﻣﻪ ﺑﺎﻟﻘﻄﺎﺭ ، ﻻﺯﺍﻝ ﺣﻴًّﺎ ( ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺍﻟﺤﻲ ﺍﻟﻘﻴﻮﻡ).
ﻧﺼﻒ ﺟﺴﺪ ﻳﺮﺗﺠﻒ ﺑﺸﺪﺓ ، ﻳﺮﻭﻥ ﻗﻠﺒﻪ ﻧﺎﺑﺾ ﻓﻲ ﺻﺪﺭﻩ ، ﻳﺮﻭﻥ ﺭﺋﺘﻪ ﺗﺘﻨﻔﺲ ، ﻻﺯﺍﻝ ﺍﻟﺸﺎﺏ ﺣﻴﺎ !
ﺍﻗﺘﺮﺏ ﺃﺣﺪﻫﻢ ﻣﻨﻪ ، ﺣﻤﻞ ﺭﺃﺳﻪ ﻋﻠﻰ ﻳﺪﻳﻪ ، ﻫﻤﺲ ﻓﻲ ﺃذﻧﻴﻪ ، ﻗﻞ : ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ، ﻗﻞ : ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ.
ﺍﻫﺘﺰ ﺟﺴﺪﻩ ﺃﻛﺜﺮ ، ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻳﻘﺸﻌﺮ ﻭﻳﻨﺘﻔﺾ. ﺛﻢ ﻗﺎﻟﻬﺎ : ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻣﺤﻤﺪًﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ.
ﺳﻜﻦ ﺍﻟﺠﺴﺪ ، ﻭﺳﻜﻨﺖ ﺍﻟﺮﻭﺡ ، ﻭﻓﺎﺿﺖ ﻟﺒﺎﺭﺋﻬﺎ ، ﻣﺎﺕ ﺍﻟﻔﺘﻰ ، ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺓ !
ﺻﺎﺣﻮﺍ ﺃﻥ ﺃﺣﻀﺮﻭﺍ ﻣﻼﺀﺓ ﻧﺤﻤﻠﻪ ﻋﻠﻴﻬﺎ ، ﻧﺤﻤﻞ ﻣﺎ ﺗﺒﻘﻰ ﻣﻦ ﺍﻟﺠﺴﺪ ، ﻭﻧﺤﻀﺮ ﺑﻘﻴﺘﻪ.
ﺍﻟﻠﻴﻞ ﺩﺍﻣﺲ ، ﺍﻟﻈﻼﻡ ﻳﺤﻞ ، ﺃﺿﺎﺀ ﻓﺘﻴﺔ ﺃﻧﻮﺍر ﻫﻮﺍﺗﻔﻬﻢ ﺍﻟﻤﺤﻤﻮﻟﺔ. ﺣﻤﻠﻮﻩ ﺇﻟﻰ ﻣﻘﻬﻰ ﻣﺠﺎﻭﺭ ﻟﻠﻤﺰﻟﻘﺎﻥ ، ﺑﺤﺜﻮﺍ ﻓﻲ ﻣﻼﺑﺴﻪ ﻋﻤﺎ ﻳﺪﻝ ﻋﻠﻰ ﺃﺳﺮﺗﻪ ﺃﻭ ﻳﺮﺷﺪ ﻟﻤﺴﻜﻨﻪ.
ﺃﻣﺴﻚ ﺃﺣﺪﻫﻢ ﻳﺪﻩ ﺍﻟﻴﻤﻨﻰ ، ﺛﻢ ﺻﺎﺡ ، ﻳﺎﺍﺍﺍﺍﺍﺍﺍ ﺍﻟﻠﻪ!!! ﺇﻧﻪ ﻧﺼﺮﺍﻧﻲ ، ﻋﻠﻰ ﻳﺪه اﻟﺼﻠﻴﺐ.
ﺣﻤﻠﻪ ﺍﻟﺠﻤﻴﻊ ﻭﺫﻫﺒﻮﺍ ﺑﻪ ﻓﻲ ﺣﻴﺮﺓ ﻣﻦ ﺃﻣﺮﻫﻢ ، ﺃﻧﺘﺮﻛﻪ ﻭﻗﺪ ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﻮﺣﻴﺪ؟ ﺃﻧﺘﺮﻛﻪ ﻷﻫﻠﻪ ﻭﻳﺪﻓﻦ ﻓﻲ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﺍﻟﻨﺼﺎﺭﻯ؟!
ﺣﻤﻠﻮﻩ جميعهم ﻓﻲ ﺻﻤﺖ ﻭﺑﻜﺎﺀ ، ﺍﺳﺘﻘﺒﻠﻬﻢ ﻭﺍﻟﺪﻩ ﻓﻲ ﺃﻭﻝ ﻃﺮﻳﻖ ﺍﻟﻘﺮﻳﺔ ﺇﺫ ﺃﻥ ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻛﺎﻥ ﻣﻦ ﻗﺮﻳﺔ ﻣﺠﺎﻭﺭﺓ ﻟﻠﺘﻲ ﻣﺎﺕ ﻓﻴﻬﺎ ، ﻣﺎﺕ ﺑﻘﺮﺏ ﺍﻟﻤﺴﺠﺪ!
ﻛﻠﻬﻢ ﻣﺴﻠﻤﻮﻥ ﻭﻟﻤﺎ ﺭﺁﻫﻢ ﻭﺍﻟﺪﻩ ﻃﺄﻃﺄ ﺭﺃﺳﻪ ﺑﺎﻛﻴًﺎ ﻭﻗﺎﻝ : ﺳﺘﻌﺠﺒﻮﻥ ﻣﻤﺎ ﺳﺄﺫﻛﺮﻩ ، ﺇﻧﻲ ﺃﺣﺪﺛﻜﻢ ﻓﻲ ﺧﺠﻞ ، ﻟﻘﺪ ﻛﺎﻥ ﺍﺑﻨﻲ يحب ﺳﻤﺎﻉ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ!
ﻧﻌﻢ ﺇﻧﻪ ﺍﻟﻨﺼﺮﺍﻧﻲ ﻭﻳﺤﺐ ﺳﻤﺎﻉ ﻗﺮﺁﻥ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ !
ﻛﻨﺖ ﺃﺩﺧﻞ ﻋﻠﻴﻪ ﻏﺮﻓﺘﻪ ﻓﺄﺟﺪﻩ ﺩﺍﺋﻤﺎ ﻳﻀﻊ ﺳﻤﺎﻋﺎﺕ ﺍﻟﻬﺎﺗﻒ ﻓﻲ ﺃذﻧﻴﻪ ﻓﺄﺳﺄﻟﻪ ﻣﺎﺫﺍ ﺗﺴﻤﻊ؟ ﻓﻴﺠﻴﺐ : ﺃﺳﻤﻊ ﺃﻏﺎﻧﻲ ﻳﺎ ﺃﺑﻲ ، ﻓﺄﻗﺘﺮﺏ ﻣﻨﻪ ﻭﺃﺿﻊ ﺍﻟﺴﻤﺎﻋﺎﺕ ﻷﻛﺘﺸﻒ ﺃﻧﻪ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ ، ﻛﻨﺖ ﺃﻧﻬﺎﻩ ﻭ ﺃﺯﺟﺮﻩ ﻭ ﺃﻋﻨﻔﻪ ، ﻗﻠﺖ ﻟﻪ ﻟﻮ ﻟﻢ ﺗﻨﺘﻪ ﺳﺄﻗﺘﻠﻚ ، ﻗﺎﻝ : ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻳﺎ ﺃﺑﻲ ، ﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻗﺘﻠﻲ ﻭﻟﻦ ﺗﺴﺘﻄﻴﻊ ﻣﻨﻌﻲ ﻭﺇﺑﻌﺎﺩﻱ ﻋﻦ ﺍﻟﻘﺮﺁﻥ !
ﻧﻈﺮ ﺍﻟﺤﻀﻮﺭ ﻟﺒﻌﻀﻬﻢ ﻓﻲ ﻓﺮﺡ ﺧﺎﻟﻄﻪ ﺍﻟﺒﻜﺎﺀ ، ﻗﺎﻟﻮﺍ ﻟﻸﺏ ﺍﻟﻤﻜﻠﻮﻡ : ﺍﺑﻨﻚ ﻗﺪ ﻣﺎﺕ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺘﻮﺣﻴﺪ ، ﻧﻄﻖ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺗﻴﻦ ﺛﻢ ﻣﺎﺕ ، ﻧﻄﻖ ﺍﻟﺸﻬﺎﺩﺗﻴﻦ ﻭﻫﻮ ﺑﻨﺼﻒ ﺟﺴﺪ !
ﺍﻷب ﺍﻟﻤﻜﻠﻮﻡ ﻗﺎﻝ : ﻭﺃﻧﺎ ﺃﺷﻬﺪ ﺑﻤﺎ ﺷﻬﺪ ﺑﻪ ﺍﺑﻨﻲ ، ﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺍﻟﻠﻪ ﻭﺃﺷﻬﺪ ﺃﻥ ﻣﺤﻤﺪًﺍ ﺭﺳﻮﻝ ﺍﻟﻠﻪ.
ﻛﺎﻧﺖ ﻟﻴﻠﺔ ﻋﺮﺱ ﻭﺯﻓﺎﻑ ﻭﻟﻢ ﺗﻜﻦ ﺟﻨﺎﺯﺓ.
ﺍﻟﺮﺟﺎﻝ ﻳﻬﻠﻠﻮﻥ ﻣﻮﺣﺪﻳﻦ ﺍﻟﻠﻪ ، ﻭﺩﻓﻦ ﺍﻟﻔﺘﻰ ﻓﻲ ﻣﻘﺎﺑﺮ ﺍﻟﻤﺴﻠﻤﻴﻦ.
اللهم أحسن خاتمتنا
#قصة_حقيقية شاهدها الشيخ محمد الصاوي وألقاها في محاضرة.
#قصص_واقعية
🌺 أستغفر الله العظيم 🌺
❀━┅•▣┅━❀🌹🍃❀━┅•▣┅━ .
❤3👍2🥰1
روايات و قصص دينية و تنموية هادفة✍️📚
Photo
#قصة_حقيقية_ وعبرة 📚
شخص ليبي اسمه عامر المهدي، خرج من بيته بنيّة الحج 2025 ومفيش خيار للحج من ليبيا غير القرعة، ولما وصل المطار قالوا له فيه مشكلة أمنية بسيطة في جوازك. المهم أخروه على ما تأكدو ان كل شيء تمام، وطبعا حضراتكم عارفين مدى سرعة الموظفين😅، المهم الطيارة أقلعت وصمم الطيار على الإقلاع بدونه وفعلا ركب كل الحجيج ما عدا هو!!
بالرغم انهم كلموا الكابتن وطالبوه انه ينتظر قليلا صعوده، لكنه صمم واغلق الباب وقال: "مافيش حد هيركب بعد كدا"
المهم جاله مدير أمن المطار، قالوا له: "إن شاء الله ربنا يكتبها لك السنة الجاية."
رد عليهم بثبات:
"أنا نيتي رايح لبيت الله، والطائرة هترجع وانا مش همشي من المطار وهروح أحج بإذن الله"
وفضل صاحبنا قاعد... لحد ماحصلت المفاجأة ان الطيارة فعلا، حدث لها عطل فني واضطرت للرجوع!
المعضلة الأكبر، بعد التعامل مع العطل، طالبوا الكابتن السماح له بالصعود، لكنه رفض يفتح الباب للمرة الثانية، وبالفعل أقلعت الطائرة للمرة التانية بدون صاحبنا المشتاق لبيت الله. هل الموضوع وقف لحد هنا ابدا .. مدير المطار قال لصاحبنا ربنا يكتبهالك العام المقبل وواساه وقدر الله وما شاء فعل. وصاحبنا قال له ما معناه انا خرجت للحج ولن ارجع لبيتي دون أن احج!!
ليتفاجأ الجميع ان الطائرة تتعطل للمرة الثانية واضطرت للرجوع ..ووقتها الكابتن سمح له بالصعود وقال: "أنا مش هطير غير لما الحاج ده يركب.".. تسمعوا وتشاهدوا الرجل وهو بيحكي تقشعر ابدانكم.
سبحان الله العلي العظيم، يركب صاحبنا الطيارة، شاهدوا ضحكته وفرحته، وركزوا مع ملامح وجهه والطاقم بيتصور معه، ويتعاملوا معه على انه ولي من اولياء الله الصالحين، ويصلوا في أمان الله ويسجل فيديو يحكي فيه قصته الملهمة في فرح شديد، واللي انا بعتبرها معجزة وعبرة لأولي الألباب عن التوكل وحسن الظن في الله.
اللهم ارزق كل محروم ومشتاق لبيتك الحرام، سبحان من من جعل الافئدة تهوى اليه، وجابر خواطرهم ❤️
.
شخص ليبي اسمه عامر المهدي، خرج من بيته بنيّة الحج 2025 ومفيش خيار للحج من ليبيا غير القرعة، ولما وصل المطار قالوا له فيه مشكلة أمنية بسيطة في جوازك. المهم أخروه على ما تأكدو ان كل شيء تمام، وطبعا حضراتكم عارفين مدى سرعة الموظفين😅، المهم الطيارة أقلعت وصمم الطيار على الإقلاع بدونه وفعلا ركب كل الحجيج ما عدا هو!!
بالرغم انهم كلموا الكابتن وطالبوه انه ينتظر قليلا صعوده، لكنه صمم واغلق الباب وقال: "مافيش حد هيركب بعد كدا"
المهم جاله مدير أمن المطار، قالوا له: "إن شاء الله ربنا يكتبها لك السنة الجاية."
رد عليهم بثبات:
"أنا نيتي رايح لبيت الله، والطائرة هترجع وانا مش همشي من المطار وهروح أحج بإذن الله"
وفضل صاحبنا قاعد... لحد ماحصلت المفاجأة ان الطيارة فعلا، حدث لها عطل فني واضطرت للرجوع!
