tgoop.com/ahgeel/9886
Last Update:
*لعـشـآقــ😍(•‿•)آلروآيـ🎶ـات*
💜💜💜ا💜💜💜
*📚قَصٍصٍ ۆ رۆآيَـآتٌ وَحُكِــايَـاتْ📚*
ا💜💜💜💜💜💜
#فقرة_الروايــــات📚
📚ـــــ روايــــة اليـــوم ــــ 📚
*ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ*
#دعني_أحطم_غــرورك ✋💔
#الجزء_الاول
#الحلقة_الــ ⑤⓵
#يوم_الاحــد 15/مارس/2020
ا🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
في منزل حسين الدمنهوري ،،،،،
جلست سهير إلى جوار جانا على طرف الفراش ، ثم بدأت تسرد باختصار لجانا أخر التطورات التي اتفق عليها عمها حسين مع عائلة خطيبها المستقبلي ، اعترضت جانا على ما فعله عمها و.... ،،،،
-جانا بضيق : إزاي يا انطي ؟؟ ازاي ؟؟
-سهير: خلاص عمك حسين اتفق مع الجماعة ، وبكرة هتنزلوا تجيبوا الشبكة
نهضت جانا من على فراشها وظلت تنظر إلى زوجة عمها بضيق واضح و...
-جانا مملة بحدة : من غير ما ياخد موافقتي؟؟؟؟؟
-سهير وقد نهضت هي الأخرى : عمك أدرى بمصلحتك !
انفعلت جانا عقب عبارة سهير الأخيرة ، وبدأت في توجيه السباب اللاذع لعز الدين و....
-جانا بنبرة حادة : بس مصلحتي مش مع البني آدم ده ، ده وقح وحيوان وهمجي و...
وضعت سهير كف يدها على كتف جانا محاولة تهدئتها و....
-سهير مقاطعة: بصي يا جوجو يا حبيبتي ، مش هينفع تعترضي على كلام عمك ، بس لو مش حابة تكملي الموضوع ممكن بكل بساطة تفركشي بعد الخطوبة ، لكن خلاص عمك ادى للناس كلمة
عقدت جانا ساعديها أمام صدرها ، ثم سارت بضعة خطوات للأمام و..
-جانا بنفاذ صبر : طب وايه اللي يجبرني من الأول على كده ، انا مش موافقة
سارت سهير خلف جانا ، ووقف خلفها ، ثم تحدثت إليها بصوت هاديء حنون و...
-سهير: يا حبيبتي ، ربنا يهديكي ، عز مش وحش زي ما انتي معتقدة ، ده انقذك كام مرة ووقف جمبنا و.....
تذكرت جانا ما فعله عز الدين معها فإزدادت عصبية و...
-جانا مقاطعة بنرفزة : ده كداااااااااااااااااااب وقليل الأدب
شعرت سهير ان المناقشة مع جانا لن تجدي نفعاً ، لذا أثرت أن تكتفي بما حدث و...
-سهير: انا تعبت من الكلام معاكي ، م الآخر كده يا جانا ، الخطوبة يوم الخميس ، وبكرة هتنزلي تجيبي الشبكة .. يالا بقى وأنا مش فاضية ورايا حاجات في البيت عاوزة أعملها ...
تركت سهير جانا وانصرفت لتكمل باقي أعمــال المنزل ، في حين ظلت جانا متسمرة في مكانها تفكر في طريقة للتخلص من عز الدين و...
-جانا في نفسها: والله يا عز يا بن الـ..... لخليك تندم ع اليوم اللي بس فكرت انك تقرب مني ، والله لهطلع عينيك وآآآآ ......و....و.... !!!
أخذت جانا تتوعد بالانتقام العنيف من عز الدين ، كورت قبضت يدها ثم أخذت تضرب به كف يدها الأخر بعصبية ......
......
في فيلا يوسف الكيلاني ،،،،،
كانت السعادة ترفرف في أرجــاء فيلا الكليلاني ، وتحديداً عند السيدة عايدة .. لم تتخيل أنها سترى ابنها العنيد المغرور زوجــاً .. فقد يئست من محاولات اقناعه و....
-عايدة بفرحة وهي تحتضن ابنها : اخيرااااا هنفرح بيك يا عز
-عز : اه يا ماما
-يوسف بسعادة: ربنا يباركلي فيك يا بني ، كبرتني قصاد عمك حسين ، راجل من ضهر راجل وأد كلمتك
-عز مبتسماً : وهو أنا أقدر برضوه يا بابا أكسرلك كلمة
-عايدة متسائلة : هتنزل بكرة مع العروسة تجيب الشبكة ع الساعة كام ؟
-عز: لسه عمي حسين هيكلمني يبلغني بالميعاد
-يوسف وهو يربت على كتفه : ربنا يهنيك ويسعدك يا عز
-عز وهو يحتضن والديه : و يخليك ليا انت وماما.
........
وفي صباح اليوم التالي،،،،،
في منزل حسين الدمنهوري ،،،،
كانت سهير تحاول جاهدة اقناع جانا بالموافقة على النزول لاحضــار شبكتها ، ولكنها كانت متمسكة بالرفض و...
-سهير برجــاء : يا بنتي اليوم عدى من غير ما نكلم عز نقوله ع المعاد اللي هتنزلوا فيه سوا تجيبوا الشبكة!!!
-جانا بنفاذ صبر : يوووه ، مش نازلة ، مش نازلة
شعرت سهير أنها لم تعد تحتمل المجادلة مع جانا ، وأن صبرها قد نفذ لذ قررت أن ....
-سهير وهي تتجه لباب الغرفة : لأ بقى ، انا هاقول لعمك يشوف حل معاكي !
ثم دلفت سهير خارج الغرفة لتتحدث مع حسين في أمرهـــا
.........
في نفس الوقت حاولت دينا أن تعرف سبب رفض جانا للخطبة و...
-دينا متسائلة : انتي ليه مش موافقة يا جوجو ع الخطوبة؟
-جانا بعصبية : يعني أخرتها يا دينا اتخطب للبأف ده ؟؟؟ انتي نسيتي عمل فيا ايه ؟؟
-دينا بعدم فهم : هو عمل ايه بالظبط ؟
-جانا بتردد: آآآآ... يعني ... ضايقني ، الله بقى ، مش عاوزاه وخلاص
-دينا : ماهو ده مش كلام يعقل يا جوجو
دلف حسين إلى داخل الغرفة ليتفاجيء بالحوار الدائر بين دينا وجانا ، ثم قاطع حديثهما و......
-حسين مقاطعاً: ايه اللي سهير بتقولهولي ده يا جانا؟
-جانا: ايه يا عمي ؟
-حسين:انك مش عاوزة تتخطبي ؟هتكسري كلامي ؟؟ هتحرجيني مع الناس؟؟
-جانا: والله يا أنكل ما اقصد ، كل الحكاية ان....
-حسين بنبرة جادة ولهجة آمــرة : أنا عاوز الرد حالاً
-جانا: خلاص كلمه وقولي يجي الوقتي حالاً نجيب الشبكة وإلا نفضها سيرة
صدم حسين من قرار جانا المفاجيء ، هو لم يتو
BY عالم القصص والروايات 📚
Share with your friend now:
tgoop.com/ahgeel/9886