READBR7BR Telegram 2017
قصة الحرب العالمية الثانية - حوار بين البراءة وصديقتها (الجزء الثاني)

في القهوة المعتادة، رجعنا نكمل كلامنا عن الحرب العالمية التانية.

قلت: متذكرة لما كنا بنتكلم عن بريطانيا إنها كانت لوحدها؟ الحقيقة مش صحيح تمامًا ... كانت معاها دول كتير من الكومنولث والمستعمرات المتحالفة. دول لعبوا دور كبير في الحرب، خاصة في الحملات في إفريقيا وإيطاليا.

ردت ليان: طب ما دول المحور عملوا تحالف برضو، المانيا، إيطاليا، واليابان وقعوا على ميثاق دفاعي. وبدأت جيوشهم تقرب من بعض.

-بالظبط! قلت لها بحماس، وفلندا كانت المفروض هتبقى فريسة سهلة للاتحاد السوفيتي، لكن الحرب معاها طلعت مهينة، وده بيّن قد ايش الجيش السوفيتي كان ضعيف وقتها.

"وموسوليني؟" سألتني: اتذكر إنه كان معتقد إن الوقت بقى مناسب لإيطاليا تلمع؟ حاول ياخد الصومال البريطاني، ماشي الحال، لكن لما حاول يدخل مصر، الأمور كانت كارثية، وبعد كده جرب في اليونان وطلع بأكبر فضيحة ..

-اي، وتشرشل ما استننى. بدأ يحرك قواته للجنوب عشان يساعد اليونان. أما هتلر، كان متوتر وحاول يدافع عن جبهته الجنوبية وبدأ يضم المجر ورومانيا لقوات المحور.

سالتني مرة تانية :طب وأمريكا؟" ، ما كانتش لسه دخلت الحرب في الوقت ده، صح؟

-ايوة، الرأي العام في أمريكا كان ضد التدخل، حتى إن روزفيلت كان بيقول إنه مش هيبعت أي جندي أمريكي ليموت في أوروبا... إلا لو كان لازم. لكنه في النهاية بدأ يبعث للحلفاء أسلحة وإمدادات.

سألت مرة أخرى:لكن الألمان كانوا بيغرقوا سفن الإمدادات دي بالغواصات، صح؟

-بالظبط! لو الألمان قدروا يقطعوا الإمدادات، بريطانيا كانت هتجوع. لكن ألن تورينج وفريقه قدروا يكسروا شيفرة إنجما الألمانية، وده ساعد في تقليل خطر الغواصات الألمانية.

سألت برضوا:طيب، إيش اللي حصل في إفريقيا؟

قلت لها :البريطانيين قدروا يطردوا الإيطاليين من مصر بسهولة، لكن رومل والدبابات بتاعته رجّعوا البريطانيين لورا لحد مصر تاني. لكن في طبرق، حامية صغيرة من الأستراليين قدروا يقفوا رومل لمدة 8 شهور، وده عطّل الإمدادات الألمانية.

"أما بقى الاتحاد السوفيتي،" قالت تاني وهي بتقاطع كلامي ، "كان دورهم جاي. هتلر أطلق أكبر غزو بري في التاريخ. ثلاث ملايين جندي ألماني دخلوا روسيا."

"لكن هتلر نسي إن الشتاء الروسي حاجة تانية. الجيش الألماني ماكانش مجهز للبرد القارس. وده كان سبب كبير في تراجعهم."

قاطعتني للمرة المليون وقالت: آها، واليابان وقتها برضو قررت تدخل اللعبة. في ديسمبر 1941، عملوا الهجوم المفاجئ على بيرل هاربور، وده اللي أجبر أمريكا تدخل الحرب.

-أيوة، وبعدها أمريكا وبريطانيا أعلنوا الحرب على اليابان، وهتلر أعلن الحرب على أمريكا برضو."

قالت :والهجوم على بيرل هاربور كان ضربة كبيرة لليابان، بس في نفس الوقت، ماهاجموش الحاجات اللي كانت هتعطل أمريكا لفترة طويلة، زي صهاريج الوقود أو أحواض إصلاح السفن.

قلتلها : صح، وبعدها اليابانيين بدأوا يتمددوا في جنوب شرق آسيا ويهددوا أستراليا والهند.

"لكن في النهاية، الحلفاء بدأوا يسيطروا على الأمور. الأمريكيين هزموا اليابان في معركة ميدواي، والبريطانيين والصينيين وقفوا زحف اليابان في بورما.

قالت بحماس: ده غير إنهم طردوا الألمان من إفريقيا بعد معركة العلمين ومع وصول القوات الأمريكية والبريطانية لغرب إفريقيا.

"وبعد كل ده، إيطاليا نفسها وقعت في المشاكل. موسوليني اتطرد من السلطة، وبدأت إيطاليا تتفاوض على الاستسلام...

-ايوة اصلا نهاية موسوليني كانت حزينة جدا ،تم قتله والتمثيل بجثته ،أما هتلر فوقع دولته في خسائر تتحملها إلى يومنا هذا ..



tgoop.com/readbr7br/2017
Create:
Last Update:

قصة الحرب العالمية الثانية - حوار بين البراءة وصديقتها (الجزء الثاني)

في القهوة المعتادة، رجعنا نكمل كلامنا عن الحرب العالمية التانية.

قلت: متذكرة لما كنا بنتكلم عن بريطانيا إنها كانت لوحدها؟ الحقيقة مش صحيح تمامًا ... كانت معاها دول كتير من الكومنولث والمستعمرات المتحالفة. دول لعبوا دور كبير في الحرب، خاصة في الحملات في إفريقيا وإيطاليا.