المعضلة الأكبر، بعد التعامل مع العطل، طالبوا الكابتن السماح له بالصعود، لكنه رفض يفتح الباب للمرة الثانية، وبالفعل أقلعت الطائرة للمرة التانية بدون صاحبنا المشتاق لبيت الله. هل الموضوع وقف لحد هنا ابدا .. مدير المطار قال لصاحبنا ربنا يكتبهالك العام المقبل وواساه وقدر الله وما شاء فعل. وصاحبنا قال له ما معناه انا خرجت للحج ولن ارجع لبيتي دون أن احج!!
ليتفاجأ الجميع ان الطائرة تتعطل للمرة الثانية واضطرت للرجوع ..ووقتها الكابتن سمح له بالصعود وقال: "أنا مش هطير غير لما الحاج ده يركب.".. تسمعوا وتشاهدوا الرجل وهو بيحكي تقشعر ابدانكم.
سبحان الله العلي العظيم، يركب صاحبنا الطيارة، شاهدوا ضحكته وفرحته، وركزوا مع ملامح وجهه والطاقم بيتصور معه، ويتعاملوا معه على انه ولي من اولياء الله الصالحين، ويصلوا في أمان الله ويسجل فيديو يحكي فيه قصته الملهمة في فرح شديد، واللي انا بعتبرها معجزة وعبرة لأولي الألباب عن التوكل وحسن الظن في الله.
اللهم ارزق كل محروم ومشتاق لبيتك الحرام، سبحان من من جعل الافئدة تهوى اليه، وجابر خواطرهم ❤️
.
❤9👍1
- واحد صاحبي كان بيحب واحده وأهله رافضين يتقدملها , فـ شرب سم عشان ينتحر ولحقوه فـ آخر لحظة وبالفعل اتجوزها , مكملش ٨ شهور وطلقها .
- ابن خالتي اتجوز واحده مَكنش بيحبها لأنه كان بيحب غيرها , بعد الجواز لقي فيها حاجات عجبته حبها وعايشين فـ سعادة غامرة .
- الشيخ أبو إسحاق بيحكي أن شاب عندهم مشلول ع كرسي متحرك فضل اكتر من ١٠ سنين يتعالج ويدعي ربنا أنه يشفيه , وبالفعل ربنا شفاه وسافر ايطاليا وهناك اتحول من شاب ملتزم لشاب سكير بيرتكب كل المعاصي ومات من جرعه مخدرات فـ كان الشلل في مصلحته .
- انيس منصور كان مسافر سفريه مهمه فـ أمريكا وقبل ميعاد الطياره بساعات امه تعبت فـ اضطر يلغي سفره ورجع من المطار مضايق بالليل بيتابع الأخبار عرف أن الطياره وقعت فـ المحيط .
* الخلاصة : ربنا قالنا " وعسي أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم , وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم , والله يعلم وانتم لا تعلمون " ربك حكيم خبير عارف ايه اللي فـ مصلحتك ولو حتي انت شايفه شر ليك , يمكن الجوازه اللي هتموت عليها شر ليك , ويمكن المرض جالك عشان يمنع عنك شر او يدخلك الجنه , ويمكن منعك من الخلفه عشان مايجيش ولد عاق يكرهك فـ نفسك , ويمكن اخذ منك حاجه ليعوضك بالافضل منها فـ فرحتك تزيد او ياخد منك حاجه عشان تعرف قميتها فـ تحافظ ع غيرها .. خليك فاكر دايما مع كل حاجه بتحصلك " والله يعلم وانتم لا تعلمون " .. "قد يكون المنع عين العطاء ولكن كيف تصبر على ما لم تُحط به خبرا" .. "ما أصابك لم يكن ليخطئك" .. "الخير فيما اختاره الله لك" 💙.
- ابن خالتي اتجوز واحده مَكنش بيحبها لأنه كان بيحب غيرها , بعد الجواز لقي فيها حاجات عجبته حبها وعايشين فـ سعادة غامرة .
- الشيخ أبو إسحاق بيحكي أن شاب عندهم مشلول ع كرسي متحرك فضل اكتر من ١٠ سنين يتعالج ويدعي ربنا أنه يشفيه , وبالفعل ربنا شفاه وسافر ايطاليا وهناك اتحول من شاب ملتزم لشاب سكير بيرتكب كل المعاصي ومات من جرعه مخدرات فـ كان الشلل في مصلحته .
- انيس منصور كان مسافر سفريه مهمه فـ أمريكا وقبل ميعاد الطياره بساعات امه تعبت فـ اضطر يلغي سفره ورجع من المطار مضايق بالليل بيتابع الأخبار عرف أن الطياره وقعت فـ المحيط .
* الخلاصة : ربنا قالنا " وعسي أن تكرهوا شيئاً وهو خير لكم , وعسي أن تحبوا شيئا وهو شر لكم , والله يعلم وانتم لا تعلمون " ربك حكيم خبير عارف ايه اللي فـ مصلحتك ولو حتي انت شايفه شر ليك , يمكن الجوازه اللي هتموت عليها شر ليك , ويمكن المرض جالك عشان يمنع عنك شر او يدخلك الجنه , ويمكن منعك من الخلفه عشان مايجيش ولد عاق يكرهك فـ نفسك , ويمكن اخذ منك حاجه ليعوضك بالافضل منها فـ فرحتك تزيد او ياخد منك حاجه عشان تعرف قميتها فـ تحافظ ع غيرها .. خليك فاكر دايما مع كل حاجه بتحصلك " والله يعلم وانتم لا تعلمون " .. "قد يكون المنع عين العطاء ولكن كيف تصبر على ما لم تُحط به خبرا" .. "ما أصابك لم يكن ليخطئك" .. "الخير فيما اختاره الله لك" 💙.
❤6👍1
#قصة_مؤثرة
كان في اتنين إخوات واحد غني و التاني فقير ..
الفقير ده كان عنده 15 ولد ،،
و الغني معندوش ولاد خالص ،،
فالفقير ده قال استني أخويا يموت و أورثه و عيالى يتبسطو ويتنغنغو بالفلوس ..!
المهم أخوه الغني ده عُمره طال شوية ،،
فراح ابن الفقير دة وقتله !
الناس صحيوا الصبح لقوا واحد مقتول على الطريق.،
وفيه واحد عمال يصوووووووووووووت !!!!
بني إسرائيل كانوا بيحبوا الفضايح اوي! 😒
فالناس اتجمعت ،، ايه ده مين قتل ،، ايه دة أية اللي حصل !!!!
القاتل راح لسيدنا موسي قاله :
عمي مات 😒 و معرفش مين اللي عمل كده 😏
ومفيش حد هيقول لنا مين إللي قتله غيرك 😒
بني إسرائيل قالوا:
صح! مش انت نبي؟! ادعي لنا ربك واسأله مين قتل قتيلنا..!!!
فسيدنا موسي قالهم :
إن ربنا يأمركم أن تذبحوا بقرة .." ادبحوا بقرة و هعرفكم مين اللي قتل "..!
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً
مش يسمعو الكلام بقي ؟ لأ !
قالوله أنت بتتريق علينا " !!!! 😠
قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا
فسيدنا موسي قالهم أعوذ بالله إن استهزء بحد لجأ لربنا ❤
"قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ"
مش يسمعوا الكلام و يدبحوا بقي أى بقرة ؟
لأ ! قعدوا يتفزلكو 😏
راحوا قالوا لسيدنا موسي ادع لنا ربك يقولنا علامة ليها مثلاً " !!
"قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لّنَا مَا هِيَ"
فسيدنا موسى قالهم انها مش بكر و برضو مخلفتش كتير .. بقرة متوسطة يعني لا هي كبيرة ولا هي صغيرة،،
واعملوا إللي ربنا أمركم بيه بسرعة من غير تأجيل.!!
" قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ فَارِضٌ وَلاَ بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَلِكَ فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرونَ"
سألوه تاني !!!! طيب اسأل كده ربك لونها إيه!!😠
"قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا"!
فسيدنا موسي قالهم لونها أصفر.. بس مش أصفر عادي دة سهل تلاقوه،
أصفر فاقع، ويكون شكله حلو مش أصفر يوجع العين ويبقى شكله وحش.
وتشد اى حد يبصلها ❤
"قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ"
سهلها و وضحها أهو مش يدبحوا أى بقرة صفراء وفيها الشروط دى؟
لأ ! قعدوا يجادلوا برضو !😒
قالوا لسيدنا موسي عايزين تفاصيل تاني !
خلّي ربك يوضح لنا صفاتها أكثر لإن البقر إللي بالصفات دي كتير برضو ومش هنقدر نميز البقرة المطلوبة من بينهم.😏
"قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ"
فسيدنا موسي لما قعدوا يقولوا كده قالهم وصف كامل بقي..
قالهم ؛
ان ربنا بيقول انها بقرة غير مُذللة لحد..
متدلعة يعني..
لا بتروح حقل تحرث..
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ
ولا اللي بتستخدمهوها فالسُقيا ..
ولا حتى بتسقي الزرع،،
وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ
ولونها واحد كامل اللي هو الأصفر " ومش بس كده لأ مافيهاش اى عيوب ..
مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا "
شوفوا عدم الأدب مع الله !
قالوله!! بااااس انت كده جبت الوصف المطلوب زي ما احنا عاوزين.!! وانت صح كدة علي حق😏
ويعني ربنا مكنش بيقول الحق ولا رسوله؟!
"قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ
وقعدوا يدوّروا على بقرة بالمواصفات دي مش لاقيين نهائي، !!
لحااااد ما لقوها عند واحدة عجوزة عندها يتامى،،
فلما عرفت إن بني إسرائيل محتاجين البقرة دى جدا، مرضيتش تبيعها إلا بوزنها ذهب😁
فرجعوا لسيدنا موسي وقالوا له الخبر،،
فقال لهم فضلتوا تشددوا على نفسكم وربنا كان مخفف عنكم، فخلاص بقي ادوها إللي تطلبه ..
وفعلا اشتروا البقرة بوزنها ذهب وذبحوا البقرة أخيرا😒
(فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ)
ف أية اللي حصل ايه بقي ؟
قعدوا بني إسرائيل يتجادلوا مع بعض ف مين اللي قتل ؟؟
أنت اللي قتلت ،،، لأ هي كانت قدام بيتك وأنت اللي قتلت !!!
لما كل واحد قعد يرمي التهمه علي التاني ،، فربنا أمر أنه يبين الحقيقة ..
(وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فادارأتم فِيهَا والله مُخْرِجٌ مَّا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ)
ربنا قال لسيدنا موسي :
خد حتة لحم من البقرة اللى اتدبحت دى و اضرب بيها جثة الراجل اللي اتقتل ده و هيعرفك مين اللي قتله..
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَلِكَ يُحْيِي اللّهُ الْمَوْتَى وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
فسيدنا مُوسي عمل كده..
فقام الميت و قال قتلني إبن أخى و مات تاني !!!!
ودي كانت معجزة كبيرة جداااااااااا♥️
وعشان السبب دة بقي :
سميت " سوره البقره " بهذا الاسم ❤😊
أسباب نزول آيات القرآن
سوره البقره .
كان في اتنين إخوات واحد غني و التاني فقير ..
الفقير ده كان عنده 15 ولد ،،
و الغني معندوش ولاد خالص ،،
فالفقير ده قال استني أخويا يموت و أورثه و عيالى يتبسطو ويتنغنغو بالفلوس ..!
المهم أخوه الغني ده عُمره طال شوية ،،
فراح ابن الفقير دة وقتله !
الناس صحيوا الصبح لقوا واحد مقتول على الطريق.،
وفيه واحد عمال يصوووووووووووووت !!!!
بني إسرائيل كانوا بيحبوا الفضايح اوي! 😒
فالناس اتجمعت ،، ايه ده مين قتل ،، ايه دة أية اللي حصل !!!!
القاتل راح لسيدنا موسي قاله :
عمي مات 😒 و معرفش مين اللي عمل كده 😏
ومفيش حد هيقول لنا مين إللي قتله غيرك 😒
بني إسرائيل قالوا:
صح! مش انت نبي؟! ادعي لنا ربك واسأله مين قتل قتيلنا..!!!
فسيدنا موسي قالهم :
إن ربنا يأمركم أن تذبحوا بقرة .." ادبحوا بقرة و هعرفكم مين اللي قتل "..!
وَإِذْ قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَن تَذْبَحُوا بَقَرَةً
مش يسمعو الكلام بقي ؟ لأ !
قالوله أنت بتتريق علينا " !!!! 😠
قَالُوا أَتَتَّخِذُنَا هُزُوًا
فسيدنا موسي قالهم أعوذ بالله إن استهزء بحد لجأ لربنا ❤
"قَالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجَاهِلِينَ"
مش يسمعوا الكلام و يدبحوا بقي أى بقرة ؟
لأ ! قعدوا يتفزلكو 😏
راحوا قالوا لسيدنا موسي ادع لنا ربك يقولنا علامة ليها مثلاً " !!
"قَالُواْ ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لّنَا مَا هِيَ"
فسيدنا موسى قالهم انها مش بكر و برضو مخلفتش كتير .. بقرة متوسطة يعني لا هي كبيرة ولا هي صغيرة،،
واعملوا إللي ربنا أمركم بيه بسرعة من غير تأجيل.!!
" قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لاَّ فَارِضٌ وَلاَ بِكْرٌ عَوَانٌ بَيْنَ ذَلِكَ فَافْعَلُواْ مَا تُؤْمَرونَ"
سألوه تاني !!!! طيب اسأل كده ربك لونها إيه!!😠
"قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا لَوْنُهَا"!
فسيدنا موسي قالهم لونها أصفر.. بس مش أصفر عادي دة سهل تلاقوه،
أصفر فاقع، ويكون شكله حلو مش أصفر يوجع العين ويبقى شكله وحش.