ردت ليان: طب ما دول المحور عملوا تحالف برضو، المانيا، إيطاليا، واليابان وقعوا على ميثاق دفاعي. وبدأت جيوشهم تقرب من بعض.

-بالظبط! قلت لها بحماس، وفلندا كانت المفروض هتبقى فريسة سهلة للاتحاد السوفيتي، لكن الحرب معاها طلعت مهينة، وده بيّن قد ايش الجيش السوفيتي كان ضعيف وقتها.

"وموسوليني؟" سألتني: اتذكر إنه كان معتقد إن الوقت بقى مناسب لإيطاليا تلمع؟ حاول ياخد الصومال البريطاني، ماشي الحال، لكن لما حاول يدخل مصر، الأمور كانت كارثية، وبعد كده جرب في اليونان وطلع بأكبر فضيحة ..

-اي، وتشرشل ما استننى. بدأ يحرك قواته للجنوب عشان يساعد اليونان. أما هتلر، كان متوتر وحاول يدافع عن جبهته الجنوبية وبدأ يضم المجر ورومانيا لقوات المحور.

سالتني مرة تانية :طب وأمريكا؟" ، ما كانتش لسه دخلت الحرب في الوقت ده، صح؟

-ايوة، الرأي العام في أمريكا كان ضد التدخل، حتى إن روزفيلت كان بيقول إنه مش هيبعت أي جندي أمريكي ليموت في أوروبا... إلا لو كان لازم. لكنه في النهاية بدأ يبعث للحلفاء أسلحة وإمدادات.

سألت مرة أخرى:لكن الألمان كانوا بيغرقوا سفن الإمدادات دي بالغواصات، صح؟

-بالظبط! لو الألمان قدروا يقطعوا الإمدادات، بريطانيا كانت هتجوع. لكن ألن تورينج وفريقه قدروا يكسروا شيفرة إنجما الألمانية، وده ساعد في تقليل خطر الغواصات الألمانية.

سألت برضوا:طيب، إيش اللي حصل في إفريقيا؟

قلت لها :البريطانيين قدروا يطردوا الإيطاليين من مصر بسهولة، لكن رومل والدبابات بتاعته رجّعوا البريطانيين لورا لحد مصر تاني. لكن في طبرق، حامية صغيرة من الأستراليين قدروا يقفوا رومل لمدة 8 شهور، وده عطّل الإمدادات الألمانية.

"أما بقى الاتحاد السوفيتي،" قالت تاني وهي بتقاطع كلامي ، "كان دورهم جاي. هتلر أطلق أكبر غزو بري في التاريخ. ثلاث ملايين جندي ألماني دخلوا روسيا."

"لكن هتلر نسي إن الشتاء الروسي حاجة تانية. الجيش الألماني ماكانش مجهز للبرد القارس. وده كان سبب كبير في تراجعهم."

قاطعتني للمرة المليون وقالت: آها، واليابان وقتها برضو قررت تدخل اللعبة. في ديسمبر 1941، عملوا الهجوم المفاجئ على بيرل هاربور، وده اللي أجبر أمريكا تدخل الحرب.

-أيوة، وبعدها أمريكا وبريطانيا أعلنوا الحرب على اليابان، وهتلر أعلن الحرب على أمريكا برضو."

قالت :والهجوم على بيرل هاربور كان ضربة كبيرة لليابان، بس في نفس الوقت، ماهاجموش الحاجات اللي كانت هتعطل أمريكا لفترة طويلة، زي صهاريج الوقود أو أحواض إصلاح السفن.

قلتلها : صح، وبعدها اليابانيين بدأوا يتمددوا في جنوب شرق آسيا ويهددوا أستراليا والهند.

"لكن في النهاية، الحلفاء بدأوا يسيطروا على الأمور. الأمريكيين هزموا اليابان في معركة ميدواي، والبريطانيين والصينيين وقفوا زحف اليابان في بورما.

قالت بحماس: ده غير إنهم طردوا الألمان من إفريقيا بعد معركة العلمين ومع وصول القوات الأمريكية والبريطانية لغرب إفريقيا.

"وبعد كل ده، إيطاليا نفسها وقعت في المشاكل. موسوليني اتطرد من السلطة، وبدأت إيطاليا تتفاوض على الاستسلام...

-ايوة اصلا نهاية موسوليني كانت حزينة جدا ،تم قتله والتمثيل بجثته ،أما هتلر فوقع دولته في خسائر تتحملها إلى يومنا هذا ..

BY براءةُ العقل~{قارئة}🤎📚


Share with your friend now:
tgoop.com/readbr7br/2017

View MORE
Open in Telegram


Telegram News

Date: |

Public channels are public to the internet, regardless of whether or not they are subscribed. A public channel is displayed in search results and has a short address (link). Hui said the time period and nature of some offences “overlapped” and thus their prison terms could be served concurrently. The judge ordered Ng to be jailed for a total of six years and six months. Other crimes that the SUCK Channel incited under Ng’s watch included using corrosive chemicals to make explosives and causing grievous bodily harm with intent. The court also found Ng responsible for calling on people to assist protesters who clashed violently with police at several universities in November 2019. "Doxxing content is forbidden on Telegram and our moderators routinely remove such content from around the world," said a spokesman for the messaging app, Remi Vaughn. Each account can create up to 10 public channels
from us


Telegram براءةُ العقل~{قارئة}🤎📚
FROM American