وتشد اى حد يبصلها ❤
"قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ صَفْرَاءُ فَاقِعٌ لَّوْنُهَا تَسُرُّ النَّاظِرِينَ"
سهلها و وضحها أهو مش يدبحوا أى بقرة صفراء وفيها الشروط دى؟
لأ ! قعدوا يجادلوا برضو !😒
قالوا لسيدنا موسي عايزين تفاصيل تاني !
خلّي ربك يوضح لنا صفاتها أكثر لإن البقر إللي بالصفات دي كتير برضو ومش هنقدر نميز البقرة المطلوبة من بينهم.😏
"قَالُوا ادْعُ لَنَا رَبَّكَ يُبَيِّن لَّنَا مَا هِيَ إِنَّ الْبَقَرَ تَشَابَهَ عَلَيْنَا وَإِنَّا إِن شَاءَ اللَّهُ لَمُهْتَدُونَ"
فسيدنا موسي لما قعدوا يقولوا كده قالهم وصف كامل بقي..
قالهم ؛
ان ربنا بيقول انها بقرة غير مُذللة لحد..
متدلعة يعني..
لا بتروح حقل تحرث..
قَالَ إِنَّهُ يَقُولُ إِنَّهَا بَقَرَةٌ لَّا ذَلُولٌ تُثِيرُ الْأَرْضَ
ولا اللي بتستخدمهوها فالسُقيا ..
ولا حتى بتسقي الزرع،،
وَلَا تَسْقِي الْحَرْثَ
ولونها واحد كامل اللي هو الأصفر " ومش بس كده لأ مافيهاش اى عيوب ..
مُسَلَّمَةٌ لَّا شِيَةَ فِيهَا "
شوفوا عدم الأدب مع الله !
قالوله!! بااااس انت كده جبت الوصف المطلوب زي ما احنا عاوزين.!! وانت صح كدة علي حق😏
ويعني ربنا مكنش بيقول الحق ولا رسوله؟!
"قَالُوا الْآنَ جِئْتَ بِالْحَقِّ
وقعدوا يدوّروا على بقرة بالمواصفات دي مش لاقيين نهائي، !!
لحااااد ما لقوها عند واحدة عجوزة عندها يتامى،،
فلما عرفت إن بني إسرائيل محتاجين البقرة دى جدا، مرضيتش تبيعها إلا بوزنها ذهب😁
فرجعوا لسيدنا موسي وقالوا له الخبر،،
فقال لهم فضلتوا تشددوا على نفسكم وربنا كان مخفف عنكم، فخلاص بقي ادوها إللي تطلبه ..
وفعلا اشتروا البقرة بوزنها ذهب وذبحوا البقرة أخيرا😒
(فَذَبَحُوهَا وَمَا كَادُواْ يَفْعَلُونَ)
ف أية اللي حصل ايه بقي ؟
قعدوا بني إسرائيل يتجادلوا مع بعض ف مين اللي قتل ؟؟
أنت اللي قتلت ،،، لأ هي كانت قدام بيتك وأنت اللي قتلت !!!
لما كل واحد قعد يرمي التهمه علي التاني ،، فربنا أمر أنه يبين الحقيقة ..
(وَإِذْ قَتَلْتُمْ نَفْساً فادارأتم فِيهَا والله مُخْرِجٌ مَّا كُنْتُمْ تَكْتُمُونَ)
ربنا قال لسيدنا موسي :
خد حتة لحم من البقرة اللى اتدبحت دى و اضرب بيها جثة الراجل اللي اتقتل ده و هيعرفك مين اللي قتله..
فَقُلْنَا اضْرِبُوهُ بِبَعْضِهَا كَذَلِكَ يُحْيِي اللّهُ الْمَوْتَى وَيُرِيكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
فسيدنا مُوسي عمل كده..
فقام الميت و قال قتلني إبن أخى و مات تاني !!!!
ودي كانت معجزة كبيرة جداااااااااا♥️
وعشان السبب دة بقي :
سميت " سوره البقره " بهذا الاسم ❤😊
أسباب نزول آيات القرآن
سوره البقره .
❤1
#روايات_هادفة
_ماماااا
_ قلب ماما ـ و أخدته بالحضن، هاا جيت بدري النهاردا ولا اتأخرت عليك
_ لاء في ميعادك المرة دي
_ اي خدمة يا عم
حطيت إيده في ايدي و اتمشينا
_يلا بقا احكيلي يومك في المدرسة كان عامل إزاي النهاردا
_ كان عادي زي اي يوم
_حد ضايقك و أنت في المدرسة
_ لاء عادي يعني يا ماما، و بعدين محدش يقدر يضايقني
_ الله عليك يا بطل، ربنا يحفظك يا حبيبي
و علي فكرة عملالك مفاجأة حذر فذر
_ ايه هي قولي قولي
_ اتحايل كمان شوية
لقيته كشر و بان عليه علامات الضيق و قال
_ يا ماما قولي بقا الله
_ خلاص يا عم في ايه، بما ان تيته وحشتنا و احنا كمان أكيد واحشنها فهي عزمانا كلنا عندها النهاردا
_ بجد يا ماما
_ بجد يا عيون ماما احنا أصلاً رايحين علي عندها علي طول انا وخدالك هدوم عشان تغير يونيفورم المدرسة هناك
_ هيه هيه
_ خلاص يا أهبل
وصلنا عند ماما و روحنا سلمنا عليها و علي اخواتي لأن ماما كانت عزماهم كمان
_ إزيك يا ريهام عاملة ايه يا حبيبتي و سيف فين مجاش معاكي ليه
_ بخير الحمدلله يا ماما و سيف جه بس قابل سهيلة و أماني بره و بيسلم عليهم فسبته و جيتلك، أنتي عاملة ايه طمنيني عليكي
_ أنا بخير طول ما أنتم بخير
_ ربنا يجعلك دايما بخير و يديكي طولة العمر يا حبيبتي يلا انا هروح أساعدهم بقا
_ حاضر شدوا حيلكم بقا كدا و خلصوا بدري عشان الرجالة عاوزة تتعشا بدري
_ حاضر من عيوني
روحت المطبخ و وقفت معاهم و معروف بما أني أصغر واحدة فيهم فبقف مش بعمل حاجة و دي شهادة أعتز بيها بصراحة
_ خالتو سهيلة متعرفيش ماما فين
_ لا يا سيف ممكن تلاقيها عند تيته ولا حاجة
_ لا مش عند تيته روحتلها قالتلي لسه خارجة من عندها
_ طب أنت عاوز حاجة أعملهالك
_ كنت عاوزها تشوفلي فين هدومي و تساعدني أغيرها
_ الهدوم في الأوضة دي و تعالي أساعدك أنا
_ لا يا خالتو ماما قالتلي محدش يساعدك في تغيير هدومك غيري أنا او بابا عشان ماينفعش
_ لا يا حبيبي دا أنا خالتو و أكبر منك و زي ماما كمان يعني عادي
_ لاء برضو ماما قالتلي كدا غلط
كنت معدية جنب الأوضة سمعت حوار سيف مع سهيلة و بصراحة انبسط جامد من رد سيف عليها لأني فعلاً أنا اللي قايلاله كدا من ساعة ما سمعت الحوار اللي قالب السوشيال ميديا بتاع الطفل ياسين و اللي حصله من ساعتها و أنا بقيت بهتم بسيف جامد و مركزة معاه و دايماً بنصحه و بسأله كان يومه عامل ازاي في المدرسة و حد ضايقه ولا لاء، طب حد لمسه لمسة مش كويسة او غلط معاه في التعامل و هكذا، بس بحاول بقدر الإمكان ان الأسئلة تكون طبيعية عشان ميخافش، للأسف أنا مكنتش بهتم بالتفاصيل دي بس بقيت أهتم بيها جامد...
_ في ايه يا سهيلة أنتي و سيف
_ من حق يا ريهام أنتي قايلة للولد ان ماينفعش اي حد من خلاته يغيروله
_ أيوة أنا مفهماه أن أنا و باباه بس اللي مسموحلنا نغيرله
_ ليه يعني هو احنا هناكله ولا ايه
_ من ساعة الموضوع اللي بقا ع السوشيال ميديا بتاع الطفل ياسين و أنا دايماً حريصة ان اي تعامل مع سيف مباشر لازم يكون من أقرب حد ليه و اللي هي أنا
_ بس أنتي كدا بتزرعي في عقل الولد أفكار مش كويسة عننا
_ و مين قال أني بعمل كدا يا سهيلة أنا بحافظ علي ابني من انه يكون ياسين 2 و مش شرط أعمل كدا عشان بشكك فيكم أنا بحاول أحافظ علي ابني و بس
_ بس انا زي امه يا ريهام
_ ايوة أنتي خالته و زي أمه، و بكرا النانا تبقا زي خالتو عادي و بعدها المديرة تبقا زي خالتو و المدرس يبقا زي خالو أو بابا كمان و تبقا هيصه بقا و بعده سيف يبقا ياسين و دا اللي مش هسمح بيه
أنا مابقولش أني بشكك فيكم بالعكس أنا بحاول أعلم ابني الصح و أهتم بيه و أنتي فعلاً زي أمه بس بكرا يقول ما طنط اللي ميعرفهاش دي كمان زي خالتو سهيلة خلاص تبقا زي ماما برضه
لقيتها حطت راسها في الأرض و قالت
_ معاكي حق يا ريهام و أنا آسفة بجد عشان مكنتش فاهمة و جهة نظرك
_ حبيبتي عادي ولا يهمك و بعدين المفروض أنتي كمان تبدأي تهتمي بأولادك و بناتك و تعلميهم كدا و ربنا يحفظ أطفالنا_ يلا يا سيف عشان أغيرلك يا حبيبي
_ هو مين ياسين دا يا ماما
_ دا ملاك صغير زيك كدا إنتهكوا برأته و دنسوها ربنا ينتقم منهم كلهم بس ربنا مرضاش بالظلم و حقه رجع.
_ يعني ايه يا ماما
_ يعني ربنا كريم اووي يا سيف و يمهل ولا يهمل، ربنا عدل و قادر يرجع الحقوق لصحابها و يهزم الأشرار الوحشين دول
_ أيوة ربنا حلو و بيهزم الأشرار
ابتسمت و حضنته و بوسته من دماغه
... ياسين؟! طفل زي القمر… كان المفروض يبقى في حضن الأمان… جوة المدرسة.
بس اتغدر بيه! من اللي المفروض يعلّمه… من اللي المفروض يحميه!
_ماماااا
_ قلب ماما ـ و أخدته بالحضن، هاا جيت بدري النهاردا ولا اتأخرت عليك
_ لاء في ميعادك المرة دي
_ اي خدمة يا عم
حطيت إيده في ايدي و اتمشينا
_يلا بقا احكيلي يومك في المدرسة كان عامل إزاي النهاردا
_ كان عادي زي اي يوم
_حد ضايقك و أنت في المدرسة
_ لاء عادي يعني يا ماما، و بعدين محدش يقدر يضايقني
_ الله عليك يا بطل، ربنا يحفظك يا حبيبي
و علي فكرة عملالك مفاجأة حذر فذر
_ ايه هي قولي قولي
_ اتحايل كمان شوية
لقيته كشر و بان عليه علامات الضيق و قال
_ يا ماما قولي بقا الله
_ خلاص يا عم في ايه، بما ان تيته وحشتنا و احنا كمان أكيد واحشنها فهي عزمانا كلنا عندها النهاردا
_ بجد يا ماما
_ بجد يا عيون ماما احنا أصلاً رايحين علي عندها علي طول انا وخدالك هدوم عشان تغير يونيفورم المدرسة هناك
_ هيه هيه
_ خلاص يا أهبل
وصلنا عند ماما و روحنا سلمنا عليها و علي اخواتي لأن ماما كانت عزماهم كمان
_ إزيك يا ريهام عاملة ايه يا حبيبتي و سيف فين مجاش معاكي ليه
_ بخير الحمدلله يا ماما و سيف جه بس قابل سهيلة و أماني بره و بيسلم عليهم فسبته و جيتلك، أنتي عاملة ايه طمنيني عليكي
_ أنا بخير طول ما أنتم بخير
_ ربنا يجعلك دايما بخير و يديكي طولة العمر يا حبيبتي يلا انا هروح أساعدهم بقا
_ حاضر شدوا حيلكم بقا كدا و خلصوا بدري عشان الرجالة عاوزة تتعشا بدري
_ حاضر من عيوني
روحت المطبخ و وقفت معاهم و معروف بما أني أصغر واحدة فيهم فبقف مش بعمل حاجة و دي شهادة أعتز بيها بصراحة
_ خالتو سهيلة متعرفيش ماما فين
_ لا يا سيف ممكن تلاقيها عند تيته ولا حاجة
_ لا مش عند تيته روحتلها قالتلي لسه خارجة من عندها
_ طب أنت عاوز حاجة أعملهالك
_ كنت عاوزها تشوفلي فين هدومي و تساعدني أغيرها
_ الهدوم في الأوضة دي و تعالي أساعدك أنا
_ لا يا خالتو ماما قالتلي محدش يساعدك في تغيير هدومك غيري أنا او بابا عشان ماينفعش
_ لا يا حبيبي دا أنا خالتو و أكبر منك و زي ماما كمان يعني عادي
_ لاء برضو ماما قالتلي كدا غلط
كنت معدية جنب الأوضة سمعت حوار سيف مع سهيلة و بصراحة انبسط جامد من رد سيف عليها لأني فعلاً أنا اللي قايلاله كدا من ساعة ما سمعت الحوار اللي قالب السوشيال ميديا بتاع الطفل ياسين و اللي حصله من ساعتها و أنا بقيت بهتم بسيف جامد و مركزة معاه و دايماً بنصحه و بسأله كان يومه عامل ازاي في المدرسة و حد ضايقه ولا لاء، طب حد لمسه لمسة مش كويسة او غلط معاه في التعامل و هكذا، بس بحاول بقدر الإمكان ان الأسئلة تكون طبيعية عشان ميخافش، للأسف أنا مكنتش بهتم بالتفاصيل دي بس بقيت أهتم بيها جامد...
_ في ايه يا سهيلة أنتي و سيف
_ من حق يا ريهام أنتي قايلة للولد ان ماينفعش اي حد من خلاته يغيروله
_ أيوة أنا مفهماه أن أنا و باباه بس اللي مسموحلنا نغيرله
_ ليه يعني هو احنا هناكله ولا ايه
_ من ساعة الموضوع اللي بقا ع السوشيال ميديا بتاع الطفل ياسين و أنا دايماً حريصة ان اي تعامل مع سيف مباشر لازم يكون من أقرب حد ليه و اللي هي أنا
_ بس أنتي كدا بتزرعي في عقل الولد أفكار مش كويسة عننا
_ و مين قال أني بعمل كدا يا سهيلة أنا بحافظ علي ابني من انه يكون ياسين 2 و مش شرط أعمل كدا عشان بشكك فيكم أنا بحاول أحافظ علي ابني و بس
_ بس انا زي امه يا ريهام
_ ايوة أنتي خالته و زي أمه، و بكرا النانا تبقا زي خالتو عادي و بعدها المديرة تبقا زي خالتو و المدرس يبقا زي خالو أو بابا كمان و تبقا هيصه بقا و بعده سيف يبقا ياسين و دا اللي مش هسمح بيه
أنا مابقولش أني بشكك فيكم بالعكس أنا بحاول أعلم ابني الصح و أهتم بيه و أنتي فعلاً زي أمه بس بكرا يقول ما طنط اللي ميعرفهاش دي كمان زي خالتو سهيلة خلاص تبقا زي ماما برضه
لقيتها حطت راسها في الأرض و قالت
_ معاكي حق يا ريهام و أنا آسفة بجد عشان مكنتش فاهمة و جهة نظرك
_ حبيبتي عادي ولا يهمك و بعدين المفروض أنتي كمان تبدأي تهتمي بأولادك و بناتك و تعلميهم كدا و ربنا يحفظ أطفالنا_ يلا يا سيف عشان أغيرلك يا حبيبي
_ هو مين ياسين دا يا ماما
_ دا ملاك صغير زيك كدا إنتهكوا برأته و دنسوها ربنا ينتقم منهم كلهم بس ربنا مرضاش بالظلم و حقه رجع.
_ يعني ايه يا ماما
_ يعني ربنا كريم اووي يا سيف و يمهل ولا يهمل، ربنا عدل و قادر يرجع الحقوق لصحابها و يهزم الأشرار الوحشين دول
_ أيوة ربنا حلو و بيهزم الأشرار
ابتسمت و حضنته و بوسته من دماغه
... ياسين؟! طفل زي القمر… كان المفروض يبقى في حضن الأمان… جوة المدرسة.
بس اتغدر بيه! من اللي المفروض يعلّمه… من اللي المفروض يحميه!
❤3🏆1
مين كان يصدق إن مدرس ومعاه دادة… يتحولوا لذئاب؟
جسمه الصغير اتحمّل ألم أكبر من سنه…
بس قلبه؟
قلبه اتكسر!
بس ياسين… مش لوحده.
البلد كلها سمعت… اتحركت… والمحكمة قالت كلمتها: مؤبد!
بس إحنا لازم نقول كلمتنا برضه!
ابنك مش لازم يبقى ضحية تانية.
اسأليه كل يوم:
– حد لمسك؟
– حد ضايقك؟
– حد قالك متحكيش؟
اسمعه… صدقه… احميه.
مافيش حاجة اسمها "ده طفل ومش فاهم"…
الطفل بيفهم… ويحس… ويتكسر لو ملقاش أمان في حضنك.
و أخيراً
"ما تستناش تبقى قصة ياسين… قصة ابنك"
#ولاء_محمد
#حق_ياسين.
جسمه الصغير اتحمّل ألم أكبر من سنه…
بس قلبه؟
قلبه اتكسر!
بس ياسين… مش لوحده.
البلد كلها سمعت… اتحركت… والمحكمة قالت كلمتها: مؤبد!
بس إحنا لازم نقول كلمتنا برضه!
ابنك مش لازم يبقى ضحية تانية.
اسأليه كل يوم:
– حد لمسك؟
– حد ضايقك؟
– حد قالك متحكيش؟
اسمعه… صدقه… احميه.
مافيش حاجة اسمها "ده طفل ومش فاهم"…
الطفل بيفهم… ويحس… ويتكسر لو ملقاش أمان في حضنك.
و أخيراً
"ما تستناش تبقى قصة ياسين… قصة ابنك"
#ولاء_محمد
#حق_ياسين.
❤1
#قصة_وعبرة
*♡ قًـــــصّــــةِ📖وَْعــــبّــــرَةِ ♡*
╝══ *قصة مؤثرة حقيقيه* ══╚
ذكرتها إحدى الأخوات الداعيات :
تقول : أُصيبت فتاة بالثانوية العامة بمرض السرطان ولها 17 أخ
أحدهم من أمها المتوفية، و 16 أخ وأخت من أبيها وزوجة أبيها .
فنقلت الفتاة للرياض للعلاج وسمعت أن للمرض علاج في أمريكا، فطلبت من أبيها واخوتها نقلها للخارج للعلاج ، رفض الجميع طلبها بحجة عدم جدوى العلاج ( خسارة المبالغ التي تُصرف ) ورفضت الدولة رحلة العلاج لأنها غير مجدية !!
الفتاة تشبثت بأخيها من أمها .
وكان الشاب متوسط الحال ، لايملك سوى راتبه وبيت تشاركه فيه زوجته .
فقام الشاب رحمةً بأخته برهن البيت بمبلغ كبير وابتدأ بإجراءات السفر !!
وعندما علمت زوجته ثارت وذهبت لبيت أهلها مهددةً إياه بعدم العودة مالم يرجع في قراره .
الشاب أكمل الإجراءات متحملاً لوم إخوانه وغضب زوجته، وسافر مع أخته
وصرف كل ما يملك على علاجها، وخسر وظيفته، وبعد ثمان أشهر توفيت الفتاة وتكفلت السفارة بنقل الجثمان .
وعاد الشاب بجثة أخته، وخيبة أمله بزوجته التي طلبت الطلاق وشماتة إخوته !!!
وأخذ يبحث عن عمل، واشتغل سائق سيارة في البلدية، لحين توفر عمل آخر له .
وبعد عدة أشهر إتصل به أحد أقرباء والدته من منطقة ( شمال المملكة ) وبشره بأنه ورث مالاً ( كلالة ) عبارة عن أرض شاسعة تقدّر بالملايين ليس لمالكها وارثٌ سواه .
أخذت المعاملة وقتاً طويلاً جداً، ثم بعد حين إستلم صك الأرض، وباع جزء منها، واستعاد بيته، وكتبه باسم زوجته، وبعث لها صك البيت وصك الطلاق معاً .
حاولت زوجته بشتى الوسائل الرجوع اليه لكنه رفض، وبقية الأرض زرعها واشتغل بتجارة المواشي، وانفتحت أبواب السماء له برزقٍ وفير وتوفيقٍ من رب العالمين عجيب !!
فسُئل عن سبب هذا الرزق الوفير ؟
فقال الشاب : لحظة إحتضار أُختي، دعت الله بأن يفتح لي ربي باب الرزق كماءٍ منهمر من السماء .
ثم تزوج امرأةً صالحة وابتدء حياته من جديد.
تقول الأخت الداعية صاحبة القصة :
أنا إبنة هذا الرجل الذي أسعد قلب أخته ووهبني إسمها المبارك، وأصبحت داعية إلى الله .
العبرة :
جبر الخواطر سُنة عن النبيِّ ﷺ
فتأكد أنه من يَجبُر يُجبَر
لا يعرف طعم الإحسان وفضل الإحسان إلا المُحسن.
راقب نفسك حينما تخدم إنسانًا
أو تنفس كربة عن إنسان
أو تيسر مشكلة لإنسان
أو تخفف الهمّ عن إنسان
ألا تشعر أنك تتقرب من الواحد الديان ؟
هذا الذي يخدم الناس
هذا الذي يدخل الفرح على قلوب الخلق بإحسانه إليهم
بتخفيف آلامهم ، بحمل همومهم، بقضاء حاجاتهم
له عند الله مقام كبير
إذا أردت أن تسعد فأسعد الآخرين
ولأن الله شكور ، تكون أنت أسعدهم
أنفق ولا تخشى من ذي العرش إقلالاً
*❍ إلا بذڪـر اللّٰـه تـطمئِـن القُلـوب🤍🌸⧽*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه*
*↲🌸┇- الحمـد للـه*
*↲🤍┇- لا إلـه إلا اللـه*
*↲🌸┇- اللـه أڪبـر*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه و بحمـده*
*↲🌸┇- سبحـان اللـه العظيـم*
*↲🤍┇- لا حـول ولا قـوة إلا بـاللـه*
*↲🌸┇- استغفـر اللـه العظيـم واتـوب إليـه*
*↲🤍┇- اللهُـم صـلِِّ وسلـم وبـارك علـۍ نبينـا محمـد* .
*♡ قًـــــصّــــةِ📖وَْعــــبّــــرَةِ ♡*
╝══ *قصة مؤثرة حقيقيه* ══╚
ذكرتها إحدى الأخوات الداعيات :
تقول : أُصيبت فتاة بالثانوية العامة بمرض السرطان ولها 17 أخ
أحدهم من أمها المتوفية، و 16 أخ وأخت من أبيها وزوجة أبيها .
فنقلت الفتاة للرياض للعلاج وسمعت أن للمرض علاج في أمريكا، فطلبت من أبيها واخوتها نقلها للخارج للعلاج ، رفض الجميع طلبها بحجة عدم جدوى العلاج ( خسارة المبالغ التي تُصرف ) ورفضت الدولة رحلة العلاج لأنها غير مجدية !!
الفتاة تشبثت بأخيها من أمها .
وكان الشاب متوسط الحال ، لايملك سوى راتبه وبيت تشاركه فيه زوجته .
فقام الشاب رحمةً بأخته برهن البيت بمبلغ كبير وابتدأ بإجراءات السفر !!
وعندما علمت زوجته ثارت وذهبت لبيت أهلها مهددةً إياه بعدم العودة مالم يرجع في قراره .
الشاب أكمل الإجراءات متحملاً لوم إخوانه وغضب زوجته، وسافر مع أخته
وصرف كل ما يملك على علاجها، وخسر وظيفته، وبعد ثمان أشهر توفيت الفتاة وتكفلت السفارة بنقل الجثمان .
وعاد الشاب بجثة أخته، وخيبة أمله بزوجته التي طلبت الطلاق وشماتة إخوته !!!
وأخذ يبحث عن عمل، واشتغل سائق سيارة في البلدية، لحين توفر عمل آخر له .
وبعد عدة أشهر إتصل به أحد أقرباء والدته من منطقة ( شمال المملكة ) وبشره بأنه ورث مالاً ( كلالة ) عبارة عن أرض شاسعة تقدّر بالملايين ليس لمالكها وارثٌ سواه .
أخذت المعاملة وقتاً طويلاً جداً، ثم بعد حين إستلم صك الأرض، وباع جزء منها، واستعاد بيته، وكتبه باسم زوجته، وبعث لها صك البيت وصك الطلاق معاً .
حاولت زوجته بشتى الوسائل الرجوع اليه لكنه رفض، وبقية الأرض زرعها واشتغل بتجارة المواشي، وانفتحت أبواب السماء له برزقٍ وفير وتوفيقٍ من رب العالمين عجيب !!
فسُئل عن سبب هذا الرزق الوفير ؟
فقال الشاب : لحظة إحتضار أُختي، دعت الله بأن يفتح لي ربي باب الرزق كماءٍ منهمر من السماء .
ثم تزوج امرأةً صالحة وابتدء حياته من جديد.
تقول الأخت الداعية صاحبة القصة :
أنا إبنة هذا الرجل الذي أسعد قلب أخته ووهبني إسمها المبارك، وأصبحت داعية إلى الله .
العبرة :
جبر الخواطر سُنة عن النبيِّ ﷺ
فتأكد أنه من يَجبُر يُجبَر
لا يعرف طعم الإحسان وفضل الإحسان إلا المُحسن.
راقب نفسك حينما تخدم إنسانًا
أو تنفس كربة عن إنسان
أو تيسر مشكلة لإنسان
أو تخفف الهمّ عن إنسان
ألا تشعر أنك تتقرب من الواحد الديان ؟
هذا الذي يخدم الناس
هذا الذي يدخل الفرح على قلوب الخلق بإحسانه إليهم
بتخفيف آلامهم ، بحمل همومهم، بقضاء حاجاتهم
له عند الله مقام كبير
إذا أردت أن تسعد فأسعد الآخرين
ولأن الله شكور ، تكون أنت أسعدهم
أنفق ولا تخشى من ذي العرش إقلالاً
*❍ إلا بذڪـر اللّٰـه تـطمئِـن القُلـوب🤍🌸⧽*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه*
*↲🌸┇- الحمـد للـه*
*↲🤍┇- لا إلـه إلا اللـه*
*↲🌸┇- اللـه أڪبـر*
*↲🤍┇- سبحـان اللـه و بحمـده*
*↲🌸┇- سبحـان اللـه العظيـم*
*↲🤍┇- لا حـول ولا قـوة إلا بـاللـه*
*↲🌸┇- استغفـر اللـه العظيـم واتـوب إليـه*
*↲🤍┇- اللهُـم صـلِِّ وسلـم وبـارك علـۍ نبينـا محمـد* .
❤6👍3🥰